منو

سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟

سندرم باند ایلیوتیبیال که به آن سندرم باند IT نیز می گویند، وضعیتی است که منجر به درد، در قسمت خارجی زانو می شود. این بیماری اغلب در ورزشکاران، به ویژه دوندگان استقامت و افرادی که به تازگی شروع به ورزش کرده اند، بروز می یابد.

باند ایلیوتیبیال در کدام قسمت است؟

مفصل زانو شامل استخوان ران (فمور)، استخوان درشت نی (تیبیا) و استخوان کشکک زانو (پاتلا) میباشد. باند ایلیوتیبیال، بافت محکم و ضخیمی است که از قسمت خارجی ران پایین می آید. این باند از استخوان ران تا بالای استخوان ساق پا امتداد می یابد.

سندرم باند ایلیوتیبیال کجاست

وقتی که زانو خم یا صاف می شود، این باند بر روی کناره خارجی استخوان ران حرکت می کند. به دنبال خم شدن و باز کردن مکرر زانو، این حرکت باند ایلیوتیبیال، ممکن است بافت های مجاور را تحریک کرده و منجر به درد شود. سندرم باند ایلیوتیبیال ممکن است در همه افراد بروز پیدا کند اما در دوندگان استقامت شایع تر است.

علت ایجاد سندرم باند ایلیوتیبیال

علت بروز سندرم باند ایلیوتیبیال هنوز به طور دقیق مشخص نیست. با حرکت باند ایلیوتیبیال بر روی کناره خارجی استخوان ران، ممکن است اصطکاک ایجاد شده و منجر به درد شود. این اتفاق همچنین ممکن است باعث ایجاد التهاب در استخوان و تاندون ها شود. همچنین ممکن است باند ایلیوتیبیال بافت زیرین خود را فشرده کرده و درد ایجاد کند. به هر حال، علت بروز این سندرم، خم و باز شدن مکرر زانو می باشد.

چه کسانی به سندرم باند ایلیوتیبیال مبتلا میشوند؟

همانطور که پیشتر ذکر شد، سندرم باند ایلیوتیبیال اغلب در ورزشکاران دو استقامت بروز پیدا می کند. اما ممکن است در ورزش های دیگر از جمله دوچرخه سواری، اسکی، قایقرانی و فوتبال نیز ایجاد شود. موارد زیر می تواند منجر به افزایش احتمال بروز سندرم باند ایلیوتایبیال در دوندگان شود:

❇️ دویدن بر روی زمین های ناهموار یا سراشیبی

❇️ دویدن با کفش های فرسوده

❇️ دویدن مسافت زیادی به طور روزانه

❇️ داشتن پاهایی که از قسمت زانو تا مچ، کمی به سمت داخل متمایل است (پاهای ضربدری)

❇️ دویدن در هوای سرد

علائم سندرم باند ایلیوتیبیال

سندرم باند ایلیوتیبیال که باعث ایجاد درد در قسمت خارجی زانو می شود، ممکن است در یک و یا هر دو زانو ایجاد شود. درد ناشی از آن نوعی احساس سوزش به همراه درد است که گاهی به ران و لگن نیز منتشر می شود و ممکن است فقط در زمان ورزش، به ویژه هنگام دویدن احساس شود. این درد معمولا هنگام برخورد پا با زمین شدیدترین حالت را دارد و ممکن است فقط در انتهای ورزش شروع شود.

علائم سندرم باند ایلیوتیبیال

به دنبال بدتر شدن وضعیت، درد ممکن است زودتر شروع شده و حتی پس از پایان ورزش نیز ادامه داشته باشد. برخی فعالیت ها مانند بالا و پایین رفتن از پله ها نیز ممکن است منجر به بدتر شدن درد شود.

نحوه تشخیص سندرم باند ایلیوتیبیال

پزشک ابتدا سوابق پزشکی فرد را بررسی می کند و در مورد بیماری های دیگر و علائم فعلی بیمار سوالاتی می پرسد. سپس یک معاینه فیزیکی شامل معاینه کامل زانو انجام می دهد. این معاینه شامل بررسی دامنه حرکتی، اسقامت و نواحی دردناک زانو می باشد. پزشک باید علائم سندرم باند ایلیوتیبیال را از سایر علل احتمالی زانو درد تشخیص دهد. این موارد می تواند شامل آرتروز و یا پارگی منیسک زانو باشد.

تشخیص سندرم باند ایلیوتیبیال معمولاً به انجام آزمایش زیادی نیاز ندارد. اگر تشخیص نامعلوم باشد، ممکن است انجام آزمایشات عکسبرداری با اشعه ایکس یا MRI لازم باشد تا علل احتمالی دیگر رد شوند.

درمان سندرم باند ایلیوتیبیال

درمان سندرم باند ایلیوتیبیال

پزشک ممکن است روش های درمانی مختلفی را برای بهبود و کاهش علائم بیمار پیشنهاد دهد. این روش های درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

✳️ پرهیز از انجام فعالیت هایی که درد زانو را بدتر می کند (مانند دویدن)

✳️ قرار دادن یخ بر روی زانو

✳️ تجویز داروهای مسکن

✳️ تزریق داروهای کورتیکو استروئید برای کاهش التهاب

✳️ ایجاد تغییر در برخی فعالیت ها مانند پایین آوردن صندلی دوچرخه برای دوچرخه سواری یا تغییر فرم دویدن

✳️ انجام برخی تمرینات برای تقویت کشش و استحکام ماهیچه های اطراف لگن و زانو

همچنین مراجعه به یک فیزیوتراپیست نیز ممکن است به درمان کمک کند.

درمان سندرم باند ایلیوتیبیال با جراحی

درمان سندرم باند ایلیوتیبیال با جراحی

این تغییرات برای بیشتر مبتلایان به سندرم باند ایلیوتیبیال، می تواند کمک کننده باشد. در صورتی که ۶ ماه پس از شروع درمان، علائم بهبود نیابد، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند. چندین روش برای عمل جراحی وجود دارد. در یکی از روش ها، پزشک جراح قسمتی از نوار ایلیوتیبیال که بر روی استخوان ران حرکت می کند را بر می دارد.

عمل جراحی آرتروسکوپی برای مشاهده و بررسی التهاب اطراف نوار ایلیوتیبیال و رفع آن کاربرد دارد.

سایر روش های جراحی ممکن است شامل بریدن یک قسمت کوچک مثلثی شکل از باند ایلیوتیبیال، برای بلندتر شدن آن و ایجاد فضای بیشتر برای لغزیدن آن بر روی استخوان می باشد. قبل از عمل جراحی، معمولا سایر علل احتمالی درد زانو نیز در نظر گرفته می شود. این موارد شامل پارگی منیسک زانو و کندرومالاسی (نرمی غضروف کشکک زانو) می باشد.

پیشگیری از سندرم باند ایلیوتیبیال

در برخی موارد، سندرم باند ایلیوتیبیال قابل پیشگیری است. برای پیشگیری از عود مجدد بیماری، رعایت موارد زیر می تواند موثر باشد:

💢 دویدن بر روی سطوح صاف و هموار

💢 تعویض کفش های دویدن به طور مرتب

💢 انجام تمرینات ورزشی سبک تر

💢 دویدن در هر دو جهت در پیست های دو

💢 بررسی فرم دویدن و یا سایر فعالیت های ورزشی توسط یک مربی یا پزشک متخصص

💢 کشش عضلات خارجی ران و همسترینگ به طور منظم

افرادی که به تازگی شروع به ورزش کرده اند می بایست به تدریج فعالیت بدنی خود را افزایش دهند. برای مشاوره بیشتر می توان به پزشک مراجعه کرد و یا از یک مربی کمک گرفت. در صورتی که علائم چند هفته پس از شروع درمان بهبود نیابد، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجه شود. ممکن است مشکل دیگری در زانو وجود داشته باشد.

نکات مهم در رابطه با سندرم باند ایلیوتیبیال

🔻 سندرم باند ایلیوتیبیال منجر به احساس درد در قسمت خارجی زانو می شود.

🔻 این بیماری اغلب در ورزشکاران، به ویژه دوندگان استقامت، بروز پیدا می کند. اما هر کسی می تواند به آن دچار شود.

🔻 استفاده از تجهیزات ورزشی نامناسب و نداشتن فرم صحیح هنگام دویدن می تواند احتمال بروز این بیماری را افزایش دهد.

🔻درمان هایی از جمله مصرف داروهای مسکن، یخ درمانی، انجام حرکات کششی و استقامتی و کاهش فعالیت به طور موقت، در بیشتر افراد موثر واقع می شود.

🔻 برخی افراد ممکن است برای درمان این بیماری به عمل جراحی نیاز داشته باشند.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۷ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 85 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر . از یک سال و نیم پیش در ناحیه قوزک پای چپم درد و التهاب داشتم بی توجهی کردم و کم کم دردها بیشتر شد و مرتب و مدام پام پیچ میخورد . تقریبا ۹ ماه پیش کشیدگی شدید در حین پیچ خوردن در قوزکم حس کردم و درد تیز و سوزش شدید ام ار ای گرفتم . جواب ام ار ای رو خدمت تون ارسال کردم . یک دوره فیزیوتراپی رفتم کوتاه مدت بهتر شد ولی الان باز بشدت پیچ میخوره پام و درد و التهاب دارم . من بخاطر شغلم زیاد سرپا هستم و مجبورم سریع راه برم و همین باعث میشه پام مرتب پیچ بخوره و کلافه ام کنه . لطفا راهنمایی بفرمایید . ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۷ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      نياز به معاينه و ديدن تصاوير هست و احتمالا جراحى لازمه 

  • تصویر کاربر حامد جمعه ۲۸ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر ۴۷ سال و۸۰ وزن و۱۷۶قد بر اثر پچ خوردگی دچار شکستگی درقوزک پا شدم ومورد عمل قرار گرفتم باتوجه بهاینکه کوه نوردی انجام میدم میخواستم لطف کنید باتوجه به عکس های ارسالی خدمت شما ببینم عمل درست انجام شده وبعد از چه مدت میتونم ورزش وکوهنوردی رو شروع کنم وکی پچ و پلاک رو از پام خارج کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۸ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      بازگشت به  كوه نوردى ٤-٦ ماه 

      پيچ و پلاك رو از نه ماه بعد عمل مى شه خارج كرد

  • تصویر کاربر نوایی جمعه ۲۸ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من ده سال پیش تصادف کردم و ساق پام پلاتین داره میخواستم بدونم لازمه پلاتین رو بردارم؟!
    سوال بعدی این پلایتن روی زانوی پام اثر بدی داره و اجازه فعالیت نمیده ورزش با این شرایط توصیه می شود!!
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۸ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      راديوگرافى بفرستيد لطفا 

      اگر ميله هست و از زانو وارد شده با اين علايم بابد خارج بشه 

  • تصویر کاربر وحید جمعه ۲۸ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام. آقای دکتر. سن ۳۸. وزن ۶۰ کیلو. من کف پام بیشتر از همه قسمت قوس پا درد و سوزش داره. دکتر با معاینه و بدون عکس گفته احتمالا همان التهاب نیام پاست و گفته بطری زیر کف پام بغلتانم و دو هفته دیکلوفناک بخورم. آیا فایده داره؟ الان تقریبا در همه حالتها چه خوابیده چه ایستاده چه وقت پیاده روی این درد همراه با سوزش رو دارم. چکار کنم؟ سلام. آقای دکتر. من کف پام بیشتر از همه قسمت قوس پا درد و سوزش داره. دکتر با معاینه و بدون عکس گفته احتمالا همان التهاب نیام پاست و گفته بطری زیر کف پام بغلتانم و دو هفته دیکلوفناک بخورم. آیا فایده داره؟ الان تقریبا در همه حالتها چه خوابیده چه ایستاده چه وقت پیاده روی این درد همراه با سوزش رو دارم. چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۸ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      بله مى تونه مفيد باشه 

      فيزيوتراپى هم مفيده 

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    جناب دکتر پسرم کف پای صاف داره (مفاصل نرمی دارد ) پاهاش انحراف یکی ۵ و دیگری ۶ درجه دارد ۱۲ سالش هست . به جز شکل راه رفتن هیچ درد و‌مشکلی ندارد تبریز گفتن عمل لازم هست.
    آیا نظر شما هم همین هست و اگه عمل نشه عواقب بعدی چیه
    و آیا با روش غیر تهاجمی میشه کاری انجام داد؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۷ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      روش غیر تهاجمی نداره 

      اگه دفورمیته شدید باشه یا به مرور بدتر شده باشه عمل می خواد

  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید،
    مادر بنده چند وقته درد در ناحیه مچ دست و آرنج و زانو و شصت پا و.. داره، مخصوصا صبح که بیدار میشن تکون دادن مچ دست و.. خیلی سخت هست، تکون دادنشون دردناک هست، کم کم شروع شد و الان زیاد شده
    تب مالت داشتن کلی دارو و امپول مصرف کردن ولی هنوز تو ازمایش هست
    روماتیسم منفی
    نوار عصب عضله دیسک کمر و گردن
    و...
    متولد53
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      با همكاران روماتولوژيست بايد مشورت بفرماييد 

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۹ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    پسر هستم ۱۸سال و۲ماه سن دارم
    قدم ۱۶۵
    قد یابام،۱۶۸
    قدمامانم ۱۵۲
    میخاستم ببینم هنوز امکانش هست قدم بلندتر بشه ؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۹ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      اگر امکانش باشه نهایت 4-5 سانت

  • تصویر کاربر مریم شنبه ۳۱ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 80 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید به کمکتون احتیاج دارم من از بچگی مشکل پاچنبری دارم اینجا دکترا برای درمانم قطع امید کردن میخوام بیام تهران از بافق میترسم بیام اونجا ردم کنن میشه لطف کنید شمارتون رو بفرمایید من عکسام رو بفرستم براتون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳۱ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      به شماره واتساپ منشی من که توی همین وبسایته بفرستید

  • تصویر کاربر عمیدی جمعه ۲۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 98 مشاهده پرسش
    سلام.۱۲سال قبل شاهرود.برای شکستگی خدمت شما رسیدم. درمان شدم ولی توی والیبال تو این سالها۳ بار از همون ناحیه دچار شکستگی شدم و استان سمنان کسی ناویکولار عمل نمیکنه.کاملا به مشکل خوردم برای درمان.۴ ماهه تمام فعالیت های ورزشی و عادی رو کنار گذاشتم.با ۱۰ کیلو افزایش وزن.۳۳ ساله. درخواست عمل جراحی و کمک دارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      لطف كنيد و براى معاينه نوبت بكيريد 

      يك ام آر آى هم انجام بدين و همراه داشته باشيد

  • تصویر کاربر سمیه جمعه ۲۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دختی 40 ساله وزن 60 وقد 156 باسابقه دیابت وابسته به انسولین به مدت 31 سال وبیماری آرتریت روماتوئید هستم پارسال متوجه شدم که پای چپم دچار انحراف شده و وقتی راه میروم زیر پام احساس شیشه خرده دارم بهم گفتن عمل نکنم چون به خاطر بخیه ممکنه که پا عفونت کنه گفتن از کفش طبی به همراه کفی استفاده کنم آیا پام درمان میشه با این روش واقعا افسردگی گرفتم دلم برای پاهای قشنگ وکو چیکم تنگ شده الان شدن مثل گوشت کوب تورو خدا من رو راهنمایی کنید ممنون زحمات
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      معاينه و بررسى لازمه و ممكنه جراحى بخواد 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر