منو

شکستگی مچ پا در کودکان

شکستگی مچ پا یک آسیب شایع در میان کودکان است. شکستگی مچ پا در یک یا چند استخوان مچ پا رخ می‌دهد: درشت‌نی، نازک‌نی و استخوان قاپ (تالوس) شکستگی مچ پا در کودکان بیشتر در درشت‌نی و نازک‌نی رخ می‌دهد تا استخوان تالوس. شکستگی‌های انتهای  درشت‌نی و نازک‌نی معمولاً صفحه رشد (Growth plate) را درگیر می‌کنند. صفحه‌های رشد نواحی از بافت غضروفی هستند که رشد استخوان را تنظیم می‌کنند و شکل و طول استخوان‌ها در بزرگسالی را تعیین می‌کنند.

شکستگی صفحه رشد در مچ پا اغلب به درمان سریع نیاز دارد، چون عواقب بلندمدت آن ممکن است به کج شدن ساق یا نامساوی شدن طول اندام ها منجر شود.

جراح ارتوپد در مورد گزینه‌های درمان، مراقبت بلندمدت و نتایج درمان توصیه و نظارت خواهد داشت.

آناتومی مچ پا

همانگونه که ذکر شد، سه استخوان در مفصل مچ پا قرار دارند:

  • درشت‌نی (استخوان ساق)
  • نازک‌نی (استخوان کوچک‌تر در قسمت بیرون ساق)
  • استخوان قاپ یا تالوس (استخوان کوچکی که مثل لولا بین درشت‌نی و نازک‌نی عمل می‌کند)

هر استخوان از طریق رباط به دیگر استخوانها متصل می‌شود. رباط‌ها مانند طناب‌های محکمی هستند که استخوان‌ها را کنار هم نگه می‌دارند. در مچ پا چندین رباط وجود دارند تا مفصل را ثابت نگه دارند.

آناتومی مچ پا

دلایل شکستن مچ پای کودکان

شکستگی مچ پا در کودکان به دلایل مختلفی می تواند اتفاق بیفتد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

⚠️ پیچ خوردگی

آسیب های مچ پا در کودکان اغلب در طول بازی یا ورزش شدید اتفاق می‌افتد که قسمت پایینی پای کودک به طور غیرمنتظره پیچ می‌خورد.

ورزش‌هایی که با پرش و حرکت روی کناره پا همراه هستند، مانند بسکتبال، ریسک بالاتری برای آسیب مچ پا دارند. به عنوان مثال، زمانی که کودک برای دفاع، پرتاب، یا ریباند پرش می‌کند، ممکن است روی یک پا فرود بیاید و منجر به پیچ خوردن پا به سمت داخل یا خارج شود.

⚠️ صفحه رشد

استخوان‌های بلند در بدن از مرکز به سمت بیرون رشد نمی‌کنند. بلکه، رشد در انتهای  استخوان و اطراف صفحات رشد انجام می‌شود. وقتی رشد کودک کامل شود، صفحات رشد سخت شده و به استخوان تبدیل می‌شوند.

از آنجا که صفحات رشد آخرین بخش از استخوان هستند که سخت می‌شوند، نسبت به شکستگی آسیب‌پذیر هستند. در واقع، رباط‌هایی که درشت‌نی و نازک‌نی را به استخوان تالوس متصل می‌کنند به طور کلی از صفحات رشد قوی‌تر هستند. به همین دلیل است که پیچ خوردگی مچ پا که در بزرگسالان اغلب  به آسیب رباط ها منجر می‌شود، در کودکان باعث شکستگی یا آسیب صفحه رشد می‌شود.

شکستگی مچ پای کودکان ۹ تا ۱۸ درصدکل شکستگی های صفحه رشد در بدن کودکان را تشکیل می‌دهد. در کودکان ۱۰ تا ۱۵ ساله، تنها آسیب‌های دست و مچ دست شایع‌تر از شکستگی مچ پا هستند. به این دلیل که این کودکان در فعالیت‌های ورزشی سخت شرکت می‌کنند و صفحات رشد آنها  هنوز به طور کامل بسته نشده است.

علائم شکستگی مچ پا در کودکان

بدون رادیولوژی، اغلب تشخیص تفاوت بین پیچ خوردگی و شکستگی مچ پا دشوار است. در ابتدا، پیچ خوردگی و شکستگی هردو باعث درد و ورم می‌شوند. یک علامت قوی شکستگی این است که کودک نمی‌تواند وزن خود را روی مچ پای آسیب دیده بیندازد. هرگونه شکستگی با زخم باز بسیار نگران کننده است و کودک باید هر چه سریعتر به نزدیکترین اورژانس برده شود.

معاینه آسیب مچ پا توسط پزشک ارتوپد

متخصص ارتوپد کودکان

پس از پرسش در مورد سابقه پزشکی کودک و اینکه آسیب چگونه رخ داده است، پزشک معاینه کاملی را انجام می‌دهد. او به دنبال علائم زیر است:

  • ورم و درد در هنگام لمس
  • کبودی
  • تغییر ظاهر یا کجی مچ پا
  • پارگی یا زخم در پوست

زخم، نشانه شکستگی باز است. این نوع شکستگی جدی است چون وقتی پوست شکافته شود، هم زخم و هم استخوان می‌توانند دچار عفونت شوند. برای جلوگیری از عفونت، شکستگی‌های باز باید سریعاً درمان شوند، یعنی شستشوی زخم از هرگونه کثیفی و باکتری، و عمل جراحی برای ترمیم شکستگی.

در طول معاینه فیزیکی، پزشک نبض ساق و پای کودک را بررسی و حرکت و حس پاها را معاینه می‌کند.

این مقاله راحتما بخوانید: شکستگی پایلون یا شکستگی خرد شده مچ پا

تصویر برداری

اگر پزشک به شکستگی مچ پا مشکوک باشد، بررسی های تصویربرداری بیشتری را درخواست خواهد کرد تا اطلاعات بیشتری در مورد آسیب کودک دریافت کند.

✅ اشعه ایکس

معمول‌ترین راه برای ارزیابی شکستگی از طریق اشعه ایکس است که تصاویر مشخصی از استخوان به دست می‌دهد. اشعه ایکس معمولاً نشان می‌دهد که آیا استخوان شکسته است یا خیر؟

✅ ام‌آرآی

اگر معاینه فیزیکی نشان دهنده شکستگی باشد، اما اشعه ایکس آن را نشان ندهد، متخصص ارتوپدی ممکن است اسکن ام‌آرآی را تجویز کند. این ام آر آی تصاویری با وضوح بهتر از استخوانها و بافتهای نرم مانند رباط ارائه می‌دهد.

✅ سی‌تی‌اسکن

این اسکن می‌تواند تصویر عرضی از مچ پا ارائه دهد. این روش برای تشخیص گسترش شکستگی به مفصل مچ مفید است.

عوارض شکستگی مچ پا در کودکان

شکستگی‌های صفحه رشد باید به دقت تحت نظر پزشک باشد تا نتایج بلندمدت آن تضمین شود زیرا آسیب شدید صفحه رشد می تواند منجر به توقف رشد یا دفورمیته بر اثر رشد ناموزون گردد. ویزیت های منظم توسط  پزشک باید حداقل تا  یک سال پس از شکستگی انجام شود. شکستگی‌های پیچیده ممکن است نیاز به نظارت تا زمان بلوغ استخوانی کودک داشته باشد.

دکتر رضا نادری متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی مچ پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مصطفی شنبه ۲۰ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    درود جناب دکتر
    پسر من یکسالش هست و تازه راه افتاده،متاسفانه امروز مچ پای راستش پیچید و دیگه پاشو زمین نمیزاره،بادست هرجاشو لمس میکنم درد نداره و یکمی هم ورم داره،سپاس بابت توجه شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      رادیوگرافی لازمه

  • تصویر کاربر سوگل چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    سلام وقت شما بخیر و خوشی جناب دکتر نادری
    بنده در سال ۹۵ بعلت ساییدگی مفصل لگن سمت چپ عمل تعویض مفصل انجام دادم که بعد از ۲ ماه متوجه شدم که از زانو به پایین پایم حسی ندارد و مچ پایم هیچ حرکتی نداشت بعد از مراجعه به دکتر مربوطه گفتند که عصب پرونئال آسیب دیده و بر روی مچ پا عمل انجام داد که آنرا فیکس کرد و حس پا برگشت و کاردرمانی و فیزیوتراپی انجام دادم ولی مچ پایم تاکنون به سمت بالا هیچگونه حرکتی ندارد خواهشا اگر شما راه حلی مد نظرتان هست بنده را راهنمایی بفرمایید٪
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      اگر فیکس کردن و انتقال تاندون انجام ندادن نمی شه انتظار داشت جلوی پا بالا بیاد

  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 102 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر بنده ۲ سالی هست ک با درد شدید کف پا مخصوصا پنجه و تیر کشیدن انگشتان پا بیشتر در موقع استراحت رنج میبرم ،پزشکان متعددی رفتم البته ام آر ای واسه دوسال قبل دیسک کمر و گردن داشتم ،ارتوپد هم تشخیص نداد مشکلم رو
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)

      نوار عصب و عضله بگیرید . یک ام آر آی از کف پا 

      شخیص های احتمالی :سندرم تونل تارسال ÷ مورتون نوروما

  • تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    با سلام
    من حدود 14 ماه پیش جراحی بازسازی رباط و پیوند غضروف مچ پا داشتم. الان حدود 1 ماه هست که در زمان راه رفتن کف پا سمت پنجه پا و انگشت‌های سوم و چهارم درد شدیدی دارد و بی حس میشه. از زمان شروع درد تا الان شدتش خیلی بیشتر شده و راه رفتن را سخت کرده. آیا این مشکل ارتباطی با عمل انجام شده داره یا خیر؟ و اینکه برای درمان چه کاری باید انجام داد؟
    سپاس از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش)

      حتما با جراحتون مشورت بفرمایید 

  • تصویر کاربر ا شنبه ۱۵ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر خسته نباشید ببخشید من ۱۹سالمه و بونیونت دارم و انگشت دوم پام بلنده وپای پهنی دارم خواستم ببینم با عمل جراحی که برای بونیونت و انگشت دومم میکنم میشه عرض پام هم کوچیک بشه و سایز پام در نهایت کوچک تر بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      بله ممكنه 

      البته تصوير كامبل رخ نيست و من كمى مشكوك به هالوكس والگوس هم هستم

    2. تصویر کاربر ا پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام وقتتون بخیر ببخشید من الان باید چکار کنم؟بابد حضوری بیام مطب خدمتتون؟
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۵ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      بله معاينه حضورى لازمه 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مرتضی شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده سال 93پام شکست ومچ پام دررفتگی داشته که متاسفانه مجبور به خشک کردنش شدم ولی ازسال 93تاالان چندبارعمل جراحی کردم ولی نتیجه نگرفتم دردخیلی شدید دارم پنجه پامم سرش روبه پائینه الان چندتا دکتردیگه مراجعه کردم که گفتن دیگه دست بهش نزنم الان میتونم ازشما کمک بگیرم که درست بشه بیام خدمتت
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      در خدمتم 

      ونويت بگيريد از همين وبسايت و حضورى با همه مداركتون تشريف بياريد

      اگر سيگار مى كشيد اون رو قطع كنيد

  • تصویر کاربر سینا شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    س.چندروز پیش هنگام بلند کردن بار سنگین هم زمان در کمر و لگن و عضله پشت پا و مچ و کف پا درد شدیدی احساس کردم.الان بعد از۴روز درد عضله و مچ پا همچنان باقی میباشد.لطفا راهنمایی بفرمایید.امپول و داروی پاکلوفن مصرف نمودم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      احتمال داره ديسك كمر پاره شده باشه 

      مقدارى استراحت و مصرف ضدالتهاب مثل ناپروكسن در صورتى كه بهش حساسيت نداشته باشيد مفيده بعدش بايد فيزيوتراپى شروع كنيد

  • تصویر کاربر شریفی سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام من الان پام پیچ خورده دکتررفتم گفته بین انگشت چهار وپنج پات شکسته باید گچ گرفته بشه بعداز بیست وپنج روز کچ روبازکردم الان درد دارم نمیتونم اصلاتکون بدم یا راه برم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      راديوگرافى لطفا 

  • تصویر کاربر امیرمهدی سه شنبه ۲۴ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام من پسرم۹سالش هست یا باره ۴ساله بوده پاش شکسته..دیروز که فرار میرد افتاد روی همون پاش دردش کم بود بردم بیمارستان عکس گرفتم گفت شکستگی مشخص نمیده ولی امروز صبح که بیدار شد میلنگید و بغل پاش کف پاش درد مکنه وقتی میزاره روی زمین میخاستم بدون علتش چیست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      درود

      پيش ارتوپد ببريدش

  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 601 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما آقای دکتر عزیز من مدت هفت ماهه که دردی در دو انگشت دوم و سوم پای راستم دارم. که همراه با تورم و سفتی ماهیچه زیر انگشت‌ان و کاهش حرکتی انگشتان. که با راه رفتن و انداختن وزن روی پنجه درد بیشتر میشه. چندین دکتر عوض کردم که نتیجه نداشت. دکتر آخر تشخیص فرایبرگ دادند که فیزیوتراپی برام تجویز کردن
    ولی با ده جلسه فیزیوتراپی هنوز درمان کامل نشدم. نظر شما برام بسیار مهمه. ممنونم از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      راديوكرافى بفرستيد لطفا

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر