منو

عوارض کفش تنگ و مشکلات پا

همزمان با افزایش محبوبیت خرید اینترنتی، افراد مایل به خریدن و پوشیدن کفش هایی شده اند که با وجود داشتن ظاهر خوب، اندازه نامناسبی دارند. در نتیجه این وضعیت، بسیاری از افراد کفش هایی را می پوشند که از نظر شکل و اندازه برای پای آن ها مناسب نیست. مدهای روز باعث شده‌است تا بسیاری از بانوان تمایل بیشتری به خرید کفش های تنگ و کوچک داشته و پاهای خود را در معرض عوارض پوشیدن کفش‌های تنگ نظیر ابتلا به میخچه، بونیون و دیگر بد شکلی های انگشتان پا قرار دهند که نیازمند جراحی ترمیمی هستند.

عوارض کفش سفت و نامناسب

عوارض کفش سفت و نامناسب

هرچند در مطالب پیش، به مشکلات انگشتان پا پرداخته‌ایم، اما در این مطلب می‌خواهیم به صورت تخصصی به بررسی مشکلاتی که در اثر پوشیدن کفش تنگ و نامناسب می‌تواند به وجود آید بپردازیم.

بونیون

بونیون یا بیرون زدگی استخوان کنار انگشت کوچک پا به بزرگ شدن استخوان یا بافت در اطراف مفصل قاعده شست پا گفته می شود. همگام با بروز بونیون، شست پا به سمت انگشت های دیگر متمایل شده و التهاب و درد پا به وجود می آید. با اینکه عوامل ژنتیکی می توانند در بروز بونیون نقش داشته باشند اما در اغلب اوقات این موارد در اثر پوشیدن کفش های بسیار تنگ به وجود می آیند. درمان های غیر جراحی شامل موارد زیر می شوند:

  • پوشیدن کفش هایی با ناحیه پنجه پهن تر
  • استفاده از جدا کننده انگشت دوم و شست
  • بستن انگشتان پا به یکدیگر
  • کمپرس یخ برای کاهش درد و التهاب

در صورتی که این درمان های ساده موثر نباشند، پزشک می تواند جراحی برداشت بونیون را به بیمار پیشنهاد دهد.

میخچه

میخچه نوعی پینه است که در اثر فشار مداوم ناشی از کفش های تنگ به وجود می آید. درمان ساده این مشکل قرار دادن یک پد فومی در محل میخچه جهت کاهش فشار است. علاوه بر این، پوشیدن کفش های دارای اندازه مناسب و ناحیه پنجه پهن نیز به رفع میخچه کمک می کند.

انگشت چکشی

انگشت چکشی هنگامی بروز می کند که انگشت ها به جای صاف بودن به سمت بالا خم می شوند. در این مشکل، مفصل میانی انگشت پا خم شده و در صورت پوشیدن کفش های تنگ، این انگشت با مالیده شدن به سطح کفش دچار درد می شود. همچنین، در صورتی که پا در وضعیتی غیر طبیعی بماند، عضلات متصل به انگشت ها نیز به ضعیف شدن ادامه می دهند. گزینه های درمانی ساده برای این مشکل شامل بستن انگشت ها به یکدیگر، پوشیدن کفش هایی با ناحیه پنجه پهن تر، استفاده از جدا کننده انگشتان و گذاشتن یخ روی مفصل ملتهب انگشتان پا می شوند. در صورت موثر نبودن این تکنیک ها، جراحی تصحیح بد شکلی های انگشتان پا به بیمار پیشنهاد می شود.

انگشت چکشی

 

کفش ورزشی مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

روی هم رفتن انگشتان

این مشکل زمانی به وجود می آید که انگشتان پا در فضایی تنگ قرار داشته و روی هم می روند. فشار مداوم ناشی از تنگی فضای انگشتان سبب می شود که انگشتان دوم و سوم بر روی انگشتان مجاور خود بروند. درمان ساده روی هم رفتگی انگشتان شامل پوشیدن کفش هایی با ناحیه پنجه پهن تر، استفاده از جدا کننده انگشتان، بستن انگشتان جهت حفظ فاصله آن ها می شوند. در صورت پاسخگو نبودن این روش های محافظه کارانه، انجام جراحی به بیمار پیشنهاد می شود.

فرو رفتگی ناخن در پا

فرو رفتگی ناخن در پا معمولا در انگشت شست و هنگامی اتفاق می افتد که نوک ناخن بیش از حد کوتاه شود. پوشیدن کفش های بسیار تنگ می تواند این آسیب را تشدید کرده، انگشت شست را بر روی انگشت دوم فشار داده و فشاری غیر طبیعی بر ناخن وارد کند. فشار مداوم به بروز التهاب و درد ناخن منجر می شود. درمان ساده این مشکل شامل پوشیدن کفش هایی با ناحیه پنجه پهن تر و ۳ تا ۴ بار در روز فرو بردن انگشت پا در آب گرم می شود. افراد باید ناخن های خود را به صورت مستقیم کوتاه کرده و از کوتاه کردن بیش از حد گوشه آن ها خودداری کنند.

پای دیابتی

افراد مبتلا به دیابت اغلب از آسیب عصبی (نوروپاتی محیطی) در پای خود رنج برده و قادر به احساس تحریک یا سوراخ شدن پوست نیستند. پوشیدن کفش های تنگ در این افراد می تواند سبب بروز زخم یا تاول شده که این موارد نیز به سرعت به بروز عفونت های جدی منتهی می شوند. در صورت ابتلا به پای دیابتی، باید به صورت روزانه نواحی تحت فشار را از نظر قرمزی، تاول، زخم، خراش یا مشکلات ناخن بررسی کرد.

راهنمای خرید کفش مناسب ورزش

از کجا بفهمیم کفش تنگ است؟

در هنگام انتخاب یک کفش جدید باید اطمینان یافت که انگشتان پا تحت فشار نبوده و هیچ کدام از انگشتان به دیگری فشار وارد نمی کند. جهت اطمینان از اندازه مناسب کفش می توانید از فروشنده درخواست کنید که طول و عرض پای شما را اندازه گیری کند.

از خرید کفش های دارای اندازه نامناسب خودداری کنید. اصطلاحی تحت عنوان ((جا باز کردن)) حقیقت نداشته و تنگی کفش تنها سبب درد و آسیب به پا می شود.

افراد ممکن است معیارهای متفاوتی در خرید کفش های مناسب ورزشی داشته باشند. اما تحت هر شرایطی قبل از انتخاب کفش از افراد مطلع مشورت بگیرید. برای مثال برای دویدن با پای برهنه باید تکنیک های مناسب دویدن را یاد بگیرید. نوع کفش ورزشی خود را ناگهان عوض نکنید زیرا بسیاری از آسیب ها نتیجه تغییر ناگهانی کفش ورزشی است.

 افرادی که حس را در پاهایشان به دلیل مشکلات عصبی از دست داده اند، مانند افراد دیابتی، در معرض ابتلا به شکستگی استخوان کف پا قرار دارند.

ویژگی های کفش تنگ

کفش را از نظر ساختار کلی آن بررسی کنید. کفش باید از ناحیه پنجه و نه از قوس کف پا خم شود. وجود یک قوس محکم و پایدار در کفش سبب حمایت بیشتر از پا می شود. افراد نباید بتوانند به آسانی پشتی پاشنه کفش را به داخل فرو برند. باید در هنگام خرید به مناسب بودن ناحیه قرار گیری انگشتان توجه کرد. علاوه بر شکل، عمق این ناحیه نیز اهمیت دارد. در صورتی که ناحیه قرار گیری انگشتان عمق بیشتری داشته باشد، کفش توانایی بیشتری در سازگاری با بونیون، انگشت چکشی و پنجه های پهن خواهد داشت.

بهترین شکل این ناحیه مربع است. در صورت عدم دسترسی به پنجه مربعی در کفش، انواع گرد بهتر از انواع نوک دار هستند. کفش های دارای بند یا چسب حمایت بیشتری به قوس کفش ارائه می دهند. کفش های دارای کفه قابل تعویض ایده آل هستند زیرا در صورت نیاز می توان از کف های طبی یا ارتوتیک استفاده کرد. کفش هایی که در آن ها زبانه به ناحیه فوقانی متصل است راحتی بیشتری را برای مصرف کننده دارند. البته، اضافه کردن کف های اضافی یا ارتوتیک به کفش های دارای زبانه متصل دشوار است.

چگونه میتوان کوتاهی پا را تشخیص داد؟

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فوق تخصص جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سمیه جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام پس از کلی پیگیری دکتر تشخیص سندروم مورتون را داده است می توانید به من کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      تشخيص دقيق نياز به معاينه و انجام ام آر آى داره 

      درمان اوليه كفى و تزريق كورتون هست و كاه جراحى مى خواد

  • تصویر کاربر مریم شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید. من خانمی 39 ساله هستم. چند ماه است که انگشت کناری شصت پای چپم درد ناک شده و حتی دو بار ناخنش از انتها کنده شد. خودم حس می کنم بعد از خرید کفش کتانی اسکیچرز جدیدم این اتفاق افتاده. من روزانه حداقل یک ساعت با این کفش پیاده روی می کنم ولی هیچ دردی در هیچ قسمت پا هنگام پیاده روی ندارم. امروز که اندازه ی گایم را از انگشت بلند پام که همین انگشت مورد نظر تا پاشنه اندازه گیری کردم متوجه شدم بین 24 تا 24/5 است، در حالی که کفشم مناسب شماره 24 است. به نظرتون مشکل انگشتم به خاطر اندازه نامناسب کفش است یا چیز دیگر؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      بله احتمالا

      كفش  از بلندترين انگشتتون بايد ١/٥ تا ٢/٥ سانتيمتر بلند تر باشه

  • تصویر کاربر مجید شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر

    انگشت بزرگ پای راستم در رفتگی داشت دکتر جا انداخت، عکس گرفت خوب جا افتاده بود، گفت استراحت کن الان ۲ هفتس، ماهیچه زیر انگشت بزرگ پا یه حالت سفتی داره آیا با استراحت این سفتی ماهیچه برطرف میشه یا باید کاری انجام بدم ؟

    بسیار ممنونم از اینکه وقت میزارید و پاسخ میدید ، متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      رادبوگرافى قبل و بعد از جا اندازى رو بفرستيد

  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من پدر شوهرم مدتی هست گوزک پاشون باد کرده علتش چیه چیکار کنن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      تورم قوزك مى تونه علل زيادى داشته باشه ولى براى ايشون بايد معاينه و راديوگرافى و ام آر آى انجام بشه

  • تصویر کاربر ظ سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام من میخواستم بدونم اگه استخوان رانی که شکسته شده و پلاتین گذاشته شده اگه از ناحیه لگن به زمین بخوریم استخوانی کع قبلا شکسته شده باشه میتونه جابه جا شده باشه یا پلاتین جا به جا شده باشه؟
    ۳ ماه هست عمل کردم


    ببخشید دوباره سوال میکنم
    میخواستم بدونم ایا علامت هایی هم داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درد و تورم 

  • تصویر کاربر طاها جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    تشکر و قدرددانی میکنم از دقت و تعهد شما در جوابگویی به بیماران❤
    من یه بار هم بخاطر درد مچ پا به علت پیچ خوردگی مزاحمتون شدم..
    متاسفانه درد در ناحیه استخوان ناویکولار فرعی دارم (تشخیص پزشک با ام آر ای)
    سوالم این هست که آیا درد استخوان ناویکولار با شاک ویو درمان میشه؟
    یا جراحی لازمه؟
    در صورت جراحی دوره نقاهت کامل چه قدره؟
    فوتبالیست هستم و درد این ناحیه اذیتم میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      بله اين احتمال وجود داره كه با شاك ويو و فيزيوتراپى و كفى درد بر طرف بش

      با احترام

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر