منو

درمان سریع کوتاهی آشیل پا با روش های ساده

در کوتاهی آشیل پا، تاندون آشیل نسبت به عضله ساق پا و استخوان پاشنه، طول مناسبی ندارد و کوچکتر از حد معمول است. این کوتاهی تاندون باعث می شود که پا مقداری آویزان بماند و حرکت دادن پا به سمت بالا به تلاش بیشتری نیاز داشته باشد.

همچنین، خم شدن پا رو به عقب به راحتی همیشه نخواهد بود. در نتیجه، پا قادر به انتقال نیرو نخواهد بود و در حین راه رفتن و دویدن، نیروی فشاری کمتری را انتقال می دهد. در این شرایط، فرد بیشتر روی پنجه پا راه می رود و یا می دود. در ادامه این مقاله، به علل، علائم و روش درمان سریع کوتاهی آشیل پا می پردازیم.

کوتاهی تاندون آشیل چیست؟

تاندون آشیل، یک بافت رشته ای محکم است که عضلات ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می کند. به تاندون آشیل، تاندون پاشنه نیز گفته می شود. عضلات دوقلو و نعلی (عضلات ساق پا) در انتهای ساق پا به هم می پیوندند و یک بافت رشته ای را تشکیل می دهند که همان تاندون آشیل می باشد.

سپس، تاندون آشیل به استخوان پاشنه متصل می شود. کیسه های کوچکی که حاوی مایعی به نام بورسا هستند، از تاندون آشیل در پاشنه پا محافظت می کنند. تاندون آشیل، بزرگترین و قویترین تاندون بدن است. وقتی عضلات ساق پا منقبض می شوند، تاندون آشیل روی پاشنه پا کشیده و باعث کوتاهی تاندون آشیل می شود.

این حرکت، به ما کمک می کند که به هنگام راه رفتن، دویدن، یا پریدن بتوانیم روی پنجه های خود بایستیم. تاندون آشیل، علی رغم قدرت بالایی که دارد، به دلیل خونرسانی محدود و فشار زیادی که به آن وارد می شود، مستعد آسیب است.

جراحی کوتاهی آشیل پا

اگر روش های غیرجراحی، قادر به درمان کوتاهی آشیل پا، به شرایط طبیعی نباشند، ممکن است به جراحی نیاز باشد. جراح، بر اساس سن بیمار، سطح فعالیت و دیگر عوامل، بهترین رویکرد را برای جراحی تاندون انتخاب می کند.

جراحی افزایش طول تاندون آشیل

در این فرایند برش های کوچکی بر پشت مچ پا و در امتداد طول تاندون ایجاد می شوند که همگام با التیام آن ها، طول تاندون افزایش می یابد. کوتاهی آشیل می تواند ناشی از ساختار غیر طبیعی پا باشد. علائم این مشکل شامل گرفتگی عضلانی، احساس ناراحتی در پشت پا و وضعیت نامناسب قرار گیری آن می شوند. جراحی یاد شده با افزایش طول تاندون، نحوه راه رفتن و ایستادن را مخصوصا در افراد مبتلا به صافی کف پا، بهبود می بخشد.

روش های جراحی متنوعی برای بهبود گرفتگی و کوتاهی آشیل پا وجود دارند که فرایند های کم تهاجم تا جراحی های سنتی و باز را در بر می گیرند. در حالی که برخی فرایند ها نیازمند کاشت ابزار هایی در بدن هستند، برخی دیگر نیازی به آن ها ندارند. کوتاهی آشیل پا، نوع یا درمانی یکسان ندارد.

روش های درمانی اصلی به شرح زیر هستند:

جراحی تاندون آشیل

⬅️ بلند کردن تاندون از طریق برش های کوچک

در طول این فرایند، پزشک ناحیه بیرونی پوست را سوراخ می کند. این سوراخ، تاندون را مقداری پاره کرده و از تنش آن می کاهد. همگام با التیام یافتن تاندون، طول آن افزایش و گرفتگی کلی عضله کاهش می یابد.

⬅️ برش عضله دو قلو

این فرایند با ایجاد یک برش، فیبر های عضلانی متصل به تاندون را آزاد می کند. این تکنیک معمولا برای موارد خفیف گرفتگی آشیل به کار رفته و می تواند با جراحی آندوسکوپی غیر تهاجمی  انجام شود.

⬅️ جراحی بلند کردن تاندون به روش زد (Z)

این فرایند بیشترین کنترل را بر اندازه تاندون به جراح ارائه می دهد. جراح با ایجاد چندین برش Z مانند در تاندون، آن را به طول مد نظر خود می رساند. پس از التیام یافتن زخم ها، تاندون طولی طبیعی خواهد داشت. پزشک، بهترین گزینه درمانی را برای فرد انتخاب خواهد کرد.

علاوه بر موارد یاد شده، گچ یا آتل گیری پا نیز درمانی متداول برای تاندینوپاتی آشیل به شمار می رود. هدف اولیه این تکنیک، استراحت دادن به مفصل مچ پا در وضعیتی خنثی و بدون چرخش است. قالب های مچ پا با این که از مواد متنوعی ساخته شده اند اما معمولا ترکیبی از پلاستیک سفت و کش های منعطف هستند.

علت کوتاهی تاندون آشیل

کوتاهی تاندون آشیل، در بین افرادی شایع تر است که سرعت خود را به طور ناگهانی افزایش یا کاهش می دهند و یا حرکات چرخشی سریع انجام می دهند. برای مثال، احتمال بروز این مشکل در ورزش های زیر بیشتر است:

✳️ دویدن

✳️ ژیمناستیک

✳️ رقص

✳️ فوتبال

✳️ بیسبال

✳️ بسکتبال

✳️ تنیس

✳️ والیبال

درمان سریع کوتاهی آشیل پا

آسیب های جزئی تا متوسط تاندون آشیل، خود به خود بهبود پیدا می کنند. برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی کوتاهی آشیل پا، می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

۱. استراحت دادن به پا

تا جایی که می توانید از انداختن وزن بدنتان روی پاها خودداری کنید. شما ممکن است به عصا نیاز داشته باشید.

۲. استفاده از یخ

به مدت ۲۰ دقیقه روی آسیب پای خود یخ قرار دهید.

۳. فشرده سازی ساق پا

از یک نوار کشی دور ساق پا و زانوی خود استفاده کنید تا التهاب را کاهش دهید.

۴. بالا آوردن پا

در حین نشستن یا دراز کشیدن، پای خود را روی یک بالش قرار دهید.

۵. مصرف مسکن های ضدالتهابی

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID ها) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند. برای کمک به پیشگیری از عوارض جانبی، دستورالعمل های روی برچسب دارو را به دقت دنبال کنید. در صورت سابقه هرگونه آلرژی، مشکلات پزشکی یا مصرف هر نوع دارویی، به پزشک خود اطلاع دهید.

استفاده از بالابرنده پاشنه

۶. استفاده از بالابرنده پاشنه

پزشک ممکن است توصیه کند که در حین بهبودی، از یک کفی بالابرنده ی پاشنه در کفش خود استفاده کنید. این کار از کشش بیشتر تاندون آشیل جلوگیری می کند.

۷. انجام حرکات ورزشی کششی و تقویتی

مطابق با توصیه پزشک یا فیزیوتراپیست، این تمرینات را انجام دهید.

علائم کوتاهی آشیل پا

⬅️ لرزش پا

⬅️ افزایش تشکیل میخچه در کف پا

⬅️ درد در پا

مراقبت های بعد از عمل تاندون آشیل برای جراحی پارگی تاندون آشیل پا از آن رو که تمام وزن بدن بر روی پاشنه است بسیار در موفقیت جراحی تاثیر دارد.

حرکات اصلاحی کوتاهی تاندون آشیل

اگر شما تاندونیت آشیل یا التهاب تاندون آشیل داشته باشید، برای کمک به بهبودی، می توانید حرکات کششی انجام دهید. کوتاهی آشیل پا، معمولاً بر اثر فعالیت فیزیکی سخت و شدید ایجاد می شود و علائم آن شامل سفتی، ضعف، ناراحتی و دامنه ی حرکتی محدود می باشد. گاهی اوقات، تاندویت آشیل، تاندینوپاتی آشیل نیز نامیده می شود، اما این دو مورد، شرایط مشابهی نیستند.

تاندینوپاتی آشیل، فرسودگی و آسیب کلاژن در تاندون می باشد. این شرایط زمانی ایجاد می شود که تاندونیت آشیل، مزمن شده باشد. شرایطی دیگری که بر این ناحیه تأثیر می گذارند، تاندینوز آشیل یا پارگی های ریز در تاندون و پارگی کامل یا جزئی تاندون آشیل می باشد. در صورتی که تاندونیت آشیل درمان نشود، احتمال وقوع این شرایط بیشتر می شود.

برای سرعت بخشیدن به درمان و بهبود دامنه حرکتی، این حرکات کششی تاندون آشیل را امتحان کنید.

۱. کشش دونده یا کشش ساق پا

التهاب تاندون آشیل، می تواند موجب سفتی عضلات و یا ناراحتی پا شود. حرکت دونده یا کشش ساق پا، با شل کردن تاندون، موجب تسکین تاندون آشیل می شود. برای انجام این حرکت، شما به یک دیوار یا صندلی نیاز دارید:

۱. دست خود را روی دیوار یا صندلی قرار دهید. در صورت استفاده از دیوار، دستان خود را هم سطح چشمانتان قرار دهید.

۲. پای خود را یک قدم به سمت عقب ببرید. پاشنه را روی زمین قرار دهید و پنجه پا رو به جلو باشد.

۳.  زانوی سمت  سالم خود را به طرف دیوار خم کنید و پای عقبی خود را صاف نگه دارید.

۴. به سمت دیوار خم شوید تا جایی که کشش خفیفی در ساق پای خود احساس کنید. خم شدن را نباید تا جایی ادامه دهید که احساس درد کنید.

۵. ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید و این حرکت را سه بار تکرار کنید.

اگر صاف کردن پا برای شما مشکل است، می توانید این حرکت را با زانوهای خم شده امتحان کنید. برای شروع، می توانید به دیوار نزدیک تر باشید و پای عقب خود را خم کنید تا جایی که کشش را احساس کنید. این حرکت کششی را به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید و سه بار آن را تکرار کنید.

۲. کشش پنجه به دیوار

در صورتی که کشش ساق پا، موجب ناراحتی شانه های شما شود، کشش پنجه به دیوار می تواند برای شما ایده آل باشد. این حرکت فشار کمتری روی بالاتنه وارد می کند و مانند حرکت ساق پا، با کاهش فشار روی تاندون آشیل، به تحرک بیشتر پا کمک می کند. این حرکت ها را با پای آسیب دیده، انجام دهید.

۱. روبه دیوار بایستید و پنجه های خود را بالا و در مقابل دیوار قرار دهید. هرچه پنجه پای خود را بالاتر بیاورید، کشش عمیق تری احساس می شود.

۲. روبه جلو خم شوید و پاشنه پای خود را روی کف زمین قرار دهید (پای دیگر در عقب قرار می گیرد، پنجه رو به جلو و پاشنه روی زمین است).

۳. این حرکت را به مدت ۳۰ ثانیه حفظ کنید و سه بار آن را تکرار کنید.

۳. حرکت رها کردن پاشنه

رها کردن پاشنه، حرکت کششی دیگری برای تسکین تاندون آشیل است. شما این حرکت را می توانید روی یک راه پله و یا نردبان انجام دهید. در صورتی که می خواهید این جرکت را روی نردبان انجام دهید، از قفل بودن نردبان اطمینان حاصل کنید. این حرکت کششی را با پایی که مشکل تاندون آشیل دارد، انجام دهید.

۱. نرده های راه پله یا نردبان را بگیرید.

۲. سینه ی پای خود را روی لبه ی پله قرار دهید.

۳. اجازه دهید پاشنه ی پایتان از روی پله رها شود.

۴. این حالت را به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید و ۳ بار آن را تکرار کنید.

اگر شما در حفظ تعادل مشکل دارید، این حرکت را تحت نظارت پزشک انجام دهید.

آسیب تاندون آشیل

دوره ی نقاهت آسیب تاندون آشیل

بهبودی ممکن است چندماه طول بکشد، اما بستگی به شدت آسیب نیز دارد. شرایط مختلف، با سرعت های مختلفی بهبود پیدا می کنند. شما در حین بهبودی آسیب خود، هنوز هم می توانید فعال باشید. از پزشک خود بپرسید چه کاری باید انجام دهید. اما عجله نکنید. شما نباید انتظار داشته باشید که فوراً به سطح فعالیت فیزیکی سابق خود برگردید، مگر اینکه:

✳️ بتوانید پای آسیب دیده خود را همانند پای سالمتان، به راحتی و آزادانه حرکت دهید.

✳️ در پای آسیب دیده خود به اندازه پای سالمتان، احساس قدرت کنید.

✳️ به هنگام راه رفتن، دویدن یا پریدن، نباید در پای خود احساس درد داشته باشید.

اگر قبل از بهبودی کامل آسیب تاندون آشیل، به پای خود فشار زیادی وارد کنید، ممکن است دوباره آسیب ببینید و درد پای شما می تواند تبدیل به یک مشکل طولانی مدت شود. اگر ورزش های پرتحرک مانند دویدن را با ورزشهای کم تحرک تر جایگزین کنید، می توانید این مشکلات را کاهش دهید. فعالیت هایی مانند شنا یا دوچرخه سواری، فشار کمتری به تاندون وارد می کنند.

دکتر رضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فوق تخصص جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هانیه شنبه ۱۸ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    سلام بنده ۱۵فروردین در ورزش روی پام ب زمین گیرکرد و از مید فوت دولا شد و همراه با ورم و خونریزی بود چندتا دمتر رفتم تشخیص شکستگی متاتارس یک و سه رو دادن و حتی گفتن در رفتگی لیسفرانک هست پلی زیاد نیست ۶هفته گچ گرفتم و ۱۵جلسه فیزیو تراپی کردم ولی الان با کمترین فعالیت درد شدید دارم در قسمت داخلی قوس کف پایی مجدد فیزیو تراپی انجام دادم ولی دردم کمتر نشد اکر ممکنه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۸ تیر ۱( 1 سال پیش)

      كاش عكس مى فرستادين

      احتمالا مشكل جدى ليسفرانك داشتين و عمل لازم بوده 

      معاينه وديدن راديوگرافى ها لازمه

  • تصویر کاربر صفرزاده شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید دکتر جان پسرم به علت پارگی دیسک L5 و L4در مشهد توسط دکتر گنجه ای فر در تاریخ ۲۵/۰۳/۰۱ عمل شد متاسفانه پنجه پا راست بالا نمی آید خواهش مند است با توجه به اینکه از کل عارضه و عمل بیش از ۲ هفته نگذشته است رهنمون حقیر باشید با احترام صفرزاده دانشیار دانشگاه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      اکر قبل از عمل مچ بالا میومده و بعد از عمل نمیاد باید مجدد کمر عمل بشه 

      اگر از قبل عمل بالا نمیومده باید فیزیوتراپی و صبر کرد

  • تصویر کاربر اسدی چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    با توجه به عکس ارسالی نظرتون را راجع به عمل
    1. تصویر کاربر اسدی سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام آقای دکتر من فایل عکس پاهامو خدمتتون فرستادم لطفا نظرتون را راجع به عمل هالوکس والوگس مرقوم فرمایید
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      واديوگرافى بايد در حالت ايستاده و نماى رخ و نيم رخ كامل انجام بشه 

      نياز به عمل جراحى بر اساس معاينه و شرح حال تعيين مى شه و نه صرفا راديوگرافى 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر لاطمه یکشنبه ۲۱ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتروقت بخیر تورو خداجواب منم هم بدید دخترم۱۱سالش هست پروییدنیشه ۳ماه بهش قرص ارژرین میدم اصلا قدش بلند نشده ۱۴۸/۵به نظرتون سنین رسد بسته شده خیلی نگردنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۱ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      هنوز بازه به احتمال بسيار زياد

  • تصویر کاربر ساناز یکشنبه ۲۱ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسر من 10 سالشه بعد از تصادف استخوان ران پاش شکست و عصب پرونعال آسیب دید و این باعث شد آشیل پاش کوتاه بشه و الان کمی خیلی کم رو انگشتش راه می‌ره ، البته بعد کفش برس که براش تهیه کردیم بهتر شده اما چون عصب هنوز کامل رشد نکرده کمی لنگ میزنه و عضله پاش از پای سالمش کوچکتر شده، به نظرتون درست میشه ؟ عصب در حال رشت هست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۱ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      اگه بيش از يك سال از صدمه گذشته عمل جراحى لازمه 

  • تصویر کاربر سلام دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام پسرم ۱۰سالشه تاندون آشیل هردو پاش کوتاهه الان ۵جلسه کاردرمانی رفته دکترش میگه پاش ۱۰سانت کوتاهه آیا ممکنه کاردرمانی جواب نده وکارش به عمل بکشه ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      بله اين امكان هست

  • تصویر کاربر دلشکسته یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    بنده ۲۱ سالم و مشکل کوتاهی تاندن و افتادگی مچ پا،خمی انگشتان پا دارم ،آیا درمان دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      امكانش هست ولى بايد معاينه و بررسى انجام بشه

  • تصویر کاربر ریحانه شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۴ سالمه و قبل کرونا بسکتبال میرفتم و پاهام درد میگرفت دیکه ادامه ندادم و به دکتر مراجعه کردم گفتن که کوتاهی تاندون پا هست و دیگه بسکتبال ادامه ندم بعد حدود ۳ ماه پیش رفتم ژیمناستیک و مربی مشکل منو نمیدونست و با یه پرش کوتاه افتادم و پام شکست و خداروشکر تاندون پام سالمه حالا خواستم ببینم دوباره میتونم برم ژیمناستیک و مربی گفت باهام تمرین میکنه که تاندون پام کشش پیدا کنه حالا با این حال میتونم دوباره برم ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      بعد از جوش خوردن و بازتوانى و فيزيوتراپى مى تونيد ورزش كنيد

  • تصویر کاربر خدیجه شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید سال نو رو تبریک میگم من مادرم چند سال که دیسک کمر دارن الانم نزدیک 3 ماهه که دوپاش بی حس شدن که تا دوقدم راه میرن میخورن زمین فیزوتراپی هم بردیمش هیچ فایده ای نداشته بی حسه گزگز میکنه میخواستم یک راهنمایی بکنید چه کاری انجام بدیم سپاسگزارم ازتون🙏
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      احتمال داره به دليل تنگى  نخاع باشه و نياز به جراحى كمر داشته باشن

  • تصویر کاربر فرشید شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    با سلام ۱۹ ماه پیش ساق پای چپ من خرد شد به مدت ۱۰ ماه با فیگساتور خارجی تحت درمان بودم بعد از آن دوباره عمل شدم با پلاتین ا مچ تا زانو بعداز عمل قسمتی از پوست ساق پام به رنگ سیاه در اومد و افتاد بعداز چند ماه اون قسمت خودش ترمیم یافت ولی هنوز یک شکستگی درشت نیم هنوز خوب نمیشه جوش خوردنش خیلی خیلی ضعیف هست عفونت هم داره و اینکه ی قسمتی از استخوان و هم برداشتن آیا امکان جوش خوردن اون قسمت برداشته هست ممنون میشم راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      بايد حتما عفونت علاج بشه 

      لطفا راديوكرافى بفرستيد

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر