منو

آیا فیزیوتراپی، درد را تشدید می کند؟

علی رغم تشخیص هوشمندانه و درمان مؤثر فیزیوتراپی، برخی افراد ممکن است احساس درد بعد از فیزیوتراپی را تجربه کنند. ادامه علائم یا درد پایدار پس از فیزیوتراپی می تواند زندگی روزانه شما را تحت تأثیر قرار دهد.

آیا فیزیوتراپی درد دارد

فیزیوتراپی رویکردی یکپارچه برای ارزیابی، تشخیص و درمان کسانی است که تحت تأثیر یک بیماری، آسیب یا ناتوانی فیزیکی قرار گرفته اند. فیزیوتراپی می تواند به شما کمک کند تا مصرف دارو را کاهش دهید، احتمال خطرِ آسیب و عوارض جانبی آن را کم کنید و نیز درد خود را به طور مؤثر کنترل کنید.

البته هدف از فیزیوتراپی، این نیست که شما درد بیشتری بکشید، بلکه نهایتاً ایجاد بهبود کلی در شرایط شماست. با این حال، دانستن این نکته بسیار مهم است که اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرود، شما چه انتظاری باید داشته باشید و چه کاری باید انجام دهید.

علت درد زانو بعد از فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی، اغلب شامل ورزش عضلات برای قوی تر ساختن آنها می باشد. گاهی اوقات این کار به این دلیل انجام می‌شود که عضله آسیب دیده و در نتیجه ی این آسیب، سفت یا ضعیف شده است. از آنجایی که بدن سعی در حفظ عضلات آسیب دیده دارد، عضلات مجاور باید این ضعف را جبران کنند و می توانند بیش از حد کار کنند و تحت فشار قرار گیرند.

با وجود این که فیزیوتراپی اغلب به منظور بهبودی در وضعیت بدن شما انجام می‌گیرد، می تواند باعث تحریک عصب های مجاور عضله آسیب دیده شود. این حالت معمولا با قرارگرفتن بدن در وضعیت استراحت، مانند خوابیدن بر روی کمر تا زمانی که درد فروکش کند، تسکین می یابد.

وضعیت مشابهی در مورد مفصل وجود دارد، که در زمان انجام حرکات ورزشی برای بهبود یا بازیابی حرکت، متورم می شود. دلایلی که بازگشت درد حتی پس از فیزیوتراپی نهفته است، موارد زیر می باشند:

✅ شایع ترین دلیل درد پس از فیزیوتراپی این است که عضله بیش از حدکار کرده و یا کشیده شده است. دلیل اصلی، کار مجدد عضله آسیب دیده پس از جلسه فیزیوتراپی است. عضله ی احیا شده در حین کار دوباره، اسید لاکتیک بیشتری تولید می کند و منجر به درد می شود.

✅ درد یا سختی پس از جلسه فیزیوتراپی ممکن است به دلیل التهاب موضعی باشد.

✅ در طول فرایند درمانی، شما باید آن دسته از اعضای بدن را که برای مدتی تحت کشش قرار نداده اید را تحت حرکات کششی قرار داده یا عضلاتی را که برای مدت طولانی از آنها استفاده نکرده اید، فعال کنید یا بدن خود را به سوی انجام فرایندهای جدید هدایت کنید. این کارها باعث می شود ما روش معمول انجام کارهای خود را تغییر دهیم.

تمامی این تغییرات، به نوعی مقاومت بدن ما را نیز تغییر می دهند. از این رو، در زمانی که بدن ما این تغییرات را به سرعت تجربه می کند، می تواند باعث ایجاد درد در نقاط جدید شود.

بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد

✅ مفاصل متورم نیز یکی از دلایل اصلی درد پس از فیزیوتراپی می باشند. بنابراین، حرکات مفاصل را محدود کنید. انتخاب وضعیت مناسب و راحت برای مفاصل بسیار مهم می باشد. مناسب ترین وضعیت مفصل، وضعیت اندکی خمیده می باشد.

✅ عدم توان بخشی همچنین منجر به بازگشت درد حتی پس از انجام فیزیوتراپی می شود.

✅ فیزیوتراپی، همچنین ثبات وضعیت بدن شما و وضعیت نشستن شما را به چالش می کشد. اعصاب ستون فقرات تحریک شده یا عصب تحت فشار نیز باعث ایجاد درد پس از جلسه فیزیوتراپی می شود. بنابراین، از درمانگر بخواهید که وضعیت مناسب برای ایستادن یا نشستن را برای کاهش فشار بر روی عصب ها به شما آموزش دهد.

✅ افزایش شدت ورزش و شروع یک ورزش یا تمرین جدید نیز باعث ایجاد درد پس از جلسه فیزیوتراپی می شود.

بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد

فیزیوتراپی یک راه عالی برای درمان درد و آسیب است. برای حفظ سطح درمان خود در اینجا ۴ کاری که باید بعد از فیزیوتراپی انجام دهید:

۱. نوشیدن مقدار زیادی آب

ما معمولاً این را پس از درمان‌های مبتنی بر ورزش، مانند آب درمانی یا کلاس ورزشی، برای کمک به بازیابی هیدراتاسیون و کاهش زمان درمان توصیه می‌کنیم.

۲. به توصیه های فیزیوتراپ توجه کنید

  • در صورت نیاز از کیسه های گرم/سرد استفاده کنید.
  • در صورت لزوم استراحت کنید.

توصیه های حرفه ای ما به طور کلی برای تسریع در بازه های زمانی بهبود و جلوگیری از آسیب بیشتر به ناحیه آسیب دیده ارائه می شود. صدمات به بیماران پس از جراحی در صورت عدم رعایت توصیه های داده شده می توانند آسیب بیشتری به ناحیه وارد کنند.

۳. تمرینات خود را انجام دهید

جلسات فیزیوتراپی معمولاً ۱/۲ ساعت است. بیشتر ورزش های که توسط فیزیو پیشنهاد میشود، به کاهش درمان مداوم و همچنین تسکین درد سریعتر کمک می کند.

۴. به درد غیر عادی توجه کنید

اگر درد شدیدتر از حد انتظار است، فیزیوتراپیست را مطلع کنید. تجربه درد کم پس از درمان می تواند طبیعی باشد. اما معمولاً بعد از ۲۴-۴۸ ساعت تسکین میابد.

تسکین درد ناشی از فیزیوتراپی

درد عضلانی، مفصل و یا عصب می تواند با قراردادن یخ بر روی ناحیه آسیب دیده بلافاصله پس از درمان تسکین یابد.

برای جلوگیری از تحریک عضلات، یخ نباید مستقیما بر روی پوست قرار گیرد، بلکه باید در یک کیسه پلاستیکی با پوشش پارچه ای قرار گیرد، اما استفاده از آن باید به حداکثر ۲۵ دقیقه محدود شود.

پیشگیری درد ناشی از فیزیوتراپی

گرچه ، برخی از تمرینات فیزیوتراپی خاص،  درد خفیفی را ایجاد می کند و نهایتاً ناپدید خواهد شد. با این حال، مواردی وجود دارد که با رعایت آنها، درد نباید رخ دهد و با درمان مناسب می توان از آن جلوگیری کرد. برخی از این موارد به صورت زیر است:

عدم ارزیابی کل ناحیه

درد می تواند اغلب ناشی از درمان یک علامت خاص بدون در نظر گرفته ناحیه ی پیرامون آن می باشد. برای مثال، عدم تحرک گردن می تواند با کشش آن برای دستیابی به حرکتی آزادتر، رفع شود. گرچه، گردن از هفت مهره ی جداگانه تشکیل شده است و بسیار مهم است که مطمئن شویم هر یک از این مهره ها پیش از شروع حرکت دیگری، آزادانه حرکت می کنند.

عدم انجام این کار باعث ایجاد فشار بر روی مهره های اطراف و دیسک می شود، که موجب درد و نیز آتروز می شود. اگر وضعیت کلی بدن بیمار مورد توجه قرار نگیرد، وضعیت مشابهی پیش می آید. برای مثال، عدم تراز ستون فقرات می تواند مانع انجام درمان های مختلف شود و در صورت استفاده از این درمان ها، موقعیت را بدتر کند.

اقدامات بعد از فیزیوتراپی

درمان با ترتیب (توالی) اشتباه

اگر بیمار، دچار ناتوانی های مختلفی باشد، درمان آنها همراه با یکدیگر و یا با ترتیبی اشتباه می تواند باعث ایجاد درد غیر ضروری شود. برای مثال، تلاش برای درمان درد شانه با ماساژ می تواند باعث ایجاد درد غیر مرتبط با درمان اولیه شود. ارزیابی وضعیت کلی بدن و درمان شرایط پیش از انجام حرکتی در نقطه ای دیگر از بدن بسیار ضروری است.

عدم برخورد با بافت اسکار (جای زخم)

ماساژ و ورزش اغلب برای کشش عضلات و رباط ها به منظور بازیابی تحرک کامل، انجام می شوند. گرچه، بافت های اسکار کشیده نمی شوند و اگر در ابتدا درمان نشوند، می توانند باعث ایجاد درد شدیدی در حین فیزیوتراپی شوند.

اگر شما احساس درد یا ناراحتی دارید یا فکر می کنید، که درمان آنطور که باید جواب نمی دهد، به فیزیوتراپیست خود اطلاع دهید. فرایند درمان، یک همکاری بین فیزیوتراپیست و بیمار می باشد، بنابراین شما باید کاملاً یکدیگر را درجریان امور قرار دهید.

فرض بر این است که فیزیوتراپی درمانی سودمند برای بیمار می باشد، اما تنها در صورتی این اتفاق می افتد که فیزیوتراپیست از هر گونه نقصی آگاه شود. زمانی که وی از هرگونه درد یا ناراحتی مطلع شد، تغییراتی در رویکرد ایجاد خواهد کرد که مفیدتر باشند و به نتایج دلخواه دست یابند.

اگر هر تحریک ایجاد شده توسط ورزش، بسیار شدید باشد، می توان آن را پیش از اینکه تبدیل به درد شود، کاهش داد و در زمانی که عضله قویتر شد، به تدریج آن را افزایش داد. توالی درمان را می توان تغییر داد یا کل فرایند درمان را به گونه می توان تغییر داد که روند توان بخشی راحت تر باشد و در نهایت موفقیت آمیزتر شود.

درد بعد از فیزیوتراپی

تشدید درد بعد از فیزیوتراپی

هرکسی دارای آستانه درد و محرک های درد متفاوتی می باشد، بنابراین بسیار مهم است که فیزیوتراپیست از این موارد آگاه باشد و مطابق با آن درمان خود را انجام دهد. یک درمان ناموفق، به نفع هیچ کس نیست، بنابراین ادامه گفتگو بین طرفین بسیار حیاتی است. هدف همیشه باید نظارت بر پیشرفت باشد و اگر درمان به درستی پیش نرود، انعطاف کافی برای تغییر را داشته باشد.

اگر تغییر در روند درمان، نتیجه مطلوبی نداشته باشد، می توانید با توجیه مناسب، فیزیوتراپیست خود را عوض کنید و این امر نباید باعث بروز ناراحتی شود. افراد، مهارتها، تخصص ها و رشته های مورد علاقه مختلفی دارند، بنابراین یک ذهن تازه می تواند تفاوت در روند درمان ایجاد کند.

هرکاری انجام می دهید، به درمان خود ادامه دهید، چرا که فیزیوتراپی یک روش اثبات شده برای تسکین درد و رفع مشکلات می باشد. فقط اطمینان حاصل کنید که مرکزی را انتخاب می کنید که دارای دانش، مهارت و تجربه برای بازگرداندن سلامت به شما بدون درد باشد.

فیزیوتراپیست باید متعهد به فراهم نمودن درمان مناسب برای شما باشند و با شما کار کنند تا به نتیجه ی دلخواه دست یابند. همچنین همیشه باید با ارزیابی کامل نیازها و شرایط فعلی شما شروع به کار کنند و بنابراین قادر خواهند بودکه برنامه ی درمانی مناسب را برای شما اجرا کنند. آنها باید به طور دائم پیشرفت و نتایج را بررسی کنند تا بتوانند خود را بنا به ضرورت برای دستیابی به آنچه نیاز است، مطابقت دهند.

دکتر غلامرضا نادری

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص مچ پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدرئوف جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام روزگار به کام بنده ۴۹ سالمه حدود ۳۰ سال ورزش والیبال انجام دادم الان درد درتیغه بیرونی کف پا دارم وقتی برای پیاده روی میرم درد ندارم ولی بعد سرد شدن واستراحت درد شروع میشه ممنون از راهنمایی جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      بايد حتما معاينه بشين گاه علت اين درد stress fracture هست و براى تشخيص اون راديوگرافى و گاه ام آر آى لازمه 

      با احترام

  • تصویر کاربر حجت جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام میخواستم بدونم اگه استخوان متاکارپ شکسته نیاز به عمل داشته باشه و عمل چند ماه دیر تر مثلا 4 ماه دیر تر انجام بشه چه اتفاقی برای دستم میوفته ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      ممكنه كاهش دامنه حركتى رخ بده و درد مزمن 

      با احترام

  • تصویر کاربر هادی دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    بنده 15 سال پیش استخوان ران چپم دو نیم شد که یک پلاتین داخل استخوان جاگذاری شد من اونوقت فیزیوتراپی رو نرفتم الان قطر عضله ران چپم از ران راست 6 سانت کمتره و خیلی ضعیفتره .متعاقبا شانه سمت چپم افتاده تره و کلا کمی کج راه میرم.الان راهی هست که بتونم عضله ران چپم رو تقویت کنم که در حد ران راستم قوی بشه.یعنی جوری که این قوی بشه و اون قوی نشه تا تعادل برقرار بشه؟برای شروع و تجویز پیش ارتوپد برم یا طب فیزیکی و توانبخشی یا فیزیوتراپ؟خیلی ممنون از پاسختون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      تمرين مداوم و افزايش يابنده لازمه 

      مى تونيد با فيزيوتراپيست ورزشى مشورت كنيد

      با احترام

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقای دکتر
    پسر بچه ام که ۴ ساله هستش
    دچار بیماری سی پی هست
    والان با کمک کار درمانی
    چهار دست وپا راه میره
    یا جایی را میگیره به زور بلند میشه
    ولی قدرت راه رفتن یا سرپا ایستادن و نداره
    از لحاظ ذهنی فوق العاده اس
    هیچ مشکلی نداره از لحاظ ذهن
    میخواستم ببینم این بچه راه می افته یا نه
    اگه ام نه که چی کاری باید انجام بشه که بتونه راه بره
    ممنونم از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      درود 

      كاردرمانى و تمرين مداوم لازمه معمولا به مورد بهتر مى شن ولى نرمال نمى شن گاه جراحى براى بهبود علايم در مقاطعى لازم مى شه

      با احترام

  • تصویر کاربر @ چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام .من ۲۰ سالمه الان یه مدتی هس که وقتی یکم سرپا فعالیت میکنم مخصوصا یه جا وایستادن(مثل ظرف شستن یه ربع یا ده دیقه) کمرم وپاهام از زانو به پایین، به خصوص ساق پاهام بسیار دردمیکن به طوری ک دیگه ب زور میتونم سر پا وایسم، مشکل من چیه؟؟لطفا راهنماییم کنید خیلی نگرانم و نمیدونم باید به دکتر مراجعه کنم یانه!!
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      حتما مراجعه كنيد

      احتمالا تنگى نخاع داريد

      با احترام

  • تصویر کاربر نرگس دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام دختری ۱۴ساله بیماری ابی سی داره چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      بيمارى ABC? يعنى aneurysmal bone cyst?

      كدوم استخوان گرفتاره؟ راديوگرافى ازشون داريد؟

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام دکتر حدود یک سال بیشتر دردی در سینه احساس میکنم که فکر میکردم قلبم هست ولی بامراجعه به دکتر قلب گفت مشکلی ندارم . به دکتر مغز و اعصاب رفتم مقداری داروی عصبی داد باز خدب نشدم به روانپزشک رفتم انهم باز مشکلی حل نکرد پیش ارتوپد رفتم گفت دیسک گردن دارم ۱۰ جلسه فیزوتراپی و طب سوزنی انجام دادم باز جواب نداد . متخصص گوارش رفتم دو قرص بم داد یکی صبح ویک قبل از خواب گفت که اظطراب و استرس دارم مشکل گرفتگی نفسم تقریبا بهتر شد ولی درد سینه را هم دارم . به نظر شما چکار کنم . موقع بلند کردن شی سنگین . کار کردن . رانندگی. عصبی شدن . سبب تشدید درد میشوند.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      ممكنه مربوط به گردنتون باشه و البته درد هاى روان تنى رو هم بايد مد نظر قرار داد

      معاينه دقيق و شايد بررسى هاى تكميلى لازم باشه

      با احترام

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    پنجه پا‌ی من حین بازی فوتسال به داخل پیچ خورد ،جوری که چند دقیقه بعد با قدم گذاشتن احساس لق لق کردن انگشت چهارم پا کردم ،از اونجا که سابقه در رفتگی زیاد دارم موضوع رو جدی نگرفتم ،روز بعدش سینه پام متورم شد و راه رفتن خیلی سخت بود ،من پامو با کش بستم و کمپرس یخ گذاشتم و پاامو بالا گرفتم ،که بعد دوروز تورم کاسته شد و راه رفتن هم اسونتر شد ،اما کبودی سینه پا بخصوص در اطراف بند انگشت دوم و سوم پام که نه درد داره و نه اسیبی دیده مشاهده کردم ،الانم که واسه تون مینویسم پام ورمش کمتر شده و راه رفتن هم خیلی اسون تر ،شما تشخیصتون چیه ،ایا مشکل حادی هست؟ اینو هم بگم که من زیاد درد ندارم ،فقط قسمت استخوان جونز با فشار زیاد نسبتا درد میگیره اما نه شدید،
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      مساله بسيار جديه احتمالا آسيب ليسفرانك هست و ممكنه عمل هم بخواد

      راديوگرافى ايستاده مقايسه اى از هر دو پا لازمه

      با احترام

    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و خسته نباشید مجدد خدمت دکتر نادری عزیز
      دکتر اولا که باید واقعااااا از ته قلب و صمیمانه تشکر کنم از راهنماییتون چون اگه با شما مشکلمو مطرح نمیکردم واقعا بیخیال اسیبی که به پام شده میشدم و‌موضوع رو‌ مثل قبل جدی نمیگرفتم ،و اوضاع بدتر میشد ،،
      دکتر بعد از مشورت باشما که فرمودید حتما باید رادیولوژی عکس بگیرم و‌ مشکلم جدیه ،رفتم رادیولوژی و متوجه شکستگی تو وسط متاتاریس پنجم پام شدم ،یاهمون تنه متاتاریس ،فردا هم دکتر ارتوپد قراره معاینه کنه ،،،البته دکتر جان معذرت در حال حاضر به عکس های رادیولوژی پام دسترسی ندارم و‌مورد مشابه شو واستون ارسال کردم ،البته یه کوچولو اوضاع شکستگیم بهتره از اینه و فاصله شکستگی دوسر استخوان کمتره ، ،،میخاستم شما نظرتونو برای بهترین درمان بگید ،ممکنه از پین استفاده بشه ؟ یا با کچ‌گیری درست میشه؟دوره درمانش چند وقته ؟
      خیلی استرس دارم دکتر جان ،
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      درود اميدوارم به درستى معاينه و درمان بشين

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر