منو

تفاوت آرتروز و بورسیت در چیست؟

آرتروز و بورسیت، بیماری هایی متفاوت، با خصوصیاتی مشابه هستند. آرتروز به گروهی از بیماری های مزمن گفته می شود که شایع ترین آن ها استئوآرتریت (OA) و آرتریت روماتوئید (RA) است. بورسیت، یک بیماری موقتی می باشد که معمولاً در اثر افعالیت زیاد، آسیب یا عفونت ایجاد می گردد. هر دو بیماری علائمی شامل التهاب، درد و ناراحتی مفصلی دارند. در ادامه درباره ی علائم، شباهت و تفاوت آرتروز با بورسیت توضیح خواهیم داد.

آرتروز و بورسیت در کجا اتفاق می افتد؟

اگرچه آرتروز و بورسیت می توانند مفاصل یکسانی را تحت تأثیر قرار دهند، اما شیوع ایجاد هر کدام از این بیماری ها در مفاصل متفاوتی بیشتر است. آرتروز بیشتر در زانوها، لگن و مفاصل کوچک ایجاد می گردد، در حالی که بورسیت، بیشتر در شانه ها، باسن، آرنج و زانوها بروز می یابد.

بورسیت چیست؟

به التهاب بورسا، کیسه ای مملو از مایع که در نزدیکی مفاصل قرار دارد، بورسیت می گویند. بورسا، مانند یک بالشتک محافظ، سبب کاهش اصطکاک و التهاب مفصل، تاندون ها و عضلات می شود. این التهاب می تواند در اثر فعالیت زیاد، قرارگیری طولانی مدت در یک حالت بدنی یا ابتلا به برخی بیماری های التهابی ایجاد گردد.

بورسیت

افزایش فشار بر قسمت های خاصی از بدن، مانند زانو نیز می تواند سبب افزایش خطر ابتلا به بورسیت گردد. به علاوه، ابتلا به برخی بیماری ها مانند آرتروز، نقرس، دیابت، بیماری تیروئیدی، آسیب دیدگی و عفونت نیز از عوامل خطر ابتلا به بورسیت هستند. فعالیت هایی که می توانند منجر به بروز بورسیت شوند عبارتند از:

بورسیت در کجا رخ میدهد؟

بورسیت، می تواند در هر کدام از ۱۵۰ بورسای موجود در بدن ایجاد گردد، اما برخی از نواحی، بیشتر تحت تأثیر این شرایط قرار می گیرند، از جمله:

علائم بورسیت

بورسیت، می تواند باعث ایجاد ناراحتی در مفصل آسیب دیده و درد خنجری در حین حرکت یا لمس آن ناحیه شود. علائم دیگر آن عبارتند از:

آرتروز چیست

آرتروز چیست؟

آرتروز، شامل بیش از ۱۰۰ بیماری مختلف است که علامت اصلی آن معمولاً درد مفصلی می باشد. این نوع التهاب، به طور معمول در بیش از یک مفصل ایجاد می گردد و تورم، گرفتگی، درد و محدودیت دامنه حرکتی ناشی از آن، با گذشت زمان تشدید می شود.

انواع آرتروز

۱_ روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید-RA)

آرتریت روماتوئید، یک بیماری خود ایمنی است، که در آن، سیستم ایمنی بدن به سلول های سالم حمله می نماید. در RA، سلول های ایمنی عمدتا به مفاصل حمله می کنند، و عوارض آن به طور ناگهانی ایجاد می گردد. این بیماری، سبب التهاب پوشش مفصل و آسیب به بافت مفصلی می شود که می تواند درد مزمن، تغییر شکل مفصل و محدودیت در حرکت ایجاد نماید.

علائم RA شامل درد مفصلی، تورم، گرفتگی، خستگی و تب کم درجه است. RA همچنین می تواند بافت های دیگر بدن را تحت تأثیر قرار داده و سبب ایجاد مشکل در اندام هایی مانند ریه ها، قلب و چشم ها شود.

۲_ استئوآرتریت (OA)

استئوآرتریت، شایعترین شکل آرتروز است که اغلب در بزرگسالان بالای ۶۵ سال ایجاد می گردد. به دلیل ارتباط این بیماری با افزایش سن، عموما به آن بیماری تحلیل برنده مفصل یا آرتروز “سایشی” می گویند. این بیماری بیشتر در دست ها، باسن و زانوها به وجود می آید.

در استئوآرتریت، غضروف درون مفصلی شروع به از بین رفتن کرده و ساختار استخوان زیرین آن تغییر می یابد. OA می تواند باعث بروز درد، گرفتگی، تورم و در برخی موارد، کاهش عملکرد و ناتوانی شود.

شباهت بورسیت و آرتروز در چیست؟

آرتروز و بورسیت از جهات مختلفی شبیه به هم هستند. تشابه علائم و محل بروز این بیماری ها، تمایز آن ها را از یکدیگر دشوار می کند. بورسیت و آرتروز می توانند باعث بروز علائم زیر شوند:

این شرایط همچنین بر نقاط یکسانی از بدن تأثیر می گذارند، از جمله:

  • شانه ها
  • زانو
  • مچ دست
  • باسن

به علاوه، هر دو بیماری توانایی تأثیرگذاری بر سایر مناطق بدن را نیز دارند.

برای درمان آرتروز زانو به غیر از روش های دارویی، برخی ورزش ها می تواند در درمان زانو درد شدید بسیار مؤثر باشد فقط باید نکاتی را رعایت کرد

تفاوت آرتروز با بورسیت در چیست؟

تفاوت کلیدی این دو عارضه، در محل دقیق بروز التهاب است. التهاب ناشی از آرتروز، در مفصل رخ می دهد، در حالی که التهاب ناشی از بورسیت، در بورسا ایجاد می گردد. همچنین تفاوت آرتروز با بورسیت از نظر آسیب شناسی، زمان شروع علائم و مدت دوام آن ها با یکدیگر نیز است.

زمان بروز آرتروز و بورسیت

بورسیت می تواند به طور ناگهانی ایجاد شود و معمولاً یک بیماری حاد است. آرتروز به طور معمول یک بیماری تدریجی و پیشرونده می باشد (به جز انواع معدودی از آرتروز مانند آرتریت سپتیک، که یک عفونت سریع پیشرونده است).

طول دوره بیماری

آسیب مفصلی ناشی از آرتروز، اغلب دائمی است. بورسیت، یک تحریک کوتاه مدت می باشد که آسیب پایداری ایجاد نمی کند مگر اینکه استرس جسمی موجود در ناحیه ادامه دار باشد.

ام آر آی برای بررسی مفصل

تشخیص آرتروز و بورسیت

بورسیت، معمولاً با معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. در صورت بروز مجدد بیماری یا وجود علائم عفونت، پزشک می تواند موارد زیر را توصیه نماید:

۱- تصویربرداری اشعه ایکس برای رد سایر بیماری ها، مانند شکستگی

۲- سونوگرافی یا ام آر آی برای بررسی مفصل

۳- آزمایش خون برای جستجوی شواهدی از عفونت

۴- نمونه مایع بورسا، برای شناسایی سلول ها یا ارگانیسم های عفونی

برای تشخیص آرتروز، پزشک با گرفتن شرح حال پزشکی و معاینه فیزیکی می تواند اثر درد بر عملکرد شما و علت ایجاد درد را ارزیابی نماید. ممکن است به اشعه ایکس یا سایر روش های تصویربرداری مانند CT اسکن یا MRI، برای بررسی میزان آسیب مفصلی نیاز داشته باشید.

برای کنترل تشخیص آرتروز یا بورسیت، بهتر است هرچه سریعتر به پزشک مراجعه نمایید. تشخیص و درمان به موقع، باعث بهبود سریع بورسیت و پیشرفت کندتر آرتروز می گردد.


 

دکتر غلامرضا نادری

متخصص ارتوپدی و فوق تخصص مچ پا و پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میلادکریمی دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام و عرص ادب جناب دکتر بعداز سه ماه جراحی مجددمینیسک و رباط صلیبی یکمقدار پاهام بعد از قدم زدن و فشار ورم میکنه و داخلش صدا تق تق میخوره اما خالی نمیکنه .نظرتون چیه ؟ خواستم بدونم بعداز گذشت سه ماه هم توصیه شما برای ورم یخ گذاری هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      براى ورم يخ گذاشتن خوبه و براى اون صدا بايد تمرينات چهار سر مدام انجام بدين

  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    درود بر دکتر عزیز🥲
    من دو هفته ای هست که عمل aclداشتم
    با اینکه تمریناتم‌رو هم انجام میدم ولی پام ضعیف شده
    میخاستم بدونم وختشه که یکی از عصا ها رو زمین بزارم و با یه عصا راه برم؟!(البته با آتل دوره پا)
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اون ضعف طبيعيه و ماهها طول مى كشه كه رفع بشه

      در مورد عصا از دكترتون بپرسيد

  • تصویر کاربر ساسان شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام علیکم خدمت شما جناب دکتر.
    ببخشید این مفصل فک من (فقط سمت چپی اینطوری هست)وقتی دهنم رو باز و بسته میکنم صدای تق تق میده. گاهی کاملا گیر میکنه و گاهی فقط صدای اصطکاک دو استخوان میاد. انگار دو استخوان کاملا با هم درگیری دارن. گاهی کنار گوش چپم (محل مفصل مورد نظر) درد میکنه از بس اون نقطه درگیری هست... حدودا دو ماهی میشه شروع شده و فقط بد تر میشه. احساس میکنم قسمت راست هم داره شروع میکنه. به نظر شما اشکال چه چیزی هست جناب دکتر؟
    صداش خیلی زیاده از یه متری راحت میشه شنید.
    جنسیت: پسر
    سن:۱۸
    قد: ۱۷۶
    وزن: ۵۴
    راستی اخیرا زانوی راستم حین نشستن درد داره اصلا نمیدونم چرا. احتمال داره ارتباطی داشته باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      مشکلات فک مربوط به رشته ی جراحی فک و صورت هست و نه ارتوپدی

  • تصویر کاربر احمد شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من صافی کف پا دارم و دوتا استخوان از بغل پام در اومده که پام انحراف پیدا کرده بنظرتون نیاز به عمل دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بر اساس معاینه معلوم می شه که عمل لازمه یا نه

  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۲۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام، من 40 سال با وزن 62 کیلو هستم و جنس مونث هستم، از 40 روز پیش ساق پام و سمت چپ داخلی زانوی پای راستم کمی درد گرفت و درد حرکت می کرد با قرار گرفتن پا در هر حالتی پا درد در یه قسمت پا بروز می کرد، درد زیاد نبود اما موقع حرکت راه رفتنم را کند کرده بود، بعد شخصی پشت زانوم رو ماساژ محکمی داد از فردای اون روز پشت زانوم کبود شد و انگار موقع راه رفتن پشت زانوم بخیه داشت و بخیه ها کشیده می شدند و موقع نشستن روی صندلی و راه رفتن بیشتر می شد و نمی تونستم پشت زانوم رو صاف کنم، دکتر مغز و اعصاب گفت به اعصاب پشت زانو آسیب وارد شده دارو داد با خوردنش چرخش درد بهتر شد منتها درد پشت زانو و قسمت داخلی زانو هنوز بود، دکتر ارتوپد گفت زانوت ضعیفه و التهاب داره، دارو داد خیلی کم بهتر شدم، البته پشت زانوم بیشتر صاف می شه، منتها هنوز بعد از کمی راه رفتن قسمت داخل سمت چپ زانوی راستم داغ می شه و بعضی موقع ها روی ساق پای راستم داغ می شه، و موقعی که یه کمی روی صندلی می شینم یا یه کمی راه می رم، پشت زانوم همون مشکلو داره، و هنوز دکترا تشخیص ندارن مشکل چیه، ضمنا آزمایش دادم روماتیسم و نقرس نبوده، زانوم ورم نداره، پشت پا خالی نمی شه، زانوم ضربه هم نخورده، MRI زانو دار، مشکل اینکه دکترا تشخیص ندادن مشکل چیه، لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه براى تشخيص لازمه

  • تصویر کاربر مقدم جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید .
    مدت 3 سال پیش زمین خوردم و با کف دست به زمین آمدم از آن موقع تا بحال قسمت بالایی منتهی به انگشت شصت کف دستم درد می کند . البته همان موقع عکس گرفتم گفتند شکستگی ندارد ممکن است تاندون هایش کشیدگی داشته باشد و با مرور زمان برطرف می شود اما با گذر این همه وقت هنوز درد می کند به خصوص زمانی که با دستهایم فعالیتی را انجام می دهم ؟ آیا بعضی امپول ها که به کف دست می زنند تاثیر داره ؟ ضرر نداره ؟ یا به مرور خوب می شه ؟ میشه منو راهنمایی کنید . ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بسيار مشكل مهم و جدى هست و ممكنه شكستگى اسكافوييد داشتيد و تشخيص داده نشده باشه 

      راديوگرافى جديد و ام آر آى لازمه

  • تصویر کاربر طاهر چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    خواستم بپرسم هزینه جراحی بیرون اوردن پلاتین ساق پا و لگن چقد هستش و سوال مهم تر ایا بعد از خارج کردن پلاتین رو تحویل خودم میدین
    با تشکر ممنون از زحماتتتون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر خودم عمل نکرده باشم خارج نمی کنم

      بر اساس قانون این وسایل به شما تحویل داده نمی شه و فلزش هم پلاتین نیست که ارزش داشته باشه و اون رو بیمارستان امحا می کنه

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت شما دکتر گرامی. بنده به مدت یک سال است که دردی در ناحیه پشت و باسن و در قسمت پایین سمت چپ دارم . وقتی که به پزشک مراجعه کردم با بررسی عکس ام آر آی دیسک کمر تشخیص داده شد.
    اما با گذشت زمان این درد بیشتر شد و مثلا ایستادن برای مدت کوتاه و یا نشستن روی صندلی باعث ایجاد این درد می شود.
    و اخیرا بعد از پیاده روی این درد در قسمت جلو ران سمت چپ احساس می شود.
    سوالی که دارم این است آیا امکان دارد این درد به دلیل آرتروز مفصل ران باشد؟؟
    و اینکه آیا لازم است عکس ام آر آی از ناحیه لگن بگیرم؟؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      راديوگرافى ساده كافيه

  • تصویر کاربر هادی پنجشنبه ۲۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    اول یه شرح حالی از خودم بدم، من وقتی 15 سالم بود تصادفی داشتم که هر دو پا دچار شکستگی شد، ساق پای راست و زانو پای چپ، بعد از حدود 1 سال که تونستم سر پا بشم متوجه مقداری انحراف در پای چپم شد، با مراجعه به دکتر گفتن که قسمت خارجی صفحه رشد زانو ا آسیب دیده و برای همین به یک اندازه رشد نمیکنه و همین باعث انحراف شده، باید صبر کنیم تا رشد تموم بشه و بعد بتونیم عمل کنیم. در سن 21 سالگی عمل کردم و انحراف درست شد ولی متاسفانه پای چپ به اندازه 3 سانتی متر کوتاهتر هست. الان که 35 سالم هست 2تا سوال دارم، اول اینکه آیا امکان عمل برای دراز کردن پا به اندازه 3 سانت از قسمت ساق هست یا نه ؟ دوم این کوتاهی چقدر میتونه به کمر و ستون فقرات آسیب بزنه؟ چون گاها دردی در قسمت انتهایی کمر حس میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ترجيحا بايد از ران بلند بشه 

      راه ديگه اين هست كه دو سانتيمتر ليفت داخل كفش سمت چپ قرار بدين 

  • تصویر کاربر Mansoreh دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    خانومی هستم 29 ساله که درد و سوزش در کتف چب و گاهی در گردن دارم که خیلی آزار دهنده است و هیچ کاری با دست چپ نمیتونم انجام بدم جواب ام آر ای بنده اگر امکانش هست راهنمایی کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      احتمالا فيزيوتراپى لازمه

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر