منو

علت درد پشت پا چیست؟

درد پشت پا یکی از علائم شایع حوادثی مانند آسیب های ورزشی یا تصادف و بیماری هایی مانند دیابت می باشد. گرچه، علل دیگر پادرد می تواند مربوط به عصب ها، عضلات، مفاصل، بافت های نرم و استخوان ها باشد. حتی رگ های خونی در پا نیز می توانند موجب درد شوند. درد پشت پا می تواند بر اثر اختلالات اسکلتی عضلانی، عصبی یا عروقی باشد. این مقاله درد پشت پا ناشی از مشکلات عصبی یا اسکلتی عضلانی را پوشش می دهد. 

درد پشت پا از چیست؟

علت درد پشت پا می تواند مداوم یا متناوب باشد. این درد ناگهانی یا تدریجی ایجاد می شود و می تواند تمام پا یا فقط ناحیه خاصی از پا مانند زانو را تحت تأثیر قرار دهد. درد ممکن است تیز، خنجر مانند یا خفیف باشد و باعث سوزش یا مورمور در پا شود. گرچه، پادرد شدید می تواند ناتوان کننده باشد و توانایی راه رفتن و انجام فعالیت های ساده ی روزمره را تحت تأثیر قرار دهد. عوامل زیر میتواند عاملی برای بروز درد در پشت پا شوند:

درد پشت پا ناشی از مشکلات  اسکلتی عضلانی

دردی که استخوان ها، عضلات، رباط ها و تاندون ها را درگیر می کند، درد اسکلتی عضلانی می باشد. این درد می تواند حاد یا مزمن باشد. درد حاد شروعی سریع دارد و با علائم شدیدی همراه است، اما درد مزمن طولانی مدت است. درد اسکلتی عضلانی می تواند متمرکز و یا گسترده باشد. درد اسکلتی عضلانی علائم و علل مختلفی دارد. برخی از انواع شایع تر آن عبارتند از:

۱_ سندرم های تونل

هر درد اسکلتی عضلانی که بر اثر فشار عصب باشد، معمولاً به دلیل کار بیش از حد می باشد. این اختلالات شامل سندرم تونل کارپال، سندرم تونل کوبیتال و سندرم تونل تارسال می شوند. این درد معمولاً در امتداد مسیر عصب پخش می شود و ممکن است حس سوزش ایجاد کند.

۲_ فیبرومیالژیا

این شرایط ممکن است موجب درد در عضلات، تاندون ها یا رباط ها شود. این درد معمولاً در چند جا وجود دارد و توصیف آن ممکن است دشوار باشد. فیبرومیالژیا، به طور کلی با علائم دیگری همراه است.

۳_ درد استخوان

معمولاً یک درد عمیق، نفوذکننده یا خفیف است که بر اثر یک آسیب می باشد. این درد ممکن است ناشی از فشار، شکستگی یا تومور باشد.

۴_ درد پشت پا ناشی از درد مفاصل

آسیب ها و بیماری های مفاصل معمولاً یک درد آرتریت سفت و خسته کننده می باشد. این درد می تواند از خفیف گرفته تا شدید باشد و اغلب با حرکت مفاصل بدتر می شود. مفاصل همچنین ممکن است دچار التهاب شوند. التهاب مفاصل یا آرتریت، یکی از علل شایع درد است.

 

۵_ گرفتگی یا درد عضلات

اغلب اوقات این درد نسبت به درد استخوان شدت کمتری دارد، گرچه، درد عضلانی هنوز هم می تواند ناتوان کننده باشد. درد عضلانی می تواند بر اثر آسیب، واکنش خودایمنی، عدم خونرسانی به عضله، عفونت یا حتی تومور باشد. این درد همچنین ممکن است شامل اسپاسم ها و گرفتگی های عضلانی باشد.

۶_ درد تاندون و رباط

درد تاندون ها و رباط ها اغلب بر اثر آسیب هایی مانند پیچ خوردگی می باشد. درد اسکلتی عضلانی به هنگام کشیدگی یا حرکت ناحیه مورد نظر، شدیدتر می شود.

درد پشت پا ناشی از مشکلات عصبی

با اینکه پادرد ارتوپدی ممکن است مشکلی باشد که منشأ آن در پاها می باشد، اما اغلب اوقات علت واقعی درد، مشکلی در عصب های پایین کمر (نورولوژیکی) می باشد. عصب سیاتیک و عصب لومبار، علل اصلی درد عصبی در پاها هستند. درد عصبی اغلب به صورت احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن توصیف می شود. در برخی از موارد این درد ممکن است مداوم باشد. باریک شدن کانال نخاعی یا تنگی نخاع می تواند عصب سیاتیک را تحریک کند. 

علاوه بر این، فتق دیسک می تواند به ریشه های عصبی اطراف فشار وارد کند و منجر به علائم سیاتیک و رادیکولوپاتی کمر شود که تمام آنها می توانند موجب پادرد ارتوپدی شوند. عصب ها همچنین می تواند بر اثر قندخون بالا آسیب ببینند و منجر به بروز نوروپاتی دیابتی شوند. نوروپاتی دیابتی یکی از عوارض شایع دیابت می باشد که می تواند موجب درد در پاها به همراه بی حسی و کاهش حس در پایین پاها شود. 

همچنین عوارض جانبی داروها و مواد سمی می تواند موجب درد عصبی و آسیب عصب شود. برخی از مواد سمی که ممکن است سهواً وارد بدن شوند و به عصب ها آسیب برسانند شامل سرب، آرسنیک و جیوه می شوند. در برخی از موارد، توده های سرطانی ممکن است به عصب ها فشار وارد کنند. برخی از انواع شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز می توانند موجب درد عصبی و آسیب به عصب شوند.

دکتر رضا نادری، متخصص و جراح ارتوپد 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۸ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر بزرگوار
    خانمم یەسال پیش براثر پیچ خوردگی مچ پا پارگی جزئی رباط داشت با یەدورە گچ گرفتن و فیزیوتراپی خوب شد ،اما متاسفانە امسال مشکل درد و التهاپ در مچ پا پیدا کردن کە نوز درمان نشدەاند
    نوبت حضوری خدمت شما گیرنمیاد و ما هم مرزایرانیم ،، لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۸ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      حتما معاينه لازمه و بابد تصاوير ام آر آى رو ببينم

  • تصویر کاربر مرجان جمعه ۲۸ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    لطفا میفرمایید معنی ام آر آی پیوست
    به خصوص آنجا که در مورد سیگنال هموژن چربی گفته یعنی چه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۸ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      اون يعنى سيگنال نرمال داره 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر