منو

شین اسپلینت یا درد جلوی ساق پا چیست و چگونه درمان می شود؟

یکی از مشکلات رایجی که برای ورزش‌کاران پیش می‌آید، درد ساق پاست. واژه «درد ساق پا» یا شین اسپلینت به حالتی گفته می‌شود که در لبه داخلی استخوان ساق پا (درشت‌نی) درد احساس شود.

در بیشتر موارد پس از دویدن این مشکل ایجاد می‌شود. انجام هر گونه فعالیت شدید ورزشی می‌تواند منجر به درد ساق پا شود، به خصوص اگر به تازگی یک برنامه تمرینی را آغاز کرده باشید.

با انجام اقدامات ساده‌ای می‌توان درد ساق پا را از بین برد. معمولا استراحت کردن، یخ گذاشتن و انجام حرکات کششی می‌تواند موثر باشد. کنترل میزان انجام تمرینات عادی و معمول به جلوگیری از عود درد ساق پا کمک می‌کند.

شین اسپلینت چیست؟

درد ساق پا (سندرم استرس داخلی درشت‌نی) به حالتی گفته می‌شود که در آن ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و بافت استخوانی اطراف ساق‌پا دچار التهاب می‌شود. معمولا در امتداد لبه داخلی استخوان درشت‌نی (جایی که ماهیچه و استخوان به هم متصل می‌شوند) درد احساس می‌شود.

درد جلوی ساق پا

علت درد ساق پا

به طور کلی هنگامی که ماهیچه و بافت استخوانی پا (پوشش استخوان) فعالیت‌های بدنی تکراری بیش‌ازحد انجام دهند، درد ساق پا رخ می‌دهد.

معمولا پس از اعمال تغییرات ناگهانی در برنامه‌های ورزشی، فرد دچار درد ساق پا می‌شود. از جمله این تغییرات می‌توان به تغییر در تکرار و فاصله تمرینات ورزشی اشاره کرد. اعمال تغییر در مدت زمان یا شدت انجام این فعالیت‌ها (مانند دویدن مسافت طولانی‌تر یا روی پاشنه) نیز می‌تواند باعث پیشامد درد ساق پا شود.

عوامل دیگری که منجر به ابتلا به درد ساق پا می‌شوند، عبارت‌اند از:

تمرین با کفش کهنه یا نامناسب

داشتن کف پای صاف یا قوس شدید کف پا

بیشترین امکان ابتلا به درد ساق پا برای دونده‌هاست. دو گروه رایج دیگری که به این مشکل دچار می‌شوند؛  رقصنده ها و سربازان نظامی هستند.

علت درد ساق پا بعد از طناب زدن

طناب زدن یک ورزش هوازی رایج است که می تواند در مدت کوتاهی کالری و چربی زیادی بسوزاند. با این حال، برخی از افراد بعد از طناب زدن، درد پا را تجربه می کنند، که معمولاً حدود یک هفته طول می کشد تا به حالت عادی برگردد.

اگر طناب را بدون گرم کردن انجام دهید، باعث درد پا می شود. هنگام پرش از طناب، ماهیچه های پا به طور مکرر تحریک می شوند و در نتیجه درد عضلانی به تاخیر می افتد. درد عضلانی تاخیری معمولاً در روز دوم پس از طناب زدن ایجاد می شود. ماهیچه ها نمی توانند بلافاصله سازگار شوند و بار ورود به حالت عادی از بین می رود؛ فیبرهای عضلانی پاره شده و ملتهب می شوند و این باعث تشدید درد می شود.

بخش دیگری از مردم بلافاصله بعد از ورزش دچار درد شدید عضلانی می شوند. این امر عمدتاً به این دلیل است که متابولیسم بی هوازی مقدار زیادی اسید لاکتیک تولید می کند که انتهای عصبی را تحریک می کند. برای افرادی که برای اولین بار طناب می زنند، با سرعت کم شروع کنید و سپس به آرامی سختی و سرعت را افزایش دهید تا بدن بتواند خود را با آن وفق دهد.

علائم شین اسپلینت

رایج‌ترین نشانه شین اسپلینت، احساس درد در امتداد لبه استخوان درشت‌نی است. هم‌چنین ممکن است ناحیه موردنظر کمی ورم کند.

درد ساق پا می‌تواند:

  • تیز باشد یا به شکل تیر کشیدن و بی‌حس شدن، خودش را نشان دهد
  • هم در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی رخ دهد و هم پس از آن
  • با لمس ناحیه مصدوم، درد در یک ناحیه متمرکز شود.

تشخیص شین اسپلینت

پس از این‌که راجع به علائم و سابقه پزشکی خود با پزشکتان صحبت کردید؛ او ساق پایتان را معاینه خواهد کرد. تشخیص دقیق بسیار مهم است. ممکن است در مواردی، مشکلات دیگری وجود داشته که با رفع آن‌ها بتوان بر روند بهبود فرد تاثیر گذاشت.

احتمال دارد پزشک انجام آزمایش‌های تصویربرداری بیشتری را تجویز کند تا از طریق آن بتوان احتمال ابتلا به دیگر مشکلات مربوط به ساق پا را رد کرد. بیماری‌های مختلفی هستند که می‌توانند باعث درد ساق پا شوند مثلا شکستگی تنشی استخوان، آماس تاندون و سندرم کمپارتمان مزمن.

شکستگی تنشی

اگر درمان، روی بهبود درد ساق پای فرد اثری نداشته باشد؛ ممکن است پزشک بخواهد اطمینان حاصل کند که بیمار دچار شکستگی تنشی نشده‌است. شکستگی تنشی، ترک (ها) کوچکی است که در اثر فشار مضاعف و استفاده بیش‌ازحد از استخوان درشت‌نی در آن ایجاد می‌شود.

با انجام آزمایش‌های تصویربرداری که تصویری از آناتومی بیمار ارائه می‌دهد، می‌توان به تشخیص این بیماری کمک کرد. معمولا بررسی اسکن استخوانی و MRI، شکستگی تنشی استخوان درشت‌نی را نشان می‌دهد.

شکستگی تنشی پا

آماس تاندون

تاندون‌، ماهیچه را به استخوان متصل می‌کند. در صورت التهاب تاندون‌ها، آماس تاندون رخ می‌دهد. این مشکل نیز مانند درد ساق پا دردناک است، به خصوص اگر پارگی جزیی هم در تاندون ایجاد شده باشد. با انجام MRI می‌توان، آماس تاندون را تشخیص داد.

آماس تاندون پا

سندرم کمپارتمان مزمن

بیماری نادر دیگری نیز وجود دارد که نشانه‌هایی مشابه درد ساق پا دارد و به آن سندرم کمپارتمان مزمن می‌گویند.

آزمایشی که به تشخیص این بیماری کمک می‌کند این است که میزان فشار بخش‌های مختلف پا را قبل و بعد از ورزش اندازه‌گیری کنند.

سندرم کمپارتمان

درمان درد ساق پا

برای درمان شین اسپلینت یا درد جلوی ساق پا، پزشک ارتوپد ممکن است از روش های جراحی یا غیر جراحی بسته به وضعیت بیمار استفاده کند.

درمان‌های غیر جراحی

استراحت

از آن‌جایی که درد ساق پا به دلیل استفاده بیش از حد از عضوی خاص ایجاد می‌شود؛ درمان ایده‌آل آن این است که برای چند هفته، فعالیتی که باعث ایجاد درد شده است را انجام ندهید. احتمال دارد در مدت زمان درمان؛ انواعی از فعالیت‌های هوازی کم‌اثرتر مانند شنا، دوچرخه ثابت یا الیپتیکال جایگزین شود.

مصرف داروهای غیر استروئیدی و ضد التهاب

مصرف داروهایی مانند ایبوپوفن، آسپرین و ناپروکسن میزان درد و تورم را کم می‌کند.

استفاده از یخ

چند بار در روز و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه یخ روی ناحیه مصدوم‌شده بگذارید. دقت کنید که یخ مستقیما با پوستتان در تماس نباشد.

پوشیدن جوراب واریس

با پوشیدن جوراب واریس کشسانی می‌توان از تورم بیشتر پا جلوگیری کرد.

انجام حرکات انعطاف‌پذیری

با کشیدن ماهیچه‌های ساق پا می‌توانید به بهبود احساس این عضو کمک کنید.

پوشیدن کفش‌های حمایت‌کننده

 اگر در روند انجام فعالیت‌های روزمره، کفش‌هایی بپوشید که کفی خوبی داشته باشند؛ این کار به کاهش فشار وارد بر ساق‌ها کمک می‌کند.

درمان شین اسپلینت با ارتز

 افرادی که کف پای صافی دارند یا همیشه با درد ساق پا درگیر هستند، می‌توانند از ارتزگذاری بهره ببرند. گذاشتن ارتز در کفش می‌تواند به هم‌تراز کردن و تثبیت پا و مچ پا کمک کند و فشار وارد بر ساق پا را از بین ببرد. برای درمان شین اسپلینت می‌توانید ارتز متناسب با پای خود را سفارش دهید یا آن را به صورت آماده تهیه کنید.

جراحی و درمان شین اسپلینت

افراد کمی هستند که برای درمان شین اسپلینت، نیاز به انجام عمل جراحی دارند. در شرایط بسیار حادی که هیچ کدام از درمان‌های غیر جراحی نتوانند باعث بهبود بیمار شوند؛ از انجام عمل جراحی استفاده می‌شود. البته مشخص نیست که انجام این روش درمانی تا چه حد می‌تواند باعث بهبود بیمار شود.

بورسیت پاشنه (التهاب پشت پاشنه پا) چیست؟

بازگشت به ورزش بعد از درمان درد ساق پا

معمولا با استراحت کردن و درمان‌های ساده‌ای که توضیح دادیم، درد ساق پا رفع می‌شود. قبل از شروع دوباره ورزش، باید حداقل به مدت دو هفته هیچ‌گونه دردی حس نکرده باشید. به خاطر داشته باشید که هنگام شروع دوباره ورزش باید شدت انجام حرکت‌های ورزشی را کمتر کنید. نباید همان‌قدر که قبلا ورزش می‌کردید، چه از لحاظ تعداد دفعات و چه از لحاظ مدت زمان انجام حرکت‌های ورزشی ورزش کنید.

حتما قبل از شروع ورزش گرم کنید و حرکت‌های کششی انجام دهید. به تدریج میزان تمرین خود را بالا ببرید. اگر دوباره همان درد به سراغتان آمد، فوری تمرین کردن را قطع کنید. از کیسه‌ یخ استفاده کنید و یک یا دو روز استراحت کنید و هنگام شروع دوباره، شدت انجام تمرین را کاهش دهید. با سرعتی آهسته‌تر از دفعه قبل، شدت تمرین را بالا ببرید.

پیش‌گیری از شین اسپلینت

با رعایت برخی نکات می‌توانید از ابتلا به درد ساق پا پیشگیری کنید.

✳️ کفش ورزشی مناسب بپوشید

با انجام «آزمایش رطوبت»، شکل پای خود را مشخص کنید تا بدانید کدام کفش متناسب با پای شماست. پس از استحمام روی سطحی بایستید که شکل پایتان روی آن بیفتد (مثلا یک کیسه کاغذی قهوه‌ای). اگر کف پایتان صاف باشد، شکل کل پا روی کاغذ دیده خواهد شد. اگر قوس کف پای زیادی داشته باشید، تنها پاشنه و انگشتان پا روی کاغذ نقش خواهند بست. در هنگام خرید به دنبال کفشی باشید که مختص شکل پای شما باشد.

در ضمن از کفش‌های مخصوص ورزشی که انجام می‌دهید، استفاده کنید. دویدن مسافت زیاد با کفش‌های کتانی بدون بند زنانه می‌تواند منجر به درد ساق پا شود.

✳️ میزان فعالیت‌های ورزشی خود را به تدریج افزایش دهید

مدت زمان، شدت و دفعات انجام حرکت‌های ورزشی را به تدریج افزایش دهید.

✳️ برای کسب آمادگی بیشتر، ورزش‌های جانبی انجام دهید

 به جای آهسته دویدن، ورزش‌هایی مانند شنا و دوچرخه‌سواری انجام دهید که تاثیر کمتری روی ساق پا دارند.

✳️ بدون کفش بدوید

 چند سال است که بدون کفش دویدن در جامعه رواج یافته است. بسیاری از افراد تایید کرده‌اند که انجام این کار به رفع درد ساق پا کمک می‌کند. برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که بدون کفش دویدن منجر به پخش شدن فشار وارد بر ماهیچه‌ها می‌شود و در نتیجه دیگر روی ناحیه‌ای خاص، فشار بیش از حد وارد نمی‌شود. البته هیچ مدرک واضحی وجود ندارد که نشان دهد بدون کفش دویدن خطر ابتلا به هر گونه مصدومیتی را کاهش می‌دهد.

پیش‌گیری از شین اسپلینت

همانند اعمال هر تغییر به خصوص دیگری در روند ورزشی، برنامه بدون کفش دویدن هم باید به تدریج آغاز شود. برای این‌که پاها و ماهیچه‌هایتان زمان کافی برای تطبیق‌پذیری داشته باشند؛ در ابتدا مسافت‌های کوتاهی بدوید. 

انجام این کار با سرعت و شدت بالا ‌می‌تواند خطر ابتلا به مصدومیت‌های ناشی از وارد شدن فشار را افزایش دهد. در ضمن احتمال بیشتری وجود دارد که دوندگانی که بدون کفش می‌دوند، دچار مصدومیت‌هایی مانند کبودی و بریدگی شوند. چند برند از کفش‌های ورزشی مینیمالیست وجود دارند که فقط دارای «پنجه» هستند؛ البته باید میزان و زمان استفاده خود از آن‌ها را نیز به تدریج افزایش دهید تا بدنتان بتواند به فعالیت‌های مختلف عادت کند.

اگر پس از استراحت و انجام روش‌های درمانی ذکر شده، درد ساق پایتان بهبود نیافت؛ حتما به پزشک مراجعه کنید تا متوجه شوید که آیا موضوع دیگری باعث ایجاد این درد شده است یا نه.

دکتر غلامرضا نادری

فوق تخصص جراحی پا و مچ پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر والا یکشنبه ۷ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر..۷ هفته پیش براثرتصادف قوزک داخلی وخارجی ام شکست وعمل کردم، حالا حدود یک هفته از باز کردن گچ میگذره اما پای من همچنان ورم داره و بعد از یکی دو دقیقه ایستادن ورمش بیشتر میشه و کبود میشه..آیا این حالت طبیعیه؟
    و سوال دیگر، در عکس از استخوان یک ترک میبینم که جراحم گفتن ترک نیست، یرای اطمینان میشه لطفا شما هم بررسی کنید..
    ممنون از وقتتون🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۷ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      بله طبيعييست

  • تصویر کاربر باقری شنبه ۳۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 92 مشاهده پرسش
    در کناردر کنار شصت پا در قسمت نزدیک بند انگشت شصتم استخوانش موقع فشار دادن درد میگیره چه کار باید براش انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      باید معاینه و برسی انجام بشه

  • تصویر کاربر مريم پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر من شش هفته پيش پام پيچ خور OBLLQUE در انتهاي ديستال استخوان فيبولا شكستگي ديده ضشده است و همينطور در MRI علائم پارگي در ATEL ديده شده است من پنج هفته پام توي گچ بود الان يك هفته است كه باز كردم مي خواستم بدونم آيا نياز به فيزيو تراپ يا ليزر دارم يا نه و اينكه زير قوزك پام ورم دارد و اين موضوع من رو نگران كرده ممنون مي شم راهنمايي بفرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      فيزيوتراپى حتما لازمه 

      راديوگرافى بفرستيد لطفا

  • تصویر کاربر رمضانی یکشنبه ۲۱ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    پدرم ۵۵ سالش هفت سال پیش مچ پاش شکست پاشون جراحی شد پلاتین گذاشت الان میگع پام خیلی درد میکنه ممکنه برای پلاتین باشه ایا نیاز هست پلاتین در بیارن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۱ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      راديوگرافى مجدد لازمه

  • تصویر کاربر هادی سه شنبه ۱۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من تغریبا ۳ ماه هست ک درد ساق پا رو دارم موقع تمرین استراحت کردم یک ماه خوب نشد و دردش کمتر شده ولی کامل خوب نشده فزیوترامی هم رفتم ۶ جلسه ولی فایده نداشت چیکار کنم موقع دست زدن هم درد میگیره و نمیتونم تمرین کنم ۱۹ سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود

      راديوگرافى لازمه و حتى اگه عكس نرمال باشه بايد ام آر آى كنيد

  • تصویر کاربر Fsh چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    دكتر دمت گرم
    يه هفتس طناب زني روشرع كردم
    به مدت بيست دقيقه هرروز
    سه روز اول مشكلي نداشتم ولي الان تو همين ناحيه داخلي درشت ني ساق پام درد دارم البته فقط هنگام طناب زني يا دويدن در حالت عادي بايد دست زد به استخوان كه درد رو فهميد
    و امروز تقريبا نتونستم بيشتر از هشت دقيقه طناب بزنم و شدت درد ساق پام باعث شد ادامه ندم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      فعلا تا قطع كامل درد طناب زدن رو قطع كنيد

      اگر تا ٥ روز ديگه بهتر نشدين بايد راديوگرافى كنيد 

      نشخيص هاى احتمالى:

      Stress fracture

      Shin splint 

  • تصویر کاربر دکتر دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر شبا که از خواب بیدار میشم کف پام خیلی درد میکه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      مقاله مربوط به التهاب نيام كف پا رو در همين وبسايت بخونيد 

  • تصویر کاربر محمدحسن شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتـــر
    عرض ســلام واحتـــرام دارم خدمتتون .
    بنده محمد حسن نا صری 29 سال کارمند پشت میز نشین بانک ، کم تحرک و ا ستر سی هستم وزنم 84.5 - قد 164 - سن 49 .
    طی این چند ماه بصورت مداوم وتقریبا به مقدار ثابت هرروز حدود 8 کیلو متر دوندگی و یا پیاده روی دا شتم ، متا سفانه چند روز پیش حدود 10 کیلومتر از منزل تا محل کار رو رفت و برگ شت با کفش اداری پیاده روی کردم ، روز بعد با کفش و لباس ورز شی 20 کیلومتر پیاده روی کردم ولی در اون دو روز هیچ درد و یا التهابی در پشت پاشنه پای راستم نداشتم اما دو روز بعد از این پیاده روی ها پس از بیدار شدن از خواب متوجه درد بسیار شدیدی در پشت پاشنه پای راستم شدم )محل مشخص شده در عکسها (متاسفانه این مشکل دو بار در سالها ی گذشته هم برایم اتفاق افتاد که یکبار بدون دارو و درمان پس از شش ماه درد مزمن ، خوب شد و یکبار هم به همین صورت پس از دو هفته بهبود پیدا کرد من دلیل اینهمه تفاوت در زمان بهبود رو متوجه نشدم هر دو تا مورد به لحاظ شرایط ایجاد مشکل و میزان و شکل درد یکی بود ولی خب به ترتیبی که گفتم هر دوبار درد از بین رفت.
    اما اینبار با همان شدت درد و التهاب زیر پوست پشت پاشنه پا راستم ایجاد شده و نمیدونم بورسیت یا تاندونیت یا چیه ؟ و باید چیکار کنم که درد مزمن و طولانی نشه.
    موقع راه رفتن خیلی درد دارم ، درد زیر پوست و به قطر 2 سانت در محل عکس و بسیار درد ناک میباشد.
    در حال حا ضر در منزل ا ستراحت میکنم و محل درد و برگ آزماییش خون جدیدی هم دارم خدمتتون ارسـال میکنم راهنمایی بفرمایید و در صورت لزوم دارو تجویز کنید تا استفاده کنم.
    باتشکر و سپاس: ناصری 09153842153
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      توصيه هاى بنده اين هستند:

      ١- انجام يك راديوگرافى ساده و يك ام آر آى مچ پا

      ٢- مصرف شياف ايندومتاسين هر دوازده ساعت يكى

      ٣- مصرف مايعات فراوان

      ٤- استراحت 

      با احترام

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر