منو

صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شدن به چه علت است؟

شنیدن گاه به گاه صدای قرچ قرچ زانو، تق تق، ترق تروق و… در هنگام خم شدن زانو، بلند شدن، بالا رفتن از پله و هنگام ورزش الزاما به معنی ابتلا به آرتروز یا ورم مفاصل نیست، هر چند که این صداها معمولا از مفاصل افراد مبتلا به آرتروز شنیده می شود. در این مقاله به بررسی علل صدا دادن زانو می پردازیم.

پزشکان این صداها را کرپیتوس می نامند. این کلمه معمولا برای صدا دادن مفاصل بکار می رود اما می تواند جهت توصیف صداهای ریوی نیز استفاده شود.

 آناتومی زانو

زانو مانند یک لولا عمل می کند. این لولا استخوان ران (فمور) را به استخوان بلند ساق پا (تیبیا یا درشت نی) وصل می کند. نازک نی یا فیبولا استخوان دیگری است که به این مفصل وصل می شود. کشکک زانو یا پاتلا استخوانی کوچک و برجسته است که در جلوی زانو قرار گرفته و از آن محافظت می کند. دو لایه ضخیم غضروفی به نام منیسک همانند بالشتک هایی در بین استخوان های ران و درشت نی قرار گرفته اند تا اصطکاک را در محل رسیدن این دو استخوان به هم کاهش دهند. کپسولی پر از مایع که سینوویوم نام دارد مفصل را در برگفته و آن را لغزنده می کند. چهار رباط استخوان های این محل را به هم وصل می کنند. رباط، نواری سفت و قابل انعطاف است که استخوان ها را به هم وصل کرده باعث پایداری مفصل می شود.

علت صدا دادن زانو هنگام بلند شدن

با گذشت زمان، در نواحی احاطه کننده مفصل گاز ایجاد شده که سبب تشکیل شدن حباب های ریزی در مایع مفصلی (سینوویال) می شود. هنگامی که فرد زانوی خود را خم می کند برخی از این حباب ها ترکیده ممکن است صدا ایجاد کنند. این وضعیت عادی بوده و گاه به گاه برای همه افراد رخ می دهد.

در هنگام بلند شدن و نشستن نیز، در واقع زانو خم می شود و پدیده فوق ممکن است اتفاق بیفتد. 

آرتروز سبب آسیب غضروف و استخوان می شود. هنگامی که مفصل زانوی آسیب دیده حرکت می کند، می تواند صدایی مانند قرچ قرچ، تق تق یا ترق تروق ایجاد کند. کرپیتوس می تواند در اثر آسیب نیز ایجاد شود.

آیا قرچ قرچ زانو خطرناک است؟

صدا دادن زانو شایع و معمولا بدون درد است و نیازی به نگرانی نیست. با این حال، دردی که با صداهای زانو همراه است، می تواند بیانگر وجود یک مشکل باشد.

صدا دادن زانو یکی از شایع ترین علائم استئوآرتریت یا آرتروز است. همچنین این علامت می تواند یکی از علائم روماتیسم یا التهاب عفونی مفاصل بوده و ممکن است با چندین نوع مختلف از آسیب های زانو در ارتباط باشد.

در صورتی که زانوهایتان صدایی مانند غژغژ یا ترق تروق ایجاد می کنند و این صداها با درد همراه اند هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

مراجعه به پزشک

کریپتوس و آرتروز

بر طبق گفته بنیاد آرتروز، حدود ۲۷ میلیون آمریکایی به آرتروز مبتلا هستند. این نوع از آرتروز عمدتا افراد بالای ۶۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. آرتروز اغلب مفاصلی را تحت تاثیر قرار می دهد که مانند مفاصل دست بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع آرتروز مفاصل تحمل کننده وزن از جمله زانو و ران را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

فشارهای مکانیکی یا تغییرات بیوشیمیایی به آرامی سبب فروپاشی غضروفی های بالش­ مانند مفصل شده و التهاب و درد ایجاد می کنند. با گذشت زمان، غضروف از بین رفته و استخوان ها بر روی یکدیگر ساییده می شوند. کرپیتوسی که با درد همراه است معمولا توسط آرتروز ایجاد می شود.

شایع ترین علائم پیچ خوردگی زانو + درمان پیچ خوردن زانو

علت صدا دادن زانو هنگام ورزش

کرپیتوس زانوها می تواند توسط آسیب های زانویی از جمله پارگی های منیسک ایجاد شود. این آسیب ها در افرادی که ورزش، دو یا دویدن نیمه تند انجام می دهند، نسبتا شایع است. پارگی منیسک می تواند سبب ایجاد کرپیتوس در هنگام حرکت مفصل شود.

نرمی کشکک زانو (کندرومالاسی پاتلا) دردی در پشت کشکک زانو است که بر اثر استفاده بیش از حد یا آسیب ایجاد می شود. این آسیب به غضروف پوشاننده سطح زیرین استخوان کشکک زانو وارد می شود. در صورتی که فرد به نرمی کشکک زانو مبتلا باشد، صدایی غژ غژ مانند و ساییده شدنی دردناک را شنیده و احساس می کند.

دیگر انواع آرتروز و آسیب های زانو نیز می توانند سبب ایجاد کرپیتوس شوند.

درمان مشکل زانو ضربدری با حرکات اصلاحی و ورزش

درمان صدا دادن مفاصل

کریپتوس یا صدا دادن زانو ، تا زمانی که بدون درد بوده و توسط یک بیماری، آسیب یا شرایطی دیگر ایجاد نشده باشد، بی خطر بوده و نیاز به هیچ درمانی ندارد. اما هنگامی که صدا دادن زانو با درد همراه می شود، درمان به علت زمینه ای آن بستگی خواهد داشت.

برای مثال، آرتروز درمان های متفاوتی دارد. پزشک ممکن است داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (مثل بروفن و دیکلوفناک) تجویز واستفاده از کمپرس سرد راجهت کاهش التهاب را پیشنهاد کند. استفاده از زانو بند می تواند به حمایت و استراحت دادن زانو کمک کند. فیزیوتراپی و تمرین درمانی، عضلات حمایت کننده زانو را قوی کرده و محدوده حرکتی زانو را افزایش می دهند. در برخی موارد، ممکن است جراحی یا تعویض مفصل زانو مورد نیاز باشد.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میترا یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید
    ببخشید من حدودا یه هفته ایی میشه هنگام بلند شدن از زانو پای چپم صدا میاد اون لحظه درد ندارم ولی هنگامی که میشینم ویا گاهی اوقات که راه میرم یه درد خفیفی در همون ناحیه احساس میکنم میخواستم بدونم علت اون چیه ؟با تشکر از زحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      سن خودتون رو نفرمودين

      و اين كه اضافه وزن داريد يا نه

      شايعترين علت مى تونه كندرومالاسى كشكك باشه كه درمان اوليه اون تقويت عضله چهار سر ران با تمرين و آب درمانى هست

      با احترام

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بهتون گفتم نرمی غضروف داشتم با دارو خوب نشدم گفتین با فیزیو تراپی و حرکات تمرینی خوب میشم رفتم فیزیو تراپی ولی بازم مثل قبل درد دارم و میدوم باز همون درد قبلی رو دارم به نظرم بد تر شده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      نيازه راديوگرافى و ام آر آى انجام بدين البته بعد از معاينه دقيق

      چون گاهى اختلالات ساختمانى در زانو و استخوان هاى اطراف اون باعث مى شه كه نرمى غضروف كشكك ايجاد بشه

      با احترام 

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    ا سلام بنده دقیقا یک سال پیش دچار این نوع زانو درد شدم و به متخصص رجوع کردم ایشون گفتن دچار نرمی غضروف شدی با نسخه قرص کلسیم و مسکن و آمپول تقویتی بعد از ۱۵ روز خوب شدم و بعد از یک سال بعد یک تمرین فشرده دچار همون مصدومیت ولی به شدت بیشتر شدم اینبار نیز به متخصص دیگری مراجعه کردم و ایشون نسخه آمپول نروبین و ویتامین هر دو هفته و قرص کلسیم و ویتامین دادن الان ۱۵ روز گذشته و هیچ بهبودی حس نمیکنم و الان ۱ ماهه که درگیر این مصدومیت شدم آقای دکتر بهم پیام اومد که جواب دادین اما داخل سایت جوابی دریافت نکردم لطفا دوباره اقدام کنید ببخشید راه دور هستم و برام مقدور نیست حضوری مراجعه نماییم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۵ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      درمان شما فيزيكى و با فيزيوتراپى و تمرين درمانى هست و دارو اثرش موقته

      با احترام

  • تصویر کاربر حسن جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید بنده 45 سال سن دارم و متاهل و شغل نمایندگی بیمه ، درد زانوی بنده تقریبا"20 سال قدمت دارد از زمانی که فوتبال مفرط بازی میکردم و دو چرخه با پدال معیوب ، تقریبا" سال 92 یهMRI از زانوی چپ گرفته شد که پارگی مینسیک از نوع گرید 1بود و دی ماه امسال هم یه عکس جدید گرفتم که بازم شده گرید 2 ، ( گزارش MRI جدید به پیوست میباشد )حالا بیشتر درد زانوی بنده موقع رانندگی با ماشین معولی دنده عوض کرده( پا تو کلاج موندن ) و پله بالا رفتن هست ، چه پیشنهادی به بنده حقیر دارید ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      درود

      توصيه بنده داشتن وزن مناسب و تقويت عضله چهار سر با تمرين و فيزيوتراپى هست

      با احترام

  • تصویر کاربر فرزاد یکشنبه ۱۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    پسرم وقتی قسمت جلو کف پا(پنجه پا)رو روی زمین میزاره پا خودبه خود تندتندزیرو بالا میشه(یه جورایی میلرزه)...از یکی ازدوستان پرسیدم گفتن عاملش ضعیفی اعصاب یا عوارض چیزی هستش نظر شما چیه؟

    اون صدای زانوروکه قبلا عرض کردم خودبه خوداز بین میره یا حتما باید کاری کرد؟
    ببخشید زیادسوال میکنم....خیلی نگرانم...ممنون ازشما نمیدونم چطوری ازتون تشکرکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      درود

      صداى زانو مى تونه خود به خود رفع بشه

      در مورد پسرتون بهتره ايشون رو خدمت يك فوق تخصص اعصاب اطفال ببريد

      با احترام

  • تصویر کاربر فرزاد پنجشنبه ۱۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    باسلام
    آقای دکتر پسرم16سالشه...هنگام بلند شدن از زمین یا وقتی رو زانوش فشار میاره زانوش صدای قرچ قرچ میده--تقریبا یکسالی میشه..عامل و راه درمانش چیه؟کمکم کنید...ممنون ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      درود

      اگه همراه درد نيست درمانى نمى خواد ولى يك درمان خوب تقويت عضله چهارسر با تمرين مداوم هست

      اين تمرينات مفصلا در همين وبسايت شرح داده شدند

      با احترام

  • تصویر کاربر میلاد یکشنبه ۲۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام.
    مادر من 48 سال دارد و وزن ۸۰ کیلو است.تیروئید کم کار دارد. سه سال است که عمل دیسک کمر و تنگیه نوخاع داشته. بعد از ۸ ماه از زانو به پایین درد میکنه یخ میکنه هر دو پا جای عمل هم خیلی درد میکنه .ایا پادرد مربوط به دیسک کمر میشه و باید چکار کنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      درود

      به نظرم مربوط به كمر هست و بهتره به پزشك معالجشون مراجعه و بررسى كامل انجام بدن

      با احترام

  • تصویر کاربر فریبا دوشنبه ۳ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۲۵ سالمه و یه مشکلی دارم،پاهای من تا زانو کاملا صافه ولی از زانو به پایین پای راستم کمی انحراف داره به خارج،خیلی کم،در اینترنت سرچ کردم ولی همش در مورد صافی کف پا بود و راه رفتنشون هم مشکل داشت،ولی من این مشکلو ندارم،میخاستم ببینم چه ورزشهایی میتونم انجام بدم تا پاهام کاملا صاف باشن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۳ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش)
      درود
      يا انحراف مهم هست و بايد با جراحى اصلاح بشه يا در حد قابل اهميت نيست كه در اين صورت تمرين در اصلاح نقش نداره ونياز به اصلاح نيست
      با احترام
  • تصویر کاربر ابوالفضل پنجشنبه ۱۶ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر. بنده در بازي فوتبال زمين خورده ام و الآن زانو درد خيلي شديدي دارم. ميخواستم ببينم شما امروز و فردا و پس فردا هستين يا نه؟ اگر نيستين لطفاً يه دكتر متخصص ديگر معرفي كنيد تا به ايشون مراجعه كنم. با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۶ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      درود
      شنبه مطب هستم
      لطفا با منشى هماهنگ كنيد
      با احترام
  • تصویر کاربر زین شنبه ۴ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده 23سالمه ولی زانو درد دارم چه کنم ک دردم خوب بشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۴ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      درود
      خوب اين ميزان اطلاعاتى كه در مورد دردتون دادين كافى نيست و بهتره عوامل تشديد يا تخفيف دهنده درد، سابقه ى صدمه ، شغل،وجود يا عدم وجود اضافه وزن را ذكر كنيد
      با احترام
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر