منو

غذاهای مضر برای آرتروز

آرتروز در مراحل اولیه ی خود، فعالیت های روزمره را مقداری سخت می کند. سفتی مفاصل باعث می شود که افراد برای خم شدن، گرفتن، نگه داشتن و بلندکردن وسایل دچار مشکل شوند. در مراحل پیشرفته ی آرتروز، شرایط دردناک و ناتوان کننده می شود. در کنار درمان پزشکی برنامه غذایی شما در کنترل بیماری شما بسیار موثر است. به همین علت بر آن شدیم تا غذاهای مضر برای آرتروز را در ادامه بیان کنیم…

با اینکه بیش از ۱۰۰ نوع آرتروز وجود دارد که به نقاط مختلف بدن حمله می کنند، تمام آنها یک مشخصه ی مشترک به نام التهاب دارند. شایع ترین آرتروزها شامل موارد زیر می شوند: 

رژیم غذایی مناسب برای آرتروز

غذاهای مضر برای آرتروز 

درمان های زیادی برای برطرف کردن آرتروز و علائم آن وجود دارد که شامل فیزیوتراپی، دارو، تزریق های استروئیدی یا حتی جراحی می شوند. اما قبل از ضروری شدن هریک از این اقدامات یا در کنار درمان می توانید درد و سفتی مفاصل خود را به سادگی با رعایت کردن رژیم غذایی تسکین بخشید. در این مقاله به هشت ماده غذایی اشاره می شود که به تسکین التهاب کمک می کنند و از بدترشدن علائم آرتروز پیشگیری می کنند:

۱.شیرینی ها

مصرف شکر زیاد التهاب بدن را افزایش می دهد. تمام مقدار شکری که موجب واکنش التهابی می شود، ۴۰ گرم می باشد که تقریباً برابر با مقدار شکر موجود در نوشابه است. قطع کردن مصرف نوشابه، شیرینی و شکلات می تواند به تسکین درد آرتروز کمک کند. 

۲.لبنیات

شما ممکن است از دیدن این ماده غذایی در فهرست غذاهای مضر برای آرتروز تعجب کنید، زیرا فواید بسیار زیادی مانند کلسیم و پروتئین دارد. اما این گروه از مواد غذایی حاوی کازئین نیز هستند که منجر به التهاب می شود. محدود کردن مصرف محصولات لبنی می تواند التهاب مفاصل را کاهش دهد. 

۳.غذاهای چرب

تمام چربی ها به صورت یکسانی تولید نمی شوند. شما برای محافظت از قلب و حفظ عملکرد اندام های دیگر بدن به برخی از چربی ها مانند چربی های موجود در آواکادو، روغن زیتون و آجیل ها نیاز دارید. اما چربی های ترانس مانند موارد یافت شده در غذاهای فراوری شده، غذاهای سرخ شده، فست فودها و دونات ها می تواند موجب التهاب شود. 

۴.کربوهیدرات ها

بدن شما از کربوهیدرات های موجود در غذاها استفاده می کند و آنها را تبدیل به انرژی می کند. به همین دلیل برخی از ورزشکاران، قبل از مسابقه مقدار زیادی کربوهیدرات مصرف می کنند. اما کربوهیدرات های تصفیه شده ی غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا مانند نان، برنج سفید و سیب زمینی، نوع خاصی از کربوهیدرات ها هستند که در صورت تبدیل نشدن به انرژی می توانند در بدن باقی بمانند و موجب التهاب، افزایش وزن و دیگر شرایط مزمن شوند.

۵.تنباکو و الکل

علاوه بر اینکه این دو ماده شیمیایی به طور کلی برای سلامتی مضر هستند، التهاب بدن را افزایش می دهند و در نهایت منجر به آرتروز می شوند. سیگار کشیدن احتمال آرتروز روماتوئید را افزایش می دهد و الکل نیز باعث بروز نقرس، نوع دیگری از آرتروز التهابی می شود.

۶. محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGE)

زمانی که غذا را گریل یا سرخ می کنید یا غذاهایی مانند غذاهای پاستوریزه مصرف می کنید که در دماهای بالا پخته شده اند، بدن شما سمومی به نام (AGE) تولید می کند. این سموم می توانند به پروتئین های بدن شما آسیب برسانند و سیستم ایمنی بدن شما را تحریک می کنند تا با استفاده از موادی به نام سیتوکین، با AGE ها مبارزه کنند. ترشح بیش از حد سیتوکین منجر به التهاب می شود.

۷.گلوتن

حتی اگر بیماری سلیاک ندارید، باید گلوتن را از برنامه ی غذایی خود حذف کنید. سلیاک، شرایطی است که در آن گلوتن به روده ی کوچک آسیب می رساند و منجر به التهاب مفاصل می شود. برای انجام این کار، از مصرف غذاهای تهیه شده با گندم، جو و دانه ی چاودار خودداری کنید.

۸.مواد افزودنی

مصرف غذاهای بسته بندی شده راحت است و سبک زندگی پر مشغله ی شما را مقداری آسانتر می کند، اما می تواند آرتروز شما را بدتر کند. تولیدکنندگان برای نگهداری غذا و بهتر کردن مزه آن، از موادی مانند مونوسدیم گلوتامات (MSG)، آسپارتام و نمک استفاده می کنند، اما این مواد شیمیایی منجر به افزایش التهاب می شوند. بهتر است از مصرف غذاهای فراوری شده، نوشابه های رژیمی و دیگر محصولات آماده خودداری کنید. این غذاهای ملتهب کننده را با سبزیجات و میوه های ضدالتهابی و سالم و پروتئین های گیاهی جایگزین کنید.

دکتر غلامرضا نادری جراح و متخصص ارتوپد 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر