منو

آیا فیزیوتراپی، درد را تشدید می کند؟

علی رغم تشخیص هوشمندانه و درمان مؤثر فیزیوتراپی، برخی افراد ممکن است احساس درد بعد از فیزیوتراپی را تجربه کنند. ادامه علائم یا درد پایدار پس از فیزیوتراپی می تواند زندگی روزانه شما را تحت تأثیر قرار دهد.

آیا فیزیوتراپی درد دارد

فیزیوتراپی رویکردی یکپارچه برای ارزیابی، تشخیص و درمان کسانی است که تحت تأثیر یک بیماری، آسیب یا ناتوانی فیزیکی قرار گرفته اند. فیزیوتراپی می تواند به شما کمک کند تا مصرف دارو را کاهش دهید، احتمال خطرِ آسیب و عوارض جانبی آن را کم کنید و نیز درد خود را به طور مؤثر کنترل کنید.

البته هدف از فیزیوتراپی، این نیست که شما درد بیشتری بکشید، بلکه نهایتاً ایجاد بهبود کلی در شرایط شماست. با این حال، دانستن این نکته بسیار مهم است که اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرود، شما چه انتظاری باید داشته باشید و چه کاری باید انجام دهید.

علت درد زانو بعد از فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی، اغلب شامل ورزش عضلات برای قوی تر ساختن آنها می باشد. گاهی اوقات این کار به این دلیل انجام می‌شود که عضله آسیب دیده و در نتیجه ی این آسیب، سفت یا ضعیف شده است. از آنجایی که بدن سعی در حفظ عضلات آسیب دیده دارد، عضلات مجاور باید این ضعف را جبران کنند و می توانند بیش از حد کار کنند و تحت فشار قرار گیرند.

با وجود این که فیزیوتراپی اغلب به منظور بهبودی در وضعیت بدن شما انجام می‌گیرد، می تواند باعث تحریک عصب های مجاور عضله آسیب دیده شود. این حالت معمولا با قرارگرفتن بدن در وضعیت استراحت، مانند خوابیدن بر روی کمر تا زمانی که درد فروکش کند، تسکین می یابد.

وضعیت مشابهی در مورد مفصل وجود دارد، که در زمان انجام حرکات ورزشی برای بهبود یا بازیابی حرکت، متورم می شود. دلایلی که بازگشت درد حتی پس از فیزیوتراپی نهفته است، موارد زیر می باشند:

✅ شایع ترین دلیل درد پس از فیزیوتراپی این است که عضله بیش از حدکار کرده و یا کشیده شده است. دلیل اصلی، کار مجدد عضله آسیب دیده پس از جلسه فیزیوتراپی است. عضله ی احیا شده در حین کار دوباره، اسید لاکتیک بیشتری تولید می کند و منجر به درد می شود.

✅ درد یا سختی پس از جلسه فیزیوتراپی ممکن است به دلیل التهاب موضعی باشد.

✅ در طول فرایند درمانی، شما باید آن دسته از اعضای بدن را که برای مدتی تحت کشش قرار نداده اید را تحت حرکات کششی قرار داده یا عضلاتی را که برای مدت طولانی از آنها استفاده نکرده اید، فعال کنید یا بدن خود را به سوی انجام فرایندهای جدید هدایت کنید. این کارها باعث می شود ما روش معمول انجام کارهای خود را تغییر دهیم.

تمامی این تغییرات، به نوعی مقاومت بدن ما را نیز تغییر می دهند. از این رو، در زمانی که بدن ما این تغییرات را به سرعت تجربه می کند، می تواند باعث ایجاد درد در نقاط جدید شود.

بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد

✅ مفاصل متورم نیز یکی از دلایل اصلی درد پس از فیزیوتراپی می باشند. بنابراین، حرکات مفاصل را محدود کنید. انتخاب وضعیت مناسب و راحت برای مفاصل بسیار مهم می باشد. مناسب ترین وضعیت مفصل، وضعیت اندکی خمیده می باشد.

✅ عدم توان بخشی همچنین منجر به بازگشت درد حتی پس از انجام فیزیوتراپی می شود.

✅ فیزیوتراپی، همچنین ثبات وضعیت بدن شما و وضعیت نشستن شما را به چالش می کشد. اعصاب ستون فقرات تحریک شده یا عصب تحت فشار نیز باعث ایجاد درد پس از جلسه فیزیوتراپی می شود. بنابراین، از درمانگر بخواهید که وضعیت مناسب برای ایستادن یا نشستن را برای کاهش فشار بر روی عصب ها به شما آموزش دهد.

✅ افزایش شدت ورزش و شروع یک ورزش یا تمرین جدید نیز باعث ایجاد درد پس از جلسه فیزیوتراپی می شود.

بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد

فیزیوتراپی یک راه عالی برای درمان درد و آسیب است. برای حفظ سطح درمان خود در اینجا ۴ کاری که باید بعد از فیزیوتراپی انجام دهید:

۱. نوشیدن مقدار زیادی آب

ما معمولاً این را پس از درمان‌های مبتنی بر ورزش، مانند آب درمانی یا کلاس ورزشی، برای کمک به بازیابی هیدراتاسیون و کاهش زمان درمان توصیه می‌کنیم.

۲. به توصیه های فیزیوتراپ توجه کنید

  • در صورت نیاز از کیسه های گرم/سرد استفاده کنید.
  • در صورت لزوم استراحت کنید.

توصیه های حرفه ای ما به طور کلی برای تسریع در بازه های زمانی بهبود و جلوگیری از آسیب بیشتر به ناحیه آسیب دیده ارائه می شود. صدمات به بیماران پس از جراحی در صورت عدم رعایت توصیه های داده شده می توانند آسیب بیشتری به ناحیه وارد کنند.

۳. تمرینات خود را انجام دهید

جلسات فیزیوتراپی معمولاً ۱/۲ ساعت است. بیشتر ورزش های که توسط فیزیو پیشنهاد میشود، به کاهش درمان مداوم و همچنین تسکین درد سریعتر کمک می کند.

۴. به درد غیر عادی توجه کنید

اگر درد شدیدتر از حد انتظار است، فیزیوتراپیست را مطلع کنید. تجربه درد کم پس از درمان می تواند طبیعی باشد. اما معمولاً بعد از ۲۴-۴۸ ساعت تسکین میابد.

تسکین درد ناشی از فیزیوتراپی

درد عضلانی، مفصل و یا عصب می تواند با قراردادن یخ بر روی ناحیه آسیب دیده بلافاصله پس از درمان تسکین یابد.

برای جلوگیری از تحریک عضلات، یخ نباید مستقیما بر روی پوست قرار گیرد، بلکه باید در یک کیسه پلاستیکی با پوشش پارچه ای قرار گیرد، اما استفاده از آن باید به حداکثر ۲۵ دقیقه محدود شود.

پیشگیری درد ناشی از فیزیوتراپی

گرچه ، برخی از تمرینات فیزیوتراپی خاص،  درد خفیفی را ایجاد می کند و نهایتاً ناپدید خواهد شد. با این حال، مواردی وجود دارد که با رعایت آنها، درد نباید رخ دهد و با درمان مناسب می توان از آن جلوگیری کرد. برخی از این موارد به صورت زیر است:

عدم ارزیابی کل ناحیه

درد می تواند اغلب ناشی از درمان یک علامت خاص بدون در نظر گرفته ناحیه ی پیرامون آن می باشد. برای مثال، عدم تحرک گردن می تواند با کشش آن برای دستیابی به حرکتی آزادتر، رفع شود. گرچه، گردن از هفت مهره ی جداگانه تشکیل شده است و بسیار مهم است که مطمئن شویم هر یک از این مهره ها پیش از شروع حرکت دیگری، آزادانه حرکت می کنند.

عدم انجام این کار باعث ایجاد فشار بر روی مهره های اطراف و دیسک می شود، که موجب درد و نیز آتروز می شود. اگر وضعیت کلی بدن بیمار مورد توجه قرار نگیرد، وضعیت مشابهی پیش می آید. برای مثال، عدم تراز ستون فقرات می تواند مانع انجام درمان های مختلف شود و در صورت استفاده از این درمان ها، موقعیت را بدتر کند.

اقدامات بعد از فیزیوتراپی

درمان با ترتیب (توالی) اشتباه

اگر بیمار، دچار ناتوانی های مختلفی باشد، درمان آنها همراه با یکدیگر و یا با ترتیبی اشتباه می تواند باعث ایجاد درد غیر ضروری شود. برای مثال، تلاش برای درمان درد شانه با ماساژ می تواند باعث ایجاد درد غیر مرتبط با درمان اولیه شود. ارزیابی وضعیت کلی بدن و درمان شرایط پیش از انجام حرکتی در نقطه ای دیگر از بدن بسیار ضروری است.

عدم برخورد با بافت اسکار (جای زخم)

ماساژ و ورزش اغلب برای کشش عضلات و رباط ها به منظور بازیابی تحرک کامل، انجام می شوند. گرچه، بافت های اسکار کشیده نمی شوند و اگر در ابتدا درمان نشوند، می توانند باعث ایجاد درد شدیدی در حین فیزیوتراپی شوند.

اگر شما احساس درد یا ناراحتی دارید یا فکر می کنید، که درمان آنطور که باید جواب نمی دهد، به فیزیوتراپیست خود اطلاع دهید. فرایند درمان، یک همکاری بین فیزیوتراپیست و بیمار می باشد، بنابراین شما باید کاملاً یکدیگر را درجریان امور قرار دهید.

فرض بر این است که فیزیوتراپی درمانی سودمند برای بیمار می باشد، اما تنها در صورتی این اتفاق می افتد که فیزیوتراپیست از هر گونه نقصی آگاه شود. زمانی که وی از هرگونه درد یا ناراحتی مطلع شد، تغییراتی در رویکرد ایجاد خواهد کرد که مفیدتر باشند و به نتایج دلخواه دست یابند.

اگر هر تحریک ایجاد شده توسط ورزش، بسیار شدید باشد، می توان آن را پیش از اینکه تبدیل به درد شود، کاهش داد و در زمانی که عضله قویتر شد، به تدریج آن را افزایش داد. توالی درمان را می توان تغییر داد یا کل فرایند درمان را به گونه می توان تغییر داد که روند توان بخشی راحت تر باشد و در نهایت موفقیت آمیزتر شود.

درد بعد از فیزیوتراپی

تشدید درد بعد از فیزیوتراپی

هرکسی دارای آستانه درد و محرک های درد متفاوتی می باشد، بنابراین بسیار مهم است که فیزیوتراپیست از این موارد آگاه باشد و مطابق با آن درمان خود را انجام دهد. یک درمان ناموفق، به نفع هیچ کس نیست، بنابراین ادامه گفتگو بین طرفین بسیار حیاتی است. هدف همیشه باید نظارت بر پیشرفت باشد و اگر درمان به درستی پیش نرود، انعطاف کافی برای تغییر را داشته باشد.

اگر تغییر در روند درمان، نتیجه مطلوبی نداشته باشد، می توانید با توجیه مناسب، فیزیوتراپیست خود را عوض کنید و این امر نباید باعث بروز ناراحتی شود. افراد، مهارتها، تخصص ها و رشته های مورد علاقه مختلفی دارند، بنابراین یک ذهن تازه می تواند تفاوت در روند درمان ایجاد کند.

هرکاری انجام می دهید، به درمان خود ادامه دهید، چرا که فیزیوتراپی یک روش اثبات شده برای تسکین درد و رفع مشکلات می باشد. فقط اطمینان حاصل کنید که مرکزی را انتخاب می کنید که دارای دانش، مهارت و تجربه برای بازگرداندن سلامت به شما بدون درد باشد.

فیزیوتراپیست باید متعهد به فراهم نمودن درمان مناسب برای شما باشند و با شما کار کنند تا به نتیجه ی دلخواه دست یابند. همچنین همیشه باید با ارزیابی کامل نیازها و شرایط فعلی شما شروع به کار کنند و بنابراین قادر خواهند بودکه برنامه ی درمانی مناسب را برای شما اجرا کنند. آنها باید به طور دائم پیشرفت و نتایج را بررسی کنند تا بتوانند خود را بنا به ضرورت برای دستیابی به آنچه نیاز است، مطابقت دهند.

دکتر غلامرضا نادری

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص مچ پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آناهیتا شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    ببخشید من هم زانوم بعد عمل جمع نمیشه هم نمیتونم چهار زانو بشینم خواستم بپرسم فیزیوتراپی حین درمان درد داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله مقداری

  • تصویر کاربر نازی دوشنبه ۲۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام مادر من درد شدید زانو داشت و با مراجعه به دکتر روماتولوژی و جراح زانو تشخیص داده شد ساییدگی زانو دارند و مینیسک پا له شده است و فیزیوتراپی نوشته شد .و امروز جلسه اول فیزیوتراپی ایشان بوده و پس از پایان فیزیوتراپی درد دارند و احساس خودشون این هست که کل پا وجه می زند ؟علی چیست ممنون میشوم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      فعلا مى تونه نرمال باشه

  • تصویر کاربر Anita جمعه ۲۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید بچه 13ساله دارم صاف کف پا شدید داره راه رفتنش مشکل داره و بنده ب دکتراي ارتوپد زیادی مراجعه کردم و کفش طبی استفاده کرد ولی هنوز مشکل داره با جراحی بهتر میشه از مشهد هستم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله جراحى در اين سن بسيار مناسبه

  • تصویر کاربر الهام جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام یک سالی هست مفصل شست پام درد میکنه. با فعالیت ورزشی درد بیشتر میشه. مدتی هست در حال استراحت هم ذوق ذوق میکنه
    دکتر از رو عکس گفت استئوآرتریت داری
    حالا برای درمان باید چه کار کرد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      تزريق، كفى و كفش مناسب و مخصوص و گاه جراحى

  • تصویر کاربر eng.ab یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    با سلام.
    بنده در حدود 3ماه پیش رباط صلیبی پای راستم بر اثر چرخش در فوتبال به کلی پاره شده و دو قسمت شده و دکتر دستور عمل جراحی دادن که تا الان هنوز اقدام نکردم.بعد از حدود 1 ماه استراحت و مدارا کم کم آستانه حرکت نرمال شد و پای بنده تا الان خالی هم نکرده. سوال بنده این هست که آیا بنده میتونم با این وضعیت رباط صلیبی ورزش رو ادامه بدم؟(برای مثال فوتبال یا والیبال).درصورت انجام ورزش آیا در آینده برای زانوی بنده مشکل حادتری پیش نمیاد؟
    ممنونم از وقتی که میذارین.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر در معاینه ناپایدار باشه حتما باید عمل کنید

  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب.
    ۵ روز پیش عمل مچ پا آرتروسکوپی داشتم.به مفصل پام اندوباتوم نصب شد.گچ گرفته شده و الان ک ورم پام خوابیده احساس سوزش و درد هنگام بلند شدن و راه رفتن با عصا دارم.باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حتما به جراحتون اطلاع بدين

  • تصویر کاربر احسان جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من سه ماه پیش بازی فوتبال کردم تو برخورد زانوم آسیب دید ام ار ای گرفتم رباط صلیبی پاره شده بود .اگر عمل نکنم چی میشه مشکلی پیش میاد.بعضی موقع خالی میشه زیر پام.بنظرتون چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      عمل كنيد تا دچار آرتروز زودرس نشين

  • تصویر کاربر قره شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشيد انگشت شست پای من چاقو بریده بود ومن الان انگشتمو نمتونم بالا بیارم و دردی روی پا دارم دکتر رفتم گفت تاندون انگشت پات قطع شده وسه ماه از این موضوع میگذره وگفتند نمیشه عمل کرد میخواستم ببینم آیا امیدی هست یانه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حتما جراحى لازمه 

  • تصویر کاربر ماکان دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    بسیار مهم است برام!!! حدود ۱۲سال است که از ناحیه دست چپ کتف نقص عضو شدم دکترا گفتن ۳ شبکه عصبی دست چپ از ناحیه کتف سوخته ولی دستم مثل دست راستم کار میکنه .فقط سه حرکت رو متآسفانه نمی تونم باهاش کار کنم .چرخش خارجی نداره و بالا یا عقب هم ناتوانم .ممنون میشم جواب بدین#!
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      شما بايد با يك همكار جراحى شانه يا جراح دست مشاوره كنيد و حتما لازمه معاينه بشين و مدارك پزشكيتون ديده بشه

  • تصویر کاربر م.ن جمعه ۱۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب .
    دکتر دوهفته پیش در مورد درد شست پا باهاتون صحبت کردم که گفتین باید بررسی بشه .عکس از شست پا گرفتم واون شماره موبایلی که دادین هم پیام دادم وهم مطب تماس گرفتم برای نوبت .که گفتن نوبت ها پره .
    وبرای آخر خرداد بهم وقت دادن .
    ولی دکتر من درد دارم حتی شبها درخواب بی هوا پام تکون میخوره درد شدید دارم .گفتم اگه ممکنه زودتر ببینمتون برای درمان . ممنون میشم .لطفا پی گیری کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      به شماره وانساپ پيام بدين و ازشون بخواهيد كه اگه بيمارى كنسل كردن شما رو جايگزين كنند

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر