منو

کمبود چه ویتامینی باعث درد مفاصل می شود؟

ویتامین D نوعی ماده مغذی است که برای سلامت استخوان ها بسیار مهم و ضروری می باشد. مطالعات زیادی نشان می دهد که کمبود ویتامین D می تواند باعث افزایش درد مفاصل و عضلات شود. کمبود ویتامین D همچنین می تواند بر سلامت جسمی و روانی شما تاثیر بگذارد. افراد زیادی از کمبود ویتامین D رنج می برند اما از آن اطلاع ندارند. علائم جسمانی کمبود ویتامین D ممکن است شامل درد عضلانی در محل مفاصل، از جمله درد آرتریت روماتوئید (RA) باشد که اغلب در زانوها، پاها و باسن (مفصل ران) ایجاد می شود.

در این مقاله، ارتباط بین ویتامین D و درد مفاصل بررسی شده و همچنین درمورد نحوه دریافت ویتامین D مورد نیاز بدن و مقدار مصرف روزانه آن صحبت می کنیم.

چرا به ویتامین D نیاز داریم؟

ویتامین D یک ماده مغذی است که به تنظیم میزان کلسیم بدن کمک می کند. این ویتامین برای سلامت استخوان ها نیز بسیار مهم است. به طوری که کمبود ویتامین D باعث نرم شدن و ضعیف شدن استخوان ها می شود. این بیماری در بزرگسالان استئومالاسی و در کودکان راشیتیسم نامیده می شود. ویتامین D همچنین می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند.

به علاوه، این ویتامین بر سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر می گذارد و می تواند به کنترل بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید (RA)، دیابت نوع ۱ و بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) کمک کند. علائم کمبود ویتامین D از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما علائم رایج آن عبارتند از:

علت درد مفاصل

کمبود چه ویتامینی باعث درد مفاصل می شود؟

ویتامین D برای عملکرد استخوان ها و عضلات حیاتی است و ممکن است اثرات ضد التهابی نیز داشته باشد. به همین دلیل، بسیاری از افراد معتقدند که ویتامین D در کاهش درد مفاصل (به خصوص زمانی که علت آن التهاب است) نقش دارد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که ارتباطی میان کمبود ویتامین D و بیماری آرتریت روماتوئید (RA) وجود دارد. آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی مزمن است که مفاصل را درگیر می کند. مصرف مکمل های ویتامین D برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید است. 

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، بیشتر در معرض خطر شکستگی های ناشی از پوکی استخوان هستند و درد مفاصل بیشتری را نیز تجربه می کنند. بنابراین مصرف مکمل به این افراد توصیه می شود. 

درد مفاصل معمولا یکی از علائم التهاب است. اگرچه هنوز درک درستی از نقش مواد غذایی در کاهش درد مفاصل وجود ندارد، اما نباید تاثیر رژیم غذایی و برخی مواد مغذی را نادیده بگیرید. سایر مواد مغذی که ممکن است به تسکین درد مفاصل کمک کنند عبارتند از:

بررسی های اخیر محققان نشان می دهد که داشتن رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به کنترل درد و بهبود سلامت جسمانی کمک کند. علاوه بر این، یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی مثل میوه ها و سبزیجات، آجیل و دانه ها می تواند سلامت کلی بدن را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد.

چگونه ویتامین D موردنیاز بدن خود را دریافت کنیم؟

بدن ما می تواند ویتامین D مورد نیاز خود را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید کند یا آن را از طریق رژیم غذایی دریافت کند. منابع اصلی ویتامین D عبارتند از:

۱_ نور خورشید

هنگامی که پوست بدن در معرض نور خورشید قرار می گیرد، بدن می تواند ویتامین D را از پرتو ماوراء بنفش (UVB) نور خورشید تولید کند. اگرچه نور خورشید یک منبع عالی ویتامین D است، اما برای جلوگیری از آفتاب سوختگی باید از آفتاب گرم و سوزان ظهر اجتناب کنید. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند باعث آسیب پوستی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود. 

در ماه ‌های زمستان که تابش نور خورشید کمتر است، دریافت ویتامین D موردنیاز بدن از طریق نور خورشید دشوار‌تر می ‌شود، بنابراین باید این ویتامین را از منابع غذایی دریافت کنید.

۲_ مواد غذایی

موسسه ملی بهداشت و سلامت امریکا (NIH) توصیه می کند که بزرگسالان روزانه ۱۵ میکروگرم ویتامین D دریافت کنند. مواد غذایی زیر برخی از معدود غذاهای سرشار از ویتامین D هستند. بنابراین در صورت امکان، رژیم غذایی هر روز شما باید شامل برخی از این موارد باشد:

۳_ مکمل ها

برخی از افراد، مانند گیاهخواران یا افراد مسن، ممکن است برای دریافت ویتامین D کافی (به خصوص در فصل زمستان) دچار مشکل شوند. مصرف مکمل های ویتامین D می تواند برای افراد زیر مفید باشد:

دکتر غلامرضا نادری، متخصص ارتوپد، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 87 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من هرهفته حدود 6 تا 7 کیلومتر میدوم. ایندفعه بعد از دویدن(البته با فشار بیشتر ) زانوی چپم کمی درد گرفت ولی نه قفل کرد نه خالی کرد نه ورم حدود یک هفته استراحت دادم و دردخفیفم کامل قطع شدولی پیگیری کردم نظر mri گرید 3 پارگی مینیسک است تمرینات برای تقویت 4 سر ران رو انجام دارم میدم . سنم 50 سال است.
    میخوام بدونم با فیزیوتراپی و کنترل بیشتر در ورزش میشه باز بدوم ؟ ایا مشککلی پیش میاد ؟ اگر نه ایا درمان قطعی برا مینیسک من هست تا دوباره بتونم دویدن رو انجام بدم(برام مهمه)
    البته لازم بذکر است حدود 6 یا 7 ماه پیش فوتبال بازی کردم و بعدش زانوی چپم درد گرفت و بعد از مدتی خوب شد و بعد از فشار این سری باز درد گرفت
    عکس و گزارش رو خدمت شما میفرستم...
    سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      در صورت عدم وجود درد ، قفل يا خالى كردن ، تقويت هضلات كافى خواهد بود 

  • تصویر کاربر محمدامین شنبه ۳ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    سلام.وقتتون بخیر
    سنم۱۷سال و۶ماه وقدم ۱۶۵ پسرهستم
    قدپدرم ۱۶۸
    قدمادرم۱۵۲
    امکان داره رشد قدی داشته باشم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      بله ممكنه مقدارى افزايش قد داشته باشيد ولى نه در حد جهش رشدى 

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید آقای دکتر من 20سالم هست و قدم171سانت هست ایا قد من جای رشد دارد یا اگر صفحه رشد من بسته شد با تمرینات کششی پا می‌توانم پاهای خود را بلند تر کنم یا با استفاده از هورمون رشد قد خودم را حداقل 4سانت دیگر اضافه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      بسيار بعيد هست كه در اين سن چنين افزايش قدى رخ بده 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر