منو

درمان کف پای صاف در کودکان + علائم و نشانه ها

برخی نوزادان معمولا با مشکل مادرزادی صافی کف پای صاف و قوس طبیعی کف پا ممکن است تا سن ۷ الی ۱۰ سالگی نیز ایجاد نشود. در این مقاله به بررسی علل و درمان کف پای صاف در کودکان می پردازیم.


در یک بررسی آماری نشان داده شد که %۵۴ کودکان در سن ۳ سالگی کف پای صاف داشتند. این در حالی که این میزان در ۶ ساله ها %۲۴ بود. %۲۰-۱۵ بزرگسالن درجاتی از صافی کف پا دارند که اکثرا بدون علامت است.

صافی کف پا در کودکان به دلیل این واقعیت که استخوان ها و مفاصل آنها هنوز انعطاف پذیر است، بسیار شایع است. صافی کف پا در اغلب کودکان وجود دارد که بین سنین سه تا شش سالگی برطرف می‌شود، اگر بعد از این سن صافی کف پا همچنان وجود داشت باید از روش‌های فیزیوتراپی که شامل کشش عضلات پشت ساق پا، تقویت عضلات بین استخوانی کف پا و عضلات جلوی ساق پا و بهبود انعطاف پذیری مفاصل کف پاست، کمک بگیرد. بدون مشورت پزشک متخصص اطفال در کودکان اقدام به درمان این بیماری نکنید.

انواع کف پای صاف

سه نوع کف پای صاف در انسان ها وجود دارد. دانستن نوع صافی کف پای فرزندتان به شما و پزشک کمک می کند بهترین درمان صافی کف پا را برای او در نظر بگیرید.

– کف پای صاف انعطاف پذیر

تقریبا تمام کودکانی که کف پای آن ها صاف است، پاهای هایپرموبل یا به شدت انعطاف پذیری دارند. این حالت همراه با درد نیست، موجب از کار افتادگی نمی شود، نیاز به درمان ندارد و هر دو کف پا را درگیر می کند.

– صافی انعطاف پذیر و تاندون کوتاه

به ندرت در کودکان اتفاق می افتد، هر دو پا را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب درد و از کار افتادگی پا در کودک می شود.

– صافی خشک

این مدل صافی از انواع صافی های دیگر کمتر رایج است. افرادی که مشکلات استخوانی پا دارند، معمولا به آن مبتلا می شوند. از هر ۴ نفری که این نوع صافی کف پا را دارد، ۱ نفر دچار درد و از کار افتادگی می شود. در نیمی از موارد، هر دو پا بدین شکل است.

⚠ توجه

بسیاری از کودکان خردسال کف پای صافی دارند که به آن عارضه کف پای صاف قابل انعطاف گفته می‌شود. هنگامی که کودک می‌ ایستید کف پایش صاف دیده می‌شود. اما هنگامی که کودک پایش را بلند می‌کند قوس کمی نمایان می‌شود. در اکثر موارد با بالا رفتن سن کودک قوس کف پایش نیز کامل‌ تر می‌شود.

کف پای صاف در کودکان

علل شایع صافی کف پا

  • عوامل ژنتیکی. کف پای صاف از والدین به فرزندان می تواند منتقل شود.
  • قوس ضعیف. به این معنی که قوس هنگام نشستن فرد قابل مشاهده است اما هنگام ایستادن پا روی زمین صاف می شود.
  • آسیب پا یا مچ پا
  • آرتروز یا آرتریت روماتوئید
  • آسیب. اختلال در عملکرد، یا پارگی تاندون خلفی تیبیا
  • سیستم عصبی یا بیماری های عضلانی. مانند فلج مغزی، دیستروفی عضلانی یا اسپینا بیفیدا

 

چگونه میتوان کوتاهی پا را تشخیص داد؟

عوارض کف پای صاف

اگر چه صافی کف پا تنها یک عارضه مربوط به پا به نظر می رسد، پاهای صاف مجموعه ای از مشکلات را در قسمت های دیگر بدن مثل قوزک، زانو ها و لگن ایجاد کرده و آن ها را از شکل طبیعی خود خارج می کنند. برخی از مشکلات احتمالی عبارت اند از:

❇ درد مفاصل

❇ ضعف و خستگی عضلات

❇ الگوی غلط راه رفتن

❇ نوک پایی راه رفتن

❇ رشد ضعیف پا

کف پای صاف بیش از همه در کودکان زیر هفت سال مشکل ساز می شود. اگر کودک شما هنوز به این سن نرسیده است، پاهایش میزان زیادی غضروف دارد.

همانند قسمت نرمی که در سر بوده و بعدا سفت شده، غضروف پا هم در گذر زمان نرمی اش را از دست داده و به استخوان تبدیل می شود. این مساله بدین معنا است که اگر کودک حین رشد استخوانی اش درست راه نرود، شکل و روند رشد پا با خلل مواجه می شود.

همچنین بسیاری از افراد، با مشکل گودی کف پا مواجه هستند که آن نیز، عوارض و مشکلات خاص خود را دارد.
کف پای صاف

معافیت از سربازی و کف پای صاف

از آنجا که در صورت صافی کف پا، عموماً کمردرد نیز در حین راه رفتن های طولانی و خستگی پا و عدم توانایی ایستادن به مدت زیاد بر فرد مستولی می شود، مشمولین سربازی در صورت ابتلا به دفرمیتی صافی کف پا، که اغلب یک مشکل مادرزادی است، بسته به شدت صافی، از معافیت دائم و معافیت از رزم برخوردار می شوند. معافیت از سربازی مشروط به تشخیص صافی کف پا توسط پزشک است.

صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است؟

صافی کف پا در کودکان به دلیل این واقعیت که استخوان ها و مفاصل آنها هنوز انعطاف پذیر است، بسیار شایع است. صافی کف پا در اغلب کودکان وجود دارد که بین سنین سه تا شش سالگی برطرف می‌شود، اگر بعد از این سن صافی کف پا همچنان وجود داشت باید از روش‌های فیزیوتراپی که شامل کشش عضلات پشت ساق پا، تقویت عضلات بین استخوانی کف پا و عضلات جلوی ساق پا و بهبود انعطاف پذیری مفاصل کف پاست، کمک بگیرد. بدون مشورت پزشک متخصص اطفال در کودکان اقدام به درمان این بیماری نکنید.

روش تست کف پای صاف

شما می‌توانید با انجام آزمایش ساده ی زیر به راحتی بفهمید که آیا به افتادگی قوس یا صافی کف پا مبتلا هستید یا خیر. برای انجام این آزمایش:

–  ابتدا کف پاهای خود را خیس کنید.

– روی یک سطح صاف، همانند یک پیاده‌روی سیمانی، بایستید که بتواند اثر پایتان را به شما نشان دهد.

– حالا کنار بروید و به اثر پاهایتان نگاه کنید. اگر اثر تمامی کف پایتان را روی سطح دیدید، به احتمال زیاد شما به بیماری کف پای صاف دچار هستید.

معاینه پا

روش تشخیص کف پای صاف در کودکان

برای تشخیص کف پای صاف در کودکان می توانید پای کودک خود را خیس کرده و روی سطح سیمانی قرار داده، اگر اثر تمام کف پای کودک، روی سطح سیمانی نمایان بود یعنی کودک شما به کف پای صاف مبتلا است و باید به پزشک مراجعه کنید. روش دیگر تشخیص کف پای صاف در کودکان به این صورت است که کف پای کودک را به رنگ های بی ضرر و مخصوص کودکان آغشته کرده و پاهای کودک را روی کاغذ یا روی کاشی حمام قرار دهید اگر تصویر کف پای کودک شما به صورت کامل روی کاغذ دیده شد، کودک شما کف پای صافی دارد. این روش به دلیل رنگی بودن پای کودکان جذابیت بیشتری برای کودکان دارد.

اگر کودک شما به کف پای صاف مبتلا باشد، پزشک از شما در مورد وجود هر گونه سابقه صافی کف پا یا بیماری‌ های موروثی مچ پا در خانواده تان سوال خواهد پرسید. بیمار در هر سنی که باشد، پزشک در مورد فعالیتهای شغلی و تفریحی او، هرگونه آسیبی که پیش تر به مچ پایش وارد شده یا هرگونه عمل جراحی که روی مچ پای او انجام شده و همچنین نوع کفشی که از آن استفاده می کند، سؤالاتی را خواهد پرسید.

پزشک کفش‌های تان را برای یافتن هرگونه نشانه‌ای از ساییدگی بیش از اندازه بررسی می‌کند. اغلب، ساییدگی کفش ها اطلاعات با ارزشی را در مورد مشکلات راه رفتن و هر گونه ضعف در هم‌ ترازی استخوان ها برای پزشک فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: کفش ورزشی مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

پزشک مچ پاهای تان را از لحاظ انعطاف‌ پذیری، دامنه ی حرکت و همچنین وجود حساسیت به لمس یا هرگونه وضعیت غیرطبیعی در استخوان، مورد معاینه قرار خواهد داد و بسته به نتایج این معاینه فیزیکی، ممکن است گرفتن عکس رادیولوژی را به شما توصیه کند.

کف پای صاف

دستگاه تشخیص کف پای صاف

روش دقیق تری برای تشخیص کف پای صاف وجود دارد که از دستگاه تشخیص کف پای صاف به نام اسکن کف پا استفاده می شود. اسکن کف پا صفحه‌ای‌ دارد که بیمار با پاهای خود روی آن قرار می گیرد و دستگاه بر اساس فشاری که پا بر صفحه حساس آن وارد کرده است، می‌تواند اثر پای بیمار و نیز میزان صاف بودن کف پا را مشخص کند. از این دستگاه می‌توان برای تشخیص صافی کف پا و همچنین به دلیل کم‌ هزینه بودن آن می‌توان برای غربالگری صاف بودن کف پا استفاده کرد. برای اطلاع از صاف بودن کف پای خود می توانید به مراکز تخصصی مراجعه کرده و این اسکن را انجام دهید و از اولین لحظه شروع صاف شدن کف پای خود باخبر شوید.

علائم صاف بودن کف پا در کودکان

❇ درد پا، ساق یا زانو

❇ انحراف پاشنه پا به سمت خارج در حالی که کودک می ایستد.

❇ بد راه رفتن کودک

❇ مشکل در پوشیدن کفش و ساییدگی نا متقارن کفش ها

❇ کاهش انرژی در فعالیت های فیزیکی

علت صاف شدن کف پای کودکان چیست؟

بیش از یک دلیل احتمالی برای این حالت وجود دارد. اما یکی از شاخصه های اصلی حالت عضلات کودک است.

ضعف عضلات

مشکل اصلی کودکانی که ضعف عضلانی دارند، شل بودن رباط است. به بیان ساده تر، رباط ها یا بافت های رابط در این کودکان زیاد کش می آیند. در نتیجه حرکت و جنبش بیش از اندازه معمول شده، استخوان پاشنه پای کودک به داخل می چرخد و قوس پا از بین می رود.

عضلات زیاد

در کودکانی که تون عضلانی بالایی دارند، تاندون کوتاه است و پا به سمت داخل کشیده می شود.

هزینه جراحی صافی کف پا

هزینه عمل کف پای صاف برای هر فردی متفاوت است و منحصرا یک قیمت خاص نیست و همچنین هزینه آن بستگی به شدت صافی کف پا، یا صافی کف پا به همراه دفورمیتی مچ پا و… دارد لذا هزینه دقیق آن را نمی توان گفت. شما می توانید برای پرسش از دکتر به لینک زیر مراجعه کنید و سوال خود را از دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا بپرسید.

👈👈👈 از دکتر بپرسید

درمان کف پای صاف در کودکان

تا سن ۳ سالگی کف پای صاف انعطاف پذیر نیاز به هیچ درمانی ندارد و استفاده از کفش های طبی و کفی های مختلف توصیه نمی شود، مگر این که سابقه خانوادگی قوی وجود کف پای صاف وجود داشته باشد که تا سن بلوغ، خود به خود اصلاح نشده است.

پس از سن ۳ سالگی، اگر کودک علامتی نداشته باشد، اغلب نیازی به درمان ندارد، اما اگر کودک علامت داشته باشد به درمان نیاز خواهد بود.

⬅ روش های غیر جراحی درمان صافی کف پا در اطفال

❇ کاهش سطح فعالیت برای کم کردن درد

❇ استفاده از کفی های مخصوص

❇ درمان فیزیکی شامل تمرینات کششی برای تاندون آشیل

❇ مسکن برای کاهش درد

❇ استفاده از کفش های طبی مخصوص

گاهی درمان جراحی برای کاهش علائم صافی کف پا و بهبود عملکرد پا لازم است.

برای درمان کف پای صاف به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

کف پای صاف عارضه ای است که در آن تمام سطح کف پای بیمار با زمین برخورد دارد و قوسی در آن دیده نمی شود که ممکن است منجر به اختلال در کارکرد مچ پا، زانو درد، کمر درد و پا درد شود، برای درمان کف پای صاف باید به متخصص ارتوپدی و کسی که دانش کافی در این زمینه داشته باشد، مراجعه کرد. برای رزرو وقت اینترنتی از دکتر غلامرضا نادری بورد تخصصی ارتوپدی، آرتروسکوپی و آرتروپلاستی – فلوشیپ جراحی مچ پا و پا – درمان آسیب های ورزشی به لینک زیر مراجعه کنید.

👈👈👈 نوبت دهی دکتر غلامرضا نادری

کفش مخصوص کف پای صاف کودکان

پزشک ممکن است پس از معاینه پای کودک تشخیص دهد که کودک نیاز به کفش مخصوص کف پای صاف دارد و آن را برای کودک تجویز کند. معمولا مناسب ترین سن برای تشخیص کف پای صاف کودکان بعد از ۳ سالگی کودک است. در ادامه تصویر مربوط به کفش مخصوص کف پای صاف کودکان را آورده ایم.

کفش مخصوص کف پای صاف کودکان

ورزش برای کف پای صاف

ورزش های زیر را سه بار در هفته و در ۲ ست ۱۰ تایی انجام دهید. هر کشش را به میزان ۱ دقیقه انجام دهید.

ورزش برای کف پای صاف

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقالات زیر را نیز بخوانید:

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجید یکشنبه ۳۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام به تازگی جراحی ترمیم لیگامانهای مچ‌پا انجام‌دادم تازه پامو باز کردم میخواستم بدونم چه مدت طول میکشه درده پام بیفته وبدون درد راه برم فعلا فیزیوتراپی میکنم درد عجیبی دور قوزک پام و پشت قوزک سمت پشت ساق پام دارم انگار استخوان وارد گوشت میشه ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      درود
      چون عمل كرديد لطفا با جراح خودتون در ميان بگذاريد
      با احترام
  • تصویر کاربر محمود سه شنبه ۱۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام جناب نادری. من الان یک ماه هست که عمل ساق پای چپ انجام دادم و پلاتین گذاشتن تو پام..هم درشت نی شکسته و هم نازک نی. بعد الان مشکلاتی که دارم یکی آینه که پلاتین که توی پام هست خیلی بالاست و تا روی زانو رسیده و بعد من که از دکتر پرسیدم گفت که اینجوری گذاشتم که وقتی میخوام درش بیاره راحت بشه. الان 70 درصد درشت نی پام جوش خورده. ولی هر باری که پام رو خم و راست میکنم پلاتین به پام ضربه میزنه و احساس میکنم استخوان زانوم داره میشکنه . در صورتی که دکتر گفته آروم آروم تمرین کن تا پات رو بذارم زمین. الان من با این پلاتینی که تا زانوهام اومده و به استخوانام فشار میانه چیکار باید بکنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      درود
      البته بهتر بود اونقدر بالا قرار نمى دادن كه مزاحمت ايجاد كنه
      دو راه هست: يا دو تا سه ماه ديگه صبر كنيد تا كامل جوش بخوره
      يا در اولين فرصت ميله رو با سايز كوتاهتر عوض كنيد يا اگه پايين جاى كافى هست بايد پيچ ها رو باز كنندو ميله رو بكوبن تا پايين تر بره
      با احترام
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 355 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    فردی ۱۷ ساله هستم که هنگامی که پا های خودم را جفت میکنم نمیتوانم بشینم
    و ساق پایم درد میگیرد و تعادل خود را از دست میدهم
    آیا قابل درمان هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      درود
      بايد معاينه إز نظر اعصاب بشين و اگه نرمال بود به ارتوپد مراجعه كنيد
      با احترام
  • تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    Mostafa Tavasoli, [۱۳.۱۱.۱۷ ۱۱:۰۳]
    سلام روزتون خوش

    Mostafa Tavasoli, [۱۳.۱۱.۱۷ ۱۱:۰۹]
    من دچار آسیب دیدگی مچ پا در حین ورزش شدم.عکس mri گرفتم و رفتم دکتر.بهم گفتم رباطم (رباط کوتاهی در قسمت بیرونی مچ پا که بهش تقریبا هیچ وقت فشار وارد نمیشه و بخازر همین درد نداره )آسیب دیده و غضروف مچ پام ملتهب هست و توش ( یا اطرافش .دقیق یادم نیست) آب جمع شده.پام درد نداره ولی حس میکنم که یکم اون داخل ملتهبه.بهم مصرف ویتامین D رو پیشنهاد کردن ( با توجه به کمبود من که تو آزمایش خون مشخص شد)و گفتن میتونم به کارهای روز مره ادامه بدم از جمله ورزش .تا ببینیم بهتر میشه یا بدتر .که بعدش بریم سراغ آرتروسکوپی.
    نظر شما چیه.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      درود
      نفرمودين كه چه مدت إز صدمه گذشته
      ولى اون چه مهم هست أينه كه قبل إز برگشت به فعاليت بايد بدون علامت شده باشين و در معاينة ناپايدارى نداشته باشين
      با احترام
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما دکتر گرامی. من چهار ماه عمل آرتروسکوپی غضروف مچ پا انجام دادم الان وقتی مچ پام رو بالا میبرم قوزک پام بشدت درد میگیره مشکل چیه فقط مچ پا رو بلا میبرم در میگیره پایین میبرم مشکلی نداره با احترام
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      درود به شما
      احتمالا به خاطر بافت التهابى داخل مفصل هست البته به شرطى كه غضروف كامل ترميم شده باشه
      اگر ترميم غضروف كامل باشه تزريق أسيد هيالورونيك يا كورتون داخل مفصل مفيد هست
      لطفا با پزشك معالجتون هم در اين مورد مشورت بفرماييد
  • تصویر کاربر عباسی پنجشنبه ۱۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 356 مشاهده پرسش
    سلام؛
    آقایی جوان هستم که باوجود اینکه صافی کف پا ندارم اما چند هفته است که احساس کشیدگی و درد نسبتا شدیدی در قیمت میانی کف پا(قوس پا) دارم به صورتی که پس از بلند شدن از رختخواب یا پس از چند دقیقه نشستن، هنگامی که میخواهم بلند شوم و راه بروم اذیت می شوم.
    حال:
    -آیا ممکن است به دلیل عدم استفاده از کفش برای دویدن روی تردمیل باشد؟
    -آیا ممکن است دچار فاسئیت پلانتار شده باشم؟
    -برای رفع و درمان این مشکل چه توصیه ای دارید و چه کنم؟(دارویی؟ کمکی؟ و...)
    باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      درود بر شما
      با توجه به علايم محتملترين تشخيص فاشئيت پلانتار هست
      جهت حركت هاى اصلاحى بخش خار پاشنه رو در همين وبسايت مطالعه بفرماييد و به اون عمل كنيد
      از راه رفتن روى ترد ميل بدون كفش أكيدا اجتناب كنيد
      اگر بعد از سه هفته تمرين بر أساس انچه در وبسايت ذكر شده بهتر نشدين بايد حتما معاينه بشين
      با سپاس
  • تصویر کاربر ابراهیمی سه شنبه ۱۶ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 356 مشاهده پرسش
    با سلام.بنده اکنون به تشخیص پزشک دارای مچ پایدار میباشم.ولی از اینکه مفصل در حال تخریب هستند مطمءن نیستند.و گفته اتد که باید عکس ایکس ری از مچ پا در حالت ایستاده.سی تی اسکن.ام آر آی.باید انجام پذیرد.آیا با توجه به ضرر بسیار زیاد این مقدار در معرض پرتو قرار گرفتن برای بررسی تخریب مفصل باید حتما این اعمال صورت پذیرد؟
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۶ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      انجام إيكس رى ايستاده و سى تى براى بررسى استخوان عالى و ضروريه
      ام آر آى در صورتى لازم هست كه شك به آسيب رباطها و غضروف مفصلى وجود داشته باشه
      لازمه بدونيد كه در ام آر آى پرتو تابى به بدن شما انجام نمى شه
      موفق باشيد
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر