منو

آیا پلاتین باعث عفونت در پا می شود؟

حتما شما هم با اصطلاح قرار دادن “پلاتین “در پا مواجه شده اید و افرادی را دیده اید که از عفونت” پلاتین” ساق پا نگران بوده اند. قبل از هر چیز باید بدانید آنچه به عنوان پلاتین در ساق پای بیماران قرار می گیرد، تیتانیوم یا استیل ضد زنگ است که به اشتباه پلاتین بیان می شود.

میله های داخل استخوانی (intramedullary rods )جهت چینش و ثابت کردن شکستگی های استخوانی به کار می روند. این میله ها به درون کانال مغز استخوان در مرکز استخوان های بلند اندام های انتهایی وارد می شوند. از نمونه این استخوان ها می توان به استخوان ران یا درشت نی (ساق پا) اشاره کرد. یکی از مزایای قابل توجه میله های داخل استخوانی نسبت به دیگر روش های ثابت سازی این است که میله ها به جای حمایت کامل از استخوان بخشی از فشار وارد بر آن ها را تحمل می کنند.

به همین دلیل، بیماران قادر خواهند بود تا سریع تر از اندام های تحتانی خود استفاده کنند. میله های فلزی برای همه شکستگی ها به کار نرفته و بیماران اغلب از درد و دیگر علائم محل ورود آن ها به استخوان شکایت دارند. میله های داخل استخوانی به گونه ای طراحی شده اند که به صورت دائم در استخوان باقی بمانند اما در صورت ابتلا به علائم دردناک ممکن است جهت خارج کردن میله به انجام جراحی مجدد نیاز باشد.

جراحی ساق پا با ایمپلنت های فلزی

بیمارانی که در بدن خود دارای پیچ، پین یا پلاک های فلزی هستند اغلب درباره ایمنی و اثرات طولانی مدت این وسایل بر بدن خود نگرانند. جراحان با اینکه چنین نگرانی هایی را در نظر می گیرند اما انجام جراحی مجدد جهت خارج کردن غیر ضروری این موارد را مطلوب نمی دانند. همچنین، گاهی اوقات استخوان به گونه ای در اطراف پلاک نگه دارنده شکستگی ها رشد می کند که برداشت آن پلاک ها بسیار دشوار می شود.

🛑 مطالعه بیشتر: درمان درد در مچ پا

انواع ایمپلنت های  فلزی

تیتانیوم جای فولاد ضد زنگ را در ابزار های ثابت کننده استخوانی گرفته است. تیتانیوم سازگاری بیشتری با بدن انسان داشته و احتمال واکنش بدن به آن کمتر است. در صورت بروز پاسخ التهابی نیز این پاسخ خفیف، محدود و غیر پایدار است. همچنین، می توان جهت ساخت مواد سبک اما مقاوم تر فلز تیتانیوم را با فلزات دیگر از جمله کوبالت، کروم و مولیبدن ترکیب کرد. امروزه تحقیقات و تلاش های فراوانی برای ابداع وسایل قابل جذب برای فیکساسیون استخوان ها در حال انجام است.

عکس پلاتین

عوارض پلاتین در ساق پا

عوارض پلاتین در ساق پا

مشکل احتمالی دیگر باقی ماندن ریزه های تیتانیوم است. قطعات کوچکی از این فلز جدا شده، به جریان خون وارد شده و در نزدیکی بافت های نرم و یا مفاصل قرار می گیرند. با اینکه هم تیتانیوم و هم فولاد ضد زنگ در نزدیکی این نواحی از بدن یافت شده اند اما ریزه های تیتانیوم به مقادیر و در افراد بیشتری دیده شده اند. هنگامی که ایمپلنت بر روی سطح دیگری ساییده می شود، احتمال ایجاد ریزه های فلزی بیشتر است. این پدیده سایشی، خوردگی نام دارد.

علائم عفونت پلاتین در پا

مطالعات حیوانی نشان داده اند که این ایمپلنت ها می توانند سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار دهند. در اکثر اوقات عفونت پلاتین ساق پا صرفا به دلیل وجود این ابزار ایجاد نمی شود و عواملی مانند بیماری های زمینه ای مثل دیابت و نارسایی کلیه یا مصرف داروهای سرکوبگر ایمنی یا تکنیک جراحی و به ندرت الوده بودن محیط اتاق عمل  در بروز عفونت موثرتر هستند.برخی مطالعات نشان داده اند که ایمپلنت های فلزی می توانند فعالیت برخی گلبول های سفید خون (لنفوسیت ها) را افزایش دهند. این وضعیت می تواند سبب شل شدن یا عدم موفقیت ایمپلنت ها در درمان شکستگی شود. لازم به ذکر است که این گفته هنوز از نظر علمی اثبات نشده است.

علائم عفونت پلاتین در پا

عوارض پلاتین در ران

پلاک ها از ایمپلنت هایی ساخته شده اند که از آنها برای بی حرکت کردن شستگی ها استفاده می شود. از این وسایل برای بی حرکتی در شکستگی های بازو، ساعد، لگن، ران و ساق استفاده می شود.

پس از جوش خوردن شکستگی نیرویی که به استخوان وارد می شود همچنان توسط پلاک روی استخوان جذب می شود تا در دراز مدت استخوان تحت فشار و نیروهای خارجی قرار نگیرد. علت پوکی استخوان در کسانی که مدت زیادی در بستر استراحت میکنند و یا در فضانوردانی که کمتر تحت تاثیر نیروی جاذبه هستند هم همین است. بنابراین باقی ماندن پلاک در اندام به مدت زیاد موجب پوکی استخوان میشود.

بیشتر بخوانید: پارگی مینیسک زانو چگونه درمان می شود؟

 

عوارض پلاتین در ران

عوارض پلاتین در ران و ساق بیشتر دیده می شود و در لگن، بازو و ساعد کمتر وجود دارد. بنابراین تمام پلاک های ران و ساق بعد از اینکه شکستگی آنها جوش خورد و محکم شد باید خارج شوند. این زمان معمولا بین یک و نیم تا دوسال است.

آیا فلزات به کار رفته در ایمپلنت ها سرطان زا هستند؟

سوال دیگری که مطرح می شود این است که آیا ریزه های فلزی و عفونت پلاتین ساق پا می توانند سبب ایجاد سرطان شوند؟ مطالعات بر روی موش ها نشان داده که ریزه های فلزی می توانند با آسیب رساندن به کروموزوم ها سبب بروز احتمالی سرطان شوند ولی این مورد در انسان اثبات شده نیست و سال هاست که این ایمپلنت ها به طور ایمن در انسان مورد استفاده هستند. با اینکه تولید کنندگان ایمن بودن ایمپلنت ها را از محققان سوال کرده اند اما تاکنون به این سوال پاسخی داده نشده است. علاوه بر این، تحقیقات بیان داشته اند که قرار دادن میله های بلند فلزی یا تیتانیومی در میانه استخوان می تواند سبب افزایش شدید ریزه های فلزی در جریان خون شود. به نظر می رسد که فلز کروم نسبت به دیگر فلزات بیشترین مقدار ریزه های فلزی را از خود آزاد می کند.

همچنین، میله های داخل استخوانی از جنس تیتانیوم نیز مقدار تیتانیوم یافته شده در آزمایش خون را افزایش می دهند. با این حال این مقدار به اندازه فلز کروم نیست. بنا بر شواهد، بخش بزرگی از میله داخل استخوانی، استخوان را در معرض فلز تیتانیوم قرار داده و در نتیجه مقدار این فلز در خون بالا می رود. خارج کردن ایمپلنت های تیتانیومی به تدریج مقدار این فلز را در خون و بافت های نرم کاهش می دهد. با این حال، بازگشت این مقادیر به حالت طبیعی می تواند یک سال یا بیشتر به طول انجامد.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نرمین یکشنبه ۲۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام آغای دکتر..من 30سالم هستش..کف پام کاملاصاف هست.رفتم ارتوپدکفی پابرام نوشت..کمی قرص ویتامینD3وکلسیم ..وگفت زانوهات نرم شدن تحرک نداری..باید دوچرخه سواری وپیاده روی داشته باشی.اگرپیاده روی میکنم یاکنارآشپزی کنم.اززانو به پایینم خیلی دردم میکنه...ایا راه حلی هست برای من...
    بعددست چپم..خیلی دردم میکنه.یه درد ازانگشت دومم تانزدیک گردنم هست.اصلا نمیتونم دودقیقه بچه مو بردارم یااگر کار کنم شدیدا دردم میکنه.اصلا اون دستم هیچ قدرتی ندارد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      تمرين درمانى و فيزيوتراپى براى زانوتون خوبه

      بيحسى و درد دست رو بايد حتما پيگيرى بفرماييد

      با احترام

  • تصویر کاربر محسن شنبه ۱۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.وقتتون بخیر
    من حدود دو سال پیش در باشگاه تکواندو دچار آسیب دیدگی در ناحیه مچ پای چپ شدم که با مراجعه به پزشک متخصص مشخص شد رباط مچ پای من پاره شده ، تا مدتی با خوردن دارو و بستن مچ بند به درمان پرداختم تا دیگر در آن ناحیه دردی احساس نکردم و احساس کردم کاملا رباط مچ بهبود یافته لذا دوباره به ورزش برگشتم و تمرینات را شروع کردم.
    اما متاسفانه بعد از سه ماه دوباره و مجددا دچار سانحه از همان قسمت شدم ( مچ پای چپ) شدم ، با مراجه به پزشک عمومی ، تشخیص ایشان فقط کوفتگی پا بود ، ولی از آن زمان درد شدیدی از ناحیه بیرونی مچ پای چپ دارم.
    سوالی که داشتم این هست که دقیقا با این شرح حال و به همراه عکس هایی که در پیوست می آید(عکس MRI و عکس رادیولوژی) ، بفرمایید نظر و تشخیص شما چیست؟؟ و راه درمانی آن را چه میدانید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      رباط پاره است و اگر در معاينه ناپايدارى مچ پا داشته باشيد ممكنه حتى جراحى لازم باشه

      با احترام 

  • تصویر کاربر نرمین شنبه ۱۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    خودم کف پام کاملا صاف هستش..پسرمم بدنیا اومد کف پاش صاف هست..الان دوسالشه..میخام ببینم اگردرمانی داردصافی پاش برطرف بشه..چون خودم اگرپیاده روی کنم یاسرپا زیاد وایستم از زانو به پایینم خیلی دردمیکنه..برای همین میخام مشکل بچه م ازهمین الان برطرف بشه..مثله من نشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      در سن دو سالگى صافى كف پاى انعطاف پذير درمان نمى خواد

      با احترام

  • تصویر کاربر مرجان یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    جناب آقای دکتر نادری
    یکی از اقوام، ساکن شهرستان، در تاریخ 29 دی ماه دچار پارگی تاندون آشیل شده و بعد از عکسبرداری به تشخیص پزشک بومی، مچ پا را گچ گرفته اند ولی به جهت درد و عدم توانایی در راه رفتن و نیز شایعات پیرامون این موضوع به شدت نگران از تشخیص و نحوه درمان صحیح است. لذا ضمن ارسال تصویر عکسبرداری انجام شده به پیوست، از جنابعالی درخواست می نماید در این خصوص راهنمایی و دستور لازم را ارائه فرمایید.
    ضمنا ایشان هم اکنون تهران میباشند.

    با تشکر و سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      در صورتى كه شرايط عمومى ايشان مساعد باشه بهترين درمان به نظر من جراحيست

      با احترام

  • تصویر کاربر حميد جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ارادت خدمت اقاي دكتر نادري عزبز
    عذر زحمات قبلي ، مادر بنده قصد جراحي پروتز زانو دارند ، حدود ٤ سال قبل يك زانو را جراحي و تعويض مفصل داشته اند ، و در صدد زانوي دوم هستند . اولا ميخواستم بدونم جنابعالي هم جراحي تعويض مفصل مي كتين؟ اگر خير اقاي ممكنه از همكاران معتمد معرفي نماييد.
    با تشكر
    ارادتمند
    فرهنگ
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      هر دو حالت امكانپذير هست

      هر طور كه صلاح بدونيد در خدمتم

      با احترام

  • تصویر کاربر محسن جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام مجدد خدمتتون
    آقای دکتر سوال من دقیقا همینه... یک دکتر میگوید غیر از غضروف رباطت هم نیاز به عمل دارد ولی دکتر دیگر بعد معاینه گفت فقط غضروف عمل میخواهد و پایت پایداری دارد.
    تو رو خدا راهنماییم کنید
    من دیدم توی پرسشها به یک نفر گفتید درگیری استخوان زیر غضروف زیاد نیست و درمان غیرجراحی فعلا براشون خوبه
    برای من چطور؟
    عکس هم ضمیمه کردم
    خیلی خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      غضروف عمل لازم داره

      رباط رو با معاينه مى شه فهميد

      با احترام

  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۱۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر مچ پای من حدود 5 ماه پیش به سمت خارج پا پیچ خورد. وقتی پام رو زمین میذاشتم خیلی درد داشتم. رفتم اورژانس بیمارستان و آنها پایم رو برای یک ماه گچ گرفتند. بعد باز کردن گچ تقریبا دردم از بین رفته بود البته انعطافش کم شده بود. بعد مدتی به خاطر احتیاط پیش چند دکتر رفتم و MRI و CT گرفتم. همه ی دکترها معتقدند که غضروف مچ پام کنده شده و استخوان سیاه شده و باید حتما جراحی شوم و غضروف آسیب دیده خارج شود و مغز استخوان تحریک شود. همچنین گفتند اگر عمل نکنم بعدا آرتروز میگیرم!
    من الان درد ندارم ولی اگر زیاد راه بروم کمی درد میگیرد. ولی اذیتم نمی کند. فیزیوتراپی هم احتیاطا رفتم که تغییر خاصی احساس نکردم.
    سوال من اینست که وقتی من درد ندارم چرا باید عمل کنم؟؟؟ ولی از طرفی هم میترسم به خاطر کوتاهی بعدا دچار مشکل شوم. واقعا به نظر شما من نیاز به عمل دارم؟
    عکس ها را هم فرستادم. آقای دکتر ابعاد ضایعه زیاد است؟ آیا غضروف سر جایش هست؟ نمی شود فعلا عمل نکنم؟
    سن من 29 سال است.
    خیلی ممنونم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      سى تى ها رو نفرستادين

      به نظر مى رسه رباط هم پاره است و اگر بهتون چند نَفَر توصيه كردن جراحى كنيد، حتما انجام بدين و صرف عدم وجود درد ملاك خوب بودن وضع مچ نيست

      با احترام

  • تصویر کاربر مجتبی پنجشنبه ۱۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام و عرض ادب
    دو تا سوال داشتم ازتون. مردی هستم 36 ساله و تقریبا لاغر. حدود یک سال هست که وقتی میخوابم پشت کتفم قسمتی که رو تشک میاد درد میگره بعد مجبور میشم بچرخم به پهلو. بعد چند دقیقه پهلوم هم اذیت میشه. رو شکم میخوابم قفسه سینم اذیت میشه. اوایل این مشکل همیشگی نبود ولی الان چند وقته که هر شب اذیتم میکنه. تشکی که استفاده میکنم طبی هست و برای اینکه نرم تر بشه تازگی یه پتوی دولا روش میکشم.
    سوال بعدی اینه که من معمولا جمعه ها کوه میرم. حدود یک ماه پیش رفتم کوه. فردای روزی که برگشتم احساس درد در سینه پا و کمی هم کنار پا داشتم. بعد از یک ماه هنوز خوب نشده و وقتی پامو زمین میذارم اذیت میشه.
    آیا این دوتا مشکل ممکنه علت یکسانی داشته باشه؟ چیکار باید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      مشكل اول شما ممكنه به دليل لاغرى باشه 

      مشكل دوم نياز به بررسى بيشتر داره و بايد معاينه بشين

      با احترام

  • تصویر کاربر پری جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام . من یه ماه است آتل زدم و استراحت داشتم ولی هنوز نمتونم با پای چپم راه برم ودرد دارد و هنوز قسمت کاسه زانو ورم داره وصدا میده .وموقع پریود ماهانه جوری میشه کل پام صدا میده وبه شدت درد نظر شما چیه لطفا جوابمو زود بدین تو بد وضعیتم . در اثر برخورد با یه دستگاه خودرو اینطور شدم جواب ام ار ای نوشته پارگی رباط صلیبی واسیب mcl .پام به شدت سرد خواب می‌ره حتی در زمان دراز کشیدن وصبح خیلی سنگین میشه طوریکه حس میکنم داره یه تیکه آهن میکشم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      حتما لازمه فيزيوتراپى شروع كنيد و از زانو بند لولا دار استفاده كنيد

      حدود دو هفته ديگه بايد زانوتون مجدد معاينه بشه

      با احترام

    2. تصویر کاربر پری جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      با سلام . آقای دکتر .دکترم برام زانو بند نوشته گفت ببینم ربات mclخب میشه بعد ربات aclگفت حتما عمل میخواد .
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      به احتمال زياد برنامه درمان همينه كه همكار گرامى بنده فرمودن

      با احترام

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر R.m پنجشنبه ۱۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    حین راه رفتن پام پیچ خورد کف پای من متاتارس ۵ام لپر شد ،که ورم کرد دردهم داشت ،گچ گرفتم ۳ هفته گفتن تو گچ باشه ،بعد از باز کردن گچ میتونم سرکارم برم و راه برم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      درود

      اگر در معاينه درد موضعى نداشته باشيد بله

      با احترام

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر