منو

۸ مشکل رایج انگشتان پا که جدی گرفته نمی شوند!

پاها بنیاد بدن ما هستند و در برخی از اساسی ترین عملکردهای زندگی به ما کمک می کنند. هر پا شامل ۲۶ استخوان است که توسط چندین رباط، عضله و تاندون کنترل می شود. همچنین از طریق فعالیت های زندگی و بی توجهی به سلامت پاها میتواند عواقب خطرناکی از جمله بیماری انگشتان پا ایجاد شود و با گذشت زمان می توانند از نظر ساختاری تغییر کرده و باعث تغییر شکل پا شوند.


انواع مشکلات انگشتان پا

معمولا اکثر بیماریهای پا به دلیل پوشیدن کفشهای نامناسب ایجاد می شوند. متاسفانه امروزه درهنگام خرید کفش به مد روز و زیبایی های ظاهری بیشتر اهمیت میدهند. استفاده از کفشهای غیر استاندارد، آناتومی طبیعی پا را به هم می زند و این میتواند منجر به ایجاد تعدادی از شرایط پزشکی و تغییر شکل شود. در این نوشتار مشکلات انگشتان پا را بررسی می کنیم و به بررسی ۸ تا از رایج ترین بیماری های انگشتان پا میپردازیم از جمله:

  1.  سوار شدن انگشتان پا روی یکدیگر
  2.  هالوکس والگوس
  3. کج شدن انگشتان پا
  4.  انحراف شست پا (بونیون)
  5.  میخچه پا یا پینه پا ( کورن و کالوس )
  6.  نقرس
  7.  انگشت چنگالی
  8.  فرو رفتن ناخن در گوشت
  9.  قارچ ناخن پا

۱_ علت سوار شدن انگشتان پا روی هم

سوار شدن انگشتان پا روی هم

مشکل سوار شدن انگشتان پا بر روی هم اغلب مادرزادی است. اما ممکن است در طول زمان شدیدتر شود. برخی افراد ممکن است زمینه ارثی داشته باشند. کفش های نامناسب رایج ترین عامل رد شدن انگشتان پا از روی هم است. کفش های پاشنه بلند باعث فشار اضافه بر گودی پایین انگشتان پا می شوند و به ساختار انگشتان پا آسیب می رسانند (آیا می دانستید گودی زیاد کف پا مشکل ساز است؟  برای اطلاع از این مشکل بر روی لینک مقاله درمان قوس کف پا کلیک کنید). رد شدن انگشتان پا از روی هم می تواند به کف پا نیز آسیب برساند. تغییر شکل انگشت پا معمولاً در خلال زمان اتفاق می افتد و تمام انواع پا مستعد آن هستند. گاهی سوار شدن انگشتان پا بر روی هم تنها در اثر بونیون انگشت بزرگ اتفاق می افتد.

۲_ آسیب پای ورزشکار

 این حالت توسط قارچ هایی که محیط های گرم، تاریک و مرطوب مانند مناطق بین انگشتان پا یا قسمت انتهای کف پا را دوست دارند، ایجاد می شود. ممکن است بتواند پوست را ملتهب کند و باعث ایجاد بثورات پوستی و پوسته پوسته شدن با زمینه  قرمز شود. هم چنین پای ورزشکار باعث خارش، سوزش، لایه لایه شدن و گاهی اوقات بوی بد پا می شود. عفونت آن می تواند به قسمت های دیگر بدن منتقل شود.

با تمیز نگه داشتن پا و انگشتان پا و تعویض منظم کفش و جوراب می توانید از ابتلا به پای ورزشکار (که به آن تینه آ پدیس نیز گفته می شود) پیشگیری کنید. می توانید از کرم ها و اسپری های ضد قارچ برای درمان پای ورزشکار استفاده کنید. اگر این روش های درمانی مؤثر نباشند، ممکن است لازم باشد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۳_ کج شدن انگشتان پا

کج شدن انگشتان پا یا انگشت چکشی عبارت است از خم بودن مفصل انگشتان پا (مفصل بین بند ابتدایی و میانی انگشت). انگشت چکشی پا اغلب توسط کفش های نامناسب ایجاد می شود. قسمت پشتی مفصل خم شده بر اثر تماس مداوم با کفش ممکن است پینه بسته و دردناک شود.

چگونه انگشتان کج پا را صاف کنیم؟

در ابتدا، پوشیدن کفی یا پدهای پا می تواند به تغییر مکان انگشتان پا کمک کند، اما اگر خم شدگی ثابت شود، تاثیری نخواهد داشت و ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشید. همچنین برخی معتقدند استفاده از سنگ پا نیز تا حدی می تواند در کاهش زاویه انگشت مؤثر باشد.

دلیل بلند بودن انگشت دوم پا

۴_ انحراف شست پا (بونیون)

بونیون یک زائده استخوانی مانند است که کنار مفصل انگشت بزرگ پا ایجاد می شود و  همراه انحراف انگشت بزرگ پاست. ایجاد آن دلایل مختلفی دارد از جمله ناهنجاری های مادرزادی، آرتروز، تروما، ژنتیک و اختلالاتی نظیر فلج مغزی. پس از درمان های طبی مانند مسکن ها و تغییر کفش، جراحی اغلب برای معالجه بونیون ها توصیه می شود.

۵_ میخچه پا یا پینه پا (کورن و کالوس )

این حالت در اثر فشار یا تحریک مداوم بر روی برجستگی های استخوانی انگشتان پا ایجاد می شود. کورن در قسمت روی پا و انگشتان پا و همچنین بین انگشتان پا ظاهر می شود. کالوس در کف پا بخصوص زیر پاشنه و در طرفین انگشتان پا شکل می گیرد. این ضایعات می توانند سفت و دردناک باشند. کورن های بین انگشتی اغلب نرم هستند. برای تسکین درد، می توانید از پدهایی روی کورن ها و کالوس ها استفاده کنید.

درمان میخچه بین انگشتان پا

در صورت وجود کورن و کالوس مقاوم به درمان باید به وجود دفورمیته های استخوانی شک کرد. سعی نکنید کورن و کالوس های خود را برش داده و از بین ببرید. برای مراقبت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۶_ انگشت چنگالی پا

انگشت چنگالی حالتی است که انگشتان پا در محل مفصل بند ابتدایی و بند میانی به سمت پایین خم می شوند و در مفصل بین انگشتان پا و استخوان های کف پا به سمت بالا انحراف پیدا می کنند.  میخچه پا نیز اغلب در کسانی که انگشت چنگالی دارند ایجاد می شود (در ناحیه ی سینه ی پا). در حالی که کفش های تنگ را می توان برای انگشت چنگالی پا مقصر دانست، اما آسیب دیدگی عصب پا (بیماری دیابت یا سایر شرایط) نیز باعث ضعف عضلات پا می شود.

۷_ نقرس

آیا بیماری نقرس خطرناک است؟ نقرس نوعی التهاب مفصل است که در اثر تولید زیاد و غیر قابل کنترل اسید اوریک در بافت و مایع مفصلی ایجاد می شود. یکی از اولین مکان هایی که مستعد ابتلاست، محل اتصال شست پا به استخوان کف پاست که از نظر درجه حرارت، سردترین نقاط بدن می باشند و اسید اوریک با تغییر دما متبلور می شود.

هنگام وقوع حمله نقرس اتفاقات زیر می افتد: انگشتان پا گرم، قرمز و متورم می شوند و حتی کوچکترین لمس دردناک خواهد بود. بهترین راه برای جلوگیری از حمله نقرس، شناسایی محرک ها از جمله غذاهای پورین دار، گوشت قرمز، غذاهای دریایی و الکل است. استفاده از یخ، نوشیدن مایعات فراوان و استراحت و داروهی ضدالتهاب ممکن است به شما کمک کند.

جراحی ناخن پا

کوتاه کردن ناخن ها برای سلامت پا مهم است. اگر آنها را مداوم و به درستی کوتاه نکنید، گوشه ها یا پهلوهای ناخن می توانند وارد پوست شوند و رشد کنند. سایر علل ایجاد آن فشار کفش و عفونت قارچی است. هنگامی که ناخن های پا را کوتاه می کنید، از ناخن گیر های بزرگتر استفاده کنید و از زیاد کوتاه شدن ناخن ها خودداری کنید، زیرا این مسئله نیز باعث فرو رفتن ناخن پا در گوشت یا عفونت شود.

۸_ قارچ ناخن پا

قارچ ناخن پا می تواند ظاهر ناخوشایند و تغییر شکل یافته ای به ناخن ها بدهد. این حالت می تواند رنگ ناخن را تغییر داده و در ناخن های دیگر نیز پخش شود. جلوگیری از قارچ ناخن پا دشوار است، به خصوص در مناطق مرطوب جایی که مردم تمایل به پابرهنه شدن دارند، مانند ساحل و استخر. افرادی که دارای بیماریهای مزمن مانند دیابت یا بیماری های نقص ایمنی مانند ایدز هستند، بسیار آسیب پذیر هستند و بهتر است در این مناطق کفش بپوشند.

۹_ فاصله افتادن بین انگشتان پا

انگشتان پا در حالت طبیعی به صورت متناسب و در کنار یکدیگر قرار دارند. گاهی اوقات، این چینش به هم خورده و دو انگشت با فاصله گرفتن از یکدیگر شکلی شبیه به حرف V را به وجود می آورند. این علامت اغلب اوقات بیانگر آسیب دیدن صفحه کف پا در ناحیه پنجه است. 

علت فاصله افتادن بین انگشتان پا

معمولا دو علت برای فاصله افتادن بین انگشتان پا شناسایی می شود:

۱_ آسیب صفحه کف پا

آسیب صفحه کف پا به آسیب دیدگی یکی از رباط های قدرتمند کف پا اشاره دارد. صفحه کف پا یک بافت فیبروزی – غضروفی محکم است که بند های نزدیک انگشتان پا (پاروکسیسمال) را به سر استخوان متاتارسال متصل می کند. این صفحه نقش مهمی در ثابت ماندن انگشتان در جای خود و پیشگیری از کشش بیش از حد آن ها به هر سمت دارد.

رایج ترین عامل آسیب صفحه کف پا وارد شدن فشار بیش از حد به مفصل متاتارسو فلانژیال است. این فشار در نهایت سبب تحلیل روی و پارگی صفحه کف پا می شود. پارگی صفحه کف پا با درد و بی ثباتی انگشتان همراه است.

علت فاصله افتادن بین انگشتان پا

۲_ هالوکس واروس

اصطلاح هالوکس واروس به وضعیتی بالینی گفته می شود که در آن انگشت شست پا از ناحیه استخوان متاتارسال دچار انحراف می شود. هالوکس واروس دارای درجات مختلفی از شدت، علائم و عوامل است. عوامل این مشکل عوارض پس از جراحی، روماتیسم و آسیب های فیزیکی را شامل می شوند. این وضعیت در صورتی که تنها یافته بالینی باشد طبیعی تصور شده اما گاهی اوقات ممکن است نشانه ای خفیف از یک ناهنجاری جنینی نیز باشد.

فاصله افتادن بین انگشتان پا

علت کج شدن انگشت دوم پا

وضعیت همپوشانی انگشتان پا هنگامی رخ می دهد که یکی از انگشتان شما، معمولاً انگشت شست یا انگشت دوم، روی انگشت مجاور امتداد داشته باشد. انگشت چکشی و انگشتی چکش از ناهنجاری های پا است که به دلیل عدم تعادل در عضلات، تاندون ها یا رباط ها رخ می دهد که به طور معمول انگشت پا را صاف نگه می دارد. نوع کفش شما، ساختار پا، ضربه و برخی از فرآیندهای بیماری می تواند به پیشرفت این ناهنجاری ها کمک کند.

علت کج شدن انگشت دوم پا

انگشتان پنجه اغلب در جایی که روی کفش می مالند، پینه و میخچه ایجاد می کنند. در حالی که می توان کفش های تنگ را در پنجه پنجه ها مقصر دانست، آسیب عصبی پا (ناشی از دیابت یا سایر بیماری ها) نیز می تواند باعث ضعف عضلات پا شود. به طور کلی انگشت دوم پا تحت تأثیر قرار می گیرد زیرا طولانی ترین انگشت است.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی و فلوشیپ چراجی مچ پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر موسی یکشنبه ۳۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر‌ من وقتی راه میرم انگشتان پام جمع میشن هردو پام خیلی اذیت میشم از بچگی همین جوری هستم خواستم ببینم با عمل درست میشن؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله احتمالا ولى بايد معاينه بشين

  • تصویر کاربر نظری پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر خدمت شما
    طبق عکسی که مشاهده میکنید علاوه بر مشکل هالوس والگوس مشکل اساسی تری وجود داره که تا الان دو تا فوق تخصص گفتن نمیشه کاریش کرد من واقعا یکی از مشکلاتم همینه و نمیتونم باهاش کنار بیام لطفا اگر راه حلی هست بهم بگین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      احتمالا استخوان كف پا كوتاهه و بايد بلندش كرد

  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید پسرم 3سالشه یکی ازانگشتای پاش روی اون یکی می افته از اول اینطوری نبود حدودا از1 سالگی اش این طوری شد چیکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود 

      احتمالا curly toe داره و جراحى كوچكى لازم هست

  • تصویر کاربر فریبا سه شنبه ۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام دخترم کلاب فوت داره ۷مرحله گچ گیری شده پای بع هردوپاعمل شده پای راست شدیدبوکه الان کاملا خوب شده ولی پای چپش موقع راه رفتن کمی چپ به سمت داخله حدوددوماهه کمربندمخصوص داره و یکسال کاردرمانی میبرم خواستم ببینم ایاپای چپش درست میشه یانه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      احتمالش هست ولى انحراف جلوى با به داخل معمولا به جراحى خواهد انجاميد

      با احترام

  • تصویر کاربر فرزاد جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام من انگشت وسطی پام بیست سال پیش شکسته الان اون انگشت به انگشت دیگم میچسبه وبینشون زخم میشه ودرد داره
    راهش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      بايد راديوگرافى انجام بشه

      شايد جراحى لازم باشه

      با احترام

  • تصویر کاربر هلیا دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    دخترم هفت سالشه حدود یکسالی هست که یکی از انگشتان پاش داره سوا میشه روی انگشت دیگه من خودمم این مشکل رو در دوتا پاهام دارم نمیخوام انگشتان دخترمم این شکلی بشه تا الان دوبار دکتر هم بردم حتی مرکز پای تهران بردم ولی متاسفانه نتیجه ای نداشت ممکنه کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      انگشت به مرور و با رشد كوتاه تَر خواهد شد 

      مشكل مادرزادى هست و بهتره تا پايان سن رشد صبر كنيد و اگر مشكلى مثل درد و غيره پيش اومد در اون سن جراحى كنيد

      با احترام

       

    2. تصویر کاربر هلیا یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ببخشید از اونجایی که منم این مشکل رو دارم میدونم دردی رو حس نمیکنه فقط شکل انگشت تغییر میکنه و بنظرم برا یه دختر جلوه خوبی نداره من دنبال راه چاره هستم اگه راهی غیر از صبر کردن هست ممنون میشم راهنمایی کنید
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      در اين سن اگر جراحى بشه چون طول نهايى استخوان رو نمى دونيم ممكنه باز لازم بشه چند سال ديگه مجدد جراحى بشه چون اون استخوان اختلال رشد داره و هرگز مثل بقيه رشد نمى كنه

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر MP جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    چندتا از انگشتهای پای من بد شکله و روی هم قرار گرفته و ظاهر زشتی ایجاد کرده برا درمانش چی کار کنم
    1. تصویر کاربر MP جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      البته از زمان تولد این مشکل رو داشتم و احساس درد و این چیزا ندارم فقط ظاهرش مشکل داره
    2. تصویر کاربر MP جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      البته این از موقع تولدم بوده و هیچ مشکلی برام ایجاد نکرده فقط ظاهرش زشته
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      اصلاحش با جراحى ممكنه

      با احترام

    4. تصویر کاربر MP جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      میشه قیمتش رو بگین و اینکه بدون بیهوشیه یا نه
    5. تصویر کاربر MP جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی ممنون از شما
    6. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      بعد از معاينه مى تونم قيمت رو عرض كنم 

       

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر فا جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    با ارز سلا م من دختری دارم که از سن ۷ سا لگی دچار روی هم رفتگی پا شد والعان ۱۲ سا لش هست به دکتر هم مراجعه نکردم ایا امکان بر گشت داره که به حالت اولش بر گرده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      معاينه لازمه و ممكنه بشه اصلاحش كرد

      با احترام

  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    با سلام و عرص ادب
    ۱سال و ۹ ماه پیش مچ پام پیچ خورد و یک تکه غضروف ریز کنده شد
    به دکتر مراجعه کردم ایشان تشخیص دادند که باید جراحی کنم ودر مچ پام پین بزارن
    بعد از یک ماه درد پام برطرف شد وایشان گفتند تا درد ندارد جراحی نکنیم
    حالا مچم هم درد و هم سوزش دارد به طوری که به سختی راه می روم
    ایا با جراحی خوب می شوم و دوباره غضروف سازی می شود؟
    و اینکه این جراحی جز جراحی های سخت است یا نه؟
    برای جراحی دیر شده یا نه ؟خوب می شوم؟
    در حال حاظر برای اینکه درد پام بر طرف شود چه مسکنی مصرف کنم؟
    در ضمن ۴۵ ساله هستم
    چند درصد بعد از جراحی خوب می شوم؟
    سپاس گزارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      نياز به معاينه،سى تى اسپيرال و ام آر آى هست بعد مى شه دقيق به سوالات شما پاسخ داد 

      به احتمال زياد جراحى لازمه

      با احترام

  • تصویر کاربر ملکی چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    انگشت دوم پای نوزاد ۳ماهه ما بصورت مادر زادی از مفصل آخر انحراف دارد با توجه به اینکه استخوانهای نوزاد بصورت کامل شکل نگرفته آیا با روشی غیر از جراحی نظیر آتل یا فیزیوتراپی قابل درمان است؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      درود 

      لطفا يك تصوير از پاش برام بفرستيد

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر