منو

چگونه میتوان کوتاهی پا را تشخیص داد؟

اختلاف طول اندام به تفاوت بین طول بازوها یا پاها گفته می شود. این مقاله منحصراً به اختلاف طول دو پا و تشخیص کوتاهی پا می پردازد که به مشکل کوتاهی پا نیز معروف است.

اگر در طول پای کودکی اختلاف طول وجود داشته باشد، معمولاً این مشکل با رشد کودک و شروع به چهار دست و پا رفتن و راه رفتن، برای والدین آشکار می گردد. اختلاف در طول پاهای برخی از کودکان وجود دارد. برخی کودکان با این حالت به دنیا می آیند. در موارد دیگر، بروز یک بیماری یا آسیب باعث ایجاد اختلاف در طول دو پا در طول زمان می شود. اگرچه اندکی اختلاف در طول پا ممکن است علائم مشخصی ایجاد نکند، اما تفاوت چشمگیر می تواند باعث لنگش قابل توجه شود و دویدن و بازی کردن کودک را با مشکل روبرو کند.

سندرم پای کوتاه چیست؟

اختلاف طول پاها ممکن است بسیار ساده و خفیف باشد. این حالت غیر معمول نیست. به عنوان مثال، طول پاهای ۳۲ درصد از افراد در یک مطالعه بینیک پنجم تا سه پنجم اینچ تفاوت داشت که این مقدار، یک اختلاف طول طبیعی است. تفاوت بیشتر در طول، می تواند بر روی سلامتی و کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد.

در بیشتر موارد، استخوان هایی که اختلاف طول دارند عبارتند از استخوان فمور (استخوان ران) و استخوان درشت نی (استخوان ساق پا).

سندرم پای کوتاه

علل اختلاف طول دو پا

اختلاف طول در پاها که منجر به کوتاهی ساق پا می شود می تواند به علت های مختلفی رخ دهد که عبارتند از:

آسیب قبلی به یک استخوان در پا

کوتاه شدن پا به علت شکستگی استخوان می تواند منجر به اختلاف طول در اندام ها گردد. اگر دارای شکستگی های بسیار زیادی باشد به صورتی که به قطعات زیادی تقسیم شود، این حالت شدیدتر می باشد. همچنین اگر پوست و بافت عضلانی اطراف استخوان به شدت آسیب دیده و در معرض دید باشند، همانطور که در یک شکستگی باز رخ می دهد، نیز این حالت پیش می آید.

شکستگی استخوان در کودک، گاهی تا چند سال پس از بهبود رشد سریع تری دارد و باعث می شود که از استخوان سمت دیگر بلندتر گردد. این نوع رشد بیش از حد اغلب در کودکان خردسال با شکستگی استخوان فمور (استخوان ران) رخ می دهد. شکستگی استخوان کودک که نزدیک صفحه رشد باشد ممکن است باعث رشد کندتر و در نتیجه کوتاهی پا شود.

عفونت استخوان

عفونت های استخوانی که در کودکان در حال رشد رخ می دهند، ممکن است اختلاف قابل توجهی در طول اندام ها ایجاد کنند. این امر به ویژه در عفونت دوران نوزادی صادق است.

بیماری های استخوانی (دیسپلازی)

برخی از بیماری های استخوانی ممکن است باعث اختلاف طول اندام ها گردند، از جمله:

  • نوروفیبروماتوز
  • اگزوستوزهای ارثی متعدد
  • بیماری اولیر

سایر علل اختلاف طول اندام ها عبارتند از:

  • شرایط نورولوژیک
  • شرایطی که باعث التهاب مفاصل در طول رشد می شوند، مانند آرتریت روماتوییدکودکان

در برخی موارد، علت اختلاف طول اندام ها “ایدیوپاتیک” یا ناشناخته است.

تشخیص کوتاهی پا

اثرات اختلاف طول اندام در هر فرد بسته به علت و میزان تفاوت متفاوت می باشد.

افرادی که اختلاف طول اندام های آن ها ۲ تا ۴ درصد از کل طول اندام باشد.  ممکن است هنگام راه رفتن لنگش یا مشکلات دیگری داشته باشند. این تفاوت طول ها نیاز به تلاش بیشتر بیمار برای راه رفتن دارد، بنابرین ممکن است به راحتی خسته شود.

برخی مطالعات نشان می دهند که بیمارانی که اختلاف طول در اندام های خود دارند، به احتمال زیاد دچار کمردرد می شوند و بیشتر مستعد آسیب هستند. با این حال مطالعات دیگری این یافته را تأیید نمی کنند.

معاینه ارتوپدی

والدین معمولاً اگر متوجه مشکلی در راه رفتن کودک خود شوند، اختلاف طول پاها را تشخیص می دهند. همچنین گاهی در غربالگری انحراف ستون فقرات (اسکولیوز) در مدرسه، ممکن است اختلاف طول اندام ها نیز مشاهده شود. توجه به این نکته مهم است که اختلاف طول پاها منجر به اسکولیوز نمی شود.

پزشک یک معاینه فیزیکی کامل انجام می دهد و از تست هایی برای تأیید یا تشخیص اختلاف طول اندام ها و تشخیص کوتاهی پا استفاده می کند.

در طول معاینه، پزشک از سلامت عمومی، سابقه پزشکی و علائم کودک سوال می کند. سپس او یک معاینه دقیق از نحوه نشستن، ایستادن و حرکت کودک  برای تشخیص کوتاهی پا انجام می دهد.

تجزیه و تحلیل راه رفتن

در طول معاینه، پزشک از نزدیک نحوه ی راه رفتن کودک را مشاهده می کند. کودکان خردسال ممکن است با خم شدن زانو یا راه رفتن روی انگشتان پا، اختلاف طول اندام را جبران کنند.

اندازه گیری میزان اختلاف

در بیشتر موارد، هنگامی که کودک پابرهنه ایستاده باشد، پزشک اختلاف را اندازه گیری می کند. پزشک تعدادی بلوک چوبی را در زیر پای کوتاه تر قرار می دهد تا زمانی که باسن ها تراز شوند، سپس بلوک ها را اندازه می گیرد تا میزان اختلاف را تعیین کند.

تشخیص کوتاهی پا

تصویربرداری استخوانی

تصویربرداری با اشعه ایکس تصاویری از ساختارهای متراکم مانند استخوان را ایجاد می کند. اگر پزشک نیاز به اندازه گیری دقیق تر این اختلاف داشته باشد، ممکن است عکسبرداری از پاهای کودک را انجام دهد.

سی تی اسکن تشخیص کوتاهی پا

 این مطالعات می توانند تصاویر دقیق تری از استخوان ها ارائه دهند. در برخی موارد، پزشک از سی تی اسکن برای اندازه گیری و تشخیص کوتاهی پا استفاده می کند.

اگر کودک هنوز در حال رشد باشد، بهتر است هر شش ماه تا یک سال معاینه فیزیکی توسط پزشک و مطالعات تصویربرداری را تکرار کند تا والدین از افزایش یا ثابت ماندن اختلاف مطمئن شوند.

درمان بیماری شارکو ماری توث چیست؟

درمان کوتاه‌تر شدن یکی از پاها

پزشک هنگام برنامه ریزی برای درمان کودک موارد مختلفی را در نظر می گیرد، از جمله:

  • میزان اختلاف
  • سن کودک
  • علت اختلاف در صورت مشخص بودن

درمان کوتاهی پا بدون جراحی

برای افرادی که اختلاف جزئی در طول اندام ها (کمتر از ۱ اینچ) بدون تغییر شکل وجود دارد، درمان طبیعتاً غیرجراحی است. از آنجا که خطرات جراحی ممکن است از مزایای آن بیشتر باشد، معمولاً درمان جراحی برای بهبود اختلافات کم در طول پاها توصیه نمی شود.

درمان های غیر جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

ارزیابی توسط متخصص ارتوپد

اگر کودک هنوز به بلوغ اسکلتی نرسیده باشد، ممکن است پزشک تا کامل شدن رشد وی را پیگیری می کند. در این مدت، کودک شما در فواصل منظم مورد ارزیابی مجدد قرار می گیرد تا مشخص شود آیا اختلاف در حال افزایش است یا ثابت مانده است.

درمان کوتاه‌تر شدن یکی از پاها

استفاده از کفی لژدار در کفش

کفی لژدار در داخل یا خارج کفش اغلب می تواند توانایی فرد در راه رفتن و دویدن را بهبود بخشد. همچنین ممکن است کمردرد ناشی از اختلاف کم در طول اندام ها را نیز تسکین دهد. کفی لژدار کفش ارزان است و در صورت عدم کارآیی به راحتی برداشته می شود.

 

درمان کف پای صاف در کودکان + علائم و نشانه ها

جراحی اختلاف طول دو پا

به طور کلی، جراحی برای اختلاف طول اندام ها برای موارد زیر طراحی شده است:

  • رشد اندام طولانی را کاهش داده یا متوقف کند
  • اندام بلندتر را کوتاه کند
  • اندام کوتاهتر را بلند کند

اپیفیزیودیز

در کودکانی که هنوز در حال رشد هستند، می توان از اپیفیزیودیز برای کاهش یا توقف رشد در یک یا دو صفحه رشد در ساق بلندتر پا استفاده کرد.

این روش نسبتاً ساده بوده و می تواند به یکی از دو حالت زیر انجام شود:

  • صفحه رشد ممکن است با تراشیدن از بین برود تا رشد بیشتر متوقف شود. با ادامه رشد و توقف رشد پای مخالف، اختلاف طول پا به تدریج کاهش می یابد.
  • منگنه های فلزی یا یک پلاک فلزی با پیچ، ممکن است در اطراف صفحه رشد قرار داده شوند تا رشد را کند یا متوقف کنند. منگنه ها پس از توقف رشد پای مخالف، برداشته می شوند.

این روش از طریق برش های بسیار کوچک در ناحیه زانو و با استفاده از اشعه ایکس برای راهنمایی انجام می گردد. زمان بندی مناسب در این روش بسیار مهم می باشد. هدفاز این روش  مساوی نگه داشتن طول اندام ها تا به پایان رسیدن رشد طبیعی در اواسط تا اواخر نوجوانی می باشد.

از معایب اپیفیزیودیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان اصلاح جزئی اختلاف طول اندام ها
  • قد فرد در بزرگسالی کمتر از طول اندام کوتاه تر خواهد بود
  • اصلاح یک مغایرت قابل توجه با استفاده از این روش ممکن است بدن بیمار را به دلیل کوتاه بودن پا کمی نامتناسب نشان دهد

کوتاه کردن پای بلند

در افرادی که رشدشان به پایان رسیده است، گاهی می توان اندام بلندتر را کوتاه کرد تا طول پاها یکسان گردند.

برای این کار، پزشک بخشی از استخوان را از وسط اندام بلندتر بر می دارد، سپس پلاک و پیچ های فلزی یا میله ای را وارد می کند تا استخوان را در حین بهبودی در جای خود نگه دارد.

از آنجا که کوتاه شدن ممکن است عضلات پا را ضعیف کند، این روش را نمی توان برای اختلافات قابل توجه در طول اندام ها استفاده کرد. استخوان فمور (استخوان ران)، را حداکثر ۳ اینچ می توان کوتاه کرد. استخوان درشت نی (استخوان ران)، را نیز حداکثر ۲ اینچ می توان کوتاه کرد.

درمان کوتاه‌تر شدن یکی از پاها

بلند کردن اندام کوتاهتر

این روش بسیار کار آمد است و مقادیر زیاد افزایش طول با آن امکان پذیر است .در این شیوه از بلندکردن تدریجی با اکسترنال فیکساتور استفاده می شود.خطر انجام آن احتمال آسیب اعصاب و سفتی و خشکی مفاصل هست.

دکتر رضا نادری متخصص ارتوپدی و فلوشیپ چراجی مچ پا

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر تنها دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام یک پای من از پای دیگه ام کوتاه تره و لاغر تره. حدودا یک سانت تا دوسانت دقیق نمیدونم چند سانت هست. وقتی میشنیم و پاهام رو بهم کامل می‌چسبونم زانوی پای کوتام به سمت داخل و پای بزرگتر میره و زانو صاف نیست. موقع ایستادن یا این حالت رو نداره یا من متوجه نمیشم. پای کوچکتر نسبت به پای بزرگتر لاغرتره خصوصا در ناحیه زانو علتش چی میتونه باشه؟
    ایا کوتاهی پا به مرور زمان بدتر میشه؟ چون احساس مبکنم اختلاف قدشون بیشتر شده و تازگی ها پای کوتام در حین راه رفتن کشیده میشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حتما معاينه و بررسى لازمه 

  • تصویر کاربر ... دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام، پای راست من از پای چپم یک سانت کوچه و طبق گفته دکتری که رفتم کف پای چپم صافه. پای چپم از پای راستم به لحاظ قطری بیشتر هست. کف پام را اندازه میگیرم حدود یک سانت بزرگتر شایدم کمتر یا بیشتر. اصلا لنگ نمیزدم و کمردرد نبودم. استخوان اضافه‌ام در هر دوپا قسمت قوزک دارم. با متر انداره گرفتم یک سانتیمتر اختلاف طول هم‌هر دوپام دارند. می خواستم بدونم علت تفاوت طول پام ممکنه صاف بود کف پام باشه؟ در عارضه صاف بودن کف پا کدام پا بلندترهست؟
    اگر صافی کف پا علتش نباشع، بخوام استخوان اضافه دوپام رو بردارم مشکلم بدتر نمیشه؟
    احساس می کنم بعد بلوغم این مشکل برام پیش اومده. در هفت سالگی هم واکسن که به پام زدم تا یه مدت لنگ میزدم، امکان داره علتش همون واکسن باشع که الان به دست میزنن؟ چون پای کوتاه تر همون پایی هست که واکسن هفت سالگی زدم
    امکان داره بخاطر حرکات نادرست پام کوناه تر شده باشه و باوفیزیوتراپی حل بشه
    برای معاینع به چه تخصصی از ارتوپد باید مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      علت واكسن نيست

      يك سانت اختلاف طول مى تونه طبيعى باشه

       

  • تصویر کاربر محمدپور دوشنبه ۲۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر.دختر منه ۱۵ ماهشه اولا تو پنجه ای یکی از پاهاشو راه میرفت الان دیگه درست پاهاشو میزاره زمین ودیگر رو پنجه راه نمیره.پاهاشو اندازه گرفتم پای چپش از پای راستش کوتاه تره. هنوز دکتر نبر دمش. باید عمل شه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نه لزوما 

      بايد معاينه بشه

  • تصویر کاربر سبحان شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    باسلام وخداقوت پسرم ۱۱سال ونیم داره یک پاش حدود ۱سانت وچند میل کوتاهتره. ۸ سالگی تست عصب داده رشد منفی نداشته.حالا من خیییلی نگرانم آیا ممکنه این کوتاهی بیشتر بشه؟؟ واینکه یکی از پاهاش رانش لاغرتره
    راهنمایی بفرمایید لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله با رشد مى تونه بيشتر بشه 

      حتما با ارتوپد اطفال مشورت كنيد

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    باسلام‌ و درود خدمت آقای دکتر
    پسر من ۱۹ ساله است و ما چند مدتیست با اسکنوگرام متوجه کوتاهی یک پاش شدیم‌ که ۳ سانت پای چپ کوتاهتر است .‌ پزشک فقط لژ تجویز کردن‌. آیا همین کافیست ؟ البته سوال دیگرم‌اینکه در کودکی دچار هنوخ شون لاین شد ، آیا امکان داره این بیماری موجب این اختلاف قد پا شود ؟ با سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بعيده مربوط به اون باشه

      درمان درستى بهتون پيشنهاد شده

  • تصویر کاربر ترانه پنجشنبه ۲۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام، برای اندازه گیری دقیق طول پاها، از کجا تا کجارو باید اندازه بگیرم !؟ من خودم با متر به صورت نشسته از قوزک تا لگن رو اندازه میگیرم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      راه دقيق اسكنوگرام يا راديوگرافى سه مفصلى ايستاده است

  • تصویر کاربر ... پنجشنبه ۲۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۳ سالمه و مبتلا به بیماری نورو نوع ۱ هستم. در هردو دوپا ناکلوئر فرعی یا همان استخوان اضافه در مچ پا دارم. سیزده ساله بودن ونردیک بلوغم که به دلیل درد زیاد پای چپ بخاطر استخوان اضافه،پای چپ رو گچ گرفتم. وقتی گچ رو باز کردم متوجه اختلاف حجم دو پا شدم پای چپ بزرگتراز پای راست شده بود و قابل تشخیص بود. مادرم از دکتر پرسید، دکتر گفت طبیعه خوب میشه، از همون زمان تو خرید کفش مشکل داشتم و پای چپ ۳۷ بود وپای راست ۳۶ و این رو هم بگم اصلا لنگ نمیزنم و کمردرد ان چنانی ندارم فقط گاهی اوقات زانوی چپم درد میگیره. نمیدونم مشکل از بچگی ام بوده یا نه ولی تا اون موقع مشکلی نبود حدافل از نظر سایز کفش این رو مطمئنم. دکتر مراجعه کردم ببینم چه قدر اختلاف دارم، دعوام کرد و گفت این مشکل رو خیلیها دارند برام مهم نباشه و زندگیم رو کنم. پیش یه دکتر دیگع رفتم گفت بیشتر از یه سایز اختلاف هست و منظورش رو نفهمیدم .میخوام بدونم چجوری باید بفهمم که چه قدر اختلاف دارند؟ میشه فقط برای مساوی شدنوحجم دوپا با فیزیوتراپی مشکل رو حل کرد تا حدودی مثل هم شوند؟ اگر مشکلم مربوط به نورو فیبرو باشه و بالاخره راه درمانی براش پیداشه مشکل استخوانی ام حل میشه یا چون مشکل استخوانی هست و صحفه های رشد بسته اند حل نمیشه؟ امکان داره این متفاوت بودن حجم بیشتر شه؟ ۲۳ سالمه. اگر بخوام جراحی کنم هزینه جراحی چه قدره؟ واین اکه اگر بخوام استخوان اضافه هام رو بردادم مشکلم رو شدید تر نمی کنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      لازمه به دقت معاينه و بررسى بشين

  • تصویر کاربر ناشناس یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر ، میشه با قطعیت به من بگید که با جراحی هردو پا میتونم حدود ۵ سانت اقدام به کوتاهی قدم کنم یانه؟ قدم ۱۷۸ هست و چون دخترم خوشایند نیست برام ،گفتن عوارض داره و خوب نیست ولی واقعا برام مهم نیست اگر میشه لطف کنید بگید🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      هزاران نَفَر حسرت قد شما رو مى خورم 

      به هيچ عنوان اين كار رو نكنيد چون بسيار ظاهر بدى در پا ايجاد مى شه

  • تصویر کاربر جهان دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام دکتر نادری در کدام بیمارستانها عمل انجام می دهند؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      مهراد و تريتا

  • تصویر کاربر آسمان یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 407 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر خسته نباشید
    دختری هستم ۲۳ ساله
    قد ۱۵۶
    میدونم صفحات رشد بسته شده اما از طریق راه های دیگه ایا راهی هست حدود ۳ یا ۴ سانت افزایش قد داشته باشم؟!
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۰ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      خير فقط با جراحى مى شه

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر