منو

سندروم تونل تارسال یا tts (علت، علائم، روش تشخیص و درمان)

سندرم تونل تارسال یک بیماری ناشی از فشار یا کشش مداوم روی عصب تیبیال (درشت نی) می باشد. در این نوشتار به بررسی علائم، علت ایجاد، روش تشخیص و درمان سندروم تونل تارسال (TTS) می پردازیم.


عصب تیبیال از عصب سیاتیک انشعاب گرفته و پس از طی مسیر از پشت زانو وارد قسمت خلفی ساق پا می شود و به عضلات آن ناحیه عصب دهی می کند. عصب تیبیال در ناحیه مچ پا از درون تونل تارسال عبور می کند. تونل تارسال، کانالی تنگ در پشت قوزک داخلی مچ پا می باشد که توسط استخوان و بافت نرم احاطه شده است.

علائم سندروم تونل تارسال مچ پا

افراد مبتلا به سندرم تونل تارسال امکان دارد درد، بی حسی یا گز گز را احساس کنند. این درد می توان در هر جایی از مسیر عصب تیبیال احساس شود اما نواحی رایج احساس درد در کف پا یا قسمت داخلی مچ پا هستند. این درد می تواند مانند موارد زیر احساس شود:

❇ درد تیز و تیر کشنده

❇ سوزن سوزن شدن

❇ احساس برق گرفتگی

❇ احساس سوزش در کف پا

علائم بسته به هر فرد متفاوت هستند. در حالی که برخی افراد علائمی را تجربه می کنند که به صورت تدریجی در حال پیشرفت هستند، برخی دیگر علائمی را تجربه می کنند که به صورت بسیار ناگهانی پدیدار می شوند. درد و دیگر علائم اغلب با فعالیت فیزیکی افزایش می یابند. با این حال، در صورتی که این وضعیت طولانی مدت باشد، برخی افراد این درد یا گز گز را حتی در شب یا هنگام استراحت نیز احساس می کنند.

سندروم تونل تارسال

علت ایجاد سندروم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال در اثر فشرده شدن یا کشیده شدن عصب تیبیال ایجاد شده و اغلب ثانوی به عوامل دیگر به وجود می آید. این عوامل شامل موارد زیر می شوند:

صافی کف پا می تواند سبب کشیدگی عصب تیبیال شود.

✳ برجستگی های  خوش خیم استخوانی در تونل تارسال

✳ واریس ورید های غشای احاطه کننده عصب تیبیال که سبب ایجاد فشار بر روی عصب می شود.

✳ التهاب ناشی از آرتریت

✳ ضایعات و توده هایی مانند تومور ها و لیپوما ها در نزدیکی  یا داخل عصب تیبیال

✳ آسیب ها یا ضربه ها مانند شکستگی یا پیچ خوردگی مچ پا. التهاب و تورم ناشی از این موارد می تواند به سندرم تونل تارسال منجر شود.

دیابت می تواند سبب آسیب پذیری بیشتر این عصب در مقابل فشردگی و کشش شود.

تشخیص گرفتگی کانال مچ پا

در صورتیکه فرد تصور بر ابتلا به سندرم تونل تارسال دارد باید با یک پزشک ملاقات کند تا او به تشخیص علت و ایجاد یک برنامه درمانی جهت بدتر نشدن وضعیت بیماری کمک کند. پزشک عمومی می تواند فرد را به یک جراح ارتوپد یا متخصص پا ارجاع دهد.

در جلسه ملاقات با پزشک، پزشک از فرد در ارتباط با پیشرفت علائم و سابقه پزشکی او مانند ضربه به آن ناحیه سوالاتی خواهد پرسید. پزشک، پا و مچ آن را معاینه کرده و به دنبال خصوصیات فیزیکی می گردد که می توانند بیانگر ابتلا به سندرم تونل تارسال باشند (مثل تحلیل رفتن عضلات کف پا).

علامت تینل چیست؟

پزشک احتمالا تست تینل را برای فرد انجام خواهد داد که این آزمایش شامل وارد کردن ضربه ای آرام به عصب تیبیال می شود. در صورتی که در اثر این ضربه احساس گز گز شدن یا درد تجربه شود ابتلا به سندرم تونل تارسال مشخص می شود.

علاوه بر آن، امکان دارد پزشک انجام آزمایش های دیگری را برای یافتن یک علت زمینه ای درخواست دهد. از جمله این آزمایش ها می توان به الکترومیوگرافی اشاره کرد که می تواند اختلالات عملکردی عصبی را تشخیص دهد. همچنین، در صورتیکه پزشک در ارتباط با علت ایجاد سندرم تونل تارسال به وجود یک توده یا زائده استخوانی مشکوک باشد می تواند انجام  MRI را درخواست دهد.

عوارض سندرم تونل تارسال

در صورتی که سندروم تونل تارسال درمان نشود، می تواند به آسیب عصبی دائم و غیر قابل بازگشت منجر شود. از آنجایی که این آسیب عصبی، پای فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، راه رفتن یا ادامه دادن به فعالیت های عادی برای او دردناک می باشند.

مصرف دارو

درمان سندرم تونل مچ پا

درمان سندروم تونل تارسال به علائم فرد و علت زمینه ای درد او بستگی دارد.

درمان های خانگی سندرم تونل تارسال

فرد می تواند جهت کاهش التهاب که خود به کاهش فشار بر روی عصب منجر می شود از دارو های ضد التهاب (از جمله انواع غیر استروئیدی) استفاده کند. استراحت کردن، اعمال یخ، کمپرس کردن و بالا بردن پا که به درمان RICE نیز شناخته می شوند می توانند به کاهش التهاب و تورم کمک کنند.

روش های درمانی تجویز شده توسط پزشک

در برخی موارد، گچ یا آتل یا بریس برای بی حرکت سازی پا و محدود کردن حرکتی استفاده می شوند. در صورتی که فرد به طور طبیعی به صافی کف پا دچار است، می تواند از کفی هایی استفاده کند که از قوس پا حمایت می کنند.

جراحی

در موارد شدید و طولانی مدت، پزشک می تواند انجام یک عمل جراحی را به نام رهایی تونل تارسال پیشنهاد دهد. در حین این فرایند، جراح از پشت مچ تا پایین قوس پا یک برش ایجاد می کند. این کار رباطی را آزاد کرده که در نتیجه آن عصب آزاد می شود.

یک عمل جراحی دیگر با کمترین سطح تهاجم ( جراحی اندوسکوپیک) نیز توسط برخی جراحان انجام می شود که در آن برش های بسیار کوچک تری بر روی مچ پا ایجاد می شوند. در این جراحی از ابزار هایی کوچک جهت قطع کردن رباط استفاده می شود. از آنجایی که آسیب رسیده به بافت ها کمتر می باشد، خطر ابتلا به عوارض و زمان بهبودی نیز کاهش می یابد.

دکتر رضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیرمحمد شنبه ۱۳ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    آقای دکتر یه سوالی داشتم من دقیقا سه ماه پیش رفتم پیش یه متخصص ایشون با توجه به عکس رادیولوژی فرموندن که احتمال قد انداختنت کمه فوقی 4 سانت قد بندازی از اون موقع تا الان حدود 3 سانت قد انداختم متولد 1385/9/2 هستم میخواستم نظر شمارو هم بدونم چند تا دارو هم مصرف میکنم تغذیه هم خیلی بهتر شده میخواستم بدونم احتمالا چند سانت دیگه قد بندازم و چقدر فرصت دارم تا صفحات رشدم بسته بشه قدم فعلا 171 هست
    1. تصویر کاربر امیرمحمد سه شنبه ۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      .
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۳ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      نمی شه پیش بینی کرد با این اطلاعات ولی قطعا رشد خواهید داشت ولی جهش نخواهد بود

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر اکبر یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدر من دوسال پیش ازارتفاع سقوط کرده و یکی ازمهرهای کمرش رفته رو نخاع و باعث له شدگی نخاع شده بعد از جراحی کمر به قولی عمل موفقیت آمیز دوسالیه از مچ پا هیچ حسی نداره و با واکر جابجا میشه امکانش هست با پیوند عصب مچ‌پاهاش برگرده و هزینه جراحیش رو خواستم بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      خیر بعد دو سال پیوند عصب نه ممکنه و نه فایده داره 

      ممکنه بشه عمل انتقال تاندون انجام داد

  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    پدر شوهر من حدود ۲ساله که به شدت سوزش کف پا دارن
    تمام آزمابشهای مربوطه رو انجام دادن نه ویتامینی در بدنشون کمه نه دیابت دارن .....
    هیچ کس دلیل واقعیش رو نمیدونه هر درمانی میکنن تا یه هفته بهترن دوباره شروع میشه چیکار کنیم ممکنه عصبی باشه؟ دکتر بهشون قرص آرام بخش داده ولی بازم فایده نداره بعضی شبها دو تا قرص خواب میخورن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      نوار عصب انجام دادن؟

  • تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    من مادرم قوزک پا راست برآمدگی دارد که قبلا نرم بوده اما الان اندازه یه توپ گلف شده و سفت هست،درد سوزشی ندارند و فقط اکه رچ زمین بشینن و فشار بیاد درد میگیرد،خواستم بدونم علت چیه و مشکل چیه؟!آیا مورد خطرناکی هست؟! ممنون میشم راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      احتمال داره كيست گانگليون باشه 

      ام آر آى كنند

  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من حدود۱۵روزاست تصادف کرده ام دکترگفته هم عمل میتوانم بکنم هم گچ ازشمادکترعزیزهم نظرمیخواهم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      راديوگرافى بفرستيد 

  • تصویر کاربر معصومه پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    ببخشید من حدود ۶ ماهه تقریبا مچ پای چپم مثل برق گرفتگی با سرعت میزنه به سَرَم میترسم و درد دارم.
    برای گذاشتن پای چپم به زمین میترسم به خاطر دردی که داره
    تاحالا به پزشکی مراجعه نکردم اگه میشه راهنماییم کنید که باید چیکار کنم علت این درد پای چپم و برق گرفتگی مچ پام چیه؟ و به کدوم پزشک مراجعه کنم؟
    ممنون میشم..
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      با مراجعه به متخصص مغز واعصاب نوار عصب و عضله بگيريد

  • تصویر کاربر احمدمرادی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب بنده حدود 8 ماه پیش در یک درگیری مسلحانه با اشرار از ناحیه پروگزیمال تیبیا دچار شکستگی تیبیا و فیبولا شدم و برام الیزارف نصب کردن بعد باز کردن الیزارم ساق پام نیاز به پیوند و ملاک داشت که خوشبختانه عمل خوبی بود، الان مشکل من بالا نیومدن مچ پامه به طوری که کف پا حس دارم ولی بالای پا حس خیلی کمی در حد 5 درصد و انگشتان پام هم به سمت پایین میرن ولی به هیچ عنوان بالا نمیان .دکتر جان اگه بنده را راهنمایی کنید ممنون میشم و دعای خیر بنده بدرقه راهتان خواهد بود
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نوار عصب و عضله بگيريد

      شايد لازم باشه عمل جراحى تاندون ترانسفر انجام بشه

  • تصویر کاربر لیا جمعه ۱۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    عرض ادب و احترام خدمت جناب دکتر
    مدت ۶ ماه است که از مچ با به بعد یعنی در کف پا و قسمت روی پا و همچنین در ناحیه انگشتان احساس کرخی و گز گز مورمورشدن و بی حسی مبهم دارم که در پای راست شدید تر میباشد.در روز این حالت بیشتر است اما در شب و استراحت هم کامل برطرف نمیشود. تاکنون به پزشک مراجعه نکرده ام. مدت ۴ روز هست که گاباپنتین ۱۰۰ شبها ۱عدد استفاده میکنم که باید بگویم خیلی کم تاثیر گذار بوده لطفا راهنمایی بفرمایید علت چه هست و چه باید انجام دهم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بابد با پزشك مشورت كنيد و نوار عصب انجام بدين

  • تصویر کاربر قیام شنبه ۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    از سال ۹۲ یک دیسک کمر خیلی خفیف داشتم. به تجربه دریافته بودم که موقع رانندگی وقتی روس سطح سفت بنشینم راحت تر هستم. به همین دلیل روی یک کتاب با جلد قالینگور مینشستم و رانندگی میکردم. ماشینم هم سیستم تعلیق درست حستبی نداشت بعد دو سال متوجه درد در قسمت استخوان هاچی شدم و تقریبا همزمان درد در هر دو پاشنه پاهایم بروز کرد. الان مدتی است که پاشنه هایم به شدت سوزش دارند و واقعا اذیتم میکنند. متاسفانه به دلیل سابقه دیسک خفیف، نمیتوانم پزشک ها را قانع کنم که علت درد من دیسک کمر نیست بلکه هر چی هست از اطراف استخوان خاچی است.
    در ضمن عکسبرداری و معاینه نشان میدهد هیچ نوع خار پاشنه ندارم. در واقع درد من عصبی است و هر دو پاشنه را درگیر کرده است
    چی کار کنم
    ممنون که پاسخ میفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نوار عصب و عضله انجام بدين 

  • تصویر کاربر Mooni دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من حدود 15سال پیش ناخن شصت پا رو به دلیل عفونت قارچی و اینکه کاملا جمع شده بود و سرش لوله شده بود کشیدم ولی ناخن در آمده بد رنگ و بد شکل هست آیا امکان درمان وجود داره که ناخن سالم در بیاد
    عکس ناخنم رو به پیوست فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      خير ناخن سالم در نمياد و بايد برداشته بشه و ريشه كاملا سوزونده بشه

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر