منو

مدت زمان ترمیم تاندون آشیل و مراقبت ها

تاندون آشیل نواری قوی و از جنس فیبر در ناحیه پایینی ساق پا است. این تاندون عضلات پشت ساق پا را به پاشنه پا متصل می کند. تاندون آشیل بزرگترین تاندون بدن بوده و در راه رفتن، دویدن و پریدن به فرد کمک می کند و  از این رو مدت زمان ترمیم تاندون پا بسیار در برنامه ورزشکاران مهم است. 


در برخی موارد، تاندون آشیل می تواند شکاف برداشته و یا پاره شود. این مورد اغلب در اثر یک نیروی قوی و ناگهانی بوده و می تواند در حین یک فعالیت ورزشی سخت، اتفاق افتد.

همچنین، این پارگی می تواند در اثر سریع تر شدن ناگهانی حرکت فرد و یا پیچش پا اتفاق افتد. تاندون آشیل پاره شده می تواند سبب ایجاد درد و تورم در نزدیکی پاشنه پا شود. امکان دارد، فرد مبتلا قادر به حرکت پنجه ی پای خود به سمت پایین نباشد.

علاوه بر این موارد، تاندون آشیل می تواند تحلیل رود، چنین وضعیتی تاندینوپاتی نامیده می شود. این پدیده ممکن است علائمی را مانند درد و سفت شدن امتداد تاندون آشیل و پشت پاشنه پا ایجاد کند.

تاندینوپاتی اکثر مواقع ناشی از استفاده بیش از حد یا وارد شدن فشارهای مکرر بر روی تاندون می باشد. تاندینوپاتی مخصوصا هنگامی که فرد اخیرا فعالیت بیشتری داشته، می تواند در اثر وارد شدن فشارهای مکرر به تاندون ایجاد شود. کوتاه بودن عضلات پشت ساق پا می تواند خطر ابتلا به تاندینوپاتی را افزایش دهد.

در حین جراحی، یک برش بر روی قسمت پشتی ساق پا ایجاد می شود. در صورتی که تاندون پاره شده باشد، جراح دو قسمت تاندون را به یکدیگر بخیه می زند. در صورتی که تاندون تحلیل رفته باشد، جراح قسمت آسیب دیده آن را جدا کرده و دیگر نواحی سالم را با بخیه زدن ترمیم کند.

اگر آسیب به اکثر نواحی تاندون شدید باشد، امکان دارد جراح تمام تاندون آشیل یا قسمتی از آن را تعویض کند. این کار با برداشتن یک تاندون از ناحیه دیگری از پا انجام می شود. در برخی موارد، جراحی ترمیم تاندون آشیل می تواند به صورت یک جراحی با تهاجم کم انجام شود. در این فرایند به جای یک برش بزرگ، یک یا چندین برش کوچک ایجاد می شوند. همچنین، امکان دارد جهت کمک به ترمیم از آرتروسکوپ استفاده شود.

عمل تاندون آشیل پا

در صورت پاره شدن تاندون، امکان دارد فرد به جراحی تاندون آشیل نیازمند باشد. انجام جراحی در بسیاری از موارد پارگی تاندون آشیل توصیه می شود. با این حال، در برخی موارد پزشک می تواند انجام روش های درمانی دیگری را در ابتدا پیشنهاد دهد. این روش های درمانی شامل مصرف داروهای مسکن و گچ گیری جهت جلوگیری از حرکت پا می شوند.

همچنین، در صورت ابتلا به برخی بیماری های خاص امکان دارد پزشک انجام جراحی را توصیه نکند. از جمله این بیماری ها می توان به دیابت و نوروپاتی پا اشاره کرد ( البته این موارد منع مطلق جراحی تاندون نیستند).

پارگی تاندون آشیل

مطلب مرتبط: ۱۶ راهکار جهت مراقبت از پای دیابتی

علاوه بر موارد فوق، در صورت ابتلا به تاندینوپاتی نیز امکان دارد فرد به انجام جراحی ترمیم تاندون آشیل نیازمند باشد. با این حال در اغلب موارد می توان از دیگر درمان ها برای درمان تاندینوپاتی استفاده کرد. این درمان ها شامل استراحت دادن به پا، اعمال یخ و مصرف داروهای مسکن و همچنین استفاده از یک آتل یا دیگر ابزارها جهت بی حرکت کردن پا می شوند. فیزیوتراپی نیز می تواند مفید باشد. در صورتی که با گذشت چندین ماه معمولا ۶-۱۲ ماه) فرد هنوز به علائم مبتلا می باشد، پزشک می تواند انجام جراحی را توصیه کند.

بسته به نوع مشکلی که فرد به آن ابتلا دارد، نتیجه جراحی تاندون آشیل متفاوت است. فرد باید در ارتباط با مزایا و معایب انتخاب هایی که در پیش رو دارد با پزشک خود صحبت کند.

عوارض جراحی تاندون آشیل پا

هر عمل جراحی با خطراتی همراه است. خطرات جراحی ترمیم تاندون آشیل شامل موارد زیر می شوند:

خونریزی شدید

❇ آسیب عصبی

❇ عفونت

❇ لخته خون

❇ مشکلات ترمیم زخم

❇ ضعف عضله پشت ساق پا

❇ عوارض ناشی از بی حسی یا بیهوشی

❇ درد مداوم در پا و مچ آن

بسته به سن فرد، شکل پا، عضلات پا، تاندون های پا، سلامت عمومی و نوع جراحی خطرات مرتبط با جراحی فرد متفاوت هستند. فرد باید هر گونه نگرانی خود را با پزشک در میان بگذارد. او می تواند خطراتی که بیشترین احتمال بروز را دارند برای بیمار بیان کند.

تاندون آشیل

آمادگی قبل از جراحی ترمیم تاندون آشیل

باید در ارتباط با نحوه آماده شدن برای جراحی با پزشک خود صحبت کرد. فرد باید تمامی داروهای مصرفی خود را برای پزشک بیان کند. این دارو ها شامل دارو های بدون نسخه مانند آسپرین نیز می شوند.

ممکن است لازم باشد تا فرد مصرف برخی داروها مانند داروهای رقیق کننده خون را قطع کند. فرد باید مصرف سیگار را قبل از جراحی متوقف کند. مصرف سیگار می تواند بهبودی را به تاخیر اندازد. در صورت نیاز به کمک جهت ترک سیگار باید این موضوع را با پزشک خود در میان گذاشت.

امکان دارد قبل از جراحی، نیاز به انجام برخی آزمایش های تصویربرداری باشد. این موارد شامل سونوگرافی، اشعه ایکس و ام آر آی می شوند.

باید از خوردن و نوشیدن پس از نیمه شب قبل از روز جراحی اجتناب شود. فرد باید پزشک خود را از هر گونه تغییرات اخیر در سلامت خود (مانند تب) مطلع کند.

امکان دارد، بیمار جهت کمک به بهبود خود نیاز به برنامه ریزی تغییراتی در خانه خود باشد. دلیل چنین موردی این است که فرد برای مدتی قادر نیست تا به صورت طبیعی بر روی پای خود راه رود. بیمار باید با فردی دیگر جهت رساندن او از بیمارستان به خانه هماهنگ کند.

مراحل عمل پارگی تاندون آشیل

جراحی ترمیم تاندون آشیل می تواند به چندین روش متخلف انجام شود. این جراحی به وسیله یک جراح ارتوپد و یک تیم متشکل از متخصص بیهوشی و کارشناس بیهوشی و پرستاران اتاق عمل انجام می شود. فرد می تواند جزئیات جراحی خود را از پزشک یا پرستاران سوال کند. این جراحی می تواند ۱-۲ ساعت به طول انجامد.

در حین جراحی

امکان دارد بی حسی نخاعی به فرد داده شود. این روش به گونه ای است که بیمار از ناحیه کمر به پایین هیچگونه احساسی نخواهد داشت. همچنین، احتمالا به بیمار داروی آرامبخش نیز داده می شود. این کار به خوابیدن او در طول جراحی کمک می کند.

یک متخصص بیهوشی علائم حیاتی بیمار مانند ضربان قلب و فشار خون را در حین جراحی پایش خواهد کرد.

جراح یک برش بر روی پوست و عضله پشت ساق پا ایجاد می کند. در صورتی که جراحی کم تهاجم بر روی فرد انجام شود، جراح یک برش کوچک تر ایجاد خواهد کرد. سپس او جهت کمک به جراحی از یک دوربین کوچک و یک چراغ استفاده خواهد کرد.

جراح برشی بر روی غلاف احاطه کننده تاندون ایجاد می کند. او نواحی آسیب دیده تاندون را برداشته و یا شکاف موجود در تاندون را ترمیم می کند.

ممکن است، جراح یک تاندون دیگر را از پای فرد برداشته و سپس آن را برای جایگزین کردن تمام یا قسمتی از تاندون آشیل استفاده کند.

جراح هر گونه ترمیم مورد نیاز دیگری را نیز انجام خواهد داد.

پزشک لایه های احاطه کننده پوست و عضله در اطراف عضله پشت ساق پا را با استفاده از بخیه می بندد.

زمان مراجعه به پزشک

بعد از عمل تاندون آشیل

پس از بیدار شدن بیمار، احتمالا مچ پای او در گچ یا آتل قرار می گیرد. این کار جهت بی حرکت کردن مچ پا انجام می شود. جراحی تاندون آشیل اغلب فرایندی بدون نیاز به بستری بوده و به این معناست که فرد در همان روز جراحی به خانه فرستاده می شود.

فرد پس از جراحی مخصوصا در چند روز اول مقداری درد را تجربه خواهد کرد. داروهای مسکن به تسکین درد او کمک می کنند. بیمار باید به دفعات هر چه بیشتر پای خود را در سطحی بالاتر از بدن قرار دهد. این کار می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند.

در صورت ابتلا به تب شدید و یا دردی زیاد در مچ پا و یا عضله پشت ساق، باید این موضوع با پزشک در میان گذاشته شود. پس از جراحی فرد به استفاده از عصای زیر بغل نیاز خواهد داشت. این عصا به فرد کمک می کند تا از وزن قرار گرفته بر روی پای خود کاهش دهد.

در حدود ۱۰-۱۴ روز پس از جراحی، فرد باید جهت خارج کردن بخیه ها از پا به پزشک مراجعه کند. امکان دارد، در این هنگام پزشک آتل یا گچ پای بیمار را تعویض کند. در این صورت، فرد باید جهت خشک نگه داشتن گچ از تمامی توصیه ها پیروی کند. در غیر اینصورت، پزشک می تواند به جای آتل یک  air cast به او بدهد.

پزشک در ارتباط با هنگامی که فرد می تواند وزنی را بر روی پای خود قرار دهد، توصیه هایی را به او ارائه می کند. او چگونگی تقویت مچ پا و عضلات پا را در حین بهبودی به بیمار آموزش خواهد داد.

امکان دارد فرد جهت کمک به دوره بهبود خود به فیزیوتراپی نیاز داشته باشد. باید در ارتباط با پیروی از تمامی توصیه های پزشک درباره داروها، مراقبت از زخم و ورزش ها اطمینان بدست آورد. این کار به موفقیت آمیز بودن جراحی کمک می کند.

مطلب مرتبط: مراقبت بعد از عمل تاندون آشیل

مدت استراحت بعد از عمل تاندون آشیل

به طور کلی اکثر بیماران بعد از ۴ تا ۶ هفته می توانند دوباره راه بروند، بعد از ۸ هفته عضلات تقویت شده و پس از ۳ ماه می توانند به تمرین بپردازند. اغلب ورزشکاران حرفه ای تا ۶ ماه نمی توانند به فعالیت حرفه ای خود باز گردند تا به صورت کامل دوران نقاهت آنها طی شود.

دکتر رضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فوق تخصص جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر باقری سه شنبه ۱۴ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام .سال گذشته بخاطر درد پشت پاشنه (احتمالا التهاب تاندن اشیل )خدمت رسیدم چند برنامه تمرینی دادید انجام داده ومیدهم .اما 3 ماه است درد اون بیشتر شده طبق نظر فیزیوتراب خارپاشنه است وبا توجه به اینکه 10جلسه فیزیوترابی از جمله شاک ویو انجام دادم تاثیر نداشته البته بیشترین شکایت من صبحها موقع بلند شدن ازخواب درد دارد وپس از چند قدم درد کاهش میابدویا بعداز بلند شدن ازروی صندلی پس از چند قدم درد ان کم میشود.سوال اول چه توصیه ای دارید باتوجه به اینکه من مربی کاراته هستم سوال دوم موقع نرم دویدن مشکلی ندارم میتوانم دویدنم را ادامه دهم ونهایتا تمرینات کاراته درصورتی درد خیلی کم وقابل تحمل داشته باشد اشکال ندارد.تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۴ تیر ۱( 1 سال پیش)

      اين موارد منعى ندارن ولى اگر بعد از يك سال درمان بهبود نداشتيد جراحى لازمه

  • تصویر کاربر پرستو شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام ودرودواحترام مدت دوماه است که روی مچ پام التهاب داره دکترگفته التهاب تاندون هست ولی با مطالبی که شما گذاشتید ربطی به آشیل پشت پاندارد لطفا راهنمایی بفرماییدکه برای درمان چکاربایدبکنم آیا پیاده روی وورزش مضرهست؟ سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      حتما معاینه و بررسی بیشتر لازمه 

  • تصویر کاربر ماکان دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین.من حدود ۳ماه پیش تاندون آشیل رو جراحی کردم.ولی مجدد پاره شد در اثر فشار.مجدد پیش دکترم که رفتم گفتن که باید تاندون مرده رو برام پیوند بزنن.ولی پیش دکتر دیگه ای که رفتم گفتن که نیازی نیست حتما تاندون پیوند بزنم.گفتن میتونن از تاندونهای بغل قوزک پای خودم تاندون آشیل رو جراحی کنم.الان نمیدونم چیکار باید بکنم.ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۳ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      هر دو روش مى تونه استفاده بشه بسته به شرايط

  • تصویر کاربر بهلول شنبه ۲۷ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام من ۱۴۰۰/۴/۲۱عمل تاندون آشیل داشتم به شکرخداالان آشیلم خوبه فقط دردپاشنه منوکلافه کرده الان بعدازعمل حتی ورزشم نکردم وقتی میشینم موقع بلندشدن پاشنه پاکه آشیل بهش وصله دردمیکنه ورمم کرده دکترمم هی میگه خوب میشه ولی نه میتونم کارکنم نه ورزش خیلی ممنون میشم راهنماییم کنین ام ارای هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      لازمه تمرینات مدام برای تقویت عضله دو قلوی ساق ادامه بدین.برای درد فیزیوتراپی و شاک ویو مفیده

  • تصویر کاربر رضایی دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام من نوبت آنلاین گرفتم، ولی هیچ اس ام اسی برام نیومده، و ساعت وقتمو فراموش کردم، میشه لطفا وقتم باهام هماهنگ بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      روى شماره اى كه در همين وبسايت هست با واتساپ پيام بدين

  • تصویر کاربر هادی دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده ۴ ماه پیش عمل رباط صلیبی و منیسک انجام دادم
    سوالی داشتم این بود ک فیزیوتراپم میگفت پای عمل شده در حد ۳ ۴ میل بیشتر از پای سالم تو تست لاچمن لق تره ولی زانوم تا حالا خالی نکرده و تمرینات بدنسازی رو ۲۰ روزی هست شرو کردم
    اون جابجایی مشکلی بوجود نمیارع؟
    و اینکه وقتی پامو صاف میکنم تق صدا میخوره ولی درد چندانی نداره فقط صدای تق تق میده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      اون مقدار طبيعيه حتى تا يك سانت 

  • تصویر کاربر وفایی یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    آیا با گذشت بیش از دو ماه از زمان عمل جراحی که مدت ۴۵ روز پام تو گچ بوده میتونم وزن بدن رو روی پام بزارم . راهنمایی کنید لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      امكانش هست ولى نظر دكترتون رو جويا بشين 

  • تصویر کاربر مصطفی چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر 12/1 جراحی پاشنه آشیل شدم دیروز گچ رو باز کردم دچار گرفتگی زانو و درد زانو و مچ، مچ پام هم انگار قفل شده (ماهیچه دوقلو و مچ ورم معمولی) دوشنبه هفته آینده باید به درمانگاه برم تا هفته آینده با چه برنامه ای پیش برم جهت ریکاوری
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      نظر دكترتون رو جويا بشين و عينا اجرا كنيد 

      روش من به هيچ وجه گچ گيرى نيست بنابراين برنامه متفاوتى براى بيمارانم دارم

  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    حدودا ۱۳ اسفند۴۰۰ پسرم ۱۰ ساله ترک موتور من همراه بود که ناگهان پای سمت راست وارد دوشاخ عقب موتور شد بردیمش بیمارستان معیری عمل انجام داد تاندون تشیل پا اسیب دید وپوست گوشت دور اطراف مچ پا کنده شده یه هفته بستری بود الان منزل هستپیش دکتر زیبایی دست و پا بردیم گفتند که دوباره عمل جراحی لازم دارهچون قسمتی از پوست سیاه شده خیلی نگرانم اگر همینطور بمونه اشیل خشک میشه لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      درود

      احتمال داره عمل فلاپ لازم بشه و درست گفتن بهتون 

      ولطفا از سوار كردن فرزندانتون روى ترك موتور به شدت اجتناب كنيد و آينده اون ها رو به خطر نيندازيد

  • تصویر کاربر هوشنگ سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    معمنون میشم جواب بعدی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      كدوم تاندون؟

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر