منو

درمان مشکل زانوی ضربدری با حرکات اصلاحی و ورزش

زانوی ضربدری (ژنو والگوم)، نوعی اختلال در راستای زانو است که می تواند افراد با هر سنی را تحت تأثیر قرار داده، و در صورت عدم درمان، می تواند منجر به زانو درد و آرتروز شود. برای بهبود شکل زانو و راه رفتن، کاهش درد و جلوگیری از پیشرفت سریع آسیب دیدگی، این ناهنجاری باید درمان و یا اصلاح شود.

زانوی ضربدری چیست؟

زانوی ضربدری، حالتی است که در آن زانو ها به داخل خم شده و همدیگر را لمس می کنند، حتی زمانی که فرد ایستاده، و مچ پای او از هم فاصله دارد. این مشکل، باعث ایجاد فشار زیاد به قسمت خارجی زانو شده، که به مرور زمان می تواند باعث درد و آسیب جدی شود.

زانو ضربدری معمولاً دو طرفه است، یعنی هر دو پا را تحت تأثیر قرار می دهد. اما در برخی موارد می تواند فقط یک زانو را درگیر کند.

زانوی ضربدری چیست

آیا بیماری ژنو والگوم خطرناک است؟

زانوی ضربدری گذرا، بخشی از مرحله ی رشد استاندارد برای اکثر کودکان بوده، و در زمان رشد کودک، اصلاح می شود. اگر زانو ضربدری، پس از ۶ سالگی ادامه یافته و شدید باشد و یا روی یک پا، بیشتر از پای دیگر تأثیر بگذارد، ممکن است نشانه‌ای از سندروم زانوی ضربدری باشد.

تغییرات زاویه ای پاها، در بسیاری از کودکان وجود دارد. بسیاری از بچه ها، تا سنین ۱۲ الی ۱۸ ماهگی، یعنی زمانی که راه رفتن را شروع کنند، پاهای خود را کج می گذارند (زانوی پرانتزی). تقریباً در سن ۲ تا ۳ سالگی، پاهای آنها معمولاً به سمت داخل، زاویه می گیرد (ژنو والگوم فیزیولوژیک). اما در طی مراحل رشد طبیعی، این مشکل رفع شده، و پاهای کودک تا سن ۷ تا ۸ سالگی صاف می شود.

زانوی ضربدری که خارج از این مسیر عادی رشد باقی بماند، ممکن است بر اثر بیماری، عفونت یا سایر مشکلات، شکل گرفته باشد، باید معاینات بیشتری توسط متخصص ارتوپد صورت گیرد. بنابراین برای درمان ممکن است به جراحی نیاز باشد.

علت زانو درد من چیست و چگونه آن را درمان کنم؟

علت ضربدری شدن زانو

زانوی ضربدری ممکن است بر اثر زمینه های مادرزادی، بیماری های رشد، یا پس از یک عفونت یا آسیب دیدگی شدید زانو شکل بگیرد. علل رایج زانو ضربدری عبارتند از:

  • بیماری متابولیک
  • نارسایی کلیوی
  • آسیب جسمی
  • آرتروز در زانو
  • عفونت استخوان (اوستیومیلیت)
  • راشتیتسم (یک بیماری استخوانی بر اثر کمبود ویتامین D)
  • مشکلات مادرزادی
  • آسیب دیدگی صفحه ی رشد
  • تومور استخوانی خوش خیم
  • شکستگی هایی که درست جوش نمی خورند

چاقی و اضافه وزن هم می تواند با فشار اضافه به زانو، خطر زانوی ضربدری را افزایش دهند.

صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شدن به چه علت است؟

علائم پای ضربدری

اصلی ترین علامت زانوی ضربدری، زمانی است که زانو های فرد، به هم چسبیده، ولی قوزک های پا از هم فاصله دارند. سایر علائم، مثل درد، معمولاً نتیجه ی نوع راه رفتنی است که افراد مبتلا به زانو ضربدری، به آن عادت می کنند.

این علائم عبارتند از:

  • درد زانو یا ران
  • درد مچ یا قوزک پا
  • فاصله ی مچ ها، زمان تماس زانو ها
  • مفاصل سفت، یا خشک
  • لنگ زدن
  • دامنه حرکتی پایین ران ها
  • مشکل در راه رفتن و دویدن
  • عدم تعادل زانو
  • آرتروز پیش رونده در بزرگسالان
  • نارضایتی بیمار یا والدین از ظاهر

فرد ممکن است به علت مشکل مادرزادی که سبب زانوی ضربدری شده است، علائم دیگری نیز داشته باشد. در افراد مبتلا به پای ضربدری، در تمام سنین فشار بیش از حدی روی یک، یا هر دو زانو وجود دارد. این بار اضافه سبب درد، دفورمه شدن بیشتر استخوان ها، عدم تعادل زانو و آرتروز پیشرونده در مفصل زانو، خواهد شد.

علائم زانوی ضربدری

مخصوصاً بزرگسالانی که سال ها مبتلا به زانو ضربدری بوده، و به بیرون زانو، بار اضافی وارد می کنند، در حالی که قسمت داخلی زانو (رباط جانبی-MCL) دائماً کشیده می شود. این نیروها، باعث درد، سستی زانوها و آرتروز می شود.

تشخیص بیماری ژنو والگوم

یک متخصص ارتوپد، سابقه ی بیماری، خانوادگی، تمام مشکلات جسمی و وضع سلامت بیمار را مورد بررسی قرار می دهد. همچنین، یک تست کامل از وضعیت جسمی پاها و راه رفتن انجام می شود.

به وسیله ی عکس های اشعه ایکس، از حالت صاف ایستاده، این تشخیص، قطعی می شود. عکس های رادیولوژی از پا (ران تا قوزک یا سه مفصلی)، به پزشک برای تشخیص دقیق محل و محور استخوان تغییر شکل داده شده، کمک می کنند.

علت زانو درد هنگام پایین رفتن از پله چیست؟

اصلاح زانوی ضربدری بدون جراحی

برای موارد خفیف پای ضربدری در کودکان و خردسالان، با بستن، زانوها در جای درست قرار می گیرند. در صورتی که این روش پاسخگو نباشد یا بیمار در سنین بزرگسالی متوجه زانو ضربدری شود، یک عمل استئوتومی صاف کردن زانو برای پیشگیری یا به تأخیر انداختن نیاز به عمل تعویض مفصل زانو انجام می شود.

اگر زانوی ضربدری بر اثر عفونت یا مشکلات مادرزادی شکل گرفته باشد، قبل از آنکه درمان ارتوپدی شروع شود، باید مشکلی که باعث به وجود آمدن این بیماری شده، درمان شود.

حرکات اصلاحی زانوی ضربدری کودکان

۱. دوچرخه سواری

آیا تصور می کردید که یک تمرین ساده مانند دوچرخه سواری می تواند به اصلاح زانو شما کمک کند؟ انجام دوچرحه سواری، اما حداقل ۳۰ دقیقه به طور منظم در روز میتواند در بهبود زانوهای شما تاثیرگذار باشد. 

۲. چمباتمه زدن 

انجام حرکت اسکوات زانو، زانوها را به سمت خارج حرکت می دهد. این حرکت به هل دادن کشکک زانو و سایر ماهیچه ها به محل مناسب آنها کمک می کند. به همین دلیل است که این تمرین در هنگام اصلاح زانوها یکی از بهترین ورزش ها محسوب می شود.

۳. لانگ های جانبی

لانگ های جانبی یک راه عالی برای تقویت پاها، به ویژه ران داخلی شما است. علاوه بر این، به تراز کردن زانوها نیز کمک می کند، به طوری که وضعیت و حالت زانو را بهبود می بخشد.

۴.خم شدن بدون وزن

برای ایجاد تعادل در پشت صندلی بایستید. پای چپ خود را تا حدود نود درجه خم کنید، ده ثانیه نگه دارید، سپس به حالت اولیه برگردید. پاها را عوض کنید و با هر پا ده بار تکرار کنید.

جراحی زانوی ضربدری

در موارد شدید، نوجوانان با استخوان های بالغ و بزرگسالان، برای صاف کردن پا به عمل استئوتومی –که در آن، استخوان ها قطع شده و به صورت صاف کنار هم قرار می گیرند- نیاز است. عکس های اشعه ایکس برای تشخیص مکان و شدت تغییر شکل استخوان، استفاده می شوند. در بیشتر موارد، استخوان ران درمان می شود؛ در بعضی از موارد، استخوان درشت نی یا هر دوی آنها درمان می شوند. زمانی که تغییر شکل کم باشد، استئوتومی با پیچ و پلاک فیکس می شود.

اگر مشکل خیلی شدید باشد، جراح ممکن است برای صاف کردن تدریجی پا، از فیکساتور خارجی هم استفاده کند. در فیکساتور های خارجی، پیچ ها وارد استخوان شده، و از آن طرف با خروج از بدن به داربست خارجی وصل می شوند. سپس بعد از تکمیل شدن مراحل صاف شدن پا، پیچ ها از بدن خارج می شود.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ارزو دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام من ۷۷ کیلو‌هستم با قد ۱۷۵ و ورزش میکردم اما ۶ سال که همش‌زانو‌درد دارم دکتر ک میرم میگن از کمبود ویتامیین هست و ساییدگی کشکک زانو
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نياز به راديوگرافى و معاينه دقيق هست 

      كمى كاهش وزن مى تونه كمك زيادى كنه 

      تمرينات اختصاصى زانو در همين وبسايت و در اينستاگرامم قابل دسترس هستند

  • تصویر کاربر فلور دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    عرض سلام ، چند سالیست که پشت هردو زانچهایم کیست ۲ سانتی دارم و کیست زانوی چپ کوچکتر شده اما یک هفته هست که کیست زانوی راستم متورم شده و ایجاد درد کرده و هرحرکتی برایم توام بادرد است ، چکار کنم ؟؟؟ باتوجه اینکه کوهنوردی و فعالیت زیاد هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر درد اخيرا زياد شده ام آر آى كنيد

  • تصویر کاربر الما دوشنبه ۲۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام من چند وقت پیش زانوم اسیب دید و ورم کرد رفتم دکتر گفت نشکسته ولی الان هم میلنگم در راه رفتن و هم زانو ورم دارد و پشت زانوم درد میکنه به صورتی که نمی تونم پام رو کامل جمع کنم میشه راهنمایی کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ام آر آى لازمه

  • تصویر کاربر آرتا دوشنبه ۲۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    یه کودک ۳۰ ماهه دارم که از ۲۳ ماهگی متوجه شدم زانو هاش به سمت داخل شکل گرفته(پاهای ضربدری) به دکتر مراجعه کردم گفتم کف پای صاف و کمبود ویتامین دی داره .دارو مصرف کردم و کفی مخصوص.اما بعد ۶ماه هنوز هیچ بهبودی حاصل نشد.نمیدونم چیکار کنم.میترسم همینجوری بمونه؟
    لطفاً راهنماییم کنین.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      تا سه سالگى نرماله

  • تصویر کاربر مینا دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر مشکل قوس کمر کف پای صاف و پای پرانتزی دارم ، می خوام بدونم پیاده روی برام خوبه ؟ مفصل هام تق تق می کنن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      مى تونه خوب باشه البته بستگى به شدت مشكلات شما و علايم هم داره

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    با سلام ووقت بخیر
    اقای دکتر من دیروز پام یه ذره پیچ خورده وپارگی منیسک پیدا کرده وورم داره،اما سوال اینجاست که پای من هم کمی ورم داره،ایا این طبیعیه؟
    ممنونم از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      متوحه منظورتون نشدم 

      اگر منيسك پاره كرديد خوب طبيعيه ورم داشته باشه

  • تصویر کاربر Abolfazl پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام حدود دوماهی میشه .حس شل شدگی کشکک همراه افتادگی عضلات چهارسران را دارم.به چندین دکتر مراجعه کردم و همه گفتند ضعف غضروف مفصلی یا همون کندرومالاسی .قرص اوودین با اسپری دادند و گفتند ورزش جلو پا انجام دهید چون باشگاه بستس.اینکه بعد از دوماه با اینکه رعایت نکردم دردی در ماهیچه های ران طییعیه؟ دقیقا عضله پهن داخلی و اطراف کشکک درد دارم.ارتوپدا گفتند نیاز به ام ار ای نیست و اینکه خالی نمیکنم ولی حسشو دارم لطف کنید کمکم کنید!
    1. تصویر کاربر Abolfazl دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      البته من خیلی اصرار به ام‌ ار ای داشتم چون بدون ضربه خاصی بوده است و معاینه بالینی شدم منع کردن دکترا
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      روى تمرينات تمركز كنيد و توصيه هاى پزشك معالجتون رو انجام بدين

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر معین شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین
    شما گفتین احتمالا تاندون کشکک زانوم التهاب کرده
    مینیسک یا رباطم چیزی نشده؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      بدون معاينه و ديدن ام آر آى قضاوتى در اون مورد ندارم

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر