منو

افزایش قد بعد از بسته شدن صفحه رشد

صفحه رشد، محل رشد استخوان جدید در کودکان و نوجوانان هستند که از غضروف ساخته شده اند. اکثر صفحات رشد، نزدیک به انتهای استخوان های بلند قرار دارند. استخوان های بلند، استخوان هایی هستند که طول آنها بیشتر از عرضشان است. این استخوان ها، عبارتند از:

✳️ استخوان ران (فمور)

✳️ استخوان ساق (تیبیالیس یا درشت نی و فیبولا یا نازک نی)

✳️ استخوان های (رادیوس و اولنا)

✳️ استخوان های دست و پاها

صفحه رشد چه کاری انجام می دهد؟

صفحات رشد، به رشد استخوان های بدن کمک می کنند. معمولاً در هر استخوان بلند، دو صفحه رشد وجود دارد که طول و عرض استخوان را افزایش می دهند. زمانی که کودکان رشد می کنند، صفحات رشد تبدیل به یک استخوان سخت می شوند. صفحه رشدی که کاملاً سخت شده باشد، یک صفحه رشد بسته است. پس از بسته شدن صفحه رشد، استخوان ها دیگر رشد طولی نمی کنند.

شکستگی صفحه رشد مچ پا

چه زمانی صفحات رشد بسته می شوند؟

صفحات رشد معمولاً نزدیک به انتهای دوران بلوغ بسته می شوند. جهش رشد برای دختران معمولاً در سن ۱۵-۱۳ سالگی و برای پسران در سن ۱۷-۱۵ سالگی صورت می گیرد. البته، بسیاری از کودکان تا اواخر دوران نوجوانی به افزایش قد ادامه می دهند، اما میزان زیادی از رشد قدی آنها در این سنین تمام می شود.

توقف رشد در نوجوانان به این دلیل است که صفحات رشد آنها اندکی پس از بلوغ بسته می شوند. صفحات رشد، لایه های غضروفی هستند که نزدیک به انتهای استخوان های کودکان و نوجوانان قرار دارند. آنها قسمتی از استخوانهایی هستند که رشد طولی دارند.

راه های باز شدن صفحه رشد

متاسفانه هیچ راهی برای باز شدن مجدد صفحات رشد وجود ندارد و تمامی تبلیغاتی که در این زمینه صورت میگیرد، دروغی بیش نیست.

افزایش قد پس از بسته شدن صفحات رشد

حتی با وجود تغذیه سالم، قد اکثر افراد پس از سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی افزایش پیدا نمی کند. دلیل متوقف شدن افزایش قد، بسته شدن صفحات رشد می باشد. صفحات رشد یا صفحات اپیفیزیال، غضروف های خاصی در انتهای استخوانهای طولی هستند. اصولاً، افزایش قد به علت بلند شدن استخوان های طولی در زمان “فعال” یا “باز” بودن صفحات رشد می باشد.

در اواخر دوران بلوغ، تغییرات هورمونی موجب سخت یا بسته شدن صفحات رشد و متوقف شدن افزایش طول استخوان ها می شود. صفحه رشد، در زنان حدوداً در سن ۱۶ سالگی و در مردان بین سنین ۱۴ و ۱۹ سالگی بسته می شوند. با وجود اینکه در سنین بزرگسالی، رشد استخوان های طولی متوقف می شود، اما تغییرات جزئی قد، در طول روز طبیعی می باشد. دلیل این تغییرات در طول روز، فشرده شدن جزئی دیسک های ستون فقرات است.

افزایش قد پس از بسته شدن صفحات رشد

فعالیت های روزانه، غضروف و مایع ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می دهند و در طول روز موجب کوتاهی جزئی قد می شوند. این کاهش قد در طول روز ممکن است تا حدود نیم اینچ (۱.۵ سانتی متر) باشد. تحقیقات نشان داده اند که افزایش طول دیسک های ستون فقرات، ممکن است تا اوایل میانسالی ادامه داشته باشد، اما تأثیر آنها روی قد کلی، کم است.

جلوگیری از بسته شدن صفحات رشد

گرچه، اکثر بزرگسالان پس از سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی بلندتر نمی شوند، موارد استثنا نیز وجود دارد. بسته شدن صفحات رشد ممکن است در برخی افراد به تأخیر بیفتد. اگر صفحات رشد پس از ۱۸ تا ۲۰ سالگی، باز باقی بمانند، (که غیر معمول است) افزایش قد ادامه پیدا می کند. همچنین، برخی افراد ممکن است به بیماری ژیگانتیسم یا غول پیکری مبتلا باشند.

این شرایط موجب رشد بیش از حد می شود که اغلب به دلیل تولید هورمون رشد بیش از حد می باشد. اما، معمولاً فقط قد این افراد افزایش پیدا می کند تا زمانیکه در حدود سن ۲۲ سالگی، صفحات رشد آنها بسته شود. علاوه بر این، ممکن است نوعی هموکروماتوز موجب جذب آهن بیش از حد در روده ها و نیز افزایش قد شود. به طور کلی، این شرایط می توانند موجب افزایش قد شوند تا زمانی که صفحات رشد بسته شوند.

بسته شدن صفحات رشد قد

علائم صفحه رشد بسته

صفحات رشد روی اشعه ی ایکس شبیه به خطوطی تیره در انتهای استخوان ها به نظر می رسند. در اواخر رشد، زمانی که غضروف ها کاملاً تبدیل به استخوان های سخت می شوند، هیچ خط تیره ای روی اشعه ی ایکس مشاهده نمی شود. در این زمان، صفحات رشد بسته هستند.

صفحات رشد تا چه زمانی باز است

بهترین راه برای تشخیص ادامه رشد استخوان های شما این است که یک رادیولوژیست، تصویر اشعه ی ایکس مچ دست شما را تفسیر کند.

۱. افزایش قد خود را بررسی کنید. هر یک یا دوماه یک بار، میزان افزایش قد خود را ثبت کنید.

۲. به پزشک مراجعه کنید.

۳. سن شما و نیز میزان قد والدین و بستگان نزدیکتان، عوامل تأثیر گذاری در میزان افزایش قد شما هستند.

در این مقاله، جراحی افزایش قد را توصیف می کنیم و به توضیح روش های جراحی، هزینه عمل افزایش قد، ملاحظات و دوره ی بهبودی این جراحی می پردازیم.

درمان شکستگی صفحه رشد

درمان شکستگی صفحه رشد بستگی به شدت شکستگی دارد. شکستگی های خفیف تر معمولاً فقط نیاز به گچ یا آتل دارند. اگر شکستگی از صفحه رشد عبور کند یا وارد مفصل شود و همراه جا به جایی باشد، ممکن است نیاز به جراحی باشد. صفحات رشدی که از طریق جراحی دوباره تراز می شوند، ممکن است احتمال بهبودی دوباره ی آنها بیشتر باشد و دوباره رشد کنند.

آسیب صفحه رشد مچ پا

در زمان صدمه دیدن، به سختی می توان گفت که صفحه رشد دچار آسیب دائمی شده است. پزشک ممکن است توصیه کند که چند سال پس از شکستگی، برای اطمینان از رشد مناسب صفحه رشد، شرایط بیمار با تصویربرداری اشعه ی ایکس بررسی شود. وقتی که کودک دچار شکستگی صفحه رشد می شود، بسته به محل و شدت آسیب دیدگی، تا زمان پایان رشد استخوان ها باید تحت نظر پزشک باشد.

چگونه می توان هورمون رشد را افزایش داد

افزایش هورمون رشد با تغذیه مناسب

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نوروزی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    مادر بنده تصادفی داشتند و دنده اشون کمی آسیب دیده، بعد از گذشت 13 روز از تصادف، دچار سرفه شدند امروز و هنگام تنفس درد در کتف و قفسه سینه دارند. همینطور تست کرونای ایشون 10 روز پیش مثبت اعلام شده بود ولی هیچگونه علایمی نداشتند و داروهای مربوطه رو با این حال استفاده کردند. الان این سرفه و درد می تونه به علت شکستگی باشه که منجر به ذات الریه شده ؟ چون کمی کبودی دیده میشه روی دنده ی چپشون.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود 

      سرفه مى تونه مال ابتلاى ريه در كرونا باشه

  • تصویر کاربر حسین جمعه ۲۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من انگشتم دست راستم با چاقو بریده شده طوری که انتهای انگشتم نمیتوانم خم کنم. من شهرستانیم الان دوروز این اتفاق واسم افتاد. الان عکسش برات میفرستم نیاز به عمل داره. باید عمل شه اگه نوبت عمل بدین بیام پیش شما عمل کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      احتمالا تاندون هم كننده عمقى انگشت پاره شده و عمل مى خواد ولى من دست عمل نمى كنم مى تونيد به همكاران ديگه در شهر خودتون يا تهران مراجعه بفرماييد و هر چه زودتر اين كار رو بكنيد 

  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    خسته نباشی دکتر ببخشید دوباره مزاحم شدم.
    منم منیسکم تراشیدن.
    کندرو پلاستی رو پام انجام دادن. و عمل رباط صلیبی انجام دادم. رفتم پیش دکترم بعد چهار روز با عصلا راه میرفتم دکترم گفت پات بزار زمین این باید روش راه بری. بعد دوماه استراحت پزشکی برام نوشتند. بعد بهشون گفتم من کارم سنگینه تخلیه بارگیری میتونم بعد دوماه به کارم برگردم گفتند آره ولی نباید بهش فشار بیاری به نظر شما میتونم بعد دو ماه به یا بیشتر به کارم برگردم یا تا ابد باید ازکار سنگین فعالیت دست بکشم. کارگرم. لطف کنید. منو راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      براى كار سنگين ٤-٦ ماه زمان لازمه

  • تصویر کاربر فرشید دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام من موات ۲۱ساله هستم رباط صلیبی و مینیسک پا و غضروف زانوی راستم پاره شد بعد از جراحی بعد از گذشت ۷ماه زانوم هنو لق میخوره و ران پام چاق یا تقویت نمیشع طبیعی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      در مورد لق بودن زانو حتما لازمه جراحتون معاينتون كنن

  • تصویر کاربر برادران یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من یک ساله عمل جراحی پای پرانتزی کردم ایا الان میتونم پلاتینو دربیارم وفیلم دراوردن پلاتینو میشه بزارید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      مى تونيد خارج كنيد 

  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    بنده ۲ روز پیش از پشت به روی پله با شدت برخورد کردم و تا امروزمانی مشکل به جز کوفتگی نداشتم . اما امروز علاوه بر درد شدید تنگی نفس گرفتم . آیا باید مراجعه حضرب داشته باشم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      سريعا به بيمارستان مراجعه كنيد 

  • تصویر کاربر رها جمعه ۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام آقای دکتر سه ماهی میشه وقتی راه میرم زانوهام تق تق صدا میکنه طوری که حتی صدا رو دیگران هم متوجه میشن میخواستم بدونم علتش چیه باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      مقاله مربوط رو در همين وبسايت مطالعه كنيد

  • تصویر کاربر ........ چهارشنبه ۳۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر خسته نباشید میخاستم بدونم بنظرتون این فقط یه ضرب دیدگی ساده هست یا احتمال شکستگی وجود داره چون بعداز ۵ روز پنجه پا درد داره و کمی ورم و کبودی اول یک انگشت بوده طی این روزای اخر داره ب صورت خطی کبودی زیادشده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳۰ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه و راديوگرافى لازمه  

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.
    من ۱۵ سالم هست و صافی کف پا دارم. از کودکی هم پیش متخصص های ارتوپد رفتم و اونها کفی نوشتن اما نه تنها درست نشد بلکه انحراف مچ پا به سمت بیرون پیدا کردم و روز به روز مچ پام بیشتر کج میشه. چه راهکاری رو پیشنهاد میکنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      جراحى

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خستنه باشید
    من حدودا یک ماه پیش توی فوتبال زانوم آسیب دید
    یه دکتر رفتم یه هفته اتل گرفت خوب نشد
    بعد یه دکتر دیگه که گفت ۱۰جلسه فیزیوتراپی
    من یه ام ار ای گرفتم که نتیجه ام ار ای گفته شده
    رباط acl پارگی جزعی درجه بالا
    کوفتگی استخوان
    و یه دکتر بهم گفت مینیسکت آسیب دیده
    یکی دیگه گفت یکی از مینیسک هات پاره شده
    و آبگرفتگی زانو
    الان یه ماه از ام ار ای میگذره من ۱۰جلسه فیزیو تراپی رفتم
    و یه هفته ای هست عمل باز توانی رو زانوم انجام میدم چون دکتر فیزیو تراپی گفت
    ولی هر کاری میکنم ورمش نمی‌خوابه درد هم ندارم
    و هروقت راه میرم و پامو صاف میکنم بعضی مواقع زیر زانوم یا همون مینیسکم تق میگه
    می‌خوام وزنه بخوابه چون اگه بخوابه همه چی حله
    چیکار کنم آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      با توجه به اون كوفتگى استخوانى احتمالا پارگى صليبى كامله و عمل لازم داره

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر