منو

آسیب رباط صلیبی (ACL) چگونه درمان میشود؟

آسیب رباط صلیبی یکی از شایع ترین آسیب های زانو است. ورزشکارانی که در ورزش های پر برخورد مثل فوتبال، بسکتبال و کشتی فعالیت می کنند، بیشتر در معرض آسیب رباط صلیبی هستند.


اگر رباط صلیبی شما آسیب ببیند، شما ممکن است برای بازیابی عملکرد کامل زانوی خود نیاز به جراحی داشته باشید. این مسأله به عوامل متعددی از جمله شدت آسیب و میزان فعالیت شما بستگی دارد.

آناتومی رباط صلیبی

مفصل زانو از تلاقی سه استخوان ایجاد می شود که عبارتند از:

❇ استخوان ران

❇ استخوان ساق

❇ کشکک

استخوان ها توسط رباط ها به هم وصل می شوند. در زانوی شما چهار رباط  اصلی وجود دارند که مانند طناب هایی محکم استخوان ها را به هم متصل کرده، به زانوی شما پایداری می بخشند.

رباط های جانبی

این رباط ها در طرفین زانوی شما قرار دارند. رباط جانبی داخلی در سمت داخل و رباط جانبی خارجی در سمت خارج. این رباط ها مانع حرکت زانو به طرفین شده آن را در برابر حرکات نامعمول محافظت می کنند.

رباط های صلیبی

این رباط ها در داخل زانوی شما قرار دارند و مانند حرف انگلیسی X یکدیگر را قطع می کنند، رباط صلیبی جلویی (ACL) و رباط صلیبی پشتی (PCL). رباط های صلیبی حرکت زانو به جلو و عقب را کنترل می کنند.

رباط صلیبی جلویی (ACL) به طور مایل در وسط زانو قرار می گیرد و مانع این می شود که استخوان ساق نسبت به استخوان ران بیش از حد به سمت جلو بلغزد و نیز باعث پایداری چرخشی زانو می شود.

پارگی رباط صلیبی قدامی

تعریف رباط صلیبی

حدود نیمی از آسیب های رباط صلیبی همراه آسیب به سایر ساختمان های زانو نظیر غضروف مفصلی، منیسک یا سایر رباط ها هستند. کشیدگی رباط ها بر اساس شدت به ۳ درجه طبقه بندی می شوند:

درجه ۱

رباط آسیب جزئی می بیند و اندکی کشیده می شود ولی باز هم می تواند زانو را پایدار نگه دارد.

درجه ۲

رباط به قدری کشیده می شود که شل می گردد. معمولا به  آن پارگی نسبی رباط می گویند.

درجه ۳

معمولا به آن پارگی کامل گفته می شود. رباط کاملا پاره شده و مفصل را ناپایدار می کند.

❗نکته: پارگی های نسبی رباط صلیبی نادر هستند، اغلب آسیب های رباط صلیبی پارگی کامل یا نزدیک به کامل هستند.

عکس پارگی رباط صلیبی

عکس پارگی رباط صلیبی

عکس پارگی رباط صلیبی

دلیل پارگی رباط صلیبی

رباط صلیبی جلویی (ACL) به صورت های مختلف ممکن است آسیب ببیند:

❇ تغییر جهت سریع و ناگهانی

❇ توقف ناگهانی

❇ کم کردن سرعت حین دویدن

❇ پایین آمدن نامناسب و نادرست پس از جهش

❇ برخورد یا صدمه مستقیم مانند تکل در فوتبال

مطالعات زیادی نشان داده اند که خانم های ورزشکار بیش از آقایان ورزشکار در بعضی ورزش ها دچار پارگی رباط صلیبی می شوند. دلایل آن می تواند تفاوت در آمادگی جسمانی، قدرت عضلانی، کنترل عصبی – عضلانی، راستای لگن و اندام های تحتانی، شلی رباط ها و اثرات استروژن ( هورمون جنسی زنانه) بر خواص رباط ها باشد.

پارگی رباط صلیبی در فوتبال

یکی از عوامل مهم در بروز پارگی رباط صلیبی حین فوتبال، نوع زمین چمن است. چمن های مصنوعی علیرغم مزایای زیادی که دارند، ریسک بیشتری برای پارگی رباط صلیبی در بین بازیکنان دارند. همچنین خشک یا تر بودن زمین نیز در احتمال پارگی رباط صلیبی تأثیر دارد. زمین های خشک بازیکنان را بیشتر در معرض خطر پارگی رباط صلیبی قرار می دهد. این امر احتمالاً به دلیل کمتر شدن توانایی دریبل کردن بازیکنان در زمین های خیس است.

بعلاوه سابقه پارگی رباط صلیبی در بین بازیکنان می تواند ریسک ابتلا به این آسیب را بالاتر ببرد. در فوتبال حرفه ای، ۱۸.۳ درصد از افرادی که سابقه پارگی رباط صلیبی داشته اند، دوباره به این عارضه مبتلا می شوند.

محل پست بازیکنان

هر پستی، درصد احتمال مشخصی از ابتلا به آسیب رباط صلیبی را دارد. به این معنی که در برخی پست ها، فشار بیشتری به زانو وارد می شود و احتمال پارگی رباط صلیبی بیشتر می شود.

پست تهاجمی

بازیکنان حرفه ای که در پست های تهاجمی و حمله بازی می کنند بیشتر احتمال دارد که به بیماری ACL مبتلا شوند. کات های شدید و تغییر جهت های ناگهانی برای تکل کردن و دریافت کردن توپ، مهاجمان را مستعد پارگی رباط صلیبی می ند. در یک خط حمله، بازیکنی که تکل می کند در معرض خطر کمی است و بازیکنان خط جلو در معرض خطر بیشتری هستند.

پست های تدافعی

مدافعان بیشترین احتمال پارگی رباط صلیبی را دارند. در طول پوشش دادن گوشه های زمین و تکل کردن و برگشت به عقب، مدافعان در معرض خطر بالایی از ابتلا به پارگی رباط صلیبی قرار می گیرند.

در همین باره پیشنهاد می شود مطالب زیر را بخوانید:

علائم آسیب رباط صلیبی

هنگامی که رباط صلیبی شما آسیب می بیند شما ممکن است یک صدای غیر عادی از زانوی خود بشنوید و احساس کنید که زانوی شما خالی کرده است. سایر علائم عبارتند از:

❇ زانوی شما طی ۲۴ ساعت اول متورم خواهد شد و درد می کند. اگر به این علائم توجهی نشود، ممکن است خود به خود از بین بروند، اما وقتی سعی می کنید دوباره به ورزش برگردید زانوی شما ناپایدار خواهد بود و شما در معرض آسیب بیشتر به زانوی خود مخصوصاً صدمه به منیسک ها خواهید بود.

❇ از دست دادن دامنه حرکتی کامل

❇ حساسیت در لمس خط مفصلی

❇ احساس ناراحتی هنگام راه رفتن

مراجعه به پزشک

تشخیص آسیب رباط صلیبی ACL

۱️⃣  معاینه جسمانی و شرح حال

در اولین ویزیت پزشک شما از شما در مورد علائم  و سابقه مشکلتان می پرسد. حین معاینه جسمانی، پزشک شما تمام ساختمان های زانوی آسیب دیده ی شما را بررسی کرده و آنها را با زانوی سالمتان مقایسه می کند. بیشتر آسیب های رباط های زانو را می توان با معاینه دقیق و کامل تشخیص داد.

۲️⃣ تصویربرداری

رادیوگرافی ساده

رادیوگرافی ساده صدمه رباط صلیبی را نشان نمی دهد، ولی می تواند نشان دهد که آیا این صدمه همراه شکستگی در استخوان ها هست یا نه.

MRI

تصاویر بهتری از بافت های نرم مانند رباط ها، منیسک و غضروف می دهد. ولی برای تشخیص پارگی رباط صلیبی اغلب نیاز به MRI نیست.

درمان آسیب رباط صلیبی

درمان پارگی رباط صلیبی بسته به نیاز هر بیمار متفاوت است. مثلا یک ورزشکار جوان که ورزش های نیازمند به چابکی انجام می دهد، برای بازگشت ایمن به ورزش احتمال بیشتری دارد که نیاز به جراحی داشته باشد.

فرد با فعالیت کمتر و مسن تر ممکن است بدون جراجی بتواند به یک زندگی آرا م تر و ساکن تر برگردد.

۱️⃣ درمان غیر جراحی آسیب رباط صلیبی

رباط صلیبی پاره شده بدون جراحی ترمیم نمی شود. ولی درمان غیر جراحی ممکن است برای بیماران مسن تر که میزان فعالیت کمی دارند موثر باشد. اگر پایداری کلی زانوی شما برقرار باشد، پزشک شما ممکن است درمان های ساده غیر جراحی را پیشنهاد کند.

بریس (زانو بند)

ممکن است پزشک شما برای حفظ زانوان شما در برابر ناپایداری برای شما زانو بند تجویز کند. برای محافظت بیشتر از زانو ممکن است نیاز به عصا داشته باشید.

درمان پارگی رباط صلیبی با فیزیوتراپی

به موازات کاهش تورم یک برنامه دقیق بازتوانی آغاز می شود. تمرینات مخصوص، عملکرد زانوی آسیب دیده را بازیابی کرده عضلات شما را برای محافظت از آن تقویت می کنند.

بهترین کار برای پیشگیری از جراحی اصلاحی رباط صلیبی، استفاده از یک برنامه بازتوانی زانو برای درمان رباط صلیبی است که شامل تقویت سلولی و بازتوانی مجدد در سطوح بالا، به همراه فعالیت های ورزشی و تقویت عملکرد باشد. متخصص فیزیوتراپی شما می تواند ورزش های لازم برای درمان پارگی رباط صلیبی را تجویز کند.

درمان پارگی رباط صلیبی با فیزیوتراپی با اهداف زیر انجام می شود:

  • کاهش درد و ورم
  • عادی کردن دامنه حرکت مفاصل
  • تقویت زانو به خصوص عضلات چهار سر ران و همسترینگ
  • تقویت اندام تحتانی مانند ماهیچه ساق پا، ران و لگن خاصره
  • اصلاح جهت کشکک زانو
  • اصلاح طول ماهیچه ها
  • بهبود تعادل و حرکات
  • بهبود عملکردی شامل راه رفتن، دویدن، نشستن و …
  • کاهش احتمال آسیب مجدد

جراحی

۲️⃣ درمان جراحی آسیب رباط صلیبی

بازسازی رباط

اکثر پارگی های رباط صلیبی را نمی توان با بخیه زدن ترمیم کرد. برای ترمیم جراحی رباط صلیبی و بازیابی پایداری زانو، باید رباط را بازسازی کرد. پزشک شما رباط پاره شده شما را با پیوند یک بافت دیگر جایگزین می کند. این پیوند مانند یک چارچوب برای رشد رباط جدید شما عمل می کند.

پیوند رباط می تواند از تاندون کشکک، تاندون همسترینگ، تاندون عضله چهارسر و حتی از تاندون های انسان مرده تهیه شود. از آن جا که فرآیند ترمیم زمان بر است پس از جراحی ممکن است ۶ ماه یا بیشتر زمان لازم باشد تا ورزشکار بتواند به فعالیت ورزشی خود باز گردد.

این جراحی با برش های کوچک و توسط آرتروسکوپ انجام می شود.وقتی که التهاب کاهش یابد و دامنه حرکتی قبل از جراحی برگردد می توان اقدام به جراحی نمود. بیش از حد زود انجام دادن بازسازی رباط صلیبی ، خطر چسبندگی در زانو را بسیار زیاد می کند.

بازتوانی پس از آسیب رباط صلیبی

چه درمان جراحی شده باشید یا نه، بازتوانی نقش حیاتی در بازگرداندن شما به فعالیت های روزانه تان دارد. برنامه فیزیوتراپی به شما کمک می کند که قدرت و حرکت زانوی خود را مجدداً به دست آورید.

اگر جراحی کرده باشید، فیزیوتراپی ابتدا بر بازگرداندن حرکات زانوی شما و عضلات اطراف آن تمرکز خواهد کرد. به دنبال آن برنامه تقویت عضلات برای محافظت از رباط شما آغاز می شود. مرحله نهایی بازتوانی، با هدف بازگشت عملکرد مورد نیاز برای فعالیت ورزشی انجام می شود.

کوتاهی آشیل پا در کودکان

آنچه باعث می شود بسیاری از کودکان بر روی نوک پنجه پا راه بروند و پاهای خود را کاملاً بر زمین نگذارند ربطی به رباط های صلیبی ندارد و بیشتر به کوتاهی آشیل پا مربوط می شود و پس از سن مشخصی، یکی از درمان ها می تواند جراحی باشد.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 117 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خوبین .بنده الان ۴۵روزه عمل aclانجام دادم
    وقتی رو صندلی میشینم و میخوام پامو بالا بیارم و صاف نگه دارم .از قسمت پلاک بالایی درد میکنه و نمیزاره ببارم بالا .علتش چیه .رفتم سی تی اسکن دکتر میگه چیزی نشده به پلاک
    مشکل بعد اینکه هنگام راه رفتنی از قسمت پایین کشکک زانوم درد میکنه و لنگ میزنم .ایا این عادی .و تا چند مدت لنگ زدن عادیه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      برای قضاوت زوده 

      به تمرین ادامه بدین

  • تصویر کاربر محسن شنبه ۱۳ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    باعرض سلام جناب دکتر نادری پنجه طلا.بنده ۵۰ روزه رباط acl رو در بیمارستان قائم مشهد عمل کردم الان بعد این همه مدت پشت زانوم خیلی درد دارم و هنگام خم و راست شدن زانوم ۱دا میده بنده فیزیوتراپی نرفتم چون دکتر تشخیص به این داد ک نرم و با عضله گیری تمرین کنم حالا میخوام بدونم درد پشت زانوم واسه چیه وپشت کشکک زانوم درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      به نظر من فیزیوتراپی برای تقویت عضله چهارسر و کشش عضلات همسترینگ لازمه

  • تصویر کاربر احسان چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خداقوت
    چند سال پیش افتادم و مچ پای چپم آسیب دید فکر میکردم مشکل خاصی نیست و به پزشک مراجعه نکردم . بعد از چند سال درد شدید داشتم که به پزشک مراجعه کردم و گفتند رباط مچ پا له شدگی داره و یه تزریقی انجام دادند و دو هفته گچ گرفتند و بعد از دوهفته دارو و پماد تجویز کردند ولی متاسفانه درد کامل برطرف نشد و بعد از یه مدت به پزشک دیگه ای مراجعه کردم ایشان هم گفتند رباط مشکل نداره و فیزیوتراپی نوشتند . در حال حاضر ماهیچه سمت چپ استخوان ساق پام حالت ورم داره تقریبا از زانو تا مچ سرتاسر و در راه رفتن این قسمت و مچ پا به شدت اذیت میکنه و مدت طولانی این مشکل رو دارم . از نظر شما با فیزیوتراپی مکرر ممکنه این مشکل برطرف بشه یا تشخیص دیگه دارید؟ ( مشکل زمینه ای هم دارم . به دلیل تومور نخاعی چند سال پیش جراحی کردم و به دلیل معلولیت با عصا راه میرم )
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش)

      معاینه لازمه و باید تصاویر ام آر آی رو ببینم

  • تصویر کاربر حمید شنبه ۱۲ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    اقای دکتر بنده ۹ ماه پیش جراحی رباط و منیسک انجام دادم
    پام تا الان خالی نکرده
    و الان دردم خیلی کمه و میتونم بدوم و وزنه بزنم و حتی فوتبال سبک بازی میکنم
    مشکلی ک دارم اینه وقتی تو حالت نشسته پامو بصورت شل میخام صاف کنم یعنی یهو صاف کنم وقتی پام تو وضعیت شل هستش نزدیک اخر دامنه صاف شدن پام ی صدای تق بلند میده از همون قسمت منیسک خارجی ک عمل کردم این صدا یکمم درد دارن ک زیاد نیس
    این صدا از چیه؟ تو حالت ایستاده ک پامو صاف و خم میکنم این صدا نیس یا تو حالت نشسته ام وقتی با کنترل صاف میکنم این صدا نیس
    و اینکه پای عمل شده ی مقدار لق تر از پای سالممه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      حتما به جراحتون نشون بدين 

      شايد نياز به ام آر آى جديد داشته باشيد 

      گاهى اين علايم مربوط به كشكك هست و علتش ضعف نسبى عضله چهار سر 

    2. تصویر کاربر حمید شنبه ۲۹ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      اون لقی در حد ۵ ۶ میلی متره اون مهمه؟
      اون تق هم فقط تو حالت شل صاف کردنی میاد
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۲ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      5-6 میلیمتر مشکلی نداره ولی باز هم با جراحتون مشورت بفرمایید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیرحسین پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام دکتر، دکتر یه سوال داشتم خدممتون میخاستم بدونم تایت روپ چیه؟ رباط صلیبی مصنوعیه؟
    و اینکه من عمل رباط صلیبی انجام دادم ولی دکتر بهم نگفته چه گرافتی استفاده کرده ، میخاستم بدونم آلو گرافت هزینه ای داره؟یعنی باید گرافت رو خرید؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      آلوگرافت رو بايد خريد

      تايت روپ وسيله ايست كه شامل دو قسمت دكمه ماننده كه با نه مخصوصى به هم وصل مى شه 

  • تصویر کاربر نوید یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 350 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    ۵ ماه پیش عمل acl انجام دادم با آلوگرفت
    ۲۴ سالمه
    الان میرم باشگاه واسع تقویت عضلاتم
    تو را رفتن حس ناپایداری ندارم و زانو خالی نمیکنه
    فقط اقای دکتر زانوی عمل شده نسبت ب زانوی سالم ۶ ۷ میلی متر لق تره یعنی تو حالت لاچمن بیشتر میاد جلو ساق پام یعنی حالت بازی کردن ساق پای عمل شده بیشتر از پای سالممه حدود ۶ ۷ میلیمتر
    این طبیعیه؟
    1. تصویر کاربر نوید شنبه ۲۷ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      و اینکه هنگام صاف کردن زانو صدای تق میده وقتی میخاد صاف کامل شع
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      درود بله طبیعیه و به تمرین ادامه بدین

    3. تصویر کاربر نوید شنبه ۲۷ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      فقط یکم اطراف کشکک جزیی تورمم مونده بیشتر اطراف اون سه تا سوراخ جراحی
      و اینکه اقای دکتر لاغر بودن عضلاتمم طبیعیه؟
    4. تصویر کاربر نوید شنبه ۲۷ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      عکس
    5. تصویر کاربر نوید شنبه ۲۷ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      دوزانو و چهارزانو میتونم بشینم؟ چون تا الان فط پامو دراز میکردم
      تو دامنه اخر خم کردن یکم درد دارم هنوز
    6. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      براى دو زانو و چهار زانو دو تا سه ماه ديگه صبر كنيد 

      لاغر بودن ران تنها با تمرين مداوم و پيشرونده قابل اصلاح هست و بسيار هم مهمه 

      تورم ظاهرى زانو به دليل لاغر شدن عضلات اطراف اون هست و ظاهريست 

    7. تصویر کاربر نوید چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      یکمم بعد تمرین درد کنار زانو دارم و صدای تق هم هنگام صاف کردم از کنار زانو میاد
      اینام طبیعیه؟
    8. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      طبيعيه فعلا

    9. تصویر کاربر نوید سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      اهان ممنون از پاسختون
      پس اینکه پای عمل شده تو لاچمن ۸ ۹ میلی متر جابجایی داره و پای سالمم ۳ ۴ میلیمتر جابجایی داره و این اختلاف ۵ میلیمتری هیچ تاثیری رو فوتبالم تو اینده نمیزاره؟ این مورد نگرانم کرده چون بصورت حرفه ای فوتسال بازی میکنم
    10. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      اگر pivot shift منفى هست مشكلى نداره و با تقويت چهار سر بهتر مى شه 

    11. تصویر کاربر نوید چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      تست پییووت فیزیوتراپم انجام نداده ولی تست lever همون اهرم انجام داد مشکلی نداشت پاشنه پام اومد بالا
      تست اهرم قابل اعتماده؟ بنده شهرستانم دسترسسی ندارم بهتون وگرنه میومدم
    12. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      تست پيووت مهم تَر هست

    13. نمایش سایر 11 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض خسته نباشید سال خوبی داشته باشید اقای دکتر
    اقای دکتر ۳ماهی میشه که mriدادم به علت اینکه یه دوباری زانوم‌خالی کرد تو فوتسال ودیگه بازی نکردم ودر عکس وگزارشmriدرصد پارگی رباط ۳۰درصد ومینسک یخورده بیشتر هست البته درصد رو خود متخصص و فیزیوتراپی گفتن اقای دکتر من زانوم اصلا درد نداره از پله ها بالا پایین میرم‌میشینم بلند میشم میدوام البته کم درصد پایین دوندگی ولی احساس درد ندارم میخواستم بپرسم بعد ۳ماه استراحت الان میتونم به طور کم وارام شروع به دویدن وبازی فوتسال کنم یا نیاز به استراحت بیشتری دارم اقای دکتر اقای دکتر من پیش دوتا متخصص خوب رفتم یکی از متخصص ها گفت چون مهره ۴و۵ کمرت کمی زدگی بیرون داره شاید خالی کردن زانوت برای کمرت باشه اقای دکتر من عکس های mri باگزارش رو براتون ارسال کردم‌ممنون میشم راهنمایی کنید یک دنیا تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      اگر در معاينه زانو نابايدارى باشه عمل مى خواد 

    2. تصویر کاربر احمد یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      سلام اقای دکتر نه ناپایداری زانو ندارم کارای روزمره هم دارم انجام میدم فقط بعد ۳ماه میتونم به ورزش ادامه بدم چون هیچگونه دردی ندارم‌
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      ناپايدارى رو بايد ارتوپد با معاينه تشخيص بده 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدرضا چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید.من تو ورزش زانوم آسیب دید و بعد ام آر آی فهمیدم که رباط و مینیسک آسیب دیده که یسری دکتر ها گفتن پاره شده یسری گفتن پاره نشده چون اذیتم میکرد عمل کردم 45 روز از عمل من میگذره و هنوز پام کامل خم نمیشه و موقع ایستادن صاف نمیشه یا اگر میشه پایدار نیست بالای زانو هم احساس سنگینی میکنم نیاز به استراحت بیشتر دارم یا مشکل از جراحی هست بعد 7 هفته از عمل تقریبا.من کل این مدت رواستراحت بودم الانم با بریس راه میرم. ممنون از پاسخگوییتون.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      فيزيوتراپى لازم داريد و تمرين 

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    درود بر شما
    در ادامه سوال قبلی ام،
    هنگام هاروست تاندون سمی تندینوسوس و گراسیلیس انتهای چسبنده این دو تاندون به ساق قطع میشه.
    تاندون ها عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. تاندون ها انرژی عضلات را به استخوان منتقل کرده و موجب حرکت می شوند.
    ۱. در نبود تاندون سمی تندینوسوس و گراسیلیس این انرژی آیا توسط عضله سمی تندینوسوس و گراسیلیس (عضله هایی که اکنون بدون تاندون است) به استخوان منتقل میشه؟ آیا این عضلات در نبود تاندون هایشان باز هم کارایی سابق را دارن؟
    ۲. در هنگام هاروست به تاندون های دیگر که در مجاورت این هاست آسیبی نمیرسه؟
    ۳. آیا این تاندون ها ترمیم میشه؟ چقدر طول میکشه؟ هرچند بنظر خودم ترمیم و باززایی مجددش خیلی بعیده.
    ۴. وزن من ۸۷ کیلو هست قدم ۱۷۵ و قطر گرافتم ۹ شده. آیا این قطر خوبه؟
    سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      سالها پيش ژاپنى ها مطالعه اى كردن و ديدن تاندون دوباره تشكيل مى شه ولى دو سال زمان مى بره 

      قطر ٩ براى گرفت عاليه

  • تصویر کاربر عرفان چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    بنده فوتبالیست هستم و از ناحیه زانو آسیب دیدم طبق MRI انجام شده رباط صلیبی پارگی ناقص داره و مینیسک مدیال هم خراشیده شده
    پیش چندتا پزشک ارتوپد رفتم همگی به من گفتن که اگر زانو پایداری داره عمل انجام نمی‌دهیم چون من روی پام همین الان فوتبال بازی میکنم ۹۰ دقیقه کامل و استارت و جهش و غیر انجام میدم خالی هم نمیکنه
    یک فیزیوتراپ مجرب هم رفتم که سابقه کار با تیم های باشگاهی داره ایشون به من گفتن که جزو دسته کوپر هستی و بازیکن اینجور هم داشتم باید دید چقد بهت این پا جواب میده شاید ۱ ماه شاید ۱ سال شاید هم تا آخر عمر ورزشیت
    حالا مشکل من آقای دکتر اینه که از عملکرد زانو و رباط اذیت نشدم ولی هنگامی که شوت میزنم یا ضربه محکم مثل سانتر با بغل پا انجام میدم قسمت داخلی زانو نزدیک مفصل جایی که مینیسک داخلی هست یک توده گرد شبیه یک توپ ریز ایجاد میشه و سفت میشه و کمی درد داره ولی بعد خود به خود یا حتی با فشار انگشت از بین می‌ره شبیه کیست و آبکی هست تنها مشکل من همینه که نمیزاره شوت بزنم
    حالا از شما راهنمایی می‌خوام چه درمانی انجام بدم که این کیسته یا رگه یا هرچی هست از بین بره و راحت بتونم شوت بزنم عکس mri هم فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      البته بايد همه تصاوير ديده بشه 

      شرح حال به كيست منيسك مى خوره 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر