منو

افزایش قد بعد از بسته شدن صفحه رشد

صفحه رشد، محل رشد استخوان جدید در کودکان و نوجوانان هستند که از غضروف ساخته شده اند. اکثر صفحات رشد، نزدیک به انتهای استخوان های بلند قرار دارند. استخوان های بلند، استخوان هایی هستند که طول آنها بیشتر از عرضشان است. این استخوان ها، عبارتند از:

✳️ استخوان ران (فمور)

✳️ استخوان ساق (تیبیالیس یا درشت نی و فیبولا یا نازک نی)

✳️ استخوان های (رادیوس و اولنا)

✳️ استخوان های دست و پاها

صفحه رشد چه کاری انجام می دهد؟

صفحات رشد، به رشد استخوان های بدن کمک می کنند. معمولاً در هر استخوان بلند، دو صفحه رشد وجود دارد که طول و عرض استخوان را افزایش می دهند. زمانی که کودکان رشد می کنند، صفحات رشد تبدیل به یک استخوان سخت می شوند. صفحه رشدی که کاملاً سخت شده باشد، یک صفحه رشد بسته است. پس از بسته شدن صفحه رشد، استخوان ها دیگر رشد طولی نمی کنند.

شکستگی صفحه رشد مچ پا

چه زمانی صفحات رشد بسته می شوند؟

صفحات رشد معمولاً نزدیک به انتهای دوران بلوغ بسته می شوند. جهش رشد برای دختران معمولاً در سن ۱۵-۱۳ سالگی و برای پسران در سن ۱۷-۱۵ سالگی صورت می گیرد. البته، بسیاری از کودکان تا اواخر دوران نوجوانی به افزایش قد ادامه می دهند، اما میزان زیادی از رشد قدی آنها در این سنین تمام می شود.

توقف رشد در نوجوانان به این دلیل است که صفحات رشد آنها اندکی پس از بلوغ بسته می شوند. صفحات رشد، لایه های غضروفی هستند که نزدیک به انتهای استخوان های کودکان و نوجوانان قرار دارند. آنها قسمتی از استخوانهایی هستند که رشد طولی دارند.

راه های باز شدن صفحه رشد

متاسفانه هیچ راهی برای باز شدن مجدد صفحات رشد وجود ندارد و تمامی تبلیغاتی که در این زمینه صورت میگیرد، دروغی بیش نیست.

افزایش قد پس از بسته شدن صفحات رشد

حتی با وجود تغذیه سالم، قد اکثر افراد پس از سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی افزایش پیدا نمی کند. دلیل متوقف شدن افزایش قد، بسته شدن صفحات رشد می باشد. صفحات رشد یا صفحات اپیفیزیال، غضروف های خاصی در انتهای استخوانهای طولی هستند. اصولاً، افزایش قد به علت بلند شدن استخوان های طولی در زمان “فعال” یا “باز” بودن صفحات رشد می باشد.

در اواخر دوران بلوغ، تغییرات هورمونی موجب سخت یا بسته شدن صفحات رشد و متوقف شدن افزایش طول استخوان ها می شود. صفحه رشد، در زنان حدوداً در سن ۱۶ سالگی و در مردان بین سنین ۱۴ و ۱۹ سالگی بسته می شوند. با وجود اینکه در سنین بزرگسالی، رشد استخوان های طولی متوقف می شود، اما تغییرات جزئی قد، در طول روز طبیعی می باشد. دلیل این تغییرات در طول روز، فشرده شدن جزئی دیسک های ستون فقرات است.

افزایش قد پس از بسته شدن صفحات رشد

فعالیت های روزانه، غضروف و مایع ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می دهند و در طول روز موجب کوتاهی جزئی قد می شوند. این کاهش قد در طول روز ممکن است تا حدود نیم اینچ (۱.۵ سانتی متر) باشد. تحقیقات نشان داده اند که افزایش طول دیسک های ستون فقرات، ممکن است تا اوایل میانسالی ادامه داشته باشد، اما تأثیر آنها روی قد کلی، کم است.

جلوگیری از بسته شدن صفحات رشد

گرچه، اکثر بزرگسالان پس از سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی بلندتر نمی شوند، موارد استثنا نیز وجود دارد. بسته شدن صفحات رشد ممکن است در برخی افراد به تأخیر بیفتد. اگر صفحات رشد پس از ۱۸ تا ۲۰ سالگی، باز باقی بمانند، (که غیر معمول است) افزایش قد ادامه پیدا می کند. همچنین، برخی افراد ممکن است به بیماری ژیگانتیسم یا غول پیکری مبتلا باشند.

این شرایط موجب رشد بیش از حد می شود که اغلب به دلیل تولید هورمون رشد بیش از حد می باشد. اما، معمولاً فقط قد این افراد افزایش پیدا می کند تا زمانیکه در حدود سن ۲۲ سالگی، صفحات رشد آنها بسته شود. علاوه بر این، ممکن است نوعی هموکروماتوز موجب جذب آهن بیش از حد در روده ها و نیز افزایش قد شود. به طور کلی، این شرایط می توانند موجب افزایش قد شوند تا زمانی که صفحات رشد بسته شوند.

بسته شدن صفحات رشد قد

علائم صفحه رشد بسته

صفحات رشد روی اشعه ی ایکس شبیه به خطوطی تیره در انتهای استخوان ها به نظر می رسند. در اواخر رشد، زمانی که غضروف ها کاملاً تبدیل به استخوان های سخت می شوند، هیچ خط تیره ای روی اشعه ی ایکس مشاهده نمی شود. در این زمان، صفحات رشد بسته هستند.

صفحات رشد تا چه زمانی باز است

بهترین راه برای تشخیص ادامه رشد استخوان های شما این است که یک رادیولوژیست، تصویر اشعه ی ایکس مچ دست شما را تفسیر کند.

۱. افزایش قد خود را بررسی کنید. هر یک یا دوماه یک بار، میزان افزایش قد خود را ثبت کنید.

۲. به پزشک مراجعه کنید.

۳. سن شما و نیز میزان قد والدین و بستگان نزدیکتان، عوامل تأثیر گذاری در میزان افزایش قد شما هستند.

در این مقاله، جراحی افزایش قد را توصیف می کنیم و به توضیح روش های جراحی، هزینه عمل افزایش قد، ملاحظات و دوره ی بهبودی این جراحی می پردازیم.

درمان شکستگی صفحه رشد

درمان شکستگی صفحه رشد بستگی به شدت شکستگی دارد. شکستگی های خفیف تر معمولاً فقط نیاز به گچ یا آتل دارند. اگر شکستگی از صفحه رشد عبور کند یا وارد مفصل شود و همراه جا به جایی باشد، ممکن است نیاز به جراحی باشد. صفحات رشدی که از طریق جراحی دوباره تراز می شوند، ممکن است احتمال بهبودی دوباره ی آنها بیشتر باشد و دوباره رشد کنند.

آسیب صفحه رشد مچ پا

در زمان صدمه دیدن، به سختی می توان گفت که صفحه رشد دچار آسیب دائمی شده است. پزشک ممکن است توصیه کند که چند سال پس از شکستگی، برای اطمینان از رشد مناسب صفحه رشد، شرایط بیمار با تصویربرداری اشعه ی ایکس بررسی شود. وقتی که کودک دچار شکستگی صفحه رشد می شود، بسته به محل و شدت آسیب دیدگی، تا زمان پایان رشد استخوان ها باید تحت نظر پزشک باشد.

چگونه می توان هورمون رشد را افزایش داد

افزایش هورمون رشد با تغذیه مناسب

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۸ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر. بنده ۲۲ سالمه قد ۱۷۷ وزن ۷۸
    من تقریبا ۹ ماه پیش تعادل ام از دست دادم متور افتاد رو پای چپم و بعد از اتفاق فکر میکردم چیزی نشده و بلافاصله به رانندگی ادامه دادم . بعد از گذشت ده دقیقه خاستم سوار متور بشم که پام پیچ خورد و متور افتاد روم! درد شدیدی داشتم و نتونستم ادامه بدم بعد از چن ساعت پام ورم کرد رفتم دکتر عکس انداختم و گفتن مشکل شکستنی ندارم !؟ ۱۰ روز استراحت کردم... یکبار ک خاستم از ارتفاع ای بپرم در رفت و خوردم زمین ولی درد انچنانی نداشت . بعد از گذشت ۸ ماه پیگر شدم و رفتم دکتر ام ار ای گرفتم و گفتن رباط صلیبی پاره شده و باید عمل کنی !! الان هیچ دردی ندارم راحت میتونم بلند شم و راه برم !! ولی در مسافت طولانی خستگی و خطا رفتن پام حس میکنم !و موقع بلند شدن صدا میده ؟الان گیر کردم از کسای ک عمل کردن پرس جو کردم ۳۰ درصد راضی بودن . باور کنید دقدقه فکریم شده این گیر کردم چیکار کنم !!فقط میخام مثل قبل بشم ترو خدا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۲ دی ۱( 1 سال پیش)
      .
    2. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۲ دی ۱( 1 سال پیش)
      .
    3. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۲ دی ۱( 1 سال پیش)
      Ctrl
    4. تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ دی ۱( 1 سال پیش)
      آقای دکتر جواب مارو ندادین !!!؟
    5. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)

      لازمه معاینه بشین و اگر در معاینه زانو ناپایدار باشه حتما عمل می خواد

    6. تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۵ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام مجدد آقای دکتر . وقت دهی تون خیلی زمان بره ۷ ماه دیگ ؟؟!
    7. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۸ دی ۱( 1 سال پیش)

      نوبت رو بگیرید بعد با منشی من هماهنگ کنید برای جلو انداختن نوبت

    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر رحیم یکشنبه ۲۰ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    درود
    آقای دکتر بنده یک ماه پیش مشکلمو مطرح کردم، فرمودید که ام آر آی لازم هست، برای برج ۱۱ پیش شما نوبت دارم، از آنجا که شهرستان هستم، اگه امکانش هست محبت کنید و نسخه الکترونیکی (تامین اجتماعی) ام آر آی صادر بفرمایید تا با همراه داشتن ام آر آی به شما مراجعه کنم
    تصویر پرسش و پاسخ قبلی که شامل شرح حال+تصویر اطلاعات هویتی جهت صدور نسخه را در تصاویر پیوست ارسال کردم🙏
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ آذر ۱( 1 سال پیش)

      ننوشتید کدوم سمت هر دو رو نوشتم

  • تصویر کاربر غلامرضا شنبه ۲۸ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    باسلام وقتتون بخیر باشه من ۶۶سالمه ۲۰ساله ک دیابت دارم پای چپم وسط انگشت کوچک و چهارم چندسالی یه دکمه در اومده بود چند وقتی میشه ک ترکیده بوی بدی میده ملتهب شده بشدت درد میکنه و ورم کرده من ساکن شاهرود هستم اگر دکتری مدنظرتون هست معرفی کنید حضوری برم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۸ آبان ۱( 1 سال پیش)

      به آقایان دکتر بینش متخصص عفونی و دکتر باقری متخصص ارتوپدی مراجعه کنید

      حتما یک سونوگرافی داپلر شریانی هم از پاها بگیرید

  • تصویر کاربر شایگان چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام.
    پسرم ۱۶ساله ست.قدش ۱۶۸ سانته. قد من پدرش ۱۸۰و نادر ۱۶۰ هست .دایی شون ۱۸۲ هسن. عموهاشون هم به ترتیب ۱۹۰و۱۸۰ هستن‌.
    باتوجه به عکس رادیولوژی از زانوی چپ به توصیه پزشک غددشون حدود ۲۰ درصد از صفحه رشدشان باز است‌.حدودا ۳.۵ ماه پیش گرفتیم‌. ایشون می گفتن نهایتا ۲تا۳سانت رشد کنه. ولی با تغذیه به ۱۶۸ رسیده. دوست داریم حتما بالای ۱۸۰ قدش بشه. چه کار کنیم‌ با دارو و حرکات خاص میشه کمک کنید تا صفحه رشدش بازه قد بکشه!!؟ سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش)

      تضمین نیست که بالای 180 بشه

      ورزش های کششی و خواب مناسب و مکمل ها تا حدی موثرن

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من متولد ۸۴ هستم و قدم ۱۷۲ توی سن حدودا ۱۳ الی ۱۴ سالگی ریشام شروع ب درومدن کرد ب نظر خودم بلوغ زود رس گرفتم با توجه با عکس صفحه رشد بازه و امیدی برای افزایش قد هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش)

      صفحه رشد بسته است و حداکثر 2-5 سانت رشد می کنید احتمالا

  • تصویر کاربر ستاره شنبه ۱۴ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.من دختر ۱۵ ساله با قد ۱۷۲ و وزن ۵۴ کیلو هستم.پریودم در ۱۰ سالگی شروع شد.مامانم قدش ۱۶۷ و پدرم قدش ۱۷۹ هست.میخوام ببینم ایا هنوز امکان رشد قدم هست.من میخوام قدم به ۱۷۸ برسه.من دو سال پیش اضافه وزن داشتم و ۷۰ کیلو بودم.در دوسال کم کردم و به۵۴ رسیدم.تو این دو سال قدم ۵ ۶ سانت رشد کرد.ولی قبلش که چاق بودم تقریبا ثابت بود.الان هم از نظر تغذیه و خواب مشکلی ندارم و ورزش هایی مثل دویدن و بوکس انجام میدم.کشش هم میرم بعد از دویدن و از قرص ال ارجنین هم مصرف مکنم قبل ورزش.دو ماه پیش که خیلی روی رشد قدم متمرکز بودم٬از خواب بخاطر عضله درد شدید توی قسمت ساق پام بیدار میشدم و بعد از چند ثانیه درد کم میشد و ممکن بود دو سه بار در یک شب اتفاق بیوفته.میخوام ببینم ایا صفحه رشدم هنوز باز هست.سال پیش هم در ورزش زانو م پیچ خورد و اب اورد ولی صفحه رشدم اسیبی ندید.بخاطر غضروف زانوم از glucosamine chondroitin استفاده میکردم و الان هم دوباره شروع کردم چون خونده بودم در رشد اثر میذاره.ایا هنوز امکانش رشد هست؟ و پیش بینی میکنید قدم تا چند سانت رشد میکند
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۴ آبان ۱( 1 سال پیش)

      قابل پیش بینی نیست 

      برای صفحه رشد باید رادیوگرافی مچ دست انجام بدین 

      گلوکزامین جز چاق کردن شما خاصیتی نداره

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام وعرض ادب
    مشکل کوتاهی قد دارم ۱۹ سالمه یک ساله هیچ رشدی نداشتم عکس از صفحه رشد مچ دستم گرفتم میخواستم بدونم صفحه رشد باز هست رشد میکنم
    ممنون میشم جواب بدید و راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش)

      صفحات رشد بسته هستن

  • تصویر کاربر سلین چهارشنبه ۱۱ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.دخترمن ۸سال و۳ماهه هست.قدش ۱۲۸.وزنش ۲۹.سن استخوانیش ۸سال و۱۰ماه هست.قد پدرش ۱۸۳.قدمادر ۱۵۷هست.به نظرشما رشدمیکنه قدش؟چون از همکلاسیهاش کوتاهترهست،واز پارسال افزایش قدزیادی نداشته.ممنون میشم منو راهنمایی کنین.خیلی نگرانشم.میترسم کوتوله بمونه.دکتری که بردم براش قرص فولیک اسید نوشته امافک میکنم این کافی نیست.چکارکنم.چی بخرم بخوره.لطفا راه درمانی اگه داره بفرمایین.بیزحمت بفرمایین به امپول هم ممکنه نیاز پیداکنه؟
    1. تصویر کاربر سلین چهارشنبه ۱۳ مهر ۱( 1 سال پیش)
      لطفا پاسخ دهید
    2. تصویر کاربر سلین چهارشنبه ۱۳ مهر ۱( 1 سال پیش)
      اقای دکتر من خیلی وقته منتظرم جوابموبدین ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش)

      حتما رشد می کنه ولی نمی دونم چقدر

      حتما با متخصص غدد اطفال هم مشورت بفرمایید

    4. تصویر کاربر سلین چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش)
      اقای دکتر،من متخصص غدد بردم،اما اسیدفولیک وقرص ویتامین د۵۰۰۰ دادن ،بعدش گفتن اگه رشد نکنه احتمالا امپول میزنیم.به نظرتون نیاز هس به امپول؟زودنیس؟
    5. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۱ آبان ۱( 1 سال پیش)

      برای آمپول زوده هنوز

      سالانه برای ویزیت ببریدشون

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سمیرا چهارشنبه ۲ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    سلام دخترم 13سالشه قدش 151دوساله پریود شده دکتر گفت صفحه ی رشدش بسته شده خیلی ناراحتم ایا دیگ امیدی نیست با ورزش یا دارو
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      هنوز کمی بازه و مقداری رشد خواهد داشت

  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام. دخترم 11 سال و 3 ماهشه، وزنش 43 کیلوگرم و قدش 150 سانتی متر. در این سن پریود شده و به شدت نگران افزایش قد دخترم هستم. آزمایشات کلی دخترم همه خوب بوده و عکس مچ دست هم ازش گرفته ش و z.ratio 114.45 نشون داده. ایا امکان رش قدی تا 165 رو داره یا حداکثر 5 یا 6 سانت افزایش قد ممکنه داشته باشه؟ چه راه حلی پیشنهاد میفرمایید؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      بله رشد خواهد داشت فعلا

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر