دکتر رضا نادری

متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا
انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
کیست پشت پاشنه پا

بیشترین علت برآمدگی و برجستگی پشت پاشنه پا به بد شکلی و یرجسنگی استخوانی بر می گردد. خار در محل اتصال تاندون آشیل به پاشنه، التهاب تاندون آشیل و زانتوما از عوامل دیگر هستند.

علت شایع برآمدگی دردناک در پشت پاشنه پا

بد شکلی (دفورمیتی) هاگلند نامیده می شود. این وضعیت ناشی از یک برجستگی استخوانی در پاشنه پا می باشد که می تواند تمام یا بخشی از پشت پاشنه پا را در بر گیرد.

این برجستگی معمولا بر روی قسمت فوقانی استخوان و در جلوی تاندون آشیل قرار دارد. تماس این برجستگی با تاندون آشیل حین حرکات مچ پا می تواند باعث درد و بروز بورسیت رتروکالکانیال شود که به صورت تورمی در دو طرف تاندون آشیل بروز می کند که در لمس نیز دردناک است.

بدشکلی هاگلند

درمان بدشکلی هاگلند

این درمان شامل برداشتن فشار و اجتناب از پوشیدن کفش هایی می شود که بر پشت پاشنه پا کشیده شده و با آن اصطکاک دارند.

ارتز ها، قالب هایی که در کفش جای داده می شوند، حرکت متناوب از این سو به آن سوی پاشنه پا که سبب بدتر شدن نواحی دردناک می شود را کاهش می دهند و به همین دلیل می توانند مفید واقع شوند.

در موارد حاد، گچ گرفتن ناحیه پایین تر از زانو می تواند سبب کاهش یا از بین رفتن درد شود. در صورتی که روش های دیگر کاهش درد کارساز نباشند، جراحی می تواند جهت درمان این درد استفاده شود. این جراحی را می توان به صورت آرتروسکوپیک و بسته نیز انجام داد.

خار پاشنه در محل اتصال تاندون آشیل

مورد دیگری که نسبتا مشابه بدشکلی هاگلند می باشد، یک برآمدگی می باشد که در اثر تشکیل یک خار استخوانی بزرگ در محل اتصال تاندون آشیل به پشت پاشنه پا پدید می آید. درمان این عارضه مشابه با درمان بد شکلی هاگلند می باشد با این تفاوت که روند جراحی جهت برداشتن این خار پیچیده تر و مدت زمان بهبود پس از عمل نیز طولانی تر می باشد.

التهاب تاندون آشیل

تورم ها و توده هایی می توانند در تاندون آشیل درست در بالای محل اتصال این تاندون با استخوان پاشنه پا پدید آیند. اگر این وضعیت درمان نشود تاندون در معرض خطر پارگی قرار می گیرد. درمان این وضعیت شامل بی حرکت ساختن توسط گچ گیری، استفاده از چوب زیر بغل جهت کاهش وزن بر روی پا، داروهایی ضد التهاب خوراکی و در موارد حاد مداخله جراحی می شود. به محض ترمیم آن ناحیه فیزیوتراپی شدید و تمرینات کششی عضله پشت ساق پا توصیه می شوند.

تاندون کوچک دیگری نیز وجود دارد که به پشت پاشنه پا متصل شده و می تواند آسیب بیند. این تاندون پلانتاریس نام دارد و می تواند طی ورزش کردن شکاف برداشته و یا پاره شود که در آن صورت درد شدیدی در حین ورزش کردن اتفاق می افتد. این درد شبیه به درد التهاب تاندون آشیل می باشد.

زانتوما

یک علت غیر رایج: زانتوما

یک علت غیر رایج توده های کوچک در تاندون آشیل زانتوما نام دارد که ناشی از بالا بودن شدید سطح کلسترول در جریان خون می باشد. این عارضه اختلالی ارثی بوده که به رسوب کلسترول در تاندون آشیل منجر می شود. این عارضه وضعیتی جدی بوده(از نظر قلبی و عروقی) و نیازمند درمان جدی توسط پزشک جهت کاهش سطح کلسترول خون می باشد. اگر سطح بالای کلسترول خون درمان نشود، می تواند به سکته قلبی در سنین پایین و مرگ منجر شود.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران