منو

علل و عوارض کف پای صاف

بسیاری از افراد که دچار صافی کف پا، زندگی بدون دردسری را تجربه می کنند. اما زمانی که مشکل ایجاد شود، بهتر است سریعاً برای معاینه و آگاهی از عوارض کف پای صاف، به یک متخصص مراجعه کنید. همانطور که از نام این بیماری مشخص است، مبتلایان به کف پای صاف، قوسی در ناحیه کف پا نداشته، یا این قوس بسیار کم است.

در افراد سالم، در حالت ایستاده قسمت میانی پا به زمین برخورد نمی کند. صافی کف پا تنها زمانی که با احساس ناراحتی همراه باشد، باید تحت درمان قرار بگیرد. این ناراحتی می تواند نشان دهنده ی مشکلاتی دیگر یا آمادگی برای آسیب رساندن به سایر نقاط بدن باشد. برای افرادی که کف پای صاف برای آنها مشکل ساز شده است، به منظور کم کردن این ناراحتی ها و کاهش عوارض کف پای صاف، ابزار و ورزش هایی در نظر گرفته شده است.

صافی کف پا چیست؟

مبتلایان به کف پای صاف، در کف پای خود فرو رفتگی نداشته یا این فرورفتگی بسیار ناچیز است، به طوری که در حالت ایستاده، کف پای آنها به طور کامل زمین را لمس می کند. مچ پای انسان دارای ۳۳ مفصل می باشد که ۲۶ استخوان مختلف را به هم پیوند داده اند. همچنین بالای ۱۰۰ ماهیچه، تاندون و رباط در این ناحیه از بدن قرار دارد.

صافی کف پا چیست

قوس کف پا مانند یک فنر در هنگام گام برداشتن عمل کرده و کمک می کند تا وزن بدن با کمترین فشار در عضلات کل پا پخش شود. ساختار این قوس تأثیر مستقیمی روی شکل راه رفتن شما دارد. این قوس باید از جهات مختلف در حین مستحکم بودن، انعطاف پذیر باشد، انواع فشارها را تحمل کند و شما بتوانید روی سطوح مختلف بدون هیچ مشکلی راه بروید.
در این بیماری، مچ پا می تواند در زمان ایستادن و راه رفتن، رو به داخل بچرخد. این مشکل همچنین می تواند باعث چرخش رو به بیرون مچ پا نیز شود.

علل کف پای صاف

رایج ترین علل صافی کف پا عبارتند از:

✳️ مشکلات ژنتیکی، صافی کف پا می تواند از والدین به فرزندان از طریق ژنتیک منتقل شود

✳️ ضعف قوس پا، به این معنا که در حالت استراحت پا، این قوس وجود دارد، اما در زمانی که روی زمین قرار می گیرد، کف پا صاف شده و به زمین می چسبد

✳️ آسیب دیدگی مچ پا یا زانو

✳️ آرتروز یا آرتروز رموتوئید

✳️ ضربه، ناکارآمدی یا پارگی تاندون استخوان درشت نی

✳️ بیماری های عضلانی یا سیستم عصبی، مثل فلج مغزی، دیستروفی عضلانی، اسپینا بیفیدا

یکی دیگر از مشکلاتی که می تواند سبب صافی کف پا شود تارسال کوالیشن (tarsal coalition) می باشد. این بیماری باعث می شود که استخوان های پا به طرز عجیبی به هم بچسبند و در نهایت، پا حالتی خشک و صاف پیدا می کند. پزشک اطفال معمولاً در همان خردسالی این بیماری را تشخیص می دهد. صافی کف پا در افراد دچار اضافه وزن یا قند خون بالا، بیشتر اتفاق می افتد. همچنین، این مشکل در زمان بارداری رایج تر است.

صافی کف پا می تواند با کهولت سن نیز شکل بگیرد. فشار روزانه روی پاها می تواند باعث ضعیف شدن تاندون استخوان درشت نی شود. وظیفه ی اصلی این تاندون، حفظ ساختار قوس کف پا می باشد. این تاندون می تواند بر اثر استفاده ی بیش از حد ورم کرده (تاندونیت) یا پاره شود. آسیب به این تاندون باعث صاف شدن کف پا می شود.

مشکلات متنوعی در پا می توانند منجر به ایجاد صافی کف پا شوند. در این مقاله به بررسی علائم و علل صافی کف پا در بالغین می پردازیم.

عوارض کف پای صاف

یکی از اولین علائم صافی کف پا، درد است. کف و قوزک پا، علاوه بر درد می تواند دچار التهاب شوند. مخصوصاً در زمان ایستادن یا راه رفتن به مدت طولانی. البته، این علائم می توانند به دلیل مشکلات دیگری نیز باشند. پس بهتر است در ابتدا برای تشخیص به متخصص مراجعه کنید. صافی کف پا همچنین در شکل ایستادن، راه رفتن و دویدن شما تأثیر منفی ای خواهد گذاشت، که این موارد می توانند به مشکلات دیگری مثل درد در لگن، زانو و تشدید درد قوزک منجر شود.
معمولاً درمان های ساده می توانند درد کف پا را تسکین دهند. مثل کفی های طبی کفش که برآمدگی ای در محل معمول قوس پا در آنها تعبیه شده است. اما در صورت عدم رسیدگی، مشکلات ساده ی ابتدایی می توانند به آسیب های جدی بیانجامند. که در ادامه چند نمونه از عوارض کف پای صاف را توضیح داده ایم:

۱. التهاب کف پا از عوارض کف پای صاف

فاسیای کف پا، رباطی است که از پشت پاشنه ی پا شروع شده و کف پای شما را در بر می گیرد. در افرادی با کف پای صاف، این رباط در خطر ملتهب شدن قرار داشته که به آن فاسیتیس یا التهاب کف پا گفته می شود. از ویژگی های این بیماری، درد پاشنه ی پا بوده، که بعد از بیدار شدن و برداشتن اولین گام های روز از همیشه شدیدتر است. فاسیتیس معمولاً به علت صافی کف پا اتفاق می افتد.

تاندونیت آشیل

۲. تاندونیت آشیل

از دیگر عوارض کف پای صاف، میتواند باعث شود تاندون آشیل شما در زمان راه رفتن یا دویدن، بیش از حد کار کند. این فشار اضافی می تواند باعث ایجاد پارگی های کوچک و التهاب تاندون شود. به این مشکل، تاندونیت آشیل گفته می شود.
برای جلوگیری از پیشرفت تاندونیت آشیل و خطر حالت پیشرفته ی آن به نام تادونسیس آشیل، باید در کنار مصرف داروهای ضد التهاب، استراحت کرده و از کمپرس یخ استفاده کنید.

۳. عوارض کف پای صاف و آرتروز

یک قوس خوب و مستحکم در کف پا، به پاها، قوزک ها و سایر نقاط بدن شما انسجام می بخشد. زمانی که کف پا صاف است، شما این ثبات جسمی را از داده و مفصل های شما در اثر فشار مضاعف تحلیل می روند. در نتیجه، این مفاصل در خطر بالاتری برای آرتروز قرار می گیرند. از عوارض کف پای صاف، ساییدگی کشکک ها و استخوان ها با یکدیگر می باشد، در نتیجه آرتروز رخ میدهد.

۴. مشکلات مربوط به انگشتان پا

کفش ها به گونه ای طراحی می شوند که یک پای سالم دارای قوس در آن قرار بگیرند. در صورتی که مبتلا به صافی کف پا باشید، کفش های عادی به بدترین شکل به کف پایتان فشار آورده و باعث پینه می شوند. به مرور زمان، شما ممکن است به بونیون مبتلا شوید. بونیون، یک نقص در مفصل انگشت شست پا می باشد.

۵. مشکلات مچ پا

مشکلات مچ پا از عواض کف پای صاف است که آسیب های دیگری نیز در کف پا ایجاد می کند. برای مثال، تاندون استخوان درشت نی که در این حالت دچار التهاب می شود، می تواند سبب درد اضافه و سستی پا شود.
زمانی که مچ پاها رو به داخل چرخیده باشند، فاسیای کف پا بیش از حد کشیده شده و باعث انباشتگی کلسیم و در نتیجه رشد زائده های استخوانی به نام خار پاشنه می شود.

۶. مشکلات پا

از آنجایی که کف پای شما وظیفه ی تحمل وزن کل بدن را بر عهده دارد، هر مشکل کوچکی در آن می تواند هماهنگی کل بدن را بهم زده و شما را در خطر آسیب جدی قرار دهد.
اولین محل این آسیب دیدگی ها پا می باشد. صافی کف پا باعث پخش شدن نامتوازن وزن و فشار بیش از حد به عضلات، استخوان ها و تاندون های پا می شود. در نتیجه ی عوارض کف پای صاف می تواند مشکل آتل ساق پا و شکستگی های فشاری باشد.

علائم صافی کف پا

در اثر کشیده شدن عضلات و رباط ها، درد کف پا رایج ترین علامت صافی کف پا می باشد. همچنین، فشار های غیر عادی به زانو و لگن نیز می تواند منجر به درد در مفاصل این ناحیه شوند. این فشار ها در زمانی که پاها رو به داخل بچرخند ایجاد می شود. در صافی کف پا این اندام ها معمولاً دچار درد می شوند:

درمان صافی کف پا

برخی از افراد مبتلا به صافی کف پا به طور غریزی بدن خود را در حالتی قرار می دهند که از بروز علائم آزار دهنده جلوگیری شود. افرادی که علائمی در آنها دیده نمی شود نیاز به درمان ندارند. اما در صورت بروز عوارض کف پای صاف باید سریعا درمان شوید. 

✳️ در صورت وجود درد، استفاده از کفش مناسب با پهنای بیشتر و حمایت کافی می تواند به شما کمک کند.

✳️ کفی های طبی با قوس های طراحی شده، فشار وارده به کف پا را کم کرده و در مواردی که پا به داخل خم می شود، از درد جلوگیری می کند. البته، استفاده از این موارد تنها برای کنترل و از بین بردن علائم بوده و تأثیر طولانی مدت ندارد.

درمان صافی کف پا

✳️ افرادی که از تاندونیت استخوان درشت نی رنج می برند، می توانند با قرار دادن یک جسم نرم درون کفش در قسمت اورتودنسی از فشار وارده به بافت تاندون کم کنند.

✳️ در صورت وجود التهاب، اورتودنسی زانو می تواند تأثیرگذار باشد.

✳️ در صورت شدت گرفتن علائم، استراحت تجویز می شود.

✳️ اگر برای افراد مبتلا به آرتروز یا پارگی تاندون، در صورتی که مسکن و کفی جواب نداد، جراحی تجویز می شود.

✳️ رشد ناقص استخوان ها در کودکی می تواند در بزرگسالی باعث صافی کف پا شود. در این موارد نادر، جراحی هایی برای جدا کردن استخوان های بهم چسبیده ضروری است.

✳️ اگر اضافه وزن دلیل صافی کف پا تشخیص داده شد، طبیعتاً کم کردن وزن بهترین گزینه است.

تشخیص صافی کف پا

در صورت داشتن علائم زیر، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

❌ صافی کف پا که اخیراً شکل گرفته باشد

❌ درد در کف پا، قوزک و پاها

❌ صافی کف پای شما، با کفش های طبی درمان نمی شود

❌ کف پای شما در حال صاف تر شدن باشد

❌ کف پای شما خشک، سنگین، غیر قابل انعطاف به نظر می رسد

پزشک، در ابتدا کل پای شما را معاینه می کند. در مرحله ی بعدی شما باید روی پنجه ی پا بأیستید تا شکل و کارایی هر پا را معاینه کند. پزشک همچنین سابقه ی بیماری های شما را بررسی می کند. در برخی از موارد، برای تشخیص سریع و جلو گیری از عوارض کف پای صاف، آزمایش اشعه ایکس، سی تی اسکن یا MRI تجویز می شود.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپد ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام بنده حدود 14 سال پیش در فوتبال دچار مصدومیت و پیچخوردگی مچ پا شدم اخیرا بعد از یک پیاده روی دچار درد در مچ پا نیشوم و در راه رفتنم تاثیر میگذارد -مشکل من در رباط داخلی مچ پا بوده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ضرورى هست كه معاينه بشين و احتمالا راديوگرافى و ام آر آى لازم خواهد بود

  • تصویر کاربر میلادکریمی سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    جناب دکتر کریمی هستم فرمودید پارگی داره خواستم بدونم پارگی کامله ؟ خواهشم اینه که بگید میتونم راه برم بدون عمل و با فیزیو تراپی فقط راه برم و با حرکات فیزیک تراپی بتونم عضله چهار سر و قوی کنم که راه برم فقط ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      كامل يا ناكامل بودن رو فقط با معاينه مى تونم تشخيص بدم

  • تصویر کاربر پریناز چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    ببخشید اقای دکتر مادر من دیابت دارن بازم باید برای سیاه شدن ناخن هاش به دکتر جراح عروق مراجعه کنیم البته اینم بگم یک ساله همون پاش هم رگ به رگ میشه تیر میکشه و درد میکنه نمیزاره راه بره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله پيش جراح عروق برن

  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت شما
    آیا بعد از درمان پارگی رباط قوزک پا میشه ورزش های سنگین مثل بدن سازی یا فوتبال رو انجام داد؟
    باتوجه به این که بعد از سه ماه به درمان اون پرداختم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      بله امكانش هست

  • تصویر کاربر نسترن چهارشنبه ۲۵ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با سلام وعرض ارادت...اقای دکتر خانمی هستم۴۹ساله. از شاهرود...دارای کف پای صاف...این صافی در کف پای چپم خیلی بیشتر هست به طوریکه میتوان گفت اصلاقوسی نداره.مدتی هست حدود۳ماه که مچ پام خیلی درد میکنه وورم کرده دکتر رفتم پیش اقای دکترعنایتی...ایشون گفتن که بقدری کف پاتون صاف هست که استخوانها در حال تغییر شکل دادن هستن.وباید پاتون رو عمل کنید...میخواستم ببینم نظر شما چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۵ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      احتمالا جراحى لازمه ولى نياز به معاينه و بررسى داريد

  • تصویر کاربر مرادی شنبه ۷ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    تالوس پای راست سال 1388 من در اثر تصادف دچار شکستگی خرد شونده شد که اورژانسی عمل پیچ و پلاک گذاری شد و پس از حدود 3 ماه مجددا عمل شد و فکر کنم اسمش تریپل آرتروز بود بهمراه پیوند مغز استخوان از ناحیه لگن. اما بعد از عمل دکتر گفت نکروز شده و دیگه هم دست بهش نزن و مراعات کن.خیلی وقته در ناحیه قوزک دچار تورم و کمی انحراف قوزک مشاهده میکنم و سالهاست که از ترس اینکه بیشتر فشار نیاد هم نمیتونم ورزش کنم و کمی هم لنگ میزنم. سوالم اینه که امکان اصلاح چنین پایی پس ازحدود 11 سال وجود داره و ارزش داره. چون بعضی وقتها خیلیییی درد میگیره و به شدت عصبی میشم از این عوارض ممنون میشم اگر ممکنه با هزینه های حدودی راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۷ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      درود

      حتما معاينه لازمه 

      راديوگرافى جديد در حالت ايستاده و سى تى اسپيرال هم لازم خواهد بود

  • تصویر کاربر نرگس پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر نرگس آزادی ۴۰ ساله هستم خواستم ازتون بپرسم که پشت زانو هام باد کرده ورم کرده و بالا اومده و استخوان پا هایم خیلی شدید درد میکنه و گاهی هم پشتم درد میکنه و حتی استخوان دست هایم هم درد میکنه و کار هم زیاد میکنم ممنون از شما آقای دکتر ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      براى انجام آزمايش هاى روماتولوژى به روماتولوژيست مراجعه كنيد 

  • تصویر کاربر پگاه شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام. من یک کیست گانگلیون روی مچ دستم داشتم. امروز بعد از یک ضربه که ناخواسته به دستم وارد شد متوجه شدم کیست ترکیده و دیگه اثری ازش نیست. با این شرایط باید اقدام خاصی انجام بدم؟ مشکلی برای دستم پیش میاد؟

    (عنوان مچ دست تو گزینه ها نبود... ببخشید)
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      اقدامى لازم نيست

      با احترام 

  • تصویر کاربر کیوان شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    با سلام، دکتر من دخترم ۳ سالشه، صافی شدید کف پا داره، به حدی که خیلی بد راه میره و مارو نگران کرده، خواستم بدونم باید تا چند سال دیگه صبر کنیم یا الان باید عمل شه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      لطفا به استورى مربوط در اينستاگرام من مراجعه كنيد 

      فكر مى كنم پاسختون رو بگيريد

      با احترام

  • تصویر کاربر نوروزی سه شنبه ۱۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،پسرم 4سالشه حدس میزنم کف پاش صاف،ولی هیچ دردی نداره، تا حالا پیشه دکتر نبردمش اگه مشکلی داشته باشه با کفش طبی درست میشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      صفحه اينستاگرام بنده رو ملاحظه بفرماييد ٢-٣ ويديو در همين مورد وجود داره drrezanaderi@

      با احترام

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر