منو

انواع جراحی صافی کف پای کودکان

هنگامی که کودک مبتلا به عارضه ی کف پای صاف انعطاف پذیر می ایستد، قوس کف پا ناپدید میشود. اما در حالت نشسته یا زمانی که روی نوک انگشتان پا می ایستد مجددا این قوس ظاهر می شود. این عارضه اغلب هر دو پا را درگیر می کند. یکی از روش های درمان صافی کف پا، جراحی کف پای صاف در کودکان است.

جراحی کف پا

درمان با عمل جراحی ممکن است گاها برای بیمار نوجوان و دارای درد مزمن، تجویز شود. جراحی کف پای صاف اغلب برای ایجاد قوس کف پا و یا بلندتر کردن تاندون های کوتاهی که موجب درد می شوند، انجام می شود. این جراحی معمولا طی مراحلی صورت می گیرد؛ به این صورت که ابتدا جراحی روی یک پا صورت می گیرد و پس از بهبودی با فاصله چند ماه جراحی روی پای دوم انجام می گردد. البته گاه می توان هر دو پا را هم زمان جراحی کرد.

با گذشت زمان و تغییر و پیشرفت انواع جراحی منجر به حصول نتایج کوتاه مدت و بلند مدت بهتری شده است. بیایید نگاهی دقیق تر به عارضه ی کف پای صاف اطفال و انتخاب روند درمانی مناسب جهت دستیابی به نتایج بهتر بیندازیم. اولین و مهم ترین نکته قابل بررسی در اصلاح انواع صافی کف پا, عامل اصلی ایجاد کننده آن یا همان فاکتوری است که از آن با عنوان سطح غلبه غیرطبیعی یاد میشود.

باید به خاطر داشته باشیم که پا شبیه یک سه پایه است. برای اینکه پا عملکرد صحیحی داشته باشد، هر سه قسمت این سه پایه (که در این مورد پاشنه، سر استخوان متاتارس اول وسر استخوان متاتارس پنجم) باید همزمان روی زمین قرار بگیرند. به علاوه تاندون های پشتی به ویژه تاندون آشیل باید به اندازه کافی منعطف باشند تا کشش زیادی بر این سه پایه وارد نکنند؛ چرا که این فشار می تواند موجب از بین رفتن قوس کف پا شود.

معاینه صافی کف پا در کودکان

معاینه صافی کف پا در کودکان

در مطالب قبل، راجع به تشخیص صافی کف پا در کودکان، شرح داده شد. در این مطلب درباره معایناتی که قبل از عمل جراحی کف پای صاف مورد نیاز است صحبت می شود.

روش های جراحی صافی کف پا و روش مناسب

روش های متعدد جراحی کف پای صاف در کودکان و نوجوانان وجود دارند که یکی یا ترکیبی از روش ها ممکن است بسته به نظر جراح در یک فرد مورد استفاده قرار بگیرند.

۱-استفاده از ایمپلنت ساب تالار

این ایمپلنتها با برش کوچکی روی قسمت بیرونی پا بین استخوان تالوس و استخوان پاشنه قرار می گیرند و مانع چرخش غیر عادی پاشنه می شوند و از این طریق باعث اصلاح کف پای صاف می شوند.

۲-اوستئوتومی ها

اوستئوتومی یعنی بریدن استخوان ها به منظور تغییر راستا یا چرخش آن ها. برای اصلاح صافی کف پا ممکن است نیاز به بریدن و تغییر جهت در استخوان پاشنه یا استخوان کونئیفرم باشد.معمولا محل اوستئوتومی با پیچ یا پلاک فیکس می شود.

۳-فیوژن ها

فیوژن یا آرترودز یعنی جوش دادن استخوان های دو طرف یک مفصل به هم. معمولا در دفورمیته های خیلی شدید یا همراه تغییرات آرتروزی در افرادی که در پایان سال های رشد خود هستند یا شلی بیش از حد لیگامانی به صورت ارثی دارند استفاده می شوند.

۴-عمل جراحی روی تاندون ها

اغلب به صورت مکمل و همراه سایر اعمال جراحی لازم برای اصلاح صافی کف پا انجام می شوند مثل بلند کردن تاندون آشیل یا جلو کشیدن تاندون تیبیالیس پوستریور.

مشکلات متنوعی در پا می توانند منجر به ایجاد صافی کف پا شوند. در این مقاله به بررسی علائم و علل صافی کف پا در بالغین می پردازیم.

عوارض عمل جراحی صافی کف پا

جراحی کف پای صاف پا برای اکثر افراد موفقیت آمیز است. با این حال، با عوارضی همراه است. در اینجا لیستی از رایج ترین عوارض ذکر شده است:

۱. درد

درد خطری است که با هر نوع جراحی که انجام می دهید ایجاد میشود. جراح از شما میخواهد پای خود را بالا نگه دارید تا درد و تورم کاهش یابد. آنها همچنین می توانند دارویی را برای شما تجویز کنند که درد را کاهش دهد.

۲. عفونت

احتمالش کم است که عفونت رخ دهد، با این حال، اگر به عفونت مبتلا شدید، پزشک متخصص می تواند توصیه کند که آنتی بیوتیک مصرف کنید. در موارد نادر، عفونت جدی ایجاد می شود. اگر عفونت های جدی درمان نشوند می توانند کشنده باشند. به همین دلیل مهم است که علائم را زود تشخیص دهیم تا عفونت درمان شود.

۳. ترومبوز ورید عمقی

ترومبوز ورید عمقی پس از جراحی کف پای صاف می تواند به دلیل بی حرکتی طولانی مدت ایجاد شود. خوشبختانه با ورزش می توانید خطر ترومبوز ورید عمقی را کاهش دهید. متخصص اطفال هریسبورگ می تواند در مورد تمریناتی که می توانید انجام دهید و زمانی که می توانید ورزش کنید به شما بگوید.

۴. بهبودی دیرهنگام

زمان بهبودی می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. با این حال، روند بهبود می تواند بسیار بیشتر از حد انتظار طول بکشد.

۵. زخم

هر جراحی می تواند باعث ایجاد اسکار شود. زخم معمولاً کوتاه مدت است، اما ممکن است در درازمدت ایجاد شود. برخی از انواع پوست بیشتر دچار زخم می شوند.

۶. سندرم درد منطقه پیچیده

این بیماری به عنوان دیستروفی سمپاتیک رفلکس نیز شناخته می شود. زمانی اتفاق می افتد که ناحیه ای از بدن بیش از حد حساس می شود. کوچکترین لمس می تواند غیرقابل تحمل باشد.

۷. عود

اگرچه عمل جراحی کف پای صاف برای اکثر افراد موفقیت آمیز است، اما همیشه این احتمال وجود دارد که این مشکل دوباره تکرار شود. جراح نمی تواند تضمین کند که مشکل عود نمی کند.


دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی و فوق تخصص جراحی مچ پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    جوش میخورد با گچ بعد یک ماه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ٣-٦ هفته

  • تصویر کاربر دنیز دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما آقای دکتر عزیز. من خانمی 42 ساله هستم که دچار درد در ناحیه زیر انگشتان وسطی پای راستم شدم که التهاب هم داره. به کلینیک پا مراجعه کردم که گفتند اسکن کردند و گفتند صافی کف پا دارم. البته من این دردم از ورزش و پوشیدن کفش های پاشنه دار بود. دکتر بهم قرص ضد التهاب ملوکسیکام و ورزش داد که هیچ تاثیری نداشت. البته من مدام کار پیاده روی و مسافرت هم تو این مدت داشتم فقط با قرص درد و التهاب کاهش میداد. ولی درمان نشدم. من متاسفانه دیابت هم دارم که مراجعه به پزشک دیابت گفتند که مشکل از دیابت نیست. با مطالعه و سرچ فکر کنم اسم این بیماری متاتارسوفالانژیال هست. تو سایتتون مطالعه کردم. از شما خواهشمندم بفرمایید این بیماری درمانش جراحی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ام آر آى از كف پا لازمه و ممكنه مورتون نوروما باشه 

  • تصویر کاربر Ali شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام آیا صافی کف پا در این سن(۳۵سال)قابل درمان است
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله قابل درمانه اگر واقعا نياز به درمان داشته باشه

  • تصویر کاربر مرجان پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر آیا خواهرزاده ی من نیاز به عمل دارند یانه.وقتی راه میرن درد شدیدی دارند و کف پاهاش بشدت صافه.یه استخوان اضافه هم بیرون زده از بغل پاهاش.از زاهدان مزاحم میشم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      احتمالش هست

  • تصویر کاربر مرجان جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید.خواهرزاده ی من ۱۰سالشه میخواستم بدونم بعد عمل صافی کف پا که یه استخوان اضافه هم از بغل پا زده بیرون. دوره ی نقاهتش تا کی هست و کی میتونه سرپا بشه.کی میتونه بره مدرسه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بعد از دو هفته با كفش مخصوص راه خواهد رفت

  • تصویر کاربر soraya دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    من الان 16سالمه انحرافی پا دارم
    قبلا کلاس سوم چهارم بودم عمل کردم دوتاشونم
    ولی الان پاهامو بد میندازم بد راه میرم
    قبلا از کفش دکترم داده استفاده کردم
    مچ پام باریک شده اصلا چاق نمیشه دیگ ب رگاش فک کنم اون کفش فشار اورده
    یعنی عمل بشه میتونم مث ادمای عادی راه برم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه و بررسى لازمه 

  • تصویر کاربر ابراهیمی شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 114 مشاهده پرسش
    سلام دخترم ۱۱ سالشه کف پاهاش صافه ومچ پاهاش به سمت داخل با پنجه پا راه میره از ۵ سالگی هم کفش و زانو بند پوشیده ولی تاثیری نداشته لطفا راهنماییم کنید باید عمل کنه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله جراحى لازمه

  • تصویر کاربر S,j سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    <پای دختر من یکسره پیچ میخوره و همراه با درد هستش،بیرون زدگی استخوان ناویکولار
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه لازمه و احتمالا عمل بخواد

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من کف پای راستم صافه ولی پای چپم صاف نیست درست میشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      با جراحى بله

  • تصویر کاربر پریا دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب.آقای دکتر شما کدوم بیمارستان عمل اصلاح صافی رو انجام میدید.هزینه عمل جراحی حدوداچقدر هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      مهراد و تريتا

      هزينه ها رو بعد از معاينه و بررسى مى تونم عرض كنم

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر