منو

افزایش قد بعد از بسته شدن صفحه رشد

صفحه رشد، محل رشد استخوان جدید در کودکان و نوجوانان هستند که از غضروف ساخته شده اند. اکثر صفحات رشد، نزدیک به انتهای استخوان های بلند قرار دارند. استخوان های بلند، استخوان هایی هستند که طول آنها بیشتر از عرضشان است. این استخوان ها، عبارتند از:

✳️ استخوان ران (فمور)

✳️ استخوان ساق (تیبیالیس یا درشت نی و فیبولا یا نازک نی)

✳️ استخوان های (رادیوس و اولنا)

✳️ استخوان های دست و پاها

صفحه رشد چه کاری انجام می دهد؟

صفحات رشد، به رشد استخوان های بدن کمک می کنند. معمولاً در هر استخوان بلند، دو صفحه رشد وجود دارد که طول و عرض استخوان را افزایش می دهند. زمانی که کودکان رشد می کنند، صفحات رشد تبدیل به یک استخوان سخت می شوند. صفحه رشدی که کاملاً سخت شده باشد، یک صفحه رشد بسته است. پس از بسته شدن صفحه رشد، استخوان ها دیگر رشد طولی نمی کنند.

شکستگی صفحه رشد مچ پا

چه زمانی صفحات رشد بسته می شوند؟

صفحات رشد معمولاً نزدیک به انتهای دوران بلوغ بسته می شوند. جهش رشد برای دختران معمولاً در سن ۱۵-۱۳ سالگی و برای پسران در سن ۱۷-۱۵ سالگی صورت می گیرد. البته، بسیاری از کودکان تا اواخر دوران نوجوانی به افزایش قد ادامه می دهند، اما میزان زیادی از رشد قدی آنها در این سنین تمام می شود.

توقف رشد در نوجوانان به این دلیل است که صفحات رشد آنها اندکی پس از بلوغ بسته می شوند. صفحات رشد، لایه های غضروفی هستند که نزدیک به انتهای استخوان های کودکان و نوجوانان قرار دارند. آنها قسمتی از استخوانهایی هستند که رشد طولی دارند.

راه های باز شدن صفحه رشد

متاسفانه هیچ راهی برای باز شدن مجدد صفحات رشد وجود ندارد و تمامی تبلیغاتی که در این زمینه صورت میگیرد، دروغی بیش نیست.

افزایش قد پس از بسته شدن صفحات رشد

حتی با وجود تغذیه سالم، قد اکثر افراد پس از سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی افزایش پیدا نمی کند. دلیل متوقف شدن افزایش قد، بسته شدن صفحات رشد می باشد. صفحات رشد یا صفحات اپیفیزیال، غضروف های خاصی در انتهای استخوانهای طولی هستند. اصولاً، افزایش قد به علت بلند شدن استخوان های طولی در زمان “فعال” یا “باز” بودن صفحات رشد می باشد.

در اواخر دوران بلوغ، تغییرات هورمونی موجب سخت یا بسته شدن صفحات رشد و متوقف شدن افزایش طول استخوان ها می شود. صفحه رشد، در زنان حدوداً در سن ۱۶ سالگی و در مردان بین سنین ۱۴ و ۱۹ سالگی بسته می شوند. با وجود اینکه در سنین بزرگسالی، رشد استخوان های طولی متوقف می شود، اما تغییرات جزئی قد، در طول روز طبیعی می باشد. دلیل این تغییرات در طول روز، فشرده شدن جزئی دیسک های ستون فقرات است.

افزایش قد پس از بسته شدن صفحات رشد

فعالیت های روزانه، غضروف و مایع ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می دهند و در طول روز موجب کوتاهی جزئی قد می شوند. این کاهش قد در طول روز ممکن است تا حدود نیم اینچ (۱.۵ سانتی متر) باشد. تحقیقات نشان داده اند که افزایش طول دیسک های ستون فقرات، ممکن است تا اوایل میانسالی ادامه داشته باشد، اما تأثیر آنها روی قد کلی، کم است.

جلوگیری از بسته شدن صفحات رشد

گرچه، اکثر بزرگسالان پس از سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی بلندتر نمی شوند، موارد استثنا نیز وجود دارد. بسته شدن صفحات رشد ممکن است در برخی افراد به تأخیر بیفتد. اگر صفحات رشد پس از ۱۸ تا ۲۰ سالگی، باز باقی بمانند، (که غیر معمول است) افزایش قد ادامه پیدا می کند. همچنین، برخی افراد ممکن است به بیماری ژیگانتیسم یا غول پیکری مبتلا باشند.

این شرایط موجب رشد بیش از حد می شود که اغلب به دلیل تولید هورمون رشد بیش از حد می باشد. اما، معمولاً فقط قد این افراد افزایش پیدا می کند تا زمانیکه در حدود سن ۲۲ سالگی، صفحات رشد آنها بسته شود. علاوه بر این، ممکن است نوعی هموکروماتوز موجب جذب آهن بیش از حد در روده ها و نیز افزایش قد شود. به طور کلی، این شرایط می توانند موجب افزایش قد شوند تا زمانی که صفحات رشد بسته شوند.

بسته شدن صفحات رشد قد

علائم صفحه رشد بسته

صفحات رشد روی اشعه ی ایکس شبیه به خطوطی تیره در انتهای استخوان ها به نظر می رسند. در اواخر رشد، زمانی که غضروف ها کاملاً تبدیل به استخوان های سخت می شوند، هیچ خط تیره ای روی اشعه ی ایکس مشاهده نمی شود. در این زمان، صفحات رشد بسته هستند.

صفحات رشد تا چه زمانی باز است

بهترین راه برای تشخیص ادامه رشد استخوان های شما این است که یک رادیولوژیست، تصویر اشعه ی ایکس مچ دست شما را تفسیر کند.

۱. افزایش قد خود را بررسی کنید. هر یک یا دوماه یک بار، میزان افزایش قد خود را ثبت کنید.

۲. به پزشک مراجعه کنید.

۳. سن شما و نیز میزان قد والدین و بستگان نزدیکتان، عوامل تأثیر گذاری در میزان افزایش قد شما هستند.

در این مقاله، جراحی افزایش قد را توصیف می کنیم و به توضیح روش های جراحی، هزینه عمل افزایش قد، ملاحظات و دوره ی بهبودی این جراحی می پردازیم.

درمان شکستگی صفحه رشد

درمان شکستگی صفحه رشد بستگی به شدت شکستگی دارد. شکستگی های خفیف تر معمولاً فقط نیاز به گچ یا آتل دارند. اگر شکستگی از صفحه رشد عبور کند یا وارد مفصل شود و همراه جا به جایی باشد، ممکن است نیاز به جراحی باشد. صفحات رشدی که از طریق جراحی دوباره تراز می شوند، ممکن است احتمال بهبودی دوباره ی آنها بیشتر باشد و دوباره رشد کنند.

آسیب صفحه رشد مچ پا

در زمان صدمه دیدن، به سختی می توان گفت که صفحه رشد دچار آسیب دائمی شده است. پزشک ممکن است توصیه کند که چند سال پس از شکستگی، برای اطمینان از رشد مناسب صفحه رشد، شرایط بیمار با تصویربرداری اشعه ی ایکس بررسی شود. وقتی که کودک دچار شکستگی صفحه رشد می شود، بسته به محل و شدت آسیب دیدگی، تا زمان پایان رشد استخوان ها باید تحت نظر پزشک باشد.

چگونه می توان هورمون رشد را افزایش داد

افزایش هورمون رشد با تغذیه مناسب

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پونه پنجشنبه ۳۰ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام دکترجان روزعالی بخیر.دخترم الان دقیقا متولد 17/5/91هستشوقدش130هست دور مچ دست12وزنش 26کیلو هست الان ازبقیه هم سن سالهاش کمترنشون میده دخترم نوزادی در دوماهگی عمل باز قلب داشته .برای این شرایط دارو افزایش رشد چه بهش بدم واینکه درنوجوانی رشد کافی رو با این شرایط خواهد داشت یانه؟لطف میکنی پاسخ بنده رو بدید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۳۰ تیر ۱( 1 سال پیش)

      براى تجويز دارو بهتره حتما اول توسط متخصص غدد اطفال معاينه و بررسى كامل بشن 

  • تصویر کاربر محمدهادی چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض خسته نباشید
    وقتتون بخیر آقای دکتر
    ببخشید می خواستم ببینید با توجه به عکس های که براتون پیوست کردم صفحات رشد من باز هست یا بسته شده
    قد کنونی من 185 هست 17 سالم تموم شده و حدودا 1 ماه هست که وارد 18 سالگی شدم
    قد پدر هم 173 و مادرم هم 165 هست.
    اگر صفحات رشد من باز هست تا چه زمانی و به چه مقدار از لحاظ قدی رشد خواهم داشت.
    عکس ها از مچ دست چپ ٬ زانو پای چپ و مچ پای چپ هست.
    در ضمن اقوام درجه یک هم قد بلند نیستن.
    ممنون از پاسخگویی شما.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش)

      صفحه رشد بسته هست 

  • تصویر کاربر امینشونم چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ، بنده نوزده ساله هستم و دوسالی هست که دیگه رشد قد نداشتم یعنی دوساله که روی 173 مونده ، توی این دوسال هم ریش درآوردم یعنی منظور اینکه بلوغ تکمیل شده ، ولی پدرم 183 و مادرم 163 هستن و اینطور که من حساب کردم باید من 178 میشدم ، سوالی که دارم اینکه توی این دوسالی که رشد قد نداشتم این به معنی بسته شدن کامل صفحات رشده؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۲ تیر ۱( 1 سال پیش)

      احتمالا صفحات رشد بسته شده 

  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۱۴ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام خسته نباشید من سه ماه پیش در شهرستان موقع فوتبال بازی کردنی افتادم نی نازک بالای مچ پام شکست رفتم گچ گرفتن بعد یه ماه باز کردن جوش نخورده است دکتر گفت خودش به مرور زمان جوش میخوره ولی من نگرانم دردی هم ندارم میشه لطف کنی چکار باید کنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۴ تیر ۱( 1 سال پیش)

      حتما حتما جراحى لازمه 

  • تصویر کاربر مصی شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    پسرم ۱۳ سال تمام دارد قد پدر ۱۶۲ و قد مادر ۱۶۰ علائم بلوغ را کاملاً دارد مقدار موی روی صورتش پر رنگ شده موی قسمت شرمگاهی و زیربغل رشد کرده قدش الان در ۱۳ سالگب ۱۵۲ هست آیا بیشتر از این رشد خواهد کرد یا خیر سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      بله رشد خواهد کرد حتما

  • تصویر کاربر راضیه چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام ...دخترم متولد شهریور سال ۹۰ هست و ۲ رو پیش اولین پریودش شروع شد قدش ۱۴۳ هست آیا امکان افزایش قد هست یا باید پیگیری شود ...ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      بله قدش بلندتر مى شه ولى با متخصص غدد أطفال هم مشورت كنيد

  • تصویر کاربر .. دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام وقت به خیر دختر ۱۳ساله بعداز شروع علایم اولیه بلوغ با استفاده از داروهای دیفرلین ماهانه و سیناتروپین بعداز یک سال قد ۱۴۷وزن۳۹کیلوگرم رسیده است ودر زمان استفاده از دارو هر ۳ماه ۲سانتیمتر اضافه قد داشته است.اکنون دارو ۳ماه قطع شده و اضافه قد نداشته علایم اولیه بلوغ مجدد شروع شده .نیاز به ادامه درمان هست؟فقط با سیناتروپین؟ایا دیفرلین هم مجاز است بعداز یک دوره ۳ماهه قطع شدن؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      اظهار نظر در اين مورد در حيطه تخصص غدد اطفال هست 

  • تصویر کاربر پویا دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 2500 مشاهده پرسش
    آقای دکتر بنده پسری 20 ساله هستم و پنجه دستم و مچ دستمو انگشتام باریک و کوتاه هستن من قدم 176 و دور مچ دستم 16.5 است در صورتی که پارسال 16 بود آیا میتوان با تزریق هورمون رشدو یا روش های دیگر استخوانم رو ضخیم تر کنم درحالی که در بقیه بدنم استخوانبدی درشتی دارم؟
    1. تصویر کاربر پویا یکشنبه ۲۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      لطفا پاسخ دهید
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      نه اين امكان وجود نداره جون هورمون روى همه بدن اثر مى كنه

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حلما چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    دخترم ۴ سال و س ماه هس ک روی پنجه پا راه می ره ی پاش و نارس بدنیا اومده .بعد یک سالگی اصلا راه نمیرف بعد دکتر براش پابند نوشت تا راه رف ولی بعد اون رو پنجه پا راه می ره. سی تی اسکن هم شد مشکل عصبی اینا نداشت .آقای دکتر آیا درمان داره همش نگرانیم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با متخصص ارتوپد اطفال مشورت كنيد

      شايد در اين سن تزريق بوتاكس موثر باشه

  • تصویر کاربر یگانه یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام دخترم ۱۵ سالشه قدش ۱۷۶ سانت هست قد پدرش ۱۸۲ و من ۱۶۴ سانت .دخترم دیگه دوست نداره بلندتر بشه چکار کنیم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      نظرمن اين  هست كه دستكارى نشه  

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر