منو

فیبرومیالژیا چیست؟

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا دچار دردهای مزمن و سراسری عضلات و مفاصل می شوند. از علائم دیگر این بیماری می توان به خستگی شدید و مشکلات حافظه اشاره کرد. علت فیبرومیالژیا ناشناخته بوده و تا کنون هیچ درمان قطعی برای آن شناخته نشده است. اغلب افراد مبتلا به این بیماری با انجام اقداماتی مثل کاهش استرس، بهبود خواب، ورزش و تغذیه سالم می توانند بیماری خود را کنترل کنند. برخی از داروها نیز به بهبود علائم این بیماری کمک می کنند.

فیبرومیالژیا چیست؟

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن و طولانی مدت است. این بیماری منجر به درد سراسری عضلات، درد مفاصل و خستگی مفرط می شود. دردهای ناشی از فیبرومیالژیا ممکن است گذرا باشند (بیایند و بروند). هیچ علت شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد؛ اما پزشکان معتقد اند که عواملی مانند استرس و ژنتیک ممکن است تأثیرگذار باشد. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، این بیماری درمانی ندارد، اما بیماران می توانند به کمک داروها، تغییر سبک زندگی و سایر روش های درمانی علائم خود را بهبود ببخشند.

چه کسانی مستعد ابتلا به فیبرومیالژیا هستند؟

فیبرومیالژیا ممکن است در هر فرد با هر سنی (حتی کودکان) اتفاق بیفتد. تحقیقات نشان داده است که زنان، دو برابر مردان در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. علائم فیبرومیالژیا معمولاً در دوران میانسالی خود را نشان می دهد. بیش ۲۰ درصد بیمارانی که از سایر اختلالات مزمن مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و سارکوئیدوز رنج می برند، ممکن است مبتلا به فیبرومیالژیا نیز باشند.

علت ابتلا به فیبرومیالژیا چیست؟

از نظر پزشکان و متخصصان علت فیبرومیالژیا ناشناخته است. گاهی اوقات فیبرومیالژیا در یک خانواده دیده می شود و عوامل ارثی و ژنتیکی می تواند در ابتلا به این بیماری دخیل باشد. برخی از شرایطی که به اعتقاد پزشکان می تواند باعث ایجاد علائم فیبرومیالژیا شوند عبارتند از:

درمان قطعی فیبرومیالژیا

علائم فیبرومیالژیا چیست؟

درد گسترده ی عضلانی و مفصلی در کنار خستگی و مشکلات خواب علائم اصلی فیبرومیالژیا را تشکیل می دهند. علائم فیبرومیالژیا در افراد مختلف، متفاوت می باشد. به این معنی که روی بیماران مختلف خود را در اشکال گوناگونی نشان می دهد. عوارض احتمالی دیگر این بیماری شامل موارد زیر می شود:

محرک های حمله ی فیبرومیالژیا 

موارد مختلفی می تواند سبب بروز علائم فیبرومیالژیا شود. از مهم تریم محرک های حملات فیبرومیالژیا می توان به شرایط استرس زا اشاره کرد. سایر عوامل محرک عبارتند از:

تشخیص فیبرومیالژیا 

هیچ آزمایشی برای تشخیص قطعی فیبرومیالژیا وجود ندارد. تشخیص فیبرومیالژیا یک تشخیص بالینی، بر اساس علائم و معاینه ی جسمانی شما می باشد. پزشک ممکن است به منظور حذف احتمال دلایل دیگر خستگی (مثل کم خونی یا اختلال تیروئید)، یک آزمایش خون ساده برای شما تجویز کند. تشخیص نهایی با توجه به سابقه ی بیماری شما و اعضای خانواده و همچنین، بررسی دقیق علائم انجام می شود.

بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا نسبت به دردهایی که سایر افراد را آزار نمی دهند، حساسیت شدیدی دارند. پزشک، نواحی حساس بدن که حساسیت بالایی به لمس پیدا کرده اند را بررسی می کند. برای تشخیص فیبرومیالژیا، علائمی مثل درد عمومی و خستگی باید برای مدت ۳ ماه در کنار سایر علائمی مثل مشکلات حافظه و تمرکز، مشکلات خواب، علائم افسردگی و زودرنجی در بیمار وجود داشته باشد.

برای درمان فیبرومیالژیا به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

پزشک خانوای شما در صورت آشنا بودن با فیبرومیالژیا ممکن است قادر به تشخیص این بیماری باشد. اما بهتر است در صورت داشتن علائمی که به آن اشاره شد، به یک روماتولوژیست مراجعه کنید. روماتولوژیست به متخصصین درمان آرتروز و بیماری های مفصلی، عضلات و بافت های نرم گفته می شود. این متخصصین بیشتر از هر گروه پزشکی دیگری در رابطه با فیبرومیالژیا مطلع می باشند.

پزشک شما پس از تشخیص این بیماری ممکن است به منظور درمان علائم آزاردهنده ی فیبرومیالژیا یا مشکلات همزمان زمینه ای، شما را به یک یا چند مورد از متخصصین زیر ارجاع دهد:

کنترل و درمان فیبرومیالژیا چگونه انجام می شود؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، هیچ درمان قطعی برای فیبرومیالژیا وجود ندارد. استفاده از داروها و تغییرات سبک زندگی می توانند در بهبودی علائم آزاردهنده ی فیبرومیالژیا مؤثر باشند. مانند:

عوارض فیبرومیالژیا 

فیبرومیالژیا خطر جانی ندارد، اما زندگی با خستگی شدید و درد مزمن می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. فیبرومیالژیا روی کیفیت زندگی شما تأثیر گذاشته و در صورت عدم درمان این بیماری، فعالیت ها و کارهای روزانه ی شما دشوارتر خواهند شد.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپد، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۳ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.

    امکان دارد این عکس ام آر آی را تفسیر نمایید!
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      تفسير ام آر آى در حيطه تخصص راديولوژيست هست

  • تصویر کاربر احمد شنبه ۱۷ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 104 مشاهده پرسش
    باسلام

    ۵۰ سال سن دارم باوزن ۸۱کیلوگرم وقد حدود یک وهفتاد....
    تا چهارپنج سال پیش به صورت هفتگی وتقریبا حرفه ای فوتبال وفوتسال بازی کردم،و همیشه ازناحیه مچ پا آسیب دیدم وتقریبا مچ پای آسیب پذیر داشتم،الان چندوقته ازناحیه مچ پا و قوزک داخلی پا وپشت پا درد دارم‌ به خصوص پای چپم، به چنددکتر مراجعه کردم که نظر آرتروز شدید و دودکتردیگه استخوان اضافی روتشخیص دادن که معتقد هستن باید استخوان اضافی برداشته بشه..
    خواستم دراین خصوص نظرتون روجویا بشم باسپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۷ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      لطفا رادیوگرافی بفرستید

  • تصویر کاربر آراز چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید.
    یک و نیم سال پیش مچ پای من پیچ خورد توی فوتبال.
    در MRI کشیدگی درجه یک و دو برای سه رباط نوشته شده بود. همراه کبودی استخوان.

    در طول این مدت فیزیوتراپی انجام داده ام، و سه ماه هم پا توی آتل بوده، همراه مصرف دارو های ضدالتهاب.
    اما در MRI آخر که نتیجه اش را فرستادم، ظاهراً پارگی این سه رباط نوشته شده.
    آیا جراحی ترمیم رباط می‌تونه کمک کننده باشه؟ چون من فیزیوتراپی کرده ام، از آتل هم استفاده کرده ام و حرکاتم هم در طول این مدت همیشه محدود بوده.
    و اینکه شما عمل ترمیم رباط انجام میدهید؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر آراز شنبه ۶ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      من خودم احتمال میدم که از همان ابتدا آسیب رباط ها پارگی بوده و در MRI اول به اشتباه کشیدگی درجه یک و دو گزارش شده
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      تصمیم درمانی بر اساس معاینه است و نه گزارش ام آر آی 

      در هر حال وجود این علایم بعد از این مدت اصلا نرمال نیست 

      بله من جراحی رباط انجام می دم

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مونابی چهارشنبه ۱۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 105 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب
    بانویی هستم با سن حدود ۵۶ سال ، قد ۱۶۲cm، وزن حدود ۵۲kg، با سابقه فیبرومیالژیا و مبتلا به هالوکس ریجیدوس پیشرفته در ناحیه هر دو پا که تبدیل به آرتروز شده... در مراجعه به پزشک دو روش برای جراحی به من معرفی شد: یکی فیوژن و دیگری تراشیدن خارهای استخوانی و دو سر استخوان مفصل شست، که به دلیل حقظ قابلیت حرکت مفصل دکتر آن را به من توصیه کردند. ایشان اینطور توضیح دادند که در نتیجه این عمل در محل فضای مفصلی، با خونریزی و تشکیل بافت همبند، ماده ایی پاستیلی شکل به وجود می آید که مشابه مفصلی مصنوعی عمل کرده و انعطاف پذیر بوده و قابلیت حرکت مفصل را حفظ می کند. پزشک گفتند که این روش ضمن از بین بردن درد و حفظ حرکت مفصل، دايمی بوده و یکی از بهترین و مطمئن ترین روش های درمان ریجیدوس است که تا سال ها کار می کند.
    پرسش من این است که آیا این روش واقعل دائمی است و امکان این که بعد از چند سال دوباره نیاز به عمل باشد، وجود ندارد؟ در این صورت چگونه است که برخی پزشکان فیوژن را علیرغم محدودیت حرکتی ایی که ایجاد می کند، به عنوان یک روش دائمی و مطمئن توصیه می کنند؟
    متاسفانه من به تازگی از طریق سایت با شما آشنا شدم و با وجود تلاش زیاد برای گرفتن نوبت ملاقات حضوری، موفق نشدم و چون چند روز دیگر وقت عمل به من داده شده، بسیار نگران و مردد هستم که با توجه به به وضعیت من کدام روش جراحی برای من مناسب تر است: فیوژن یا روشی که شرح آن را خدمتتان ارسال کردم. بسیار سپاسگزار خواهم بود چنانچه مرا تا فبل از انجام جراحی از این بلاتکلیفی و نگرانی رها سازید و در انتخاب روش درست یاری فرمایید. به پیوست عکس های محل عارضه خدمتتان ارسال می شود.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۴ دی ۱( 1 سال پیش)

      1- رادیوگرافی نیم رخ کامل در حالت ایستاده لازمه و با این رادیوگرافی قابل قضاوت نیست

      2-دانستن دامنه حرکتی مفصل شما در قضاوت برای نوع عمل کلیدیست

      3- روش برداشتن خار ها اتفاقا می تونه دایمی نباشه چون خرابی سطح مفصل به درجاتی وجود داره و طی سال ها مجددا درد ایجاد می شه و دایمی بودن اتفاقا در مورد فیوژن صادقه

      4- با توجه به این مسایل به نظر من احتمالا همون cheilectomy برای شما مناسبه با این توضیح که دایمی نیست

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز
    من ۵ ماه بعد از پارگی رباط صلیبی تو زمین فوتبال عمل کردم قبل عمل زانوم کامل صاف نمی شد الان ۵۰ روز از عملم گذشته پام صاف نمیشه و ورم هم داره. ۳۰ جلسه هم فیزیوتراپی رفتم. مشکل دیگه اینه که توی لگن هر دو قسمت راست و چپ احساس ضعف و گاهی سوزش و درد خفیف دارم که همزمان با پارگی رباط شروع شد. حالا سوالم اینه که آیا ربطی بین این دو قسمت هست؟ و این که من تمرین‌های فیزیوتراپی رو وقتی انجام میدم زانوم گرم میشه ورم بیشتر میشه و تو استراحت کم میشه. بخاطر صاف نشدن زانو نگرانم . تا کی امکان صاف شدن هست؟ ضمنا من ۴۷ سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش)

      صاف نشدن مساله مهمی هست و نیاز به پیگیری و معاینه توسط جراحتون دارید

  • تصویر کاربر آناهیتا جمعه ۷ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام و با سپاس از وقتی که برای پاسخگویی می گذارید
    من 14 ماه پیش جراحی ترمیم رباط مچ پا و پیوند غضروف انجام دادم و یک پیج در پا قرار داده شد. الان حدود یک هفته هست که نزدیک پوست و قسمت عمل شده وجود پیچ را حس می کنم و کاملا قابل لمس هست و درد داره و همچنین در حین راه رفتن مچ پا صدا داره. میخواستم بدونم امکان داره که پیچ از جا درد رفته باشه؟ با توجه به اینکه ساکن شیراز هستم ممنون میشم پزشک خوبی را در این زمینه در شیراز معرفی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۷ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      به نظر من تنها راه اينه كه به جراح خودتون مراجعه كنيد 

  • تصویر کاربر تعارف چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید محضر جناب آقای دکتر غرض از مزاحمت داداش بنده دچار مشکل در سرشانه شده و گفتن بعلت قطع تاندون شانه باید جراحی شود ولی بلحاظ مالی خیلی ضعیفه
    مزاحم شدم بپرسم اگر زحمتتون بدیم هزینه اش چقدر میشه چون انگار گفتن اورژانسی باید جراحی بشه
    ممنون میشم اگر لطف بفرماید به بنده پاسخ دهید از اردبیل مزاحم محضرتون شدم پاینده باشبد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بنده جراحی شانه انجام نمی دم 

    2. تصویر کاربر تعارف شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب میشه دکتر مربوطه رو معرفی بفرمایید ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      دكتر مرتضى نخعى-دكتر نصير نادرى. دكتر امير سبحانى 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ناصر چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام جناب اقای دکتر نادری
    اقای دکتر من دی ماه ۹۹ پام پیچ خورد ولی نادیده گرفتم بعد یه هفته درد در زیر قوزک خارجی و یکم بالاترش دارم و گاه گاهی درد مبکنه و صدای تق تق میدهد در نواحی قوزک مچ پام در حین چرخش،بکسال گذشته من این دردو تحمل میکنم خودم حس میکنم تاندون کش اومده و موقع ورزش درد دارم و من یک ساله مدارا میکنم ایا میشه با اتل و گچ گیری به مدت ۲ ماه خوب خوب بشه و عمل نکنم امکانش هست؟؟
    و
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      آتل و گچ بى اثره 

      معاينه و بررسى لازمه 

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من پسرم و ۱۷ سالمه عکس صفحات رشد مچ دستمو براتون گذاشتم به نظرتون امکان رشد هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      به مقدار كم ممكنه 

  • تصویر کاربر آتی دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر من حدود ۱۰ ماه پیش پای پرانتزیمو عمل کردم اما همچنان زانوم رو به داخل قرار داره و وقتی پاهام در حالت زاویه ۹۰ درجه به بالا قرار میگیره به صورت برجستگی پلاتین مشخصه و اگه به جایی بخوره درد خیلی زیادی به وجود میاد به نظرتون در آینده بهبود پیدا میکنه یا کار جراحم خوب نبوده؟ (اینو بگم که در ناحیه زانو به پایین درد دارم و ۲۰ سالمه و کف پاهام متاسفانه صافه)
    پیشاپیش از پاسختون ممنونم 🌹
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بدون معاينه و راديوگرافى نظرى نمى تونم بدم 

      بهتره حتما در اين مورد با جراحتون صحبت كنيد 

      ايشان مطمئن ترين فرد براى راهنمايى شما خواهند بود

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر