منو

علل و عوارض کف پای صاف

بسیاری از افراد که دچار صافی کف پا، زندگی بدون دردسری را تجربه می کنند. اما زمانی که مشکل ایجاد شود، بهتر است سریعاً برای معاینه و آگاهی از عوارض کف پای صاف، به یک متخصص مراجعه کنید. همانطور که از نام این بیماری مشخص است، مبتلایان به کف پای صاف، قوسی در ناحیه کف پا نداشته، یا این قوس بسیار کم است.

در افراد سالم، در حالت ایستاده قسمت میانی پا به زمین برخورد نمی کند. صافی کف پا تنها زمانی که با احساس ناراحتی همراه باشد، باید تحت درمان قرار بگیرد. این ناراحتی می تواند نشان دهنده ی مشکلاتی دیگر یا آمادگی برای آسیب رساندن به سایر نقاط بدن باشد. برای افرادی که کف پای صاف برای آنها مشکل ساز شده است، به منظور کم کردن این ناراحتی ها و کاهش عوارض کف پای صاف، ابزار و ورزش هایی در نظر گرفته شده است.

صافی کف پا چیست؟

مبتلایان به کف پای صاف، در کف پای خود فرو رفتگی نداشته یا این فرورفتگی بسیار ناچیز است، به طوری که در حالت ایستاده، کف پای آنها به طور کامل زمین را لمس می کند. مچ پای انسان دارای ۳۳ مفصل می باشد که ۲۶ استخوان مختلف را به هم پیوند داده اند. همچنین بالای ۱۰۰ ماهیچه، تاندون و رباط در این ناحیه از بدن قرار دارد.

صافی کف پا چیست

قوس کف پا مانند یک فنر در هنگام گام برداشتن عمل کرده و کمک می کند تا وزن بدن با کمترین فشار در عضلات کل پا پخش شود. ساختار این قوس تأثیر مستقیمی روی شکل راه رفتن شما دارد. این قوس باید از جهات مختلف در حین مستحکم بودن، انعطاف پذیر باشد، انواع فشارها را تحمل کند و شما بتوانید روی سطوح مختلف بدون هیچ مشکلی راه بروید.
در این بیماری، مچ پا می تواند در زمان ایستادن و راه رفتن، رو به داخل بچرخد. این مشکل همچنین می تواند باعث چرخش رو به بیرون مچ پا نیز شود.

علل کف پای صاف

رایج ترین علل صافی کف پا عبارتند از:

✳️ مشکلات ژنتیکی، صافی کف پا می تواند از والدین به فرزندان از طریق ژنتیک منتقل شود

✳️ ضعف قوس پا، به این معنا که در حالت استراحت پا، این قوس وجود دارد، اما در زمانی که روی زمین قرار می گیرد، کف پا صاف شده و به زمین می چسبد

✳️ آسیب دیدگی مچ پا یا زانو

✳️ آرتروز یا آرتروز رموتوئید

✳️ ضربه، ناکارآمدی یا پارگی تاندون استخوان درشت نی

✳️ بیماری های عضلانی یا سیستم عصبی، مثل فلج مغزی، دیستروفی عضلانی، اسپینا بیفیدا

یکی دیگر از مشکلاتی که می تواند سبب صافی کف پا شود تارسال کوالیشن (tarsal coalition) می باشد. این بیماری باعث می شود که استخوان های پا به طرز عجیبی به هم بچسبند و در نهایت، پا حالتی خشک و صاف پیدا می کند. پزشک اطفال معمولاً در همان خردسالی این بیماری را تشخیص می دهد. صافی کف پا در افراد دچار اضافه وزن یا قند خون بالا، بیشتر اتفاق می افتد. همچنین، این مشکل در زمان بارداری رایج تر است.

صافی کف پا می تواند با کهولت سن نیز شکل بگیرد. فشار روزانه روی پاها می تواند باعث ضعیف شدن تاندون استخوان درشت نی شود. وظیفه ی اصلی این تاندون، حفظ ساختار قوس کف پا می باشد. این تاندون می تواند بر اثر استفاده ی بیش از حد ورم کرده (تاندونیت) یا پاره شود. آسیب به این تاندون باعث صاف شدن کف پا می شود.

مشکلات متنوعی در پا می توانند منجر به ایجاد صافی کف پا شوند. در این مقاله به بررسی علائم و علل صافی کف پا در بالغین می پردازیم.

عوارض کف پای صاف

یکی از اولین علائم صافی کف پا، درد است. کف و قوزک پا، علاوه بر درد می تواند دچار التهاب شوند. مخصوصاً در زمان ایستادن یا راه رفتن به مدت طولانی. البته، این علائم می توانند به دلیل مشکلات دیگری نیز باشند. پس بهتر است در ابتدا برای تشخیص به متخصص مراجعه کنید. صافی کف پا همچنین در شکل ایستادن، راه رفتن و دویدن شما تأثیر منفی ای خواهد گذاشت، که این موارد می توانند به مشکلات دیگری مثل درد در لگن، زانو و تشدید درد قوزک منجر شود.
معمولاً درمان های ساده می توانند درد کف پا را تسکین دهند. مثل کفی های طبی کفش که برآمدگی ای در محل معمول قوس پا در آنها تعبیه شده است. اما در صورت عدم رسیدگی، مشکلات ساده ی ابتدایی می توانند به آسیب های جدی بیانجامند. که در ادامه چند نمونه از عوارض کف پای صاف را توضیح داده ایم:

۱. التهاب کف پا از عوارض کف پای صاف

فاسیای کف پا، رباطی است که از پشت پاشنه ی پا شروع شده و کف پای شما را در بر می گیرد. در افرادی با کف پای صاف، این رباط در خطر ملتهب شدن قرار داشته که به آن فاسیتیس یا التهاب کف پا گفته می شود. از ویژگی های این بیماری، درد پاشنه ی پا بوده، که بعد از بیدار شدن و برداشتن اولین گام های روز از همیشه شدیدتر است. فاسیتیس معمولاً به علت صافی کف پا اتفاق می افتد.

تاندونیت آشیل

۲. تاندونیت آشیل

از دیگر عوارض کف پای صاف، میتواند باعث شود تاندون آشیل شما در زمان راه رفتن یا دویدن، بیش از حد کار کند. این فشار اضافی می تواند باعث ایجاد پارگی های کوچک و التهاب تاندون شود. به این مشکل، تاندونیت آشیل گفته می شود.
برای جلوگیری از پیشرفت تاندونیت آشیل و خطر حالت پیشرفته ی آن به نام تادونسیس آشیل، باید در کنار مصرف داروهای ضد التهاب، استراحت کرده و از کمپرس یخ استفاده کنید.

۳. عوارض کف پای صاف و آرتروز

یک قوس خوب و مستحکم در کف پا، به پاها، قوزک ها و سایر نقاط بدن شما انسجام می بخشد. زمانی که کف پا صاف است، شما این ثبات جسمی را از داده و مفصل های شما در اثر فشار مضاعف تحلیل می روند. در نتیجه، این مفاصل در خطر بالاتری برای آرتروز قرار می گیرند. از عوارض کف پای صاف، ساییدگی کشکک ها و استخوان ها با یکدیگر می باشد، در نتیجه آرتروز رخ میدهد.

۴. مشکلات مربوط به انگشتان پا

کفش ها به گونه ای طراحی می شوند که یک پای سالم دارای قوس در آن قرار بگیرند. در صورتی که مبتلا به صافی کف پا باشید، کفش های عادی به بدترین شکل به کف پایتان فشار آورده و باعث پینه می شوند. به مرور زمان، شما ممکن است به بونیون مبتلا شوید. بونیون، یک نقص در مفصل انگشت شست پا می باشد.

۵. مشکلات مچ پا

مشکلات مچ پا از عواض کف پای صاف است که آسیب های دیگری نیز در کف پا ایجاد می کند. برای مثال، تاندون استخوان درشت نی که در این حالت دچار التهاب می شود، می تواند سبب درد اضافه و سستی پا شود.
زمانی که مچ پاها رو به داخل چرخیده باشند، فاسیای کف پا بیش از حد کشیده شده و باعث انباشتگی کلسیم و در نتیجه رشد زائده های استخوانی به نام خار پاشنه می شود.

۶. مشکلات پا

از آنجایی که کف پای شما وظیفه ی تحمل وزن کل بدن را بر عهده دارد، هر مشکل کوچکی در آن می تواند هماهنگی کل بدن را بهم زده و شما را در خطر آسیب جدی قرار دهد.
اولین محل این آسیب دیدگی ها پا می باشد. صافی کف پا باعث پخش شدن نامتوازن وزن و فشار بیش از حد به عضلات، استخوان ها و تاندون های پا می شود. در نتیجه ی عوارض کف پای صاف می تواند مشکل آتل ساق پا و شکستگی های فشاری باشد.

علائم صافی کف پا

در اثر کشیده شدن عضلات و رباط ها، درد کف پا رایج ترین علامت صافی کف پا می باشد. همچنین، فشار های غیر عادی به زانو و لگن نیز می تواند منجر به درد در مفاصل این ناحیه شوند. این فشار ها در زمانی که پاها رو به داخل بچرخند ایجاد می شود. در صافی کف پا این اندام ها معمولاً دچار درد می شوند:

درمان صافی کف پا

برخی از افراد مبتلا به صافی کف پا به طور غریزی بدن خود را در حالتی قرار می دهند که از بروز علائم آزار دهنده جلوگیری شود. افرادی که علائمی در آنها دیده نمی شود نیاز به درمان ندارند. اما در صورت بروز عوارض کف پای صاف باید سریعا درمان شوید. 

✳️ در صورت وجود درد، استفاده از کفش مناسب با پهنای بیشتر و حمایت کافی می تواند به شما کمک کند.

✳️ کفی های طبی با قوس های طراحی شده، فشار وارده به کف پا را کم کرده و در مواردی که پا به داخل خم می شود، از درد جلوگیری می کند. البته، استفاده از این موارد تنها برای کنترل و از بین بردن علائم بوده و تأثیر طولانی مدت ندارد.

درمان صافی کف پا

✳️ افرادی که از تاندونیت استخوان درشت نی رنج می برند، می توانند با قرار دادن یک جسم نرم درون کفش در قسمت اورتودنسی از فشار وارده به بافت تاندون کم کنند.

✳️ در صورت وجود التهاب، اورتودنسی زانو می تواند تأثیرگذار باشد.

✳️ در صورت شدت گرفتن علائم، استراحت تجویز می شود.

✳️ اگر برای افراد مبتلا به آرتروز یا پارگی تاندون، در صورتی که مسکن و کفی جواب نداد، جراحی تجویز می شود.

✳️ رشد ناقص استخوان ها در کودکی می تواند در بزرگسالی باعث صافی کف پا شود. در این موارد نادر، جراحی هایی برای جدا کردن استخوان های بهم چسبیده ضروری است.

✳️ اگر اضافه وزن دلیل صافی کف پا تشخیص داده شد، طبیعتاً کم کردن وزن بهترین گزینه است.

تشخیص صافی کف پا

در صورت داشتن علائم زیر، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

❌ صافی کف پا که اخیراً شکل گرفته باشد

❌ درد در کف پا، قوزک و پاها

❌ صافی کف پای شما، با کفش های طبی درمان نمی شود

❌ کف پای شما در حال صاف تر شدن باشد

❌ کف پای شما خشک، سنگین، غیر قابل انعطاف به نظر می رسد

پزشک، در ابتدا کل پای شما را معاینه می کند. در مرحله ی بعدی شما باید روی پنجه ی پا بأیستید تا شکل و کارایی هر پا را معاینه کند. پزشک همچنین سابقه ی بیماری های شما را بررسی می کند. در برخی از موارد، برای تشخیص سریع و جلو گیری از عوارض کف پای صاف، آزمایش اشعه ایکس، سی تی اسکن یا MRI تجویز می شود.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپد ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر غلامرضا چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    با سلام وقتتون بخیر باشه من ۶۶سالمه ۳۰ساله ک دیابت دارم پای چپم چندسال پیش وسط انگشت کوچک و چهارم دکمه ای در اومده بود چند وقتی میشه ک ترکیده بوی بدی میده ملتهب شده بشدت درد میکنه ورم کرده من ساکن شاهرود هستم اگر دکتری مدنظرتون هست برای حضوری رفتن لطفا معرفی کنید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش)

      دکتر فریور باقری 

    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ آذر ۱( 1 سال پیش)

      دکتر فریور باقری 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر دریا شنبه ۲۷ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام من بعد از یک سال و دوماه از جراحی ناویکولارفرهی و صافی هنوز درد پاشنه دارم و نیروها بیشتر رو پاشنه و زیر انگشتام بیشتره و پاشنم فشرده میشه به پایین و جدیدا سوزش شدید در کف پا و وزیز قوس دارم که با استراحت بهتر میشه بسیار سوزش داره و تیر میکشه در حرکت در محل قبلا ناوبکولار زیر پام میومد الان سوزش وحشتناک داره چ کنم اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      نوار عصب و عضله انجام بدین و لازمه معاینه بشین

  • تصویر کاربر بهروز دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من بیست سالمه و تقریباً یک ماه پیش استخوان کوچک مچ پای راستم شکست رفتم دکتر گفت باید عمل بشه ولی من عمل نکردم رفتم پیش شکسته بند بعد پامو همینجوری با یه بنداژ بست الان 25 روز گذشته بازش کردم پام ورم نداره درد نداره ولی مچ پام بالا پایین نمیشه دلیلش چیه .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      احتمالا درمان غلط براتون انجام شده 

      راديوگرافى رو بفرستيد

  • تصویر کاربر مبینا شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر نادری وقت بخیر ببخشید دخترم ۱۳ ساله وزن ۶۳ کیلو وقت ۱۵۵ است و مشکل هالگوس والگوس داره وهم چرخش مچ پا به سمت بیرون در هردو پا ولی پای چپ بیشتره و صافی کف پارودارد به ...دکتر مراجعه کردیم گفتن هالگوس رو فعلا عمل نمی کنیم چون جای رشد دارد ممکنه برگردد ولی مچ پاشو با گذاشتن پیچ جذبی عمل می‌کنیم..کمی صاف میشه واز چرخش بیشتر به سمت بیرون جلوگیری میکنه میخواستم بدونم اگر عمل بشه مشکلی براش پیش نمی آید .... .دخترم مشکل شل بودن عضلات را دارد به این خاطر این مشکل برایش پیش آمده..ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود 

      باید معاینه کنم و رادیوگرافی ببینم

  • تصویر کاربر یوسف شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر جناب دکتر پسری یازده ساله دارم که ازپنج الی شش سالکی فهمیدم کف پاش صافه از همون موقع اقدام کردم وبراش کفش مخصوص گرفتم ولی تاثیری نکرد چون به ورزش علاقه داره وپیگیره داره اذیت میسه وتو تمرین وبازی بعلت درد تومچ پاهاش زود خسته میشه البته بگم یک کم وزنش هم بالاس پزشکهای قبلی گفتن برای عمل باید پس ازسن دوازده سالگی اقدام کنم خواستم نظر جنابعالی را بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود

      می تونید الان هم عمل کنید

  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 7ماه عمل رباط و منیسک انجام دادم .کار سنگین انجام میدم مشکل ندارم تو فعالیت های ایستاده و فعالیت هایه شدید مشکل ندارم.اما تو راه رفتن مشکل دارم همیشه احساس ضعیفی و احساس میکنم ساقم میاد جلو درست نمیتونم راه برم یعنی مثل پای سالمم طبیعی نشده احساس میکنم حس پام ندارم .نمی‌دونم مشکل کجاست چون تو سریع راه رفتن و ایستادن این مشکل ندارم فقط تو آهسته راه رفتن هنوز هم نمیتونم بدوم .طبیعیه یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر در معاينه زانو پايدار باشه دليل علايم شما مى تونه ضعف عضله چهار سر يا ضعف حس عمقى و تعادل باشه كه هر دو تمرين نياز دارن 

  • تصویر کاربر فاضل دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام من مشکل راه رفتن دارم کف پام صاف هست وموقع راه رفتن مچ پام درد دارد و یکم زانوهام خم دارد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بابد حتما معاينه و بررسى بشين 

  • تصویر کاربر کفیلی جمعه ۱۹ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من پام پیچ خورد وبه دکتر مراجعه کردم و گفتن تاندوم کشیده شده الان ده روزه پام تو گچ است امروز بعد از نزدیکی که همسرم داشت روی پام خیلی درد می کنه و داغ میشه مسکن هم خوردم و فرقی نکرد باید چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۹ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      به دكترتون مراجعه بفرماييد

  • تصویر کاربر خانم سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    باسلام جناب آقاي دكتر متاسفانه همسر بنده داراي خار پاشنه در هر دو پا مي باشد و تزريق اوزون در پاشنه پا فيزيو تراپي كامل در ٢٠ جلسه شاك ويو ... تزريق كورتون به هردو پاشنه پا درمان از طريق طب سوزني ... و هركاري كه بايد انجام داديم ولي متاسفانه هيچكدام تاثير نداشته و از درد پا نمي تواند روي پا بايستد و جنابعالي توسط دكتر بهتاش بيمارستان مهراد به ما معرفي شده ايد لذا خواهشمند است در صورت امكان خواهشمنداست اجازه پذيرش ما را به مطب صادر نماييد چون بازه نوبت دعي شما حداقل سه ماهه مي باشد باتشكر تنعمي
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نوبت اينترنتى بگيريد و روى واتساپ با منشى من در تماس باشيد و بفرماييد آقاى دكتر معرفى فرمودن

      ٠٩١٢٩٦٤٣٨٠٧

  • تصویر کاربر بلال شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام بنده ۴۰یال سن دارم.به علت صادف رباط pclمن ویراستخوان درشت نی خوردشدودرتاریخ ۸شهریورعمل جراحی فیک کردن رباط واستخوان کردم ویک ماه پای من داخل گچ بود وبعدازیک ماه الان گچوبازکردم ودکترگفت درمنزل آهسته آهسته حرکت بدیدالان دوباره رفتم دکتربرام عیزیوتراپی نوشته..الان مشکلی که دارم زانوی من خیلی کم بازمیشه وهنگام بازکردن دردشدیدی دارم واصلا نمیتونم روی پاراه برم.خواهشا راهنمایی کنیدکه برای بازشدن زانوچه کاربایدبکنم


    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      فيزيوتراپى و تمرين به مدت طولانى لازمه

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر