منو

سندرم باند ایلیوتیبیال چیست؟

سندرم باند ایلیوتیبیال که به آن سندرم باند IT نیز می گویند، وضعیتی است که منجر به درد، در قسمت خارجی زانو می شود. این بیماری اغلب در ورزشکاران، به ویژه دوندگان استقامت و افرادی که به تازگی شروع به ورزش کرده اند، بروز می یابد.

باند ایلیوتیبیال در کدام قسمت است؟

مفصل زانو شامل استخوان ران (فمور)، استخوان درشت نی (تیبیا) و استخوان کشکک زانو (پاتلا) میباشد. باند ایلیوتیبیال، بافت محکم و ضخیمی است که از قسمت خارجی ران پایین می آید. این باند از استخوان ران تا بالای استخوان ساق پا امتداد می یابد.

سندرم باند ایلیوتیبیال کجاست

وقتی که زانو خم یا صاف می شود، این باند بر روی کناره خارجی استخوان ران حرکت می کند. به دنبال خم شدن و باز کردن مکرر زانو، این حرکت باند ایلیوتیبیال، ممکن است بافت های مجاور را تحریک کرده و منجر به درد شود. سندرم باند ایلیوتیبیال ممکن است در همه افراد بروز پیدا کند اما در دوندگان استقامت شایع تر است.

علت ایجاد سندرم باند ایلیوتیبیال

علت بروز سندرم باند ایلیوتیبیال هنوز به طور دقیق مشخص نیست. با حرکت باند ایلیوتیبیال بر روی کناره خارجی استخوان ران، ممکن است اصطکاک ایجاد شده و منجر به درد شود. این اتفاق همچنین ممکن است باعث ایجاد التهاب در استخوان و تاندون ها شود. همچنین ممکن است باند ایلیوتیبیال بافت زیرین خود را فشرده کرده و درد ایجاد کند. به هر حال، علت بروز این سندرم، خم و باز شدن مکرر زانو می باشد.

چه کسانی به سندرم باند ایلیوتیبیال مبتلا میشوند؟

همانطور که پیشتر ذکر شد، سندرم باند ایلیوتیبیال اغلب در ورزشکاران دو استقامت بروز پیدا می کند. اما ممکن است در ورزش های دیگر از جمله دوچرخه سواری، اسکی، قایقرانی و فوتبال نیز ایجاد شود. موارد زیر می تواند منجر به افزایش احتمال بروز سندرم باند ایلیوتایبیال در دوندگان شود:

❇️ دویدن بر روی زمین های ناهموار یا سراشیبی

❇️ دویدن با کفش های فرسوده

❇️ دویدن مسافت زیادی به طور روزانه

❇️ داشتن پاهایی که از قسمت زانو تا مچ، کمی به سمت داخل متمایل است (پاهای ضربدری)

❇️ دویدن در هوای سرد

علائم سندرم باند ایلیوتیبیال

سندرم باند ایلیوتیبیال که باعث ایجاد درد در قسمت خارجی زانو می شود، ممکن است در یک و یا هر دو زانو ایجاد شود. درد ناشی از آن نوعی احساس سوزش به همراه درد است که گاهی به ران و لگن نیز منتشر می شود و ممکن است فقط در زمان ورزش، به ویژه هنگام دویدن احساس شود. این درد معمولا هنگام برخورد پا با زمین شدیدترین حالت را دارد و ممکن است فقط در انتهای ورزش شروع شود.

علائم سندرم باند ایلیوتیبیال

به دنبال بدتر شدن وضعیت، درد ممکن است زودتر شروع شده و حتی پس از پایان ورزش نیز ادامه داشته باشد. برخی فعالیت ها مانند بالا و پایین رفتن از پله ها نیز ممکن است منجر به بدتر شدن درد شود.

نحوه تشخیص سندرم باند ایلیوتیبیال

پزشک ابتدا سوابق پزشکی فرد را بررسی می کند و در مورد بیماری های دیگر و علائم فعلی بیمار سوالاتی می پرسد. سپس یک معاینه فیزیکی شامل معاینه کامل زانو انجام می دهد. این معاینه شامل بررسی دامنه حرکتی، اسقامت و نواحی دردناک زانو می باشد. پزشک باید علائم سندرم باند ایلیوتیبیال را از سایر علل احتمالی زانو درد تشخیص دهد. این موارد می تواند شامل آرتروز و یا پارگی منیسک زانو باشد.

تشخیص سندرم باند ایلیوتیبیال معمولاً به انجام آزمایش زیادی نیاز ندارد. اگر تشخیص نامعلوم باشد، ممکن است انجام آزمایشات عکسبرداری با اشعه ایکس یا MRI لازم باشد تا علل احتمالی دیگر رد شوند.

درمان سندرم باند ایلیوتیبیال

درمان سندرم باند ایلیوتیبیال

پزشک ممکن است روش های درمانی مختلفی را برای بهبود و کاهش علائم بیمار پیشنهاد دهد. این روش های درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

✳️ پرهیز از انجام فعالیت هایی که درد زانو را بدتر می کند (مانند دویدن)

✳️ قرار دادن یخ بر روی زانو

✳️ تجویز داروهای مسکن

✳️ تزریق داروهای کورتیکو استروئید برای کاهش التهاب

✳️ ایجاد تغییر در برخی فعالیت ها مانند پایین آوردن صندلی دوچرخه برای دوچرخه سواری یا تغییر فرم دویدن

✳️ انجام برخی تمرینات برای تقویت کشش و استحکام ماهیچه های اطراف لگن و زانو

همچنین مراجعه به یک فیزیوتراپیست نیز ممکن است به درمان کمک کند.

درمان سندرم باند ایلیوتیبیال با جراحی

درمان سندرم باند ایلیوتیبیال با جراحی

این تغییرات برای بیشتر مبتلایان به سندرم باند ایلیوتیبیال، می تواند کمک کننده باشد. در صورتی که ۶ ماه پس از شروع درمان، علائم بهبود نیابد، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند. چندین روش برای عمل جراحی وجود دارد. در یکی از روش ها، پزشک جراح قسمتی از نوار ایلیوتیبیال که بر روی استخوان ران حرکت می کند را بر می دارد.

عمل جراحی آرتروسکوپی برای مشاهده و بررسی التهاب اطراف نوار ایلیوتیبیال و رفع آن کاربرد دارد.

سایر روش های جراحی ممکن است شامل بریدن یک قسمت کوچک مثلثی شکل از باند ایلیوتیبیال، برای بلندتر شدن آن و ایجاد فضای بیشتر برای لغزیدن آن بر روی استخوان می باشد. قبل از عمل جراحی، معمولا سایر علل احتمالی درد زانو نیز در نظر گرفته می شود. این موارد شامل پارگی منیسک زانو و کندرومالاسی (نرمی غضروف کشکک زانو) می باشد.

پیشگیری از سندرم باند ایلیوتیبیال

در برخی موارد، سندرم باند ایلیوتیبیال قابل پیشگیری است. برای پیشگیری از عود مجدد بیماری، رعایت موارد زیر می تواند موثر باشد:

💢 دویدن بر روی سطوح صاف و هموار

💢 تعویض کفش های دویدن به طور مرتب

💢 انجام تمرینات ورزشی سبک تر

💢 دویدن در هر دو جهت در پیست های دو

💢 بررسی فرم دویدن و یا سایر فعالیت های ورزشی توسط یک مربی یا پزشک متخصص

💢 کشش عضلات خارجی ران و همسترینگ به طور منظم

افرادی که به تازگی شروع به ورزش کرده اند می بایست به تدریج فعالیت بدنی خود را افزایش دهند. برای مشاوره بیشتر می توان به پزشک مراجعه کرد و یا از یک مربی کمک گرفت. در صورتی که علائم چند هفته پس از شروع درمان بهبود نیابد، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجه شود. ممکن است مشکل دیگری در زانو وجود داشته باشد.

نکات مهم در رابطه با سندرم باند ایلیوتیبیال

🔻 سندرم باند ایلیوتیبیال منجر به احساس درد در قسمت خارجی زانو می شود.

🔻 این بیماری اغلب در ورزشکاران، به ویژه دوندگان استقامت، بروز پیدا می کند. اما هر کسی می تواند به آن دچار شود.

🔻 استفاده از تجهیزات ورزشی نامناسب و نداشتن فرم صحیح هنگام دویدن می تواند احتمال بروز این بیماری را افزایش دهد.

🔻درمان هایی از جمله مصرف داروهای مسکن، یخ درمانی، انجام حرکات کششی و استقامتی و کاهش فعالیت به طور موقت، در بیشتر افراد موثر واقع می شود.

🔻 برخی افراد ممکن است برای درمان این بیماری به عمل جراحی نیاز داشته باشند.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدي سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    در هنگام راه رفتن يكي از دوستان پا و وزن خود را روي پاي بنده گذاشت كه انگشت كوچك پا كاملا برگشت و مفصل بين بند پا بيرون زد دكتر كه رفتم گفتن پين ميخواد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      به توصيه ايشان عمل كنيد 

      موافقم

  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۱۸ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    پام از مچ پا پیچ خورد چند بار گچ گرفتم خوب نشد به مرور زمان کج شد بعد به زانو م فشار اومد یه مدت درد گرفت ورم کرد الان احساس میکنم زانوم کج شد ومیخوام علت بفهمم مشکل از کجا آیا درمان داره یا نه که خدمت شما بیام
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بايد معاينتون كنم تا ببينم درمان داره با نه 

  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۱۸ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من دوساله جراحی رباط صلیبی انجام دادم،تو زندگی عادی همه چی اوکیهّ ولی میخوام فوتبال بازی کنم میدونم که پام مث پای سالمم نیس(اینو قشنگ حس میکنم) چطور فوتبایستای حرفه ای اونقدر آماده میشن؟ خیلی دوست دارم عادی فوتبال بازی کنم ولی...
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بابد ببينيد وضعيت قدرت عضله چهارسر و حس عمقى و تعادل شما چطور هست 

       

  • تصویر کاربر ستاره چهارشنبه ۱۲ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید راستش یه سوال داشتم پدر من یکی از ناخون های پاش خراب شده تو اینترنت زدم مثل اینکه قارچ پاست متاسفانه به پزشک متخصص دسترسی نداریم و اینم بگم که اصلا نمیدونم پزشک متخصص این نوع بیماری چیه میشه کمکم کنید من خیلی نگران پدرمم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      به متخصص پوست مراجعه بفرماييد

  • تصویر کاربر محمدامین چهارشنبه ۱۲ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما من دوهفتست جراحی مینیسک و رباط کردم ، هنگامی که زانومو جمع میکنم و بعدش میخوام صاف کنم ، یه صدای خیلی کم که فقط خودم متوجهش میشم از زانوم میاد ، آیا این صدا طبیعیه ؟
    برای برطرف کردنش چکار باید بکنم ؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      طبيعيه 

      به تمرين ادامه بدين لطفا

  • تصویر کاربر فرزانه شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام، جناب دكتر پدر من به بيماري MCT مبتلا هستن نزديك به دو سه سال هست كه راه رفتن خيلي واسشون سخت شده و تعادل ندارن و از اونجايي كه خيلي مغرور هستن نميتونن قبول كنن و همچنان كار ميكنن . دكتر ما خيلي پيش متخصص مغز و اعصاب رفتيم ولي نتيجه اي نگرفتيم براي عدم پيشرفت بيماري و من شمارو تو اينترنت پيدا كردم. دكتر چه راههايي براي اينكه بيماريشون پيشرفت نكنه داريد خواهش ميكنم كمكمون كنيد خيلي سخته براي پدرم و ما كه اينجوري ميبينيمشون. الان چند وقته كه ميگن انگشتاي پاشون بي حس شده. من يه سري مدارك كه دكتر نفيسي 15 سال پيش از پدرم گرفت واستون پيوست ميكنم. ممنون ميشم پاسخ بدهيد و اجازه بدهيد كه پيش شما ويزيت بشن. چون خيلي دكتر رفتيم و نتيجه نگرفتيم پدرم خيلي روحيه شو از دست ميداد. ميخوام ببينم اگه راهي هست مزاحمتون بشيم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      براى بيمارى اصلى راه درمان و جلوگيرى از پيشرفت پيدا نشده ولى براى بعضى اختلالات و دفورميته هاى اندام ها جراحى وجود داره كه به عملكرد و اصلاح دفورميته كمك مى كنه

    2. تصویر کاربر فرزانه پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      ممنونم از پاسخگوييتون، فيزيوتراپي به قوي شدن عضلات كمك ميكنه؟ من بگم كه چه فيزيوتراپي واسشون انجام بدن؟
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      بعد از معاينه مى تونم نوع تمرينات رو بگم 

       

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر ، من ورزشکار هستم و فوتبال بازی میکنم هفته پیش رفتم تمرین و مثل همیشه عادی بود همچی ، رسیدم خونه دوش گرفتم و افطار کردم ، موقعی ک خواستم نماز بخونم حس کردم زانوم یهو خالی کرد و انگار سوزش داشت دقیق یادم نیست ،بازم اوکی بودم تا نیم ساعت بعدش دباره این اتفاق افتاد ، ولی دردی نداشتم ، شب موقع خواب اومدم از جام بلند شم حس کردم زانوم در داره ، تو این یه هفته خیلی بهتر شده ،در ضمن درد تو روزایه اول هروز میزد به یجایه پام یروز پشت پام یروز ناحیه خارجی ، رفتم mri گرفتم میخواستم نظرتون رو بدونم ممنون ، داخل عکس اپلود کردم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      تصاوير كافى نيستن و معاينه لازمه

  • تصویر کاربر طاهره سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من یه کمیرباط صلیبی وپارگی جزیی مینیسگ داخلی حالا باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بايد معاينه بشين تا معلوم بشه عمل لازمه يا نه

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۵ماهه رباط ومینیسک زانومو جراحی کردم بعد از چهل جلسه فیزیوتراپی زانوم تا ۱۲۰درجه خم میشه دیگه از این بیشتر زانوم خم نمیشه دورم داره و یکم روبه جلوست ازتون پرسیدم تو سوال قبل گرفتید دلیلش چن چیز میتونه باشه میشه بگید دلیلش چیه ممنون میشم در ضمن زانوم زیرش یه دو انگشت خالی میمونه کامل صاف نمیشه خواهش میکنم دلیلشو بهم بگید ودرمانش چیه خیلی خیلی ممنونم خسته نباشید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      دلايل زيادى داره و بايد توسط جراحتون معاينه و بررسى بشين 

      ممكنه رباط پيوند زده شده در ناحيه وسط زانو به استخوان گير كنه و اين علامت رو بده

  • تصویر کاربر ساوجی پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    درود. بله حتمآ جهت معاينه دقیق خدمت میرسم، فقط بفرمایید که‌ کوتاهی پا با تعویض مفصل ران امکان پذیر هست یا خیر. و اینکه فرمودید درمان من پیچیده است آیا کلا درمان امکان پذیر هست یا نه و کلا با عمل جراحی انجام‌ میشود یا از وسيله بریس هم‌ باید استفاده کنم. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بدون معاينه و با فرضيه بافى نمى شه درمان كرد

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر