آیا آرتروز باعث از کار افتادگی می شود؟

آرتروز به غیر از درد، منجر به عوارض دیگری نیز می گردد. این بیماری یکی از علل متداول معلولیت یا از کار افتادگی است. معلولیت به مشکلی گفته می شود که حرکات، حواس یا فعالیت های عادی شما را محدود سازد. در موارد شدید، شما ممکن است توان انجام فعالیت های روزانه یا اشتغال را نداشته باشید.

عدم درمان آرتروز ممکن است منجر به معلولیت شود. در واقع، آرتروز منجر به محدودیت فعالیت در ۱۰ درصد بزرگسالان آمریکایی شده است. این بیماری عضو ۱۰ گزینه اول واجد شرایط بودن دریافت مزایای معلولیت در آمریکا است.

اگر به آرتروز مبتلا هستید، حتماً باید از نحوه ی پیشرفت بیماری و اثر آن بر زندگی روزمره ی خود اطلاع داشته باشید. این امر می تواند انگیزه ای برای انجام اقدامات لازم پیش از وخامت بیماری باشد. لازم است بدانید که حتی رژیم غذایی شما در پیشرفت این بیماری اثرگذار است. رژیم غذایی و غذاهای مضر برای آرتروز را میتوانید در مقاله ای جداگانه همین سایت مشاهده کنید.

انواع آرتروز

دو نوع اصلی آرتروز عبارتند از:

1. آرتریت روماتوئید (رماتیسم مفصلی)
  2. استئو آرتریت

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به جداره ی مفاصل حمله می کند. با گذشت زمان، آرتریت روماتوئید می تواند به استخوان و غضروف مفصل شما آسیب برساند. استئو آرتریت زمانی رخ می دهد که غضروف مفاصل بر اثر فرسودگی و ساییدگی از بین برود.

آرتروز چگونه منجر به معلولیت یا از کار افتادگی می شود؟

آرتروز می تواند منجر به معلولیت و بسیاری دیگر از مشکلات سلامت جسم و روان شود. میزان معلولیت شما با توجه به فعالیت هایی که قادر به انجام آن نیستید تعیین می گردد. برای مثال، ممکن است در انجام کار های زیر دچار مشکل شوید:

همچنین، اگر بیماری در انجام فعالیت های شغلی شما مشکل ایجاد کند، احتمال تشخیص معلولیت وجود خواهد داشت. آرتروز می تواند فعالیت بیمار در مشاغل سخت را دشوارتر از پیش کند. در برخی موارد، حتی انجام کارهای دفتری یا پشت میزی نیز دشوارتر خواهد شد.

چه علائمی می تواند منجر به از کار افتادگی شود؟

مطالعات نشان داده اند که بیماری آرتروز در ۱۰ درصد بزرگسالان منجر به ایجاد محدودیت در مشاغل آنها شده است.

۱_ درد و بی حرکتی

درد -به عنوان یک نشانه ی قابل توجه آرتروز- زمانی رخ می دهد که غضروف مفاصل شما تحلیل رفته و متعاقب آن، استخوان های شما به طور مستقيم روی هم ساییده می شوند. این شرایط می تواند باعث بروز ورم و التهاب هم شود. امکان بروز درد های آرتروزی در هر مفصلی وجود دارد؛ مانند:

این درد می تواند بازه ی حرکتی مفصل را محدود کند. بی تحرکی و محدودیت حرکتی یکی از نشانه های اصلی معلولیت است. اضافه وزن، احتمال و شدت بروز علائم درد و بی تحرکی ناشی از آرتروز را افزایش می دهد.

۲_ خستگی

مبتلایان به آرتروز ممکن است علاوه بر درد، خستگی مزمن را نیز تجربه کنند. اگر این خستگی به اندازه ی کافی شدید باشد منجر به از کار افتادگی خواهد شد.

البته افراد مبتلا به آرتروز و خستگی شدید برای رد احتمال بیماری های دیگر با علائمی مشابه، باید به پزشک مراجعه کنند. برخی این بیماری ها عبارتند از:

۳_ پوست و اندام ها

درد مفصلی تنها یکی از علائم بیماری آرتروز است. آرتریت روماتوئید می تواند منجر به حساسيت پوستی و مشکلات اندام های داخلی شود. نقرس از دیگر بیماری هایی است که با التهابات دردناک در اطراف مفاصل همراه است. لوپوس نیز می تواند باعث بروز علائم ناتوان کننده ی متعددی مثل موارد زیر شود:

این علائم ممکن است باعث دشواری در انجام فعالیت های روزانه شده و در برخی از موارد، منجر به بدحالی شدید بیمار گردد.

اهمیت درمان آرتروز و پیشگیری از کار افتادگی

برای کاهش احتمال از کار افتادگی باید هدف شما درمان زود هنگام آرتروز باشد. پزشکان درمان های مختلفی مثل تغییر در سبک زندگی، دارو، جراحی و… را برای مبتلایان به آرتروز تجویز می کنند. شما می توانید با رضایت پزشک خود، ورزش های سبک زیر را به برنامه ی روزانه ی خود اضافه کنید:

ابتلا به یک بیماری ناتوان کننده می تواند در یک چشم به هم زدن حساب بانکی بیمار را خالی کند! علاوه بر دشوار شدن اشتغال و درآمد زایی، هزینه های کنترل و درمان بیماری نیز فشار اقتصادی مضاعفی به بیماران وارد می کند.

آیا دولت برنامه یا مزایایی برای از کار افتاده ها ارائه می دهد؟

اگر شما واجد شرایط باشید، می توانید برای دریافت بیمه ی تأمین اجتماعی ازکارافتادگی اقدام کنید.

دکتر غلامرضا نادری، جراح و متخصص ارتوپد در تهران