منو

شکستگی مچ پا در کودکان

شکستگی مچ پا یک آسیب شایع در میان کودکان است. شکستگی مچ پا در یک یا چند استخوان مچ پا رخ می‌دهد: درشت‌نی، نازک‌نی و استخوان قاپ (تالوس) شکستگی مچ پا در کودکان بیشتر در درشت‌نی و نازک‌نی رخ می‌دهد تا استخوان تالوس. شکستگی‌های انتهای  درشت‌نی و نازک‌نی معمولاً صفحه رشد (Growth plate) را درگیر می‌کنند. صفحه‌های رشد نواحی از بافت غضروفی هستند که رشد استخوان را تنظیم می‌کنند و شکل و طول استخوان‌ها در بزرگسالی را تعیین می‌کنند.

شکستگی صفحه رشد در مچ پا اغلب به درمان سریع نیاز دارد، چون عواقب بلندمدت آن ممکن است به کج شدن ساق یا نامساوی شدن طول اندام ها منجر شود.

جراح ارتوپد در مورد گزینه‌های درمان، مراقبت بلندمدت و نتایج درمان توصیه و نظارت خواهد داشت.

آناتومی مچ پا

همانگونه که ذکر شد، سه استخوان در مفصل مچ پا قرار دارند:

  • درشت‌نی (استخوان ساق)
  • نازک‌نی (استخوان کوچک‌تر در قسمت بیرون ساق)
  • استخوان قاپ یا تالوس (استخوان کوچکی که مثل لولا بین درشت‌نی و نازک‌نی عمل می‌کند)

هر استخوان از طریق رباط به دیگر استخوانها متصل می‌شود. رباط‌ها مانند طناب‌های محکمی هستند که استخوان‌ها را کنار هم نگه می‌دارند. در مچ پا چندین رباط وجود دارند تا مفصل را ثابت نگه دارند.

آناتومی مچ پا

دلایل شکستن مچ پای کودکان

شکستگی مچ پا در کودکان به دلایل مختلفی می تواند اتفاق بیفتد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

⚠️ پیچ خوردگی

آسیب های مچ پا در کودکان اغلب در طول بازی یا ورزش شدید اتفاق می‌افتد که قسمت پایینی پای کودک به طور غیرمنتظره پیچ می‌خورد.

ورزش‌هایی که با پرش و حرکت روی کناره پا همراه هستند، مانند بسکتبال، ریسک بالاتری برای آسیب مچ پا دارند. به عنوان مثال، زمانی که کودک برای دفاع، پرتاب، یا ریباند پرش می‌کند، ممکن است روی یک پا فرود بیاید و منجر به پیچ خوردن پا به سمت داخل یا خارج شود.

⚠️ صفحه رشد

استخوان‌های بلند در بدن از مرکز به سمت بیرون رشد نمی‌کنند. بلکه، رشد در انتهای  استخوان و اطراف صفحات رشد انجام می‌شود. وقتی رشد کودک کامل شود، صفحات رشد سخت شده و به استخوان تبدیل می‌شوند.

از آنجا که صفحات رشد آخرین بخش از استخوان هستند که سخت می‌شوند، نسبت به شکستگی آسیب‌پذیر هستند. در واقع، رباط‌هایی که درشت‌نی و نازک‌نی را به استخوان تالوس متصل می‌کنند به طور کلی از صفحات رشد قوی‌تر هستند. به همین دلیل است که پیچ خوردگی مچ پا که در بزرگسالان اغلب  به آسیب رباط ها منجر می‌شود، در کودکان باعث شکستگی یا آسیب صفحه رشد می‌شود.

شکستگی مچ پای کودکان ۹ تا ۱۸ درصدکل شکستگی های صفحه رشد در بدن کودکان را تشکیل می‌دهد. در کودکان ۱۰ تا ۱۵ ساله، تنها آسیب‌های دست و مچ دست شایع‌تر از شکستگی مچ پا هستند. به این دلیل که این کودکان در فعالیت‌های ورزشی سخت شرکت می‌کنند و صفحات رشد آنها  هنوز به طور کامل بسته نشده است.

علائم شکستگی مچ پا در کودکان

بدون رادیولوژی، اغلب تشخیص تفاوت بین پیچ خوردگی و شکستگی مچ پا دشوار است. در ابتدا، پیچ خوردگی و شکستگی هردو باعث درد و ورم می‌شوند. یک علامت قوی شکستگی این است که کودک نمی‌تواند وزن خود را روی مچ پای آسیب دیده بیندازد. هرگونه شکستگی با زخم باز بسیار نگران کننده است و کودک باید هر چه سریعتر به نزدیکترین اورژانس برده شود.

معاینه آسیب مچ پا توسط پزشک ارتوپد

متخصص ارتوپد کودکان

پس از پرسش در مورد سابقه پزشکی کودک و اینکه آسیب چگونه رخ داده است، پزشک معاینه کاملی را انجام می‌دهد. او به دنبال علائم زیر است:

  • ورم و درد در هنگام لمس
  • کبودی
  • تغییر ظاهر یا کجی مچ پا
  • پارگی یا زخم در پوست

زخم، نشانه شکستگی باز است. این نوع شکستگی جدی است چون وقتی پوست شکافته شود، هم زخم و هم استخوان می‌توانند دچار عفونت شوند. برای جلوگیری از عفونت، شکستگی‌های باز باید سریعاً درمان شوند، یعنی شستشوی زخم از هرگونه کثیفی و باکتری، و عمل جراحی برای ترمیم شکستگی.

در طول معاینه فیزیکی، پزشک نبض ساق و پای کودک را بررسی و حرکت و حس پاها را معاینه می‌کند.

این مقاله راحتما بخوانید: شکستگی پایلون یا شکستگی خرد شده مچ پا

تصویر برداری

اگر پزشک به شکستگی مچ پا مشکوک باشد، بررسی های تصویربرداری بیشتری را درخواست خواهد کرد تا اطلاعات بیشتری در مورد آسیب کودک دریافت کند.

✅ اشعه ایکس

معمول‌ترین راه برای ارزیابی شکستگی از طریق اشعه ایکس است که تصاویر مشخصی از استخوان به دست می‌دهد. اشعه ایکس معمولاً نشان می‌دهد که آیا استخوان شکسته است یا خیر؟

✅ ام‌آرآی

اگر معاینه فیزیکی نشان دهنده شکستگی باشد، اما اشعه ایکس آن را نشان ندهد، متخصص ارتوپدی ممکن است اسکن ام‌آرآی را تجویز کند. این ام آر آی تصاویری با وضوح بهتر از استخوانها و بافتهای نرم مانند رباط ارائه می‌دهد.

✅ سی‌تی‌اسکن

این اسکن می‌تواند تصویر عرضی از مچ پا ارائه دهد. این روش برای تشخیص گسترش شکستگی به مفصل مچ مفید است.

عوارض شکستگی مچ پا در کودکان

شکستگی‌های صفحه رشد باید به دقت تحت نظر پزشک باشد تا نتایج بلندمدت آن تضمین شود زیرا آسیب شدید صفحه رشد می تواند منجر به توقف رشد یا دفورمیته بر اثر رشد ناموزون گردد. ویزیت های منظم توسط  پزشک باید حداقل تا  یک سال پس از شکستگی انجام شود. شکستگی‌های پیچیده ممکن است نیاز به نظارت تا زمان بلوغ استخوانی کودک داشته باشد.

دکتر رضا نادری متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی مچ پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آروین شنبه ۲۸ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    ناخن شصت پای من متورم و کمی کبود شده و درد ناکه عفونت آبکی ازش بیرون نمیاد ولی گاهی عفونت خشک شده اطاف ناخن مشاهده میکنم .لطفا راهنمایی کنین برای درمان ممنون میشم .من مبتلا به فاویسم هستم ممنون میشم راهنماییتون برای مصرف دارو در خصوص بیماری بنده باشه .با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      اول به متخصص پوست مراجعه كنيد و مطمئن بشين كه عفونت قارچى نباشه 

  • تصویر کاربر آرزو جمعه ۲۷ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر دخترم۶ سالشه از یک پله داخل منزل افتاد وقوزک پا ورم کرد ودردناک شد اما کبودی نداشت وبعداز عکس گرفتن معلوم شد صفحه رشد خیلی خفیف شکسته وبه گفته دکتر درجه۱ است وگچ گرفتن وگفته تا۳ هفته بعد باز کنید.اما من نگران هستم چون توی اینترنت نوشته باعث کوتاهی عضو میشه اما دکترش گفت نه آیا بعداز بازکردن گچ دوباره عکس بگیریم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۷ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      معمولا عكس مجدد لازم نيست و درمان صحيحه و ريسك اختلال در رشد بسيار كمه 

  • تصویر کاربر مهلا چهارشنبه ۲۵ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دخترم شب عید ظاهرا از تخت افتاده وپاش پیچ خورده بردمش بیمارستان معیری گفتن خوب میشه بهش فرصت بده ولی بعد تقریبا نزدیک ۲هفته خوب نشد بعد برام کلنیک ارتوپد آنجا گفتن بله قسمت مچ پا از رشد اگه اشتباه نکنم پیچ خورده گفتن ۳هفته تو گچ باشه
    سوالم اینه میشه ۲هفته گچ باز کرد چون دختر بجه ۲ساله اس وخیلی بدوبدو میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۵ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      درمان استاندارد سه هفته است

  • تصویر کاربر غزل پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 461 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من انگشتان سوم و چهارم پام بهم چسبیده است آیا میشه جراحی کرد ؟؟ و در صورت امکان جراحی دوره نقاهتش چه مدته ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود 

      مى شه جراحى كرد ولى معمولا توصيه نمى شه چون مشكل عملكردى ايجاد نمى كنه

  • تصویر کاربر ارمغان پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    جناب دکتر نادری عزیز سلام و عرض ادب،
    امیدوارم در صحت و سلامت باشید.
    همانطور که پیشاپیش با شما مشورت کردم، بعد از عمل آرتروسکوپی پا، درد من بیشتر شده، و در حال حاضر نه فقط در مچ پای چپ، بلکه در مچ پای راست، زانوی چپ و زانوی راست(همین الان در زانوی راست کلی درد دارم) نیز درد دارم. این درد هر روز در حال بدتر شدن است. هرچند بایستی خدمتتان عارض شوم، این درد معمولا بعد از کمی تمرین بهتر میشود، اما در حالت نشسته و به طور کلی با گذر زمان این درد بدتر میشود.
    دکتر آلمان، از من درخواست screen روماتولوژی خواستند، اما حقیقتا بنده خودم احساس میکنم این دکتر کارشون رو خوب انجام ندادند، چون تجربه بیشتر افراد از عمل آرتروسکوپی مثبت بوده، البته من متخصص نیستم. (این نقطه دقیقا بزرگترین حسرت من بود که ای کاش خود شما بودید که من با malpractice رو به رو نمیشدم. سال 2018 شما منو نجات دادید!) به همین دکتر، طبق توصیه شما، بهشوت گفتم بهم آمپول بدید، گفتن درد همه جای پاته و یه نقطه نیست، و MRI هم چیزی نشون نداده، بنابراین بهت آمپول نمیدم.
    متاسفانه پروفسور Kerkhoff تا ژوئیه 2022 وقت نمیدن، و همکارشون آقای S.A.S. Stufkens منو دیدن. هرکاری هم کردم نتونستم وقت زودتر از Kerkhoff بگیرم. دکتر S.A.S. Stufkens برای بار چهارم میخوان از من MRI بگیرن و گفتن ممکنه دوباره عمل بخوام. حالا سوالات من:
    1. چقدر فکر میکنید عمل complications داشته و اشتباه پزشکی بوده؟
    2. در حال حاضر پیشنهاد شما چیه؟ به چه دکتری باید مراجعه کنم؟ (جواب روماتولوژی رو براتون attached کردم. باید ببخشید به هلندیه)
    3. آیا ممکنه فیزیوتراپ کارشو داره اشتباه انجام میده؟ من از حدودا اواخر ژانویه فیزیوتراپمو عوض کردم و از اون موقع دردم بیشتر شده.
    4. چقدر فکر میکنید این موضوع به عدم تحرک من برمیگرده؟ آیا ممکنه با ورزش مجدد مشکلات حل بشن؟ (من از دسامبر که باشگاه ها و استخر ها رو بستن تقریبا کاملا بی تحرک شدم و قبلش درد کمتری داشتم)
    5. من الان بی نهایت از عمل دوباره میترسم. میترسم از این هم بدتر بشم. چه توصیه ای میفرمایید؟
    مجددا چنانچه بنده باید خدمتتون هزینه ای برای ویزیت پرداخت کنم، خواهشمندم به بنده بفرمایید.
    ارادتمند همیشگی شما،
    ارمغان
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۲ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      بررسى روماتولوژى منطقيه و لازم هست

      دكتر Stufkens رو از سوييس مى شناسم و با سواد هست اون موقع رزيدنت ارتوپدى بود پيش پروفسور هينترمن

      فكر مى كنم بهش اعتماد كنيد خوب باشه

  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۸ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با سلام و درود خدمت دکتر عزیز، انشااا سال خوبی داشته باشین.
    وقتی پاشنه پا رو به زمین فشار می دم، توده های کوچکی طبق عکس های پیوستی ظاهر میشه که اصلا دردی هم ندارند، در صورت امکان راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      طبيعيه و نگران نباشيد

  • تصویر کاربر افتخار پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من حدود یک ماه و نیم پیش یکدفعه روی پام منظور قسمت پنجه است بالاتر از انگشتهام شروع کرد به درد دیگ یکم راه رفتن سخت شد و پله رفتن وقتی مدت طولانی سرپا یا راه میرفتم درد میکرد.عکس گرفتم تو عکس مشخص نشد ام ار ای گفتن شکسته اسکن هسته ای هم دادم گفتم مثبت و سه هفته است ک گچ گرفتن الان میخواستم باز کنم بنظرتون میتونم یا باید شیش تا هشت هفته بمونه؟بعد سه هفته عکس هم گرفتم باز گفتن مشخص نیست،میگن این نوع شکستگی دیرتر جوش میخوره!
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      بله ديرتر جوش مى خوره و تا كامل نشدن جوش خوردگى بايد گچ داشته باشيد

      گاهى هم عمل لازمه

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    سلام
    وقتتون بخیر
    اقای دکتر من الان یک ماه است پلاتین استخوان فمور رو خارج کردم کاره من بدنی هستش میخواستم بدونم میتونم با پام بار بلند
    کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      تا يك ماه ديگه خير

  • تصویر کاربر عسگری دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    دخترم 9سالش هست. حدود یک ماه پیش بدون اینکه به پاش ضربه ای وارد بشود، از ناحیه قوزک داخلی پای راست دچار درد مختصری شد.در مورد عکس گرفته شده نظر دکترها متفاوت بود. متخصص ارتوپد اطفال گفتند باید گچ بگیریم و قوزک ترک برداشته. بعد از یک هفته گچ گرفتن! پا از ناحیه کف دچار ورم شده است. لطفا نظرتان را در مورد عکس پاش بفرمایید. آیا صفحه رشد دچار آسیب شده است؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      تصوير دريافت نشد ولى اگر بدون صدمه درد گرفته، آسيب صفحه رشد مطرح نيست و بررسى بيشتر مى خواد

    2. تصویر کاربر عسگری یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام. تشکر فراوان. ما متوجه پیچ خوردگی نشدیم. ولی ام آر ای تشخیص پیچ خوردگی و... داده. عکس را در پیام قبلی ارسال کردم نمیدونم چرا دریافت نکردید. دوباره فرستادم. ممنونم میشم وقت بگذارید.
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      باز هم صفحه سياه دريافت شد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر از قطعی آشیل من شش سال گذشته .بنده ازجراحی میتونم نتیجه بگیرم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      بله مى تونيد نتيجه بگيريد

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر