منو

شکستگی مچ پا در کودکان

شکستگی مچ پا یک آسیب شایع در میان کودکان است. شکستگی مچ پا در یک یا چند استخوان مچ پا رخ می‌دهد: درشت‌نی، نازک‌نی و استخوان قاپ (تالوس) شکستگی مچ پا در کودکان بیشتر در درشت‌نی و نازک‌نی رخ می‌دهد تا استخوان تالوس. شکستگی‌های انتهای  درشت‌نی و نازک‌نی معمولاً صفحه رشد (Growth plate) را درگیر می‌کنند. صفحه‌های رشد نواحی از بافت غضروفی هستند که رشد استخوان را تنظیم می‌کنند و شکل و طول استخوان‌ها در بزرگسالی را تعیین می‌کنند.

شکستگی صفحه رشد در مچ پا اغلب به درمان سریع نیاز دارد، چون عواقب بلندمدت آن ممکن است به کج شدن ساق یا نامساوی شدن طول اندام ها منجر شود.

جراح ارتوپد در مورد گزینه‌های درمان، مراقبت بلندمدت و نتایج درمان توصیه و نظارت خواهد داشت.

آناتومی مچ پا

همانگونه که ذکر شد، سه استخوان در مفصل مچ پا قرار دارند:

  • درشت‌نی (استخوان ساق)
  • نازک‌نی (استخوان کوچک‌تر در قسمت بیرون ساق)
  • استخوان قاپ یا تالوس (استخوان کوچکی که مثل لولا بین درشت‌نی و نازک‌نی عمل می‌کند)

هر استخوان از طریق رباط به دیگر استخوانها متصل می‌شود. رباط‌ها مانند طناب‌های محکمی هستند که استخوان‌ها را کنار هم نگه می‌دارند. در مچ پا چندین رباط وجود دارند تا مفصل را ثابت نگه دارند.

آناتومی مچ پا

دلایل شکستن مچ پای کودکان

شکستگی مچ پا در کودکان به دلایل مختلفی می تواند اتفاق بیفتد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

⚠️ پیچ خوردگی

آسیب های مچ پا در کودکان اغلب در طول بازی یا ورزش شدید اتفاق می‌افتد که قسمت پایینی پای کودک به طور غیرمنتظره پیچ می‌خورد.

ورزش‌هایی که با پرش و حرکت روی کناره پا همراه هستند، مانند بسکتبال، ریسک بالاتری برای آسیب مچ پا دارند. به عنوان مثال، زمانی که کودک برای دفاع، پرتاب، یا ریباند پرش می‌کند، ممکن است روی یک پا فرود بیاید و منجر به پیچ خوردن پا به سمت داخل یا خارج شود.

⚠️ صفحه رشد

استخوان‌های بلند در بدن از مرکز به سمت بیرون رشد نمی‌کنند. بلکه، رشد در انتهای  استخوان و اطراف صفحات رشد انجام می‌شود. وقتی رشد کودک کامل شود، صفحات رشد سخت شده و به استخوان تبدیل می‌شوند.

از آنجا که صفحات رشد آخرین بخش از استخوان هستند که سخت می‌شوند، نسبت به شکستگی آسیب‌پذیر هستند. در واقع، رباط‌هایی که درشت‌نی و نازک‌نی را به استخوان تالوس متصل می‌کنند به طور کلی از صفحات رشد قوی‌تر هستند. به همین دلیل است که پیچ خوردگی مچ پا که در بزرگسالان اغلب  به آسیب رباط ها منجر می‌شود، در کودکان باعث شکستگی یا آسیب صفحه رشد می‌شود.

شکستگی مچ پای کودکان ۹ تا ۱۸ درصدکل شکستگی های صفحه رشد در بدن کودکان را تشکیل می‌دهد. در کودکان ۱۰ تا ۱۵ ساله، تنها آسیب‌های دست و مچ دست شایع‌تر از شکستگی مچ پا هستند. به این دلیل که این کودکان در فعالیت‌های ورزشی سخت شرکت می‌کنند و صفحات رشد آنها  هنوز به طور کامل بسته نشده است.

علائم شکستگی مچ پا در کودکان

بدون رادیولوژی، اغلب تشخیص تفاوت بین پیچ خوردگی و شکستگی مچ پا دشوار است. در ابتدا، پیچ خوردگی و شکستگی هردو باعث درد و ورم می‌شوند. یک علامت قوی شکستگی این است که کودک نمی‌تواند وزن خود را روی مچ پای آسیب دیده بیندازد. هرگونه شکستگی با زخم باز بسیار نگران کننده است و کودک باید هر چه سریعتر به نزدیکترین اورژانس برده شود.

معاینه آسیب مچ پا توسط پزشک ارتوپد

متخصص ارتوپد کودکان

پس از پرسش در مورد سابقه پزشکی کودک و اینکه آسیب چگونه رخ داده است، پزشک معاینه کاملی را انجام می‌دهد. او به دنبال علائم زیر است:

  • ورم و درد در هنگام لمس
  • کبودی
  • تغییر ظاهر یا کجی مچ پا
  • پارگی یا زخم در پوست

زخم، نشانه شکستگی باز است. این نوع شکستگی جدی است چون وقتی پوست شکافته شود، هم زخم و هم استخوان می‌توانند دچار عفونت شوند. برای جلوگیری از عفونت، شکستگی‌های باز باید سریعاً درمان شوند، یعنی شستشوی زخم از هرگونه کثیفی و باکتری، و عمل جراحی برای ترمیم شکستگی.

در طول معاینه فیزیکی، پزشک نبض ساق و پای کودک را بررسی و حرکت و حس پاها را معاینه می‌کند.

این مقاله راحتما بخوانید: شکستگی پایلون یا شکستگی خرد شده مچ پا

تصویر برداری

اگر پزشک به شکستگی مچ پا مشکوک باشد، بررسی های تصویربرداری بیشتری را درخواست خواهد کرد تا اطلاعات بیشتری در مورد آسیب کودک دریافت کند.

✅ اشعه ایکس

معمول‌ترین راه برای ارزیابی شکستگی از طریق اشعه ایکس است که تصاویر مشخصی از استخوان به دست می‌دهد. اشعه ایکس معمولاً نشان می‌دهد که آیا استخوان شکسته است یا خیر؟

✅ ام‌آرآی

اگر معاینه فیزیکی نشان دهنده شکستگی باشد، اما اشعه ایکس آن را نشان ندهد، متخصص ارتوپدی ممکن است اسکن ام‌آرآی را تجویز کند. این ام آر آی تصاویری با وضوح بهتر از استخوانها و بافتهای نرم مانند رباط ارائه می‌دهد.

✅ سی‌تی‌اسکن

این اسکن می‌تواند تصویر عرضی از مچ پا ارائه دهد. این روش برای تشخیص گسترش شکستگی به مفصل مچ مفید است.

عوارض شکستگی مچ پا در کودکان

شکستگی‌های صفحه رشد باید به دقت تحت نظر پزشک باشد تا نتایج بلندمدت آن تضمین شود زیرا آسیب شدید صفحه رشد می تواند منجر به توقف رشد یا دفورمیته بر اثر رشد ناموزون گردد. ویزیت های منظم توسط  پزشک باید حداقل تا  یک سال پس از شکستگی انجام شود. شکستگی‌های پیچیده ممکن است نیاز به نظارت تا زمان بلوغ استخوانی کودک داشته باشد.

دکتر رضا نادری متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی مچ پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آلا شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    باسلام دخترم یک سال و دوماه هستش تازه راه افتاده و شروع به راه رفتن کرده دیروز حین بلندشدن از زمین مچ پاش پیچ خورد وشکست امروز گچش گرفتن اما از اینکه مشکلی براش پیش میاره یانه بسیار میترسم لطفا راهنماییم کنین اگه گچ ضرر داره و جلو رشدش رو میگیره بگین که بازش کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      لطفا رادیوگرافی بفرستید

      معمولا بسیار خوش عاقبته

  • تصویر کاربر انیسا دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر همان جور که فرمودین دخترم را بردم برای معاینه و ماموگرافی را هم انجام دادم گفتن پاش کاملا خوب شده گفتم پس چرا هنوزا هنگام دویدن و یا راه رفتن می لنگه گفتن بعضی از بچه ها بعد از دوران نوزادگی همینجور میشن کاری به شکستگی نداره ولی دخترم من قبل از شکستن پاش خوب راه میرفتم اصلا نمی لنگید گفتن وقتی بزرگتر بشه خودش خوبه میشه می خواستم ببینم واقعا درست میگن اگر راهنماییم بفرمایید ممنون میشم .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      كار درمانى مى تونه براش خوب باشه

  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر من ۱۰ماه پیش تصادف کردم داخل ساق پام پلاتین هست رزمی کار میکنم و قرار است برای مسابقه بروم اگه ضربه محکم به ساق پام بخوره مشکلی پیش نمیاد؟باتشکر از زحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر جوش خوردگى كامل باشه و ميله ى داخل استخوانى داشته باشيد خير

  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام پسر من 12 سالش است و زیر قوزک پا داخل پا هردو پا استخوان اضافی در آمده. چی میتونه باشه. البته فوتبال هم بازی می‌کند.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      استخوان ناويكولر فرعى

  • تصویر کاربر میلاد پنجشنبه ۲۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام جوانی 20 ساله هستم یک ماهه دچار پارگی لیگامنت در مچ پا شدم و یک هفته بعد این اتفاق گچ گرفتم،پا باید چه مدتی تو گچ بمونه اونروز دکتر گفت از روز وقوع حادثه اگه استراحت مطلق داشتی از اون تاریخ راس یه ماه بیا ولی دوستانی که تجربه مشابه داشتن میگن باید حداقل یه ماه تو گچ بمونه،نظر شما چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      گچ واحب نيست و بهتره فيزيوتراپى زودتر شروع بشه

  • تصویر کاربر کرمپور پنجشنبه ۲۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشی من وقتی می رم بیرون یه کم راه می رم پاهام خواب می ره مشکل چیه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نوار عصب و عضله انجام بدين 

      معاينه براى اطمينان از سلامت عروقتون لازمه

  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۲۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 31 سال سن دارم حدود 4 سال پیش پای راستم پیچ خورد و اسیب شدید با پایم وارد شد دکتر تشخیص دادن که سه قسمت از دور مچ پام پارگی شدید رباط پیوا کردم بعد گچ گرفتم و بعد از گچ فیزیو تراپی کردم اما همچنان وردم قوزک پام باقی موند و احساس درد میکردم ولی کمتر شده بود در این مدت 4 سال پایم کمی پیچ میخورد اما با استراحت خوب میشد تا این سال گذشته دوباره پایم پیچ شدیدی خورد و ام ار ای انجام دادم که دگتر تشخیص داد راباط های پام کش اومده و کهنه هست و پارگی رابط روی پام جدید هست به مدت 8 هفته پام رو گچ گرفتم و بعد از گچ فیزیو تراپی رفتم اما فرقی نکرد و همچنان ورم قوزک پام باقی موند و درد داشت دکتر به قوزک پام امپول زد حدود یک ماه بعد از تزریل امپول خوب شدم اما دوباره درد برگشت که این بار دکترم منو ارجاع داد به دکتر فوق تخصص پا در شیراز پیش دکتر شیراز که رفتم با عکس از پام شخیص دادن که مفصل پام کمی فاصله پیدا کرده اما زیاد نیست بهم ورزشهای مخصوصی پیچش پا داد که من وقتی انجام میدادم ورم و درد پام بیشتر شد تا اینکه چند بار دیگه هنگام راه رفتم پام خود به خود پیچ میخورد برای بار دوم که دوباره به دکتر شیراز مراجعه کردم با معاینه تشخیص دادن که پاشنه پام به طرف داخل رفته و اسیب پام بیشتر شده برای همین جراحی رو پیشنهاد دادن حالا من میترسم که جراحی کنم خواهش میکنم منو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حتما جراحى لازمه 

  • تصویر کاربر الی جمعه ۲۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    درودبرشما،آقای دکتردخترم 4 سالشه یه ماهه پیش دراثرتصادف مچ پایش ازدونقطه دچار شکستگی شد،بعداز جراحی ،امروز3تاپینهای پاش باز کردیم ،چون روی پاش خراشیدگی داشت گچ نگرفتن،وآتل بستن،دکترش گفت سه هفته رادیولوژی انجام بشه و احتمال داره تاوان موقع جوش بخوره،آقای دکتردرچنین مواردی درآینده احتمال عوارض جدی وجوددارد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بستگى داره به محل دقيق شكستگى و نوع درمان 

  • تصویر کاربر سمیه دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    آقای دکتر بنده بیماری شارکوماری توث نوع ۱ دارم و با دردهای عضلانی زیادی رو به رو هستم و کف پام هم خیلی گود هست و انگشتام در حال جمع شدن و …
    درخصوص تزریق واکسن کرونا شما بین آسترازنکا و سینوفارم کدام را برای بنده باتوجه به شرایط بیماری معرفی می کنید؟
    آیا فرقی ندارد؟ ترجیح خودم آسترازنکا است ولی گفتم شاید با بیماری زمینه ای اینجانب عوارض بیشتری ایجاد کند، لطفا راهنمایی فرمائید.
    سن: 40 ساله
    جنسیت: زن
    شغل: کارمند
    باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      تفاوتى نداره 

  • تصویر کاربر انیسا یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام دخترم تو سن یک ونیم
    سالگی پاش گیر می کنه زیر مبل دختر بزرگم امده بیرونش بیر ه کشیده بو مچ پاش درد امده بود وساقه پاش هم یک شکستگی داشت که توی عکس مشخص شد بردمش دکتر گچ گرفتن گفتن تا دوهفته بعد باز کنین بعد که باز کردیم وقتی راه می رفت می لنگید دیگه بردمش دکتر گفتن زود باز کردین خودش خوب میشه الان دوسال نیمش شده ولی باز یکم وقتی راه میره میلنگه یا که تو بازی می خواد بدود احساس می کنم پاشو به بغل میگیره الان باید چه کار کنم اگر راهنماییم کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بابد محددا براى معاينه و راديوگرافى ببريدش 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر