منو

فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا

 اگر ناخن انگشتان پا مخصوصا شست پای خود را زیادی کوتاه کنید، ممکن است شرایط را برای برای فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا فراهم کنید. اغلب افراد کناره ناخن را بیشتر کوتاه می کنند تا شکل ناخن با قوس انتهای انگشت مطابق باشد اما این روش ممکن است سبب شود که ناخن شما به داخل پوست رشد نماید. در این مقاله به بررسی علت فرو رفتن ناخن در گوشت و همچنین انواع روش های درمان آن از جمله جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت پا می پردازیم.


علت فرو رفتن ناخن در گوشت پا

این پدیده معمولا در اثر یک ناهماهنگی بین اندازه ناخن و اندازه پوست ناخن پا به وجود می آید. این وضعیت در اثر آرایش نامناسب ناخن های پا و یا پوشیدن کفش های نامناسب بدتر می شود. انجام پدیکورهای بیش از اندازه بر روی ناخن های پا و یا اصلاح بیش از اندازه آن ها نیز میتواند از دیگر علل این امر باشد.

در بعضی از افراد  ناخن پا به طور خود به خود به داخل پیچ می خورد. این دسته از ناخن ها معمولا بیش از اندازه دردناک هستند و معمولا افراد جوان و ورزشکار های حرفه ای به آن دچار می شوند. اگر ناخن فرد نازک باشد می تواند به مرور زمان پوست پا را دچار بریدگی کند.

پوشیدن کفش تنگ

عوامل فرو رفتن ناخن در گوشت

بعضی از عوامل هستند که فرد را به ابتلا به این عارضه مستعد می کنند، از جمله:

❇ پوشیدن کفش نامناسب و تنگ

❇ ورزش حرفه ای مخصوصا ورزش هایی مانند تنیس، فوتبال و بسکتبال

❇ ضربه و آسیب مکرر به انگشتان پا

❇ بهداشت ضعیف پاها

❇ راه رفتن غیر عادی و نامناسب و برداشتن پا به صورت غیر عادی

❇ ناهنجاری های مادرزادی پا، مانند انگشت چکشی شکل و کف پای صاف (مشکلی که برعکس قوس زیاد کف پا، هیچ انحنایی در این ناحیه دیده نمی شود.)

❇ ناهنجاری های مادرزای انگشتان پا

❇ انگشت پای بلند غیرعادی

❇ چاقی

❇ دیابت

❇ مشکلات قلبی، تیروئید و کلیه که ممکن است باعث تورم پاها شوند.

❇ عفونت های قارچی انگشتان پا

❇ آرتریت

❇ تومور های بافت نرم و سخت انگشتان پا

❇ تعرق بیش از حد پاها

❇ تورم اندام های انتهایی تحتانی

علت بروز عفونت در ناخن پای فرورفته در گوشت

محیط گرم و مرطوب پا مکان مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها و قارچ هایی مانند استافیلوکوک، سودومونا، درماتوفیت، کاندیدا و تریکوفیتون است. وقتی لبه خم شده ناخن در پوست پا ایحاد بریدگی کند هر کدام از این عوامل عفونی می توانند وارد لایه زیرین پوست شده ایجاد عفونت کنند.

برای درمان این عفونت نیاز  است که پاها را خشک و تمیز نگه دارید. اصطلاح پزشکی ناخن پای فرورفته در گوشت که عفونت کرده، پارونیکا نام دارد. در صوررت درمان نشدن عفونت، ناخن پای عفونت کرده می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی مانند درماتیت، سلولیت و عفونت استخوان شود.

علائم و نشانه های فرو رفتن ناخن در گوشت

علائم این عارضه شامل قرمزی، تورم و درد می باشد. گاهی اوقات ممکن است ترشحات زرد رنگی نیز در محل عفونت دیده شود.  ممکن است در بعضی از بیماران جوان تاول هایی نیز در محل ضایعه دیده شود.  اما معمولا ناخن فرو رفته در گوشت بدون درمان خاصی و به صورت خود به خود برطرف می شود.

برای درمان این عارضه معمولا باید به یک دکتر ارتوپد یا جراح عمومی مراجعه کنید. در صورت طولانی شدن ناخن پای فرو رفته در گوشت، یک بافت پرخون به اسم بافت گرانوله در کنار ناخن به وجود می آید که به راحتی خون ریزی می کند.

تشخیص فرو رفتن ناخن در گوشت

تشخیص این عارضه معمولا به آسانی به وسیله معاینه انجام می گیرد و نیازی به تست های آزمایشگاهی ندارد. اما  گاهی اوقات علائم این عارضه می تواند به طرز چشمگیری شدید باشد مخصوصا اگر ضایعه عفونی شده باشد.

در معاینه، هنگام اعمال فشار بر لبه های ناخن درد شدیدی توسط بیمار احساس می شود و هنگام مشاهده، نیز به راحتی یک لبه از ناخن مشاهده میشود که داخل پوست پیچ خورده و فرو رفته است. اگر ضایعه عفونی باشد ناخن پا به وضوح دچار قرمزی، تورم و درد شدیدی است که معمولا همراه با ترشحات چرکی می باشد.

عوارض فرو رفتن ناخن در گوشت

ناخن پای فرو رفته در گوشت اگر درمان نشود، می تواند عوارض شدیدی داشته باشد. اگر این ضایعه دچار عفونت شود می تواند باعث عفونت بافت های نرم عمقی تر و یا عفونت استخوان های پا شود.

هم چنین ممکن است باعث ایجاد جای زخم و یا ایجاد یک چهره نامناسب در ناخن بکند. گاهی اوقات یک بافت نرم در کنار ناخن به وجود می آید که به سادگی خون ریزی می کند.

 

درمان فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا

فرو رفتن ناحن در گوشت پا

شاید برای شما هم سؤال باشد که چگونه ناخن را از گوشت در بیاوریم؟ برای اینکار دو راه حل وجود دارد:

درمان غیر جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا

درمان باید بلافاصله پس از تشخیص آغاز گردد. اگر تشخیص زود و قبل از بروز عفونت انجام شود، مراقبت مناسب در منزل می تواند نیاز به درمان های بیشتر را برطرف سازد:

❇ پا را روزی ۳ تا ۴ مرتبه در آب گرم غوطه ور کنید.

❇ در بقیه زمان های روز پا را خشک نگه دارید.

❇ از کفش های راحت و پنجه پهن استفاده کنید که جای کافی برای انگشتان داشته باشند.می توانید تا بهبود کامل از صندل استفاده کنید.

❇ برای کاهش درد از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.

❇ اگر ظرف ۲ تا ۳ روز بهتر نشدید یا اگر هر زمان بدتر شدید به پزشک مراجعه کنید.

❇ ممکن است لازم باشد که به آرامی لبه ی ناخن فرو رفته به داخل پوست را بلند کنید و کمی گاز نخی را بین ناخن و پوست قرار دهید. این پانسمان را هر روز عوض کنید.

جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت پا

اگر التهاب، تورم و درد شدید و ترشح چرکی وجود داشته باشند، نشانه ی عفونت ناخن است که باید توسط پزشک درمان شود. ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک خوراکی پیدا کنید. احتمالا بخشی از ناخن یا همه ی آن باید برداشته شود. در این عمل بخشی از ناخن به همراه قسمتی از بستر زیرین آن و بافت نرم اطراف و حتی بخشی از ناحیه ی زاینده ی ناخن برداشته می شوند.

فیلم جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت پا

جراحی ناخن پا روش موثری برای برداشتن کناره های ناخن و ممانعت از رشد آن ها به داخل چین های نرم کنار ناخن می باشد. برداشتن کامل و دایمی ناخن گاهی برای افراد با عود های مکرر و عفونت راجعه همراه فرو رفتن ناخن به داخل پوست توصیه می شود.

دکتر متخصص ناخن پا

ایا کشیدن ناخن پا درد دارد؟

خیر این عمل درد شدیدی ندارد و در صورت بروز درد، می توان از داروهای مسکن استفاده کرد.

برای کشیدن ناخن به دکتر متخصص ناخن پا مراجعه کنید

افرادی که دیابت دارند و یا دچار نقص سیستم ایمنی هستند و یا مشکل گردش خون در پاها دارند، باید هر چه سریع تر برای درمان به پزشک مراجعه کنند، حتی اگر علائم زیادی برای فرد ایجاد نشده باشد.

در صورتیکه  پس از یک هفته انجام درمان خانگی بیماری درمان نشد و یا ناخن پا دارای درد طولانی مدت بود، باید به پزشک مراجعه کرد. از علائم و نشانه های عفونت در محل ضایعه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

❇ تورم

❇ قرمزی

❇ رگه رگه های قرمزی که از ناخن به سمت های بالاتر پا امتداد پیدا میکند

❇ درد

❇ بوی بد پا

❇ ترشحاتی که ممکن است زرد ، سبز و یا سفید رنگ باشند.

برای دانستن قیمت کشیدن ناخن شست پا با مطب تماس حاصل فرمایید.

پیشگیری از فرو رفتن ناخن در گوشت پا

از پوشیدن کفش هایی که خیلی کوچک و یا خیلی بزرگ هستند، خودداری کنید. کفشی که برای پا مناسب نباشد، می تواند باعث ایجاد ضربه و آسیب به پا شود. بهترین کفش برای کسانی که ناخن پای فرو رفته در گوشت دارند، کفش هایی است که ناحیه ناخن ها را پوشش نمی دهند و جلوباز هستند.

برای آرایش ناخن های پا بهتر است از مواد آرایشی مطمئن و تمیز استفاده کنید و ناخن ها را خیلی زیاد کوتاه نکنید. در صورتی که در پای خود ناهنجاری خاصی دارید که موجب ایجاد فشار بر روی ناخن پا میشود از وسایل اصلاح کننده ارتوپدی استفاده کنید.

باید ها برای افرادی که ناخن پای فرو رفته در گوشت دارند:

❇ از کفش های مناسبی استفاده کنید که بتوانید در آن انگشتان پای خود را تکان دهید.

❇ از وارد آمدن ضربه های مکرر به ناخن های پا جلوگیری کنید.

❇ در هنگام ورزش کفش های مخصوص ورزش بپوشید.

❇ بهداشت پاهای خود را به خوبی رعایت کنید.

نباید ها برای افرادی که ناخن پای درون رونده دارند:

❇ گوشه های ناخن را کوتاه نکنید.

❇ ناخن ها را خیلی کوتاه نکنید.

❇ از کفش های نامناسب استفاده نکنید.

 

 

 دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر M سه شنبه ۱۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر‌مادر من خانوم ۴۸ ساله ای‌ هستن روز سه شنبه یعنی ۹ ام شهریور یعنی ۶ روز پیش ناخن های هر‌دو تا شست پاشون رو کشیدن بطور کامل اما قبلش اصلا انتی بیوتیک و اینها دکترشون تجویز نکرد حالا یکی‌از‌پاهاشون‌دائم درد داره وقتی راه میرن و سوزش و اینای زخم هم نمی افته با وجود گذشت ۶ روز میخواستم عکس هارو اگر امکان دارد بی زحمت ببینید و راهنمایی کنید روزی یک قرص سفیکسیم ۴۰۰ میخورن و پماد تتراسیکیلین هم میزنن روی زخم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      تتراسايكلين نزنن 

      اقلا دو هفته زمان مى بره

  • تصویر کاربر کیان سه شنبه ۱۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    با درود و احترام و ضمن تشکر از راهنمایی های مفید شما
    جناب آقای دکتر
    بنده سالهاست فوتبال بازی میکنم و در طی این سالها چندبار شد که ناخن شست پام افتاد و مجددا رشد کرد و به حالت طبیعی برگشت.
    ولیکن آخرین بار که این اتفاق افتاده و نزدیک یکسال هم میشه اینبار با مشکل عدم رشد و تغییر رنگ و ضخیم شدن ناخن شست پا مواجه شدم به طوری که با ناخن گیر هم نمیشه ناخن رو گرفت و البته زیر این ناخن ضخیم مشخصا خالیه.
    و در انتهای این ناخن از سمت ریشه رنگ طبیعی ناخن وجود داره.
    خواستم بپرسم آیا این ناخن ممکنه رشد کنه و به حالت قبل برگرده یا باید جراحی بشه و کشیده بشه تا مجددا رشد کنه.
    ممنون میشم پاسخ بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بهتره اول از متخصص پوست نظر بگيريد

  • تصویر کاربر جمشید شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام ، من چندین سال است که مشکل فرو رفتن ناخن در گوشت پا را دارم که البته کم پیش آمده که چرک کند . حال ناخن انگشت کناری شست پا هم من را اذیت می کند . آیا امکان دارد که به طور دائم ناخن ها را بردارید ؟ در آینده مشکلی پیش نمی آید ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      امكانش هست ولى توصيه نمى شه كل ناخن برداشته بشه

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام .وقتتون بخیر .ناخن شصت پای من از بچگی یک حالت جمع شده داشت چند باری هم متورم میشد ودردمیکرد که با مصرف آنتی بیوتیک بهتر شد وچند سالی هست که دیگه درد تورم نداشته فقط فرو رفتگی در گوشت وخیلی هم کم درد داره .لطفا راهنمایی کنید که باید چکار کنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر زياد علامت نداريد، كفش مناسب و نحوه ى صحيح كوتاه كردن ناخن توصيه مى شه

  • تصویر کاربر هستی جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من شست پام ضربه خورد کبود شد و بعد از مدتی افتاد الان ناخنم نصفه در اومده ولی دیگه بلند نشده و ضخیم مونده من الان باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ممكنه به كندى بلند تر بشه ولى اگر مدت طولانى اصلا بلند نشده نشانه ى آسيب ريشه هست و ممكنه بيشتر رشد نكنه

  • تصویر کاربر مبینا جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام. ناخن پام خیلی چرک کرده و انگشتم باد کرده. 4 ماهی هست. باید چیکار کنم؟ الان باید بکشم یا قرص بخورم؟ چه آنتی بیوتیکی بخورم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بعد از اين مدت احتمالا جراحى لازمه

  • تصویر کاربر سودابه چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    فرو رفتن ناخن شست پا به چه تخصصی مربوط هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      جراح عمومی وارتوپد

  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ، ناخن پام تو گوشت فرو رفته متورم شده و عفونت و گاها خونریزی کمی داره پزشک مراجعه کردم آنتی بیوتیک دادن ولی زیاد موثر نبوده لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ممکنه جراحی بخواد

  • تصویر کاربر حدادی دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من بچه که بودم شست پام گوشه کرد و کشیدن بعد از اون ناخن شست پام خیلی زشت شده کوچیک شده و ضخیم و واقعا از موضوع رنج می برم می خوام ببینم میشه عملی روش انجام داد درسته بشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      خير متاسفانه 

  • تصویر کاربر پارسا دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر....من الان چندین ماهه کل قسمت سمت راست ناخن انگشت شصت سمت چپم رفته توی گوشتم و انتهاش ریشه هم کرده و درد می کنه زیاد عفونت نداره اما اون ناخنکی که ریشه کرده در نمیاد راه حل چیه و باید به چه دکتری دقیقا مراجعه کنم ؟آیا نیاز به عمل داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      متخصص جراحى عمومى

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر