منو

پرونیشن پا چیست؟ [علت، علائم و درمان آن]

هنگام راه رفتن، توزیع وزن بدن بیشتر به سمت داخل پا متمایل است، در نتیجه چرخش پا به سمت خارج اتفاق می افتد که به آن پرونیشن (Pronation) گفته می شود. پرونیشن پا برای درست راه رفتن، یک حرکت مهم و ضروری است، اما مهم تر آن است که پا به اندازه مناسب پرونیشن داشته باشد. پرونیشن ناکافی و یا بیش از حد می تواند برای پاها مضر باشد.

واژگان پزشکی مربوط به پرونیشن هنگام راه رفتن، پرونیت (pronate)، پرونیت بیش از حد (overpronate)، پرونیت کمتر از حد (underpronate) می باشند. در این مقاله، توضیحاتی در رابطه با پرونیشن و اهمیت درست راه رفتن داده می شود.

درمان چرخش مچ پا

پرونیشن پا و دلایل ایجاد آن

پرونیشن بیش از حد (overpronation) نوعی مشکل بیومکانیکی رایج است و زمانی ایجاد می شود که هنگام راه رفتن، قوس روی پا بر اثر فشار ناشی تحمل وزن فرد از بین می رود. در این حالت، فشار زیادی به کف پا وارد می شود و به دنبال آن، استخوان بندی کف پا تغییر شکل داده و گودی کف پا از بین می رود. در نتیجه، این تغییر شکل منجر به صاف شدن کف پا می شود.

پرونیشن بیش از حد، اغلب منجر به مشکلاتی مثل التهاب نیام کف پا، خار پاشنه (درمان خار پاشنه)، احساس درد در ناحیه متاتارسال پا، التهاب تاندون های پشت ساق پا و همینطور بیرون زدگی استخوان بغل پا (Biunion) می شود. صاف شدن کف پا دلایل زیادی دارد. عواملی ازجمله چاقی مفرط، بارداری و یا برداشتن گام های سنگین بر روی سطوح سخت و ناهموار، می توانند قوس کف پا را از بین برده و منجر به پرونیشن پا شوند.

افرادی که کف پای صاف دارند، معمولا بلافاصله احساس ناراحتی نمی کنند. برخی افراد نیز ممکن است هیچگونه ناراحتی را تجربه نکنند. با این حال، هنگامی که علائم بروز پیدا کرده و دردناک می شوند، نحوه راه رفتن، ناموزون شده و این حالت نیز موجب افزایش فشار روی پا و ساق پاها می شود.

انواع پرونیشن پا

انواع پرونیشن پا

بسته به مواردی مانند نحوه گام برداشتن و قوس دادن کف پا، سه نوع پرونیشن پا وجود دارد.

۱. پرونیشن طبیعی یا خنثی:

به طور طبیعی حدودا ۱۵ درصد پرونیشن در پاها وجود دارد. این چرخش، تکانه ای که در حین گام برداشتن به پا وارد می شود را جذب کرده و مچ پا و پاها را هم تراز قرار می دهد. این مسئله، از بروز آسیب های شایع ناشی از دیگر انواع پرونیشن پا جلوگیری می کند.

۲. پرونیشن کمتر از حد (Underpronatio):

پرونیشن کمتر از حد که اصطلاحا به آن supination نیز گفته می شود، زمانی رخ می دهد که پا هنگام راه رفتن به سمت خارج متمایل می شود. این حالت به قسمت های خارجی پا فشار وارد می کند و در افرادی که دارای قوس زیاد کف پا هستند، می تواند آسیب و التهاب تاندون آشیل، التهاب کف پا، پیچ خوردن مچ پا، خار پاشنه و دیگر آسیب های ناشی فشار وارد شده به پا را ایجاد کند.

۳. پرونیشن بیش از حد (Overpronation):

هنگامی که پا بیشتر از ۱۵ درصد به سمت داخل می چرخد، اصطلاحا به آن پرونیشن بیش از حد می گویند. این حالت در افرادی که کف پای صاف دارند، دیده می شود. پرونیشن بیش از حد می تواند منجر به بروز سندرم باند ایلیوتیبیال (ITBS) شود. این بیماری به قسمت خارجی زانو آسیب رسانده و باعث ایجاد درد در ناحیه زانو می شود.

علائم پرونیشن پا

پرونیشن می تواند مشکلاتی همچون احساس درد و ناراحتی در پاها، ساق پا، زانوها، باسن و یا کمر را ایجاد کند. به طور کلی، علائم پرونیشن پا شامل ۵ مورد می باشد. در صورتی که این علائم نادیده گرفته شود و عواملی که منجر به ایجاد پرونیشن شده اند، برطرف و یا درمان نشوند، آسیب های وارده به پا می تواند بر کل بدن تأثیرات منفی بگذارد.

علائم چرخش مچ پا همچنین می تواند منجر به ایجاد عدم تعادل در سراسر بدن، شامل چرخش زانوها به سمت داخل، کج شدن لگن و افتادگی شانه ها شود. این عدم تعادل، مشکلات بزرگتری را نیز در پی دارد. علائم پا پرونیشن عبارت اند از:

۱. انحراف پاها

در همه ی افرادی که پرونیشن وجود دارد، انحراف پاها دیده می شود.

۲. چرخش داخلی زانو ها

در حالتی که کف پاها به طور صاف روی زمین قرار می گیرد، پاها به صورت دو طرفه و نامتقارن به سمت داخل می چرخند (به شکل ایکس) و در این حالت، بیشترین میزان انحراف در قسمت تحتانی بدن دیده می شود.

۳. خمیدگی تاندون آشیل

از نمای پشت سر، پاها و مچ پا به سمت داخل متمایل بوده و این حالت موجب خمیدگی تاندون های آشیل و به مرور زمان، تغییر شکل آن ها می شود.

۴. کف پای صاف

در حالتی که فرد بیشترین حد پرونیشن را دارد، قوس پا از بین میرود و در نتیجه باعث کف پای صاف می شود.

۵. ناهموار بودن پاشنه پا

در حالتی که پاها به صورت دو طرفه و نامتقارن می چرخند، هنگام راه رفتن، فرود پا به گونه ای است که باعث ناهموار شدن پاشنه پا و چرخش مچ پا می شود.

آسیب های چرخش مچ پا

اگرچه نمی توان به طور قطع هرگونه دردی را مربوط به پرونیشن پا دانست، اما موارد زیر، در ارتباط با پرونیشن می باشند:

✳️ درد در ناحیه جلوی زانو و استخوان کشکک (Patellofemoral)

✳️ خار پاشنه (احساس درد در پاشنه پا)

✳️ کمر درد

✳️ درد در ناحیه باسن

✳️ احساس خستگی در ساق پا

وجود درد در پاها و اندام های تحتانی می تواند منجر به بروز مشکلاتی در سبک زندگی شده و فعالیت روزمره را مختل کند. علاوه بر پرونیشن، عوامل دیگری نیز در نحوه حرکت بدن دخیل اند که برای ایجاد برنامه درمانی باید در نظر گرفته شوند.

جلوگیری از پرونیشن

پیشگیری و درمان پرونیشن پا

‌پرونیشن بیش از حد را می توان با روش های درمانی های غیر جراحی و با استفاده از آرتوزهایی که به طور اختصاصی طراحی شده اند، کنترل و درمان کرد. آرتوز، وسیله ایست که با اصلاح ساختار اندام، موجب بهبودی عملکرد آن می شود. آرتوزها با هدف ایجاد حمایت مناسب از قوس پا و همچنین کنترل و اصلاح حرکات پا طراحی شده و از بروز پرونیشن بیش از حد نیز جلوگیری می کنند.

از آنجایی که استفاده از کفش های نامناسب می تواند منجر به بروز مشکلات زیادی در پاها شود، اطمینان از اندازه مناسب کفش مسئله ی مهمی است. همچنین، استفاده از کفش هایی که کفی طبی محکمی دارند، برای تعادل و حمایت بیشتر پاها، توصیه می شود.

درمان پرونیشن بیش از حد

درمان های مختلفی برای پرونیشن بیش از حد وجود دارد و پزشکان متخصص، معمولا ترکیبی از این روش های درمانی را به کار می گیرند. در ادامه برخی از پروتکل های درمانی آورده شده است.

۱. ضربه زدن

وارد آوردن ضرباتی به پا، که به روش خاصی انجام می شود، تعادل و حمایت از پا را ایجاد می کند. این روش در بعضی موارد حاد به عنوان خط اول درمان چرخش مچ پا استفاده می شود.

۲. ماساژ دادن

سفت شدن عضلات ساق پا نسبتاً شایع بوده و منجر به پرونیشن پا می شود. سفت شدن عضله، دامنه حرکتی آن را نیز کاهش داده و می تواند احساس درد و گرفتگی عضله را ایجاد کند و در نتیجه، باعث محدودیت حرکتی می شود. کشش و ماساژ عضلات، موجب انعطاف پذیری بهتر، افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی به عضلات می شود و کمک می کند تا سریع تر بهبود یابند.

درمان پرونیشن

۳. حرکات کششی

این حرکات به انبساط و نرم شدن ماهیچه ها و رباط های سفت کمک می کند و در نتیجه از فشار زیاد و چرخش مچ پا جلوگیری می شود.

۴. تحرک مفصل

این حرکات به مفاصل آسیب دیده و یا کم تحرک کمک کرده تا نرم و منعطف تر شوند و در نتیجه، باعث عملکرد بهتر پا می شوند.

۵. آرتوز

پرکاربرد ترین آرتوزها، کفی ها و کفش های طبی هستند. این آرتروزها می توانند از پرونیشن پا جلوگیری نموده، از پاها حمایت کرده و به آن ها امکان عملکرد بهتر را می دهند.

۶. استفاده از کفش مناسب

کفش های با کیفیت و دارای کفی محکم و مناسب، ضربه را به خود جذب کرده و فشاری که به پاها و مفاصل وارد می شود را محدود می کنند. همچنین، برای کنترل پرونیشن پا، کفش هایی با ویژگی های خاص وجود دارند.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیررضا چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    آقای دکتر سوال خدمتتون داشتم حدود. یکسال عمل رباط صلیبی انجام دادم الان فقط مشکلی که دارم کشک زانوم به سمت راست می‌ره و لقی دارد
    دکتر های زیادی رفتم اصفهان و تهران
    دکتر رازی تشخیص پارگی رباط mpflدادند
    اما دکتر احدی گفتن ضعیفعی زانو هست
    جراح خودم گفت ضعیفعی زانو هست
    دکتر اصفهان گفتن ضعیفعی زانو هست
    دکتر هومن یحیی زاده گفتن ضعیفعی زانو هست
    دکتر شرافت وزیری گفتن ضعیفعی زانو هست
    و دکتر های دیگه هم رفتم
    فقط دکتر راضی پارگی رباط کشک گفتن دارم
    آقای دکتر الان بنظرتون چیکار کنم دکتر مطمعن کدام هست آیا دکتر های دیگه هست که برم پیششون
    ممنون بزرگوار
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      دکتر رازی رو با هیچ کس عوض نکنید

  • تصویر کاربر غفار شنبه ۱۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 105 مشاهده پرسش
    باعرض سلام و ادب.داخل سالن پای چپم پیچ خورد؛صدای پاپ واضح شنیدم؛۵ دقیقه اول درد شدید داشتم بعدش نداشتم؛ورم زیاده نکرده؛۲ روز بعد از حادثه ام ارای گرفتم که در گزارش و سی دی گفته،رباط صلیبی قدامی کامل پاره شده و مینسک هم اسیب جزئی دیده؛ هنوز زیاد راه نرفتم که مشخص بشه زانوم خالی یا قفل کرده ولی تا الان هیچ کدومش نبوده؛آیا زود ام ارای گرفتم؟آیا صدای پاپ نشانه قطعی پارگی acl؛هست؟آیا رباط صلیبیم پاره هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۰ دی ۱( 1 سال پیش)

      نشانه قطعی نیست و معاینه تعیین کننده است 

  • تصویر کاربر حيدري چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخير اقاي دكتر من مادرم متاتارس پنجمشون شكست و ايشون روماتيسم دارن( شوگرن) و هر روز نصف يك قرص پردنيزونول ٥ مصرف ميكنن، رفتيم بيمارستان گچ گرفتن، سه هفته بعد از گچ رفتيم دكتر گفتن داره جوش ميخوره بريد دو هفته ديگه بياين، بعد كه رفتيم گفتن اصلا جوش نخورده بايد عمل بشه پيچ بزارن من عكس روز اول و هفته سوم و هفته پنحم( دستم داخل عكس هست) را براي شما ارسال ميكنم
    واقعا احتياج به عمل و پيچ گذاري هست ؟ با روش هاي غير تهاجمي ديگه اي نميشه درمان كرد و روند بهبوي جوش خوردگي را سرعت بخشيد؟
    1. تصویر کاربر حيدري جمعه ۱۳ آبان ۱( 1 سال پیش)
      ببخشيد من پاسخ سوالمو كجا مشاهده كنم؟
    2. تصویر کاربر حيدري جمعه ۱۳ آبان ۱( 1 سال پیش)
      عكس ها را هم خدمتتون ارسال كردم
    3. تصویر کاربر حيدري جمعه ۱۳ آبان ۱( 1 سال پیش)
      سنشون هم ۵۷ سال هست
    4. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۴ آبان ۱( 1 سال پیش)

      جراحی لازمه و باید با پیچ فیکس بشه (به صورت نیمه بسته)

    5. تصویر کاربر حيدري شنبه ۱۴ آبان ۱( 1 سال پیش)
      يعني اصلا جوش نخورده اقاي دكتر؟ كال استخواني كه روي پا تشكيل شده تا حدودي
    6. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش)

      جراحی انجام بدن

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان
    وقتتون بخیر
    احمد هستم ۳۵ سالمه حدود ۲ماه پیش عمل acl انجام دادم زانوم صاف و ۱۸۰ درجه خم میشه
    اما تو راه رفتنم مشکل لقی زانو و سروصداهای غیر عادی دارم درکل نرمال نیست.
    آیا طبیعیه یا مشکلی هست
    اگر‌مشکلی هست دلیلش چیه و ایا جدیه ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      لقى زانو رو جراحتون بايد با معاينه متوجه بشن 

      يك علت شايع اون ضعف عضله چهار سر ران هست 

  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من 23سالمه و کف پام از بچگی صاف بوده
    الان همش کج راه میرم و پاهام ب سمت بیرونه
    و وقتی هم ک تلاش میکنم راست راه برم بیشتر وزنم میفته رو تیغه بیرونی پام و زانو درد و کمر درد شدیدی میگیرم
    تشخیصتون چیه دکتر ؟!؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      اگر درد و ناراحتى ايجاد كرده و نه صرفا ظاهر، جراحى لازمه

  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۴ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    پسر ۱۰ ساله ای دارم کف هر دو پایش صاف است دو هفته ای هست که ابراز در پا دارد . لطفاً کمکم کنید نوبت ویزیت زود میخواهم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۴ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      نوبت رو بگيريد بعد به منشى من روى وانساپ پيام بدين تا جلو بندازه 

  • تصویر کاربر فرهاد پنجشنبه ۳۰ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام خانمم از التهاب تاندون آشیل پا رنج میکشه ومقدار ی روی آشیل پاش به اندازه کمتر از یک انجیر متورم هست.
    آیا با ورزش مداوا میشه ویا باید حتما عمل بشه
    چه ورزش و حرکتی مفیده و مراقبت هاش چیه
    ممنون از محبت شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۳۰ تیر ۱( 1 سال پیش)

      قدم اول فيزيوتراپى با شاك ويو و تمرينات اكسنتريك عضله دو لقوى ساق هست

      اگه بهتر نشدن بايد ام آر آى انجام و احتمالا جراحى بشن

  • تصویر کاربر محمود سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    باسلام.رفتم.دکترفرستاد.ام.ار.ای.جوابشوبردم.میگه.رباط.صلیببی.یکیش.پاره.شده.بای دعمل.بشه.ولی.هزینه.خریدوسایلای.لازم.واسه.عمل.روندارم.چند.سال.میشه.زانوم.درد.میکردو.اب.میاورد.ده.روز.پیس.سرکا رپام.پیچ.خورد.اول.رفنم.گفتن.وررفته.جاانداخت.ولی.چندروزه.ازمچ.پابه.بالا.هم.داغه.توپام‌تابالا.هم.درد.داره.به.نظرشما.عمل.کنه.خوب.میشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش)

      اگر معاينه كردن و تشخيص اين بوده كه عمل كنن بايد اين كار رو بكنيد

  • تصویر کاربر ارتیما چهارشنبه ۱ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر پسری ۱۰ ساله دارم کف پاهایش صاف میباشد حدود۳۲ کیلو وزن دارد و قد آن ۱ متر و ۳۰ سانت میباشد عکس کف هم به پیوست میباشد لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱ تیر ۱( 1 سال پیش)

      توصیه می کنم جراحی انجام بشه 

  • تصویر کاربر آزاذی دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 590 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید همسر من ۱۵مرداد پارسال تصادف کردن از ناحیه لگن و ران پا شکستگی داشتن عمر انجام دادن و پلاتین گذاشتن الان با گذشت ۱۱ ماه هنوز کامل جوش نخورده و پیج پلاتین ران شون شکسته باید چکار انجام بدن جراحی انجام بدن یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      ظاهرا استخوان جوش خورده و عمل نمى خواد

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر