منو

علت و درمان درد ماهیچه پشت ساق پا

ماهیچه پشت ساق پا عمدتا از دو عضله به نام‌های گاستروکنمیوس و سولئوس و یک عضله کوچک به نام پلانتاریس تشکیل شده است. این عضلات اگر بیش از حد کشیده شوند، دچار آسیب خواهند شد.

آسیب عضله‌ی ساق می‌تواند در حد یک کشیدگی ساده باشد که در خانه درمان می‌شود یا در حد یک پارگی جدی که نیاز به مراجعه به پزشک  دارد.

دلایل آسیب دیدگی ماهیچه پشت ساق پا

آسیب ماهیچه عضلات پشت ساق پا اغلب اوقات در ورزش‌هایی اتفاق می‌افتد که نیاز است خیلی سریع پاهای خود را حرکت دهید تا ناگهان سرعت بالایی به دست آورید. این ورزش‌ها عبارتند از تنیس، بیس‌بال، فوتبال، و حتی دویدن ساده.

حرکت‌های ناگهانی می‌تواند به عضله‌ی ماهیچه پشت ساق پا فشار بیاورد و آن را بیش از حد طبیعی دچار کشیدگی کند. این اتفاق می‌تواند به صورت ناگهانی (آسیب حاد) یا در طول زمان (آسیب مزمن) رخ دهد.

علت درد عضله پشت ساق پا

اگر فشار زیادی به عضلات پشت ساق پای خود آورده باشید یا به درستی از آن استفاده نکرده باشید، ممکن است درد شدید یا کشیدگی را در ناحیه تاندون های پشت ساق پای خود به همراه ورم تاندون احساس کنید. یکی دیگر از علل درد پشت ساق پا، سیاتیک است که در این حالت همراه با کبودی خواهد بود.

درمان درد ماهیچه پشت ساق پا

روش های درمان درد عضلات پشت ساق پا بسته به علت آن متفاوت است، اما اکثرا می توان آن را در خانه برطرف کرد. در مورد درد پشت ساق پا ناشی از استفاده بیش از حد یا ضربه خفیف تا متوسط، چند نکته وجود دارد:

۱. داروهای OTC، درد ساق پا را می توان با مسکن های رایج مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن تسکین داد. 

۲. کشش، کشش سبک می تواند به کاهش درد ساق پا کمک کند. بعد از اینکه علائم کمی فروکش کرد، باید عضلات ساق پا را کشش دهید.

۳. هیدراته بمانید، هیدراته ماندن یکی دیگر از راه های کلیدی برای جلوگیری از درد ساق پا است. این به این دلیل است که کم آبی بدن مستقیماً باعث گرفتگی عضلات می شود.

برای آسیب های جدی تر، پزشک ممکن است فیزیوتراپی را توصیه کند. برای درد ساق پا ناشی از شرایطی مانند DVT، سندرم کمپارتمان یا DPN، مداخله پزشکی شامل جراحی و داروها مورد نیاز است. اگر درد شدیدتر شد یا طی چند روز کاهش نیافت، باید با پزشک خود مشورت کنید.

علائم پارگی عضله‌ پشت پا

درد ساق که در قسمت بطن عضله‌ی ساق آن را احساس می‌کنید اغلب اوقات ناشی از کشیدگی یا پارگی عضله‌ی ساق پا است. پارگی عضله‌ی ساق  را گاهی اوقات با مواردی مانند پارگی زردپی آشیل، تاندینوپاتی آشیل، کرامپ ساق، یا حتی درد سیاتیکی اشتباه می‌گیرند یا آن را به درد کمر مرتبط می‌دانند.

اگر سابقه‌ی پارگی آشیل دارید، در این مورد هم ممکن است فکر کنید چیزی به ساقتان اصابت کرده یا صدای تق  به گوشتان برسد. اما تقریباً در ۱۰۰ درصد موارد، دچار یک درد ناگهانی در پشت ساق  می‌شوید. در طول چند ساعت بعدی، به سختی می‌توانید راه بروید و قدم بردارید یا خیلی سخت می‌توانید روی پایتان بایستید یا روی انگشتان پا بلند شوید. درموارد پارگی شدید عضله‌ی ساق  تورم و خون‌مردگی دیده می‌شود.

درمان پارگی عضله ساق پا

فشارهای عضلانی (کشش یا پارگی عضلات پشت ساق پا) معمولاً زمانی رخ می دهد که ماهیچه ای بیش از حد خود کشیده می شود و بافت ماهیچه ای در حین فعالیتی مانند دویدن سریع یا لگد زدن به یک توپ پاره می شود.

✳️ به عضله آسیب دیده استراحت دهید (استراحت موقت و کاهش  فعالیت های ورزشی).

✳️ می توانید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای تسکین درد و تسکین تورم استفاده کنید.

با کاهش تدریجی درد، پزشک یک برنامه توانبخشی را برای بازگرداندن محدوده طبیعی حرکت در پای شما و تقویت تدریجی ماهیچه آسیب دیده توصیه میکند.

ممکن است لازم باشد توسط یک متخصص مانند ارتوپد مورد ارزیابی قرار بگیرید و برای ترمیم عضله آسیب دیده، برای چند هفته از بریس یا گچ استفاده کنید. اما در شرایط حساس شاید نیاز به ترمیم عضله پاره شده توسط متخصص ارتوپدی باشد. 

علت پارگی ماهیچه

علت پارگی ماهیچه چیست؟

پارگی عضله‌ی ساق معمولاً هنگام سرعت گرفتن یا تغییر جهت اتفاق می‌افتد، مثلاً هنگام تغییر سرعت دویدن. با این حال، در درصد کمی از افراد، پارگی عضله‌ی ساق حتی با راه رفتن ساده هم ممکن است ایجاد شود.

شایع‌ترین پارگی در عضله‌ی ساق، در سر داخلی عضله‌ی گاستروکنمیوس رخ می‌دهد. با این حال، هر یک از عضلات دیگرتان هم ممکن است دچار پارگی شود:  سر خارجی گاستروکنمیوس، سولئوس، پلانتاریس.

بیشتر بخوانید: بورسیت پاشنه (التهاب پشت پاشنه پا) چیست؟

کشیدگی ماهیچه پا چیست؟

کشیدگی  عضله ساق  زمانی رخ می‌دهد که بخش از عضلات (گاستروکنمیوس، سولئوس، پلانتاریس) فراتر از میزان تحملش در برابر کشش، دچار کشیدگی شود.

کشیدگی ماهیچه ساق اغلب در طول سرعت گرفتن یا تغییر ناگهانی جهت هنگام دویدن رخ می‌دهد.

کشیدگی عضله‌‌ی ساق که در اکثر مواقع در عضله‌ی گاستروکنمیوس رخ می‌دهد، ممکن است بسیار خفیف یا خیلی شدید باشد و به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود:

✳️ کشیدگی درجه ۱

عضله به علت پارگی‌های در حد میکرو و خیلی کوچک در فیبرهای عضلانی، دچار کشیدگی می‌شود. فرد می‌تواند به فعالیتش ادامه بدهد اما درد خواهد داشت. بهبود کامل تقریباً دو هفته طول می‌کشد.

✳️ کشیدگی درجه ۲

در این‌جا فیبرهای عضلانی تا حدودی پاره شده‌اند، بنابراین فرد نمی‌تواند به فعالیت ادامه دهد. بهبود کامل تقریباً پنج تا هشت هفته طول می‌کشد.

✳️ کشیدگی درجه ۳

شدیدترین نوع کشیدگی که با پارگی و ازهم‌گسیختگی فیبرهای عضلانی همراه است. بهبود کامل سه تا چهار ماه طول می‌کشد.

آسیب ساق تنیس‌بازان یعنی چه؟

شایع‌ترین نوع کشیدگی عضله‌ی ساق، پارگی بخش داخلی عضله‌ی گاستروکنمیوس است و دلیل این نامگذاری این است که چنین آسیبی اغلب در تنیس‌بازان مشاهده می‌شود. به ویژه در محل اتصال تاندون _ عضله یعنی جایی که تاندون‌ها با بطن عضله اتصال پیدا می‌کنند، شایع‌ترین منطقه‌ای است که آسیب می‌بیند.

از شایعترین علائمی که درد قدام زانو دارد، همین درد مبهم و در بعضی مواقع خیلی شدیدی است که در ناحیه زانو به تدریج شروع می‌شود.

درمان کش آمدن ماهیچه پشت پا

اولین درمان کشیدگی ماهیچه ساق R.I.C.E است (یعنی استراحت، یخ، فشار، بالا نگه داشتن عضو) که در سه تا پنج روز بعد از آسیب مورد استفاده قرار می‌گیرد و به شرح زیر است:

۱. استراحت

خیلی مهم است که عضله استراحت کند، یعنی از هرگونه فعالیتی که ایجاد درد می‌کند باید پرهیز کرد. همچنین هر فعالیت شدید یا کشیدگی اضافی باید محدود شود؛ پس، دویدن، پریدن، یا بلند کردن وزنه ممنوع است. همچنین، تا زمانی که کاملاً درد از بین نرفته است، نباید دوباره ورزش کنید. ممکن است پزشک برایتان چوب زیر بغل تجویز کند تا فشار اضافی به ماهیچه‌ی آسیب‌دیده وارد نشود.

۲. یخ

برای کاهش تورم توصیه می‌شود که از یخ با فواصل بیست دقیقه‌ای چندین بار در روز روی ساق پا استفاده شود. بهتر است که یخ به طور مستقیم با پوست پا تماس نداشته باشد، به این منظور می‌توانید از یک حوله‌ی نازک یا یک کیسه یخ استفاده کنید.

۳. فشار

خیلی خوب است که ساق پای آسیب‌دیده را با یک بانداژ فشاری کشی باندپیچی کنیم (به شیوه‌ ACE) تا خون در پا جمع نشود. برخی ورزشکاران می‌دانند که نوارپیچ کردن و چسب زدن ساق پا باعث کاهش درد و پیشگیری از آسیب بیش‌تر می‌شود. استفاده از  چسب کینزیولوژی هم یک راه آسان برای بانداژ راحت عضله‌ی ساق محسوب می‌شود.

۴. بالا بردن عضو آسیب‌دیده

برای کاهش تورم عضو آسیب‌دیده باید آن را بالاتر از سطح قلب نگه داشت.

پزشک ممکن است حدوداً سه روز از داروهای ضد التهابی مثل یک NSAID (مثلاً ایبوپروفن) استفاده کند تا درد و تورم کاهش یابد.

علاوه بر استفاده از پروتکل R.I.C.E. ممکن است فرد نیاز به توان‌بخشی به کمک یک فیزیو‌تراپیست داشته باشد که البته این به شدت آسیب بستگی دارد. تمرین‌ها یا مداخله‌های یک فیزیو‌تراپیست ممکن است شامل این موارد باشد:

۵. محدوده‌ تمرین‌های کششی

وقتی درد حاد از بین رفت، با حرکات کششی پاسیو، کشش ملایم عضلات را شروع کنید. با زانوی صاف، به آرامی عضلات پا و انگشتانتان را تا آن‌جا که می‌توانید به سمت خودتان بکشید تا ماهیچه‌ی ساق پا کشیده شود. ۱۰ ثانیه نگه دارید و ۵ تا ۱۰ مرتبه این حرکت را تکرار کنید.

۶. تمرینات کششی پیش‌رونده

وقتی ماهیچه ترمیم شد، می‌توانید شروع به استفاده از برنامه‌ی منظم کششی و انعطاف‌پذیری کنید تا دامنه‌ی حرکتی را دوباره به دست آورید و از آسیب‌های آتی پیشگیری کنید. وقتی این تمرینات را شروع کردید، حتماً به توصیه‌های تراپیست خود عمل کنید.

۷. استفاده از فوم رولر

همچنان که عضله‌ی آسیب‌دیده‌ی ساق پا بهبود پیدا می‌کند، می‌توانید با استفاده از یک فوم رولر ماساژهای ملایمی را انجام دهید که کمک می‌کند بافت اسکار کمتر شکل بگیرد و جریان خون به این ناحیه هم بهبود پیدا می‌کند.

۸. تقویت عضله پشت ساق پا

وقت بهبود پیدا کردید، و هنگام استفاده از تمرینات ابتدایی استقامتی دردی نداشتید، به تقویت عضلات پشت ساق پا بپردازید تا از صدمات مربوط به این قسمت پیشگیری کنید.

به یاد داشته باشید که هدف توان‌بخشی این است که هرچقدر که ممکن است سریع‌تر به فعالیت‌های نرمال برگردید بدون این که آثار جانبی بلندمدتی داشته باشد. اما اگر بخواهید خیلی زود این مسیر را طی کنید، ریسک آسیب‌های مزمن را در پی خواهد داشت.

به یاد داشته باشید که سرعت بهبودی افراد متفاوت است، و توان‌بخشی شما باید متناسب با نیازها و پیشرفت شما باشد، نه بر اساس روز و تقویم.

برای اطمینان از تشخیص صحیح و توانبخشی سریع، مراجعه به پزشک و یک فیزیوتراپیست توصیه می‌شود.

دکتر ماهیچه ساق پا

ورزش برای گرفتگی عضلات پشت ساق پا

هم تمرینات کششی و هم استقامتی برای آسیب‌های عضلات پشت ساق پا مهم هستند. تمرینات فقط باید پس از گذشت از مرحله‌ی حاد بهبودی شروع شود و همیشه هم بدون درد انجام گردد.

✔ وقتی مراحل اولیه‌ی بهبود تکمیل شد توصیه می‌شود از کشش فعال ماهیچه‌ی ساق پا استفاده کنید. این تمرینات شامل حرکت دادن پا برای کشش عضلات هستند.

✔ همچنان که ماهیچه بهبود پیدا می‌کند، کشش‌های استاتیک باید با زانوی صاف و خمیده انجام شود تا روی عضلات گاستروکنمیوس و سولئوس تاثیر بگذارد.

✔ تمرینات قدرتی را هم می‌توان به محض آن که درد اجازه داد، انجام داد. می توان این کار را با یک باند مقاوم (مثل کش های ورزشی و تراباند) انجام داد به این ترتیب که در حالت نشسته دو سر باند را در دست نگه می دارید و حلقه ایجاد شده را از کف پا عبور می دهید (مثل رکاب).در مقابل مقاومت باند و دست سعی می کنید تا پنجه پا را به سمت پایین خم کنید.

✔ و سرانجام، تمرینات پویا و کاربردی‌تر، آن شکاف بین تمرین‌های پایه‌ی توانبخشی و آمادگی کامل فردی را پر می‌کند.

دکتر رضا نادری فوق تخصص مچ پا و ارتوپدی

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام به خدمت شما
    من دو هفته پیش در بازی فوتبال و در حین استارت درد شدیدی در ساق پام حس کردم به طوری که نمیشد راه برم. 24 ساعت یخ گذاشتم و استراحت کردم. الان تمام کارهای روز مره را. انجام میدم بدون درد حتی میتونم آرام بدوم . اما وقتی دراز میکشم و زانویم را کمی خم میکنم و انگشت پاهام را به سمت خودم میکشم در عضلات ساق پام درد حس میکنم..
    چیکار کنم که این درد برطرف بشه.
    با تشکر از
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      فيزيوتراپى مفيده 

  • تصویر کاربر عباس چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خواستم ازشما سوال کنم که بنده راننده تاکسی هستم حدود ۳ هفته هست که فقط در موقع راه رفتن پیاده روی چنان دردی در قسمت ماهیچه پای راستم میفته که دیکه لنگان لنگان راه میرم وقتی می شینم دردش میفته اینم بگم کل ماهیچه پام درد نمیاد فقط قسمتی لبه بیرونی ماهیچه که نزدیک ساق پاه هست از شما ممنونم جواب منو بدید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      معاينه از نظر عروق لازمه 

      گاه چنينى دردى از كمر منشا مى گيره 

  • تصویر کاربر امیررضا دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشیدآقای دکتر الان نزدیک نه ماه مچ پام پیچ خورده برای درمانش دیر اقدام کردم ورم داره پام بعضی وقتها هم دردش میزنه ب زانوم خواستم ببینم برای درمانش چیکارکنم آیا دیر شده یانه؟؟ ام آرآی انجام دادم جوابش سالم بود میشه لطف کنید منو راهنمایی کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      به جواب نرمال ام آر آى اعتماد نكنيد

      نياز به معاينه دقيق هست

  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    در حین تمرین ورزشی یکباره عضله پشت پام قفل کرد که بلافاصله یخ درمانی انجام گرفت و چند روز هم استراحت داشتم ولی بعد از ۳ روز کبودی پا شروع شده و پام بسیار متورم شده خواستم راهنمایی بفرمایید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه و ام آر آى لازمه 

      بهتره آتل بگيريد و فيزيوتراپى شروع كنيد و يا عصا راه برين 

      معمولا شش هفته طول درمان داره 

  • تصویر کاربر اسماعیل شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام .ببخشین من حدود 26روز قبل یه شب تو دویدن شدید پام اسیب دیده ...جراح محلی میگفتن که استخوانش اسیب دیده و عکس برداری کردم ولی استخوان ساق پام مشکلی نداشت ..الان حدود 26 روز که نمیتونم درست حسابی راه برم و اطراف ساق پام یکم ورم کرده و ماهیچه ی پشت ساق پامم درد داره
    بنظرتون مشکل چیه و چجوری درمانش کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ام آر آی کنید

  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام .مادرم از پارسال تابحال افتادگی مچ پا گرفته واصلا نمیتونه راه بره ،ودکتر شهرستان علت افتادگی رو بیماری نوروپاتیک تشخیص دادن ،
    توروخدا اگر درمانی یا دارویی برای تحریک عصب پا جهت راه رفتن هست کمک میکنه تاحدالامکان کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه و نوار عصب لازمه تا ببينيم علت چيه و چ ه درمانى لازمه

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    در حين بازي فوتبال با ضربه نوك پا يكي از بازيكنان به پشت ساق پام درد شديدي ايجاد شد و با اينكه يخ گذاشتم تاثير نداشت و به بيمارستان رفتم و mri از عضلات ساق پا گرفته شد و جوابش پارگي و كشيدگي عضلات ساق بود و آتل بستن و تا ٣٥ روز در آتل بود و بعد از باز كردن آتل ارتوپد كه معاينه كرد گفت پارگي آشيل هم داري و مجدداً mri گرفتم از ساق و مچ پا كه در جوابش آمده بود پارگي عضلات ساق و كشيدگي و پارگي داخلي آشيل.
    ارتوپد گفت ديگه تو آتل نباشه و بازش كن و فقط تا چند ماه بايد با عصا راه بري و نميشه عمل كرد و براي فيزيوتراپي هم زوده و يك ماه آينده دوباره بيا مطب…
    سوالم اينه كه پس از گذشت ٥٢ روز هنوز نميتونم روي پا بايستم، تا كي ميتونم روي پا بايستم؟
    تورم شديد در پام بوجود مياد بعد از كمي با عصا راه رفتن، تا چند وقت اينطوريه؟
    كف پام به اندازه ٣ سانتي متر زيز شصت تا انگشت كوچك به عرض كف پام متورم هست و وقتي در حالت نشسته پا روي زمين ميزارم حس اينكه استخوان كف پا و زير شست زده بيرون و حس بدي زير پام و درد شديد دارم و همين محدوده مثل سنگ سفت شده، دليلش چيست و تا كي اينطوريه؟
    از چه مدت ديگر فيزيوتراپي بايد برم؟
    روند درمان چطوريه و تا الان خوب بوده يا خير؟
    mri اول كه فقط از ساق پا بود ضميمه ميباشد.
    با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نياز هست معاينتون كنم

  • تصویر کاربر Sali دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر من چند هفته ایی میشه که میرم تکوادو ولی از جلسه های اول مچ پای چپم میگیره نمیتونم بپرم از پله هم سخت بالا و پایین میرم حالت عادی هیچ دردیم ندارم هیچ تورمیم نداره موقع دویدن و گرم کردن هم نمیتونم بدوام یه جورایی انگار پام میگیره یا خالی میکنه پای سمت راستمم کمتر از پای چپمه ولی همین جوری میشه میشه راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه و بررسى لازمه 

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من پریروز در سالن فوتسال ساق پام ضربه دید که تا حدود نیم ساعت بعد ضربه هم مشکلی برای بازی نداشتم وقتی پام رو دیدم که وضعیت عجیبی داشت. انتظار داشتم کبود بشه ولی از ساق پام یک بر آمدگی بوجود اومد.بعد این برآمدگی کمی گسترش یافت و الان حرکت دادن مچ پا هم به بالا و پایین برام مشکل است. با گذشت ۲ روز از حادثه کاهش درد نداشته است.
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حتما براى معاينه و بررسى به ارتوپد مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر رامین دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام .دکتر من پنجشنبه شب چون که خیلی سریع پا وایسادم و هوا سرد بود از روز بعد درد ماهیچه ی پشت ساق پام شروع شد و تا الان که نزدیک ۶ روز گذشته هنوز آروم نشده ۲ آمپول شل کننده ی عضلات زدم ولی باز روز بعد همون حال رو دارم وقتی رو صندلی می‌شینم همون قسمت گز گز می‌کنه.باید چیکار کنیم ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      به ارتوپد مراجعه كنيد 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر