منو

آیا آرتریت روماتوئید خطرناک است؟

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی، یک بیماری خودایمنی التهابی است که در آن سیستم ایمنی اشتباها به سلول های سالم بدن حمله می کند و باعث التهاب نواحی درگیر می شود. آرتریت روماتوئید اغلب مفاصل بدن (معمولا چندین مفصل به طور همزمان) را تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه معمولا مفاصل دست، مچ دست و زانو را درگیر می کند. اما ایا آرتریت روماتوئید خطرناک است؟

به دنبال بروز آرتریت روماتوئید، پوشش مفصل ملتهب شده و در نتیجه باعث آسیب به بافت مفصل می شود. این آسیب بافتی می تواند منجر به درد طولانی مدت یا مزمن، بی ثباتی (عدم تعادل بدن) و تغییر شکل (بد شکلی) اندام شود. آرتریت روماتوئید می ‌تواند سایر بافت‌ های بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد برخی مشکلات در اندام‌ هایی مانند ریه ‌ها، قلب و چشم‌ ها شود.

ایا آرتریت روماتوئید خطرناک است؟

آرتریت روماتوئید پیامدهای جسمی و اجتماعی زیادی دارد و می تواند کیفیت زندگی فرد را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین این بیماری می تواند باعث درد، ناتوانی و مرگ زودرس شود.

۱_ بیماری قلبی زودرس

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سایر بیماری های مزمن (مانند بیماری قلبی و دیابت) قرار دارند. برای جلوگیری از بروز بیماری قلبی در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، درمان این عارضه بر کاهش خطر بروز بیماری قلبی نیز تمرکز دارد. برای مثال، پزشکان به افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید توصیه می کنند که از سیگار کشیدن اجتناب کنند و اضافه وزن خود را کاهش دهند.

۲_ فشار خون و کلسترول بالا

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید که اضافه وزن دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلاتی مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا هستند. چاقی، خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت را نیز افزایش می دهد. علاوه بر این، درمان آرتریت روماتوئید در بیمارانی که وزن سالم و مناسب دارند، معمولا موثرتر است.

۳_ اختلال در فعالیت بدنی

بیماری آرتریت روماتوئید می تواند فعالیت فرد را دچار مشکل کند. با پیشرفت بیماری، بسیاری از مبتلایان متوجه می شوند که نمی توانند مثل گذشته فعالیت داشته باشند. بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید که مشاغل فیزیکی سنگین دارند، بعد از مدتی شغل خود را از دست می دهند.

آرتریت روماتوئید خطرناک

آرتریت روماتوئید چگونه درمان می شود؟

این بیماری را می توان با استفاده از برخی داروها و استراتژی های خود مدیریتی، درمان و کنترل نمود. درمان آرتریت روماتوئید معمولا شامل استفاده از داروهایی است که سرعت بیماری را کاهش داده و از تغییر شکل مفاصل جلوگیری می‌ کنند. علاوه بر داروها، افراد می ‌توانند بیماری خود را با استفاده از برخی استراتژی‌ های خود مدیریتی، کنترل کنند.

این روش ها، درد و ناتوانی بیمار را کاهش داده و عملکرد مفصل را بهبود می بخشند و به این ترتیب افراد می توانند فعالیت ‌های مهم خود را دنبال کنند.

چگونه می توانید آرتریت روماتوئید را مدیریت کنید؟

بیماری آرتریت روماتوئید بر بسیاری از جنبه های زندگی روزمره (از جمله کار، اوقات فراغت و فعالیت های اجتماعی) تاثیر می گذارد. خوشبختانه، چندین استراتژی کم هزینه و موثر وجود دارد که می تواند کیفیت زندگی مبتلایان را افزایش دهد:

۱_ فعالیت بدنی داشته باشید

کارشناسان توصیه می کنند که بزرگسالان باید ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشته باشند (برای مثال فعالیت هایی مانند پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری، ۳۰ دقیقه در روز به مدت پنج روز در هفته). فعالیت بدنی و ورزش منظم می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن دیگر (مانند بیماری قلبی، دیابت و افسردگی) را نیز کاهش دهد.

۲_ در برنامه های ورزشی شرکت کنید

اگر نگران بدتر شدن آرتریت خود هستید یا مطمئن نیستید که باید چگونه ورزش کنید، شرکت در برنامه‌ های ورزشی می ‌تواند به کاهش درد و ناتوانی مرتبط با آرتریت روماتوئید و بهبود خلق و خو و تحرک شما کمک کند. برنامه های ورزشی معمولا در پارک ها و مراکز اجتماعی برگزار می شوند. این برنامه ها می توانند به افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشند.

۳_ در کلاس های آموزش خود مدیریتی شرکت کنید

برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، این کلاس ها به یادگیری نحوه کنترل علائم، نحوه زندگی با آرتریت و تاثیر آرتریت بر زندگی فرد کمک می کنند.

۳_ از سیگار کشیدن خودداری کنید.

سیگار کشیدن بیماری را بدتر می کند و می تواند باعث مشکلات و بیماری های دیگر نیز شود. سیگار کشیدن همچنین می تواند داشتن فعالیت بدنی (که بخش مهمی از مدیریت بیماری است) را دشوارتر کند.

۴_ وزن سالم خود را حفظ کنید.

چاقی می تواند مشکلات متعددی را برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید ایجاد کند. بنابراین حفظ وزن سالم و مناسب، اهمیت بسیار زیادی دارد.

دکتر غلامرضا نادری، جراح و فوق تخصص ارتوپد در تهران  

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر