منو

سوپیناسیون پا

سوپیناسیون (چرخش به سمت بیرون) و پروناسیون (چرخش به سمت داخل) بخشی از گام برداشتن هستند. سوپیناسیون زمانی اتفاق می‌ افتد که وزن بدن، در هنگام راه رفتن یا دویدن، روی قسمت بیرونی پا قرار می‌ گیرد. برعکس این اتفاق زمانی رخ می دهد که وزن بدن فرد در هنگام گام برداشتن، از پاشنه به جلوی پا منتقل می گردد، که به آن پروناسیون می گویند.

بیش از حد بودن میزان سوپیناسیون (underpronation) و پروناسیون (overpronation)، می تواند باعث ایجاد مشکل در تراز بدن شده و به ایجاد درد در پا ها، زانو ها، باسن و کمر بیانجامد. در ادامه به بررسی درمان‌ ها و تکنیک‌ های پیشگیرانه برای افرادی می پردازیم که هنگام راه رفتن، بیش از حد سوپیناسیون دارند.

سوپیناسیون

چه چیزی باعث ایجاد سوپیناسیون پا می شود؟

سوپیناسیون، معمولاً در نتیجه یک مشکل ارثی در ساختار پا رخ می دهد. به عبارت دیگر، ممکن است در برخی خانواده ها دیده شود. به علاوه، این عارضه ممکن است به دلیل وجود ضعف در برخی از عضلات پا، مچ و ساق فرد نیز ایجاد شود. این نوع از ضعف ممکن است در نتیجه موارد زیر ایجاد گردد:

  • پوشیدن کفش نامناسب
  • نا متقارن بودن (هم تراز نبودن) بدن
  • سابقه اصابت ضربه به پا، که منجر به آسیب دیدگی تاندون ها یا ماهیچه های آن شده باشد

پوشیدن مداوم کفش های سفت و تنگ می تواند مشکلاتی را ایجاد نماید و از آنجایی که پا ها، پایه و اساس بدن هستند، بروز مشکلات مربوط به پا نیز می تواند کل بدن را از حالت متقارن خارج کند. پا هایی که بیش از حد سوپیناسیون داشته باشند، نمی توانند با سطحی که روی آن راه می روند، سازگار شوند. این امر بدان معناست که استخوان‌ ها و ماهیچه‌ های اطراف پا، برای حفظ وضعیت عادی و تعادل فرد، باید به گونه ای متفاوت فعالیت نمایند. با گذشت زمان، این امر ممکن است سبب بروز تنش در قسمت های مختلف بدن، از جمله ساق پا، زانو، باسن و پشت شود. در اغلب موارد، وجود تنش طولانی مدت، می تواند منجر به بروز آسیب گردد.

پوشیدن کفش تنگ

تشخیص وجود سوپیناسیون پا

تکنیک های زیر می تواند به تشخیص وجود سوپیناسیون بیش از حد در پا کمک کند:

بررسی کفش های قدیمی

در افرادی که به طور طبیعی (خنثی) راه می روند (عدم وجود سوپیناسیون و پروناسیون بیش از حد) کف کفش، از لبه بیرونی پاشنه به سمت مرکز ساییده می شود. افزایش سوپیناسیون، میتواند منجر به ایجاد ساییدگی های واضح تری، تنها در لبه بیرونی کف کفش گردد.

بررسی رد پا ها

قدم زدن روی یک سطح صاف، با پا های خیس و برهنه، می تواند به تعیین مشکلات راه رفتن کمک نماید. برای انجام این تست:

  • پا ها را کاملا خیس کنید.
  • محکم روی سطح مناسبی قدم بگذارید، به طوری که رد پا ها قابل تشخیص باشند. بهترین سطح برای انجام این کار، کاشی بتنی یا کیسه کاغذی قهوه ای رنگ است.
  • از سطح مورد نظر کنار رفته و رد پا ها را بررسی نمایید.

مشخص بودن نیمی از قوس پا در رد پا، نشان دهنده راه رفتن طبیعی است. اگر فقط بخشی از قوس پا قابل مشاهده باشد (یا اصلاً قابل مشاهده نباشد)، نشان دهنده وجود سوپیناسیون است.

تجزیه و تحلیل نوع راه رفتن

یک متخصص پا یا فیزیوتراپیست، می‌تواند آنالیز نوع راه رفتن را انجام دهد. این امر شامل راه رفتن یا دویدن فرد بر روی یک سکوی تخصصی می‌ باشد. افرادی که هر یک از علائم یا عوارض سوپیناسیون بیش از حد را تجربه کرده اند، یا پس از بررسی کفش های قدیمی و رد پا های خیس خود، متوجه وجود علائم سوپیناسیون می گردند، باید آزمایش آنالیز راه رفتن را نیز انجام دهند.

متخصص پا

درمان سوپیناسیون پا

انجام آنالیز نوع راه رفتن، در مواردی که فرد مشکوک به وجود سوپیناسیون بوده و یا از درد غیر قابل توضیحی در ناحیه کمر، لگن، ساق پا، مچ پا، قوس یا پاشنه پا رنج می برد، می تواند بسیار کمک کننده باشد. در ابتدا باید علت بروز علائم در فرد تعیین گردد. درمان این عارضه، به شدت عوارض موجود بستگی دارد، اما معمولاً با هدف اصلاح سوپیناسیون و برای جلوگیری از بروز آسیب‌ های بعدی انجام می‌ شود.

برای کمک به درمان بیش از حد بودن سوپیناسین پا:

✔️ انتخاب کفش هایی که سبک هستند، بالشتک اضافی دارند و از وجود فضای کافی در قسمت قرارگیری انگشتان پا برخوردارند.


✔️ پوشیدن کفش‌ های مخصوص دو، که به طور خاص برای افراد underpronator یا افراد مبتلا به سوپیناسیون طراحی شده‌ اند. در انتخاب کفش دقت کنید؛ از آن جایی که تعداد افراد مبتلا به پروناسیون بیش از حد، بسیار بیشتر از افراد مبتلا به سوپیناسیون است، کفش‌ های مخصوص دو، اغلب برای افرادی طراحی شده اند که به پروناسیون بیش از حد مبتلا هستند.


✔️ از کفی های ارتوتیک طراحی شده برای underpronation استفاده نمایید. می‌ توانید این کفی‌ ها را از فروشگاه‌ ها تهیه کنید، اگرچه یک متخصص پا، احتمالاً استفاده از کفی‌ های مخصوص به خودتان را توصیه می‌ نماید.


✔️ برای تقویت عضلات پا و ساق پا، و همچنین شل شدن تاندون های سفت، از یک فیزیوتراپیست کمک بگیرید. معمولاً برای درمان سوپیناسیون جراحی انجام نمی شود.

فیزیوتراپیست

جلوگیری از بروز سوپیناسیون در پا

به کمک موارد زیر، می توان از ایجاد سوپیناسیون در پا جلوگیری کرده یا آن را اصلاح نمود:

انتخاب کفش خوب

انتخاب کفش های مخصوص دویدن، که انعطاف پذیر و سبک نیز باشند، می تواند در افرادی که مستعد بروز سوپیناسیون بیش از حد هستند، موثر باشد. کفش‌ های دو انعطاف‌ پذیر و سبک، بهترین انتخاب برای افرادی هستند که به سوپیناسیون مبتلا شده اند. بهتر است برای انتخاب بهترین نوع کفش، ابتدا با یک متخصص پا مشورت کنید.

استفاده از کفی های اورتوتیک

کفی های طراحی شده برای سوپیناسیون، می توانند در کنترل حرکت پا به قوس و پاشنه آن کمک کنند. کفی های اورتوتیک مناسب برای سوپیناسیون را می توان از فروشگاه ها و همچنین به صورت آنلاین خریداری کرد؛ به علاوه، این نوع از کفی ها را می توان به صورت سفارشی نیز تهیه نمود. یک متخصص پا می تواند در این امر به شما کمک کند.

فرم مناسب

اصلاح وضعیت بدنی و تکنیک های دویدن نامناسب برای رفع سوپیناسیون بیش از حد، بسیار مهم است. هنگام دویدن یا راه رفتن، سعی کنید به آرامی روی پا ها فرود بیایید و به جای پاشنه، بخش نزدیک به قسمت میانی پا را بر روی زمین قرار دهید. بهتر است با پای خود را به صورت صاف بر زمین بگذارید و از انحنا دادن به انگشتان پا خودداری نمایید. یک پیاده روی کوتاه، اغلب می تواند به حفظ فرم مناسب پا ها در هنگام دویدن و راه رفتن کمک کند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست، می تواند به شل شدن عضلات و تاندون های سفت موجود در پا و در عین حال، تقویت بافت های نرم آن کمک نماید. این امر به توزیع بهتر وزن در سراسر بدن کمک می کند که می تواند سبب اصلاح سوپیناسیون گردد.

تمرینات و حرکات کششی مخصوص سوپیناسیون

تمرینات زیر می توانند در بهبود انعطاف پذیری و قوی نگه داشتن ماهیچه ها، و در نتیجه اصلاح شیوه راه رفتن، کمک کننده باشند:

کشش ساق پا

کشش Plantar fascia

  1. روی یک صندلی بنشینید.
  2. مچ پای چپ را از بالای زانوی پای راست عبور دهید.
  3. انگشتان پا را با دست چپ بگیرید و به آرامی به سمت جلوی مچ پا بکشید. دست راست را روی Plantar fascia، که از پاشنه پا تا قوس پا کشیده شده است، قرار دهید. این ناحیه باید مانند یک نوار سفت زیر دست شما احساس شود.
  4. این کشش را به مدت ۱۰ ثانیه حفظ کنید. برای هر پا تا ۲۰ بار تکرار نمایید.

کشش زانو

  1. در حالی که ایستاده اید، پای راست را از پشت پای چپ رد کنید.
  2. باسن را در حالت ثابت نگه داشته و به سمت چپ خم شوید. به جلو یا عقب خم نشوید. باید در امتداد بیرونی زانوی راست و ران نوعی کشش وجود داشته باشد.
  3. این کشش را ۱۰ ثانیه نگه دارید. سه بار روی هر پا تکرار کنید.
فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حاجی چهارشنبه ۳ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    عرض سلام و ادب و احترام خدمت دکتر نادری عزیز فراست هستم اقای دکتر تقریبا ۳ماه و ۱۰ روز از عمل ocd مچ پای چپم به علت افتادن از چهار پایه و همزمان پیچ خوردن مچ پایم به سمت بیرون در تابستان سال ۱۴۰۰ میگذرد توسط دکتر رستگار به دستور دکتر مدت ۶ هفته وزن گذاری نداشتم ۴ هفته ۲۰درصد همراه ۲۰ جلسه فیزیو تراپی و ۳ هفته تک عصا چند روزی هست بدون عصا راه میروم اما بعد از مدتی زیر قوزک داخلی و هم خارجی دچار تورم سوزش و گاهي سوزش در محل ضايعه و درد داخل مچ وگاها گرفته شدن دامنه حرکتی می شود با توجه به اینکه تقریبا خشکی مفصل ندارم سوالم از شما عزیز اینست که این دردها و ورم کردن ها که البته صبح موقع بيدار شدن خبري از انها نيست از اثرات عمل هست و یا همان دردهای قبل از عمل به واسطه ضایعه غضروف و استخوان درگیر میباشد ایا این عمل که به صورت ارتروسکوپی انجام گرفته و در ان غضروف خراب و مقدار کمی استخوان تراشیده شده و عمل فراکچر انجام شده برای من فایده ای دارد؟ اگر جواب مثبت است چه مدت زمان میبرد و راه رفتن روی ان اگر بخواهد خودش را ترمیم کند بعد از این مدت ضرر ندارد اگر جواب منفی است ایا عمل پیوند استخوان و غضروف از میت یا زانوی خودم نتیجه بخش هست و ایا در وضعت فعلی prp اثری در بهبود دارد وزن ۶۳ قد ۱۷۰ سن ۴۶ سال ام ار ای و سی تی اسکن قبل عمل و سی تی اسکن بعد عمل بعد از ۳ ماه خدمتتان ارسال میشود از اینکه وقت ارزشمند شما را گرفتم عذر خواهی میکنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      ام آر آى جديد انجام بدين و بابد معاينه بشين 

  • تصویر کاربر لطفی شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام‌آقای‌دکتر‌خسته‌نباشید‌خدا‌قوت🌺
    من‌دخترم‌۱۴‌سالشه‌.‌در طول روز شاید بالای ۵ بار
    دست و پاهاش گز‌گز‌میشه‌حتی‌گاهی‌ سفید‌سفید میشه
    انگار خون نمیرسه..‌مشکلش چی‌میتونه‌باشه
    و به چه دکتری‌مراجعه‌کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود 

      اول آزمایش خون کامل بدن

  • تصویر کاربر کارین چهارشنبه ۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی شکل پای دخترم اینجوریه کفش هم گرفتم ولی زیاد استفاده نکرد چاره چیه اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۸ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      سن؟ درد داره؟ به مرور بدتر شده ؟

  • تصویر کاربر فریما دوشنبه ۲۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    من یک دختر ۱۸ ساله هستم که حدود یک سال پیش از ارتفاع تقریبا یک متر افتادم و مچ دست راستم آسیب دید دکتر ارتوپد مراجعه کردم و بعد از چند عکس رادیولوژی و ام آر آی حدود دو هفته در گچ بود و بعد از ۱۰ جلسه فیزیوتراپی حدودا یک ماهه خود شدند و بعد از آن دوباره دستم درد گرفت تا جایی که دیگر قادر به کار کردن با آن دست نیستند و الان کبودی های دور مچ ایجاد شده است
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      با ارتوپد فوق تخصص جراحى دست مشاوره بفرماييد

  • تصویر کاربر امین جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ماه پیش بر اثر اتفاق پریدم و روی پام فرود اومدم و پای راستم باد کرد خون مرده هم داشت یه هفته تو آتل گچی بود تا اینکه ۲۱ مرداد گچ گرفت دکتر و گفت شکستگی نداره و آسیب شدید نیست حالا خواستم بپرسم من میتونم گچ پامو ۱۸ ام ینی در پایان هفته چهارم باز کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      با اين تصوير قضاوت ممكن نيست

      آسيب ليسفرانك بسيار مهمه و حتى دو ميليمتر جا به جايى نياز به جراحى داره 

  • تصویر کاربر مریم جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید پسرم اول دی ماه میره تویازده سال بغل مچ پاش زیر استخوان یکم جلوتر ش یه استخوان زده بیرون میگه فشارش میدم یکم سمت راستش درد میگیره پسرم فوتبال زیاد بازی میکنه باتوپ بغل پا میزنه روهمون استخوان میخواستم دلیلش رو بدونم ممنون که جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      استخوان ناويكولار فرعى داره

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر