منو

بورسیت پاشنه (التهاب پشت پاشنه پا) چیست؟

دو بورس در اطراف پاشنه های پا وجود دارد؛ بورس عمیق یا بورس پشت پاشنه پا (Retrocalcaneal) و بورس سطحی یا زیرپوستی.

زمانی که بورس التهاب و درد داشته باشد، این شرایط در پزشکی بورسیت نامیده می شود. بورسیت پشت پاشنه(بورسیت رتروکالکانئال) نسبت به بورسیت های زیرپوستی شایع تر می باشد.

بورسیت پاشنه چیست؟

بورسیت پاشنه، التهاب کیسه پر از مایع سینوویال (بورس) در پشت استخوان پاشنه پا می باشد. بورسیت یکی از عوامل اصلی بهبود پیدا نکردن درد در محل تاندون آشیل و یا رفع نشدن کامل این مشکل است.

بورسیت پاشنه چیست؟

علل بورسیت پاشنه

بورس به صورت یک بالشتک و روان کننده بین تاندون ها یا ماهیچه هایی عمل می کند که روی استخوان ها می لغزند. بورس ها در اطراف اکثر مفاصل بزرگ در بدن مانند مچ پا وجود دارند.

بورس پشت پاشنه در پشت مچ پا نزدیک به پاشنه قرار دارد. این جایی است که تاندون آشیل، عضلات ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می کند.

استفاده مکرر یا بیش از حد از مچ پا می تواند باعث آسیب و التهاب این بورس شود. این مشکل می تواند ناشی از پیاده روی، دویدن و یا پریدن بیش از حد باشد. این شرایط، اغلب با التهاب و پارگی تاندون آشیل (تاندونیت) همراه می باشد. گاهی اوقات بورسیت های پشت پا ممکن است با تاندونیت آشیل اشتباه گرفته شوند.

موارد زیر ممکن است موجب بروز این مشکل شوند:

  • شروع یک برنامه تمرینی بسیار شدید
  • افزایش ناگهانی سطح فعالیت بدون آمادگی مناسب
  • تغییر سطحی که روی آن فعالیت فیزیکی انجام می شود
  • سابقه آرتریت و بیماری های روماتیسمی
مدت زمان ترمیم تاندون آشیل چقدر است؟

بورسیت پشت پاشنه (رتروکالکانئال)

بورس پشت پاشنه یک فضای کوچک ایجاد شده بین تاندون آشیل و بالای استخوان پاشنه پا می باشد .این بورس اصطکاک بین تاندون و استخوان ناشی از حرکات مکرر تاندون را که بر روی استخوان پاشنه (کالکانئوس) حرکت می کند، کاهش می دهد.

یک بورس نرمال دارای لایه نازکی ازغشای سینوویال و حاوی مقدار کمی مایع از جنس مایع مفصلی می باشد. اگر بورس در معرض فشار مکرر یا اصطکاک قرار بگیرد، این غشا ملتهب می شود. این امر باعث افزایش مقدار مایع سینوویال در بورس می شود که باعث می شود این ناحیه به لمس حساس باشد و یا ورم کند. به این حالت بورسیت رتروکالکانئال (پشت پاشنه)گفته می شود.

female-foot-heel-pain-with-red-spot--plantar-fasciitis-887354474-5ad3e907ae9ab80038a20df3

عوامل ایجاد بورسیت پشت پاشنه پا

بورسیت پشت پاشنه اغلب با افزایش  نا متناسب فشار مکانیکی همراه است. همانطور که پیش از این گفته شد، این فشار موجب التهاب و دردناک شدن بورس می شود.

 

درد معمولاً در حالات زیر اتفاق می افتد:

  • پس از انجام ورزش هایی جدید مانند هاکی یا دویدن
  • افزایش سریع بار تمرینی
  • پوشیدن یک جفت کفش جدید

بورسیت پشت پاشنه در دونده هایی شایع می باشد که برای ماراتون تمرین می کنند یا مسافت تمرینی خود را به سرعت افزایش داده اند. ما همیشه توصیه می کنیم که مسافت تمرینی خود را به سرعت تغییر ندهید. قانون ۱۰% را به یادداشته باشید، مسافت تمرین خود را بیشتر از ۱۰% در هفته افزایش ندهید.

آسیب دیدگی پا و مچ پا برای بازیکنان فوتبال

بورسیت زیرجلدی چیست؟

بورس زیرجلدی سطحی تر می باشد (نزدیک به پوست) که بین تاندون آشیل و پوست قرار گرفته است. این بورس به عنوان  بورس سطحی یا زیرجلدی شناخته شده است. این بورس می تواند ملتهب شود.

در صورتی که این ناحیه در حین لمس کردن نرم باشد و در سونوگرافی التهاب مشاهده شود، به این حالت بورسیت زیر جلدی گفته می شود. به همین ترتیب این مشکل در دونده ها و افراد بالای ۴۰ سال رخ می دهد.

علت ایجاد بورسیت زیرجلدی

بورسیت زیر جلدی که سطحی تر است (نزدیک به پوست) و معمولاً پس از ضربه ترومای بلانت (آسیب غیر نافذ) شروع می شود. دلیل معمول این مشکل، ضربه یا لگد به پاشنه توسط حریف در فوتبال یا راگبی می باشد ولی به طور شایع بر اثر استفاده از کفش نامناسب هم ایجاد می شود.

این یک حالت بسیار دردناک است و اغلب زمان زیادی طول می کشد تا برطرف شود و نیاز به تزریق استروئید با هدایت سونوگرافی برای کاهش درد دارد.

چگونه میتوان کوتاهی پا را تشخیص داد؟

بورسیت چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص دقیق این مشکل سخت است. معاینه توسط پزشک به درستی نمی تواند بورسیت را تشخیص دهد. اگر شما می خواهید بدانید که مبتلا به بورسیت هستید، مشکل شما باید توسط سونوگرافی تشخیص داده شود. MRI نیز می تواند با دقت بالا وجود بورسیت را تشخیص دهد.

در صورت وجود تاندونیت یا التهاب تاندون آشیل، بورسیت اغلب به اشتباه تشخیص داده می شود. بورسیت اغلب با مشکلات تاندون آشیل همراه می باشد، به همین دلیل معمولاً علائم تاندون آشیل با ورزش به تنهایی رفع نمی شوند.

تشخیص بورسیت پاشنه

بیماری هایی که با بورسیت پاشنه اشتباه گرفته می شوند

شرایط دیگری که مشابه با بورسیت می توانند باشند:

  • شکستگی فشاری پاشنه (stress fracture)
  • تاندینوپاتی (التهاب تاندون آشیل)
  • Posterior ankle impingement
  • پارگی تاندون پرونئال یا تاندینوپاتی
  • دردانتشاری از کمر

با معاینات بالینی و تصویربرداری مناسب، مشکل بورسیت پاشنه تشخیص داده یا رد خواهد شد. لازم به ذکر است که بورسیت پشت پاشنه می تواند علائم اولیه التهاب سیستمتیک مانند بیماری های روماتیسمی باشد. اگر پزشک شما مشکوک به آن باشد ممکن است از شما بخواهد آزمایش خون انجام دهید یا به روماتولوژیست مراجعه کنید.

این مشکل نادر می باشد اما در صورتی که از علائم زیر رنج می برید، پزشک روماتولوژیست باید شما را معاینه کند:

  • مفاصل دردناک و ملتهب به ویژه اگر هر دوسمت راست و چپ بدن را تحت تأثیر قرار داده باشند برای مثال هر دو مچ دست.
  • التهاب مثانه، چشم یا روده
  • راش های پوستی
  • سابقه ی خانوادگی آرتریت روماتویید یا اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • اگر شما احساس درد های منتشر دارید و یا همیشه خسته هستید.
علت و درمان برجستگی یا استخوان اضافه پشت پاشنه پا

درمان بورسیت پاشنه پا

اگر گزینه های درمان خانگی موفق نباشند، چندین نوع درمان دیگر برای شما وجود دارد. اگر در سونوگرافی یک بورسیت واضح وجود داشته باشد و درد ادامه داشته باشد، ممکن است تزریق تحت هدایت سونوگرافی پیشنهاد شود. ما در تزریق استروئید، برای بورسیت های پاشنه زیرجلدی و بورسیت های پشت پاشنه شدید و مزمن، پیشرفت های خوبی را مشاهده کرده ایم.

درمان بورسیت پاشنه

تزریق استروئید تحت هدایت سونوگرافی، ترکیبی از بیحسی موضعی و کورتیزوستروئید (یک ضد التهاب قوی) می باشد. این ماده با هدایت سونوگرافی (برای اطمینان از مکان درست تزریق) تزریق می شود. تزریق استروئید می تواند به سرعت درد شما را تسکین بخشد تا پاشنه پای شما فرصت توانبخشی داشته باشد. هدف ما برگشتن به روال طبیعی زندگی، از پیاده روی عادی گرفته تا کارکردن و یا دوی ماراتون با سرعت و ایمنی هرچه بیشتر است.

در موارد شدید و طول کشیده (۶-۱۲ ماه) که به درمان های غیر جراحی پاسخ مناسب نمی دهند عمل جراحی توصیه خواهد شد.

بورسیت ها معمولاً به درمان غیر جراحی مثل فیزیوتراپی و اورتوز ها به خوبی پاسخ می دهند.

درمان خانگی بیماری بورسیت پاشنه پا

در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که ممکن است شما سعی در امتحان کردن آنها داشته باشید:

۱. شدت تمرین و یا دویدن خود را کاهش دهید.

۲. کفش های ورزشی مناسب و  طبی بپوشید. کفش های چرم سفت یا کفش های تخت می توانند این شرایط را بدتر کنند.

۳.تقویت ماهیچه ساق پا

۴. کرم ها یا پمادهای موضعی، گرچه ابتدا باید در مورد آنها با داروساز خود صحبت کنید، چرا که برخی از افراد نسبت به آنها آلرژی دارند.

عوارض کفش تنگ و مشکلات پا

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    سلام جناب اقای دکتر خسته نباشین من یه شغلی دارم خیلی پر استرس هست و به علت اینکه ارمون خیلی زیاده از استرس و اعصاب مچ پام خیلی ورم شدید میکنه وتا 10 روز هم طول میکشه و خیلی هم اذیت میشم بنده37سالمه ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایین خیلی در اذیت هستم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      نیاز هست حتمامعاینه و بررسی بشین 

      ممکنه آزمایش خون و سونوگرافی لازم باشه

    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      نیاز هست حتمامعاینه و بررسی بشین 

      ممکنه آزمایش خون و سونوگرافی لازم باشه

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    والیبال بازی میکنم بیشتر در پست اسپکر در حین بازی در محل اتصال تاندون آشیل به پاشنه پا احساس کشیدگی با گرما کردم زیاد بهش توجه نکردم و به بازی ادامه دادم بعد از مدت دوساعت درد بسیار شدیدی در قسمت پاشنه و کف پا شروع شد که حتی نمی تونستم پام رو روی زمین بزارم به دکتر متخصص ارتوپد مراجعه کردم بعد از معاینه فرمودند امکان پارگی میکروسکوپی در محل اتصال آشیل به پاشنه وجود داره نه عکس وسونو و ام ار آی برام ننوشتن فقط گفتند حداقل باید ۲ ماه و حداکثر ۴ ماه از ورزش خودداری کنم و چند تا داروی ویتامین و ضد درد برام نوشتن .حالا بعد از گذشت ۶ هفته در حرکت و راه رفتن مشکل ندارم فقط هنگام صبح که از خواب پا میشم برای مدت یک دقیقه درد خفیف دارم .ولی وقتی با انگشت ناحیه مربوطه رو لمس می کنم کمی درد داره .می خواستم نظرتون بفرمایید.با تشکر و سپاس
    سن:۵۷ قد:۱۷۰وزن:۸۲
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش)

      درود

      فيزيوتراپى با شاك ويو به درد شما مى خوره 

  • تصویر کاربر اسماعیل دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام وقت عالی بخیر
    التهاب بورسیت تاندون آشیل داشتم بعد از دو سال تحمل درد ناچار شدم سه مرحله کورتون تزریق کنم متاسفانه قسمت اتصال تاندون آشیل به پاشنه آسیب شدید پیدا کرده و سونو نشان میدهد که قسمتی از تاندون پاره شده و در راه رفتن کمی دچار اختلال شدم
    جواب سونوگرافی :
    T400 10 o
    Soff Toue Elraonography
    Left achiles tendon is enlarged without obvious hyper emia
    n l6mm to calcaneal attachment two calcifications are noted in tendon
    Below this calcification nomal achilles tendon is disrupted which coulgl yc
    be due to partial tear
    Obvious fluid is not detected duperficial or deep to tendon.
    Ca
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ام آر آى و معاينه لازمه 

  • تصویر کاربر اسماعیل دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    با سلام وقت بخیر
    برجستگی در قسمت تاندون آشیل پشت پاشنه پا دارم و سه مرتبه کورتون تزریق کردم و محل اتصال تاندون آشیل به استخوان شل شده و حالت فرورفتگی دارد و قسمت بالای آن حالت صدفی و ضخیم شده و قدرت پایم خیلی ضعیف شده است لطفاً راهنمایی بفرمائید
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نيايد كورتون زده مى شد احتمالا تاندون از روى استخوان كنده شده و عمل مى خواد 

      ام آر آى و معاينه لازمه 

  • تصویر کاربر مرضیه دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    من مدت زیادی هست که پشت پاشنه پاهام درد میکنه و این درد زمان استراحت خیلی بیشتره. به حدی که نمیتونم پشت پاشنه پام را روی زمین بزارم مثلا وقتی رو پشت خوابیدم یا پاهام را دراز کردم. عکس گرفتم خار پاشنه نبوده. وقتی هم پشت پاشنه را فشار میدم درد میگیره.
    قد160
    وزن 66
    سن 36
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ام آر آى كنيد

  • تصویر کاربر سیف چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام، یک ماه پیش تصادف کردم و پلاتین در قسمت تیبیا نزدیک به زانو گذاشتم، میخواستم بدونم چه مدت طول میکشه تا بتونم عادی راه برم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اقلا سه ماه

  • تصویر کاربر مژده یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ۴هفته پیش متاتاس پنجم پای چپم در جای قاعده اش که حالت غضروف داره شکست دکتر گفت ۶ هفته پاتو زمین نذار ولی دکتر دیگری گفت فقط ۳ هفته زمین نذار بعد ۳ هفته با گچ زمین بذار نظر تون رو نی فرمایید دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نظر دوم رو قبول دارم

  • تصویر کاربر اسماعیل شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    MRI OF THE LT. مفصل مچ پا:
    تصاویر طبق پروتکل معمولی به دست می آیند که نشان می دهد:
    شواهدی از تاندون پاتی آشیل دیستال وجود دارد که به عنوان نشان داده شده است
    ضخیم شدن و افزایش شدت سیگنال بینابینی.
    ادم در محل وارد شدن به استخوان پاشنه نیز دیده می شود.
    حداقل افیوژن در بورس رتروکلکانئال دیده می شود.
    فاسیای پلانتار قابل توجه نیست.
    شدت سیگنال طبیعی قسمت استخوانی دیده می شود.
    هیچ ضایعه استخوانی تالوس مشاهده نشده است.
    تاندون های داخلی و جانبی دست نخورده هستند.
    تاندون های اکستانسور قابل توجه نیستند.
    رباط های تالوفیبولار قدامی و خلفی دست نخورده هستند.
    رباط دلتوئید قابل توجه نیست.
    هیچ افیوژن مفصلی مشاهده نمی شود.
    توده بافت نرم وجود ندارد.
    خالصانه
    ز.زار، م.د
    هممحمدی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      در صورت ادامه درد بيش از ٦-١٢ ماه جراحى لازمه

  • تصویر کاربر مستر شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام
    با اینکه چند ماهی فوتسال رو کنار گذاشتم اما همچنان درد پاشنه پام تا ساق پام منو بیقرار کرده و این درد شبا بیشتر میشه و نمیذاره بخوابم،لطفا راه کاری دارین بگین
    منطقه محرومم دسترسی ب متخصص ندارم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      تمرینات کششی برای عضلات ساق . کف پا

  • تصویر کاربر اسرا دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام رباط زانوی چپم ترکیده وقتی راه میرم انگار پام خالی می کنه میرم دکتر فقط ویتامین میده کمی خوب میشه بده چند روز همون میشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه دقيق و ام آر آى لازمه 

      دارو كمكى نمى كنه

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر