منو

عمل جراحی افزایش قد

جراحی افزایش قد، می تواند اندام هایی را که نابرابری طولی دارند، اصلاح کند و به افزایش قد فرد کمک کند. برخی از افراد از اندازه قد خود ناراضی هستند و آرزو می کنند که ای کاش بلندتر بودند. سالانه، صدها نفر در سرتاسر جهان تصمیم می گیرند که جراحی افزایش طول اندام ها را برای چند اینچ بلندتر به نظر رسیدن، انجام دهند. این مقاله، جراحی افزایش قد را توصیف می کند و به توضیح روش های جراحی، ملاحظات و دوره ی بهبودی این جراحی می پردازد.

عمل جراحی افزایش قد چگونه انجام می شود؟

از آنجا که این عمل جراحی، نیازمند زمان و بررسی های مکرر است، تمام افرادی که علاقمند به جراحی هستند، گزینه مناسبی به شمار نمی آیند. در حالیکه پزشکان می توانند عمل جراحی را روی تمام سنین انجام دهند، این جراحی معمولاً برای افراد جوان، موفقیت آمیزتر است. متأسفانه، برای بیشتر افراد بزرگسال، کار زیادی نمی توان برای افزایش قد انجام داد.
در حال حاضر کشورهای زیادی می توانند جراحی افزایش قد را انجام دهند و بیماران از این طریق می توانند قد خود را تا پنج اینچ (تقریباً ۱۳ سانتی متر) افزایش دهند. با وجود اینکه، به سختی می توان آمار دقیقی از افرادی که این عمل را انجام می دهند، ارائه داد، اما به گفته کلینیک ها، محبوبیت این جراحی در سالیان اخیر، افزایش چشم گیری داشته است.

عمل بلندی قددر این جراحی، برشی در استخوان های پا ایجاد می شود، که آن را به دو قسمت تقسیم می کند. سپس از طریق جراحی، یک میله فلزی درون پا نصب می شود که با استفاده از تعدادی پیچ در جای مناسب قرار می گیرد. سپس این میله هر روز به اندازه ۱ میلی متر افزایش طول پیدا می کند تا جایی که بیمار به قد دلخواه خود برسد و استخوان ها بتوانند دوباره ترمیم پیدا کنند. 

عوارض عمل افزایش قد از زبان دکتر نادری متخصص ارتوپد

جراحی افزایش طول اندام ها چیست؟

افزایش طول قد اندام ها معمولا برای اصلاح اندام هایی که رشد نابرابری دارند، انجام می شود. برای مثال، پزشک در صورتی جراحی افزایش طول اندام را توصیه می کند که به علت صدمه یا شرایط مادرزادی، یک اندام بیمار در مقایسه با سمت دیگر او، به طور غیر طبیعی کوتاه تر باشد.

⬅️ چگونه میتوان کوتاهی پا را تشخیص داد؟ ➡️

پزشکان معمولاً این جراحی را توصیه نمی کنند، مگر زمانی که اندام های بیمار، حداقل به اندازه ۲ سانتی متر، اختلاف اندازه داشته باشند. در غیر این صورت، پزشک درمانهای دیگر مانند پوشیدن کفش مخصوص را برای اصلاح اختلاف اندازه اندام ها، توصیه می کند. علت های زمینه ای که می توانند منجر به اختلاف در اندازه اندام ها شوند شامل موارد زیر می شوند:

۱- نقصهای مادرزادی که بر رشد استخوان تأثیر می گذارند

۲- فلج مغزی

۳- سابقه شکستگی استخوان یا آسیب به اندام ها که بر رشد آن تأثیر می گذارند.

۴- سابقه ی فلج اطفال

۵- سابقه عضلات کوتاه و سفت شده

۶- بیماری لِگ پِرتس در کودکان که لگن را تحت تأثیر قرار می دهد

۷- جراحی افزایش قد در جوانان ۱۸ تا ۲۵ سال، که در سنین پایان رشد استخوان قرار دارند، رایج تر است. گرچه، در موارد نادر، این عمل ممکن است در افراد مسن تر نیز انجام شود.

۸- در صورتی که استخوان های فرد رشد بیشتری نداشته باشند، پزشک ممکن است جراحی کوتاه کردن پای بلندتر را توصیه کند.

۹- در موارد کوتولگی یا کوتاه قامتی، مخصوصاً در اثر آکندروپلازی که نوعی اختلال ژنتیکی است، پزشک ممکن است جراحی افزایش طول اندامها را برای هر دو پا توصیه کند.

۱۰- در حالی که جراحی افزایش طول پاها، یک عمل زیبایی محسوب می شود، اما می تواند عوارض جانبی ناشی از پاهای نابرابر را نیز رفع کند. برای مثال طول نابرابر پاها موجب انحنای ستون فقرات یا لگن نامتقارن می شود.

جراحی بلندی قد چه مدت زمانی طول می کشد؟

تمام فرایند عمل افزایش قد می تواند ۶ تا ۹ ماه به طول بیانجامد. اگر وزن شما بیشتر از ۶۰ الی ۶۵ کیلوگرم می باشد، شما نیاز به استفاده از ویلچر خواهید داشت یا اینکه می توانید با عصای آرنجی راه بروید که فشار کمتری روی پاها وارد شود.

جراحی بلندی قد

در طول جراحی افزایش قد چه اتفاقی می افتد؟

جراح می تواند یکی از این دو روش جراحی را برای افزایش طول اندامها انجام دهد:
به کار گیری تعدادی پین و یک قاب در خارج پا – که فیکساتور خارجی نامیده می شود – یا قرار دادن یک میله داخل استخوانی درون استخوان. این میله برای پشتیبانی از رشد استخوان و بلندتر کردن آن، به مرور زمان افزایش طول پیدا می کند.

هر دو نوع روش جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شوند، به طوری که بیمار در طول جراحی کاملاً خواب باشد. این روش های جراحی شامل موارد زیر می شوند:

⬅️ برش استخوان در ناحیه مورد نظر

⬅️ به کاربردن پین ها و پیچ های فلزی در استخوان

⬅️ متصل کردن دستگاه های فلزی خارجی به پین ها

پزشکان، به این دستگاه ها “فیکساتور” میگویند. این دستگاهها به کشیدن ناحیه شکسته شده استخوان کمک می کنند تا به تدریج با چرخش مهره‌ های دستگاه فضای محل برش افزایش یابد و استخوان رشد کند.

عوارض جانبی جراحی افزایش قد چه مواردی هستند؟

پزشک باید در مورد عوارض طولانی مدت این جراحی با بیمار صحبت کند. این عوارض عبارتند از:

✳️خشکی و محدودیت حرکات مفاصل

✳️ درد 

✳️ آسیب اعصاب و عروق

✳️ جوش نخوردن یا دیر جوش خوردن

✳️ عفونت

✳️ نیاز به جراحی های متعدد

✳️ ترومبو آمبولی

✳️ افزایش احتمال شکستگی های استخوان

زمانی که فرد به نتایج دلخواه دست پیدا می کند، پزشک، پین ها را خارج خواهد کرد. حداکثر میزانی که جراح می تواند طول پاها را افزایش دهد، متفاوت است، اما معمولاً محدود به ۷ سانتی متر می باشد.

بسیاری از بیماران با درد پا و زانو بعد از فیزیوتراپی به علت های مختلف مواجه هستند. انجام برخی اقدامات می تواند از این تجربه درد کمتر کند.

پس از جراحی افزایش قد چه اتفاقی می افتد؟

پزشک، دستورالعمل هایی را در مورد سطح فعالیت در دوره پس از جراحی، به بیمار توصیه می کند. گاهی اوقات، ممکن است لازم باشد که پس از جراحی، فرد برای تحت نظر بودن و انجام فیزیوتراپی، چند روز در بیمارستان بماند. اکثر افراد محدود به فعالیت های سبک هستند و برای حرکت ممکن است از عصای زیر بغل استفاده کنند.
پزشک ممکن است مصرف مکمل های ویتامین D و کلسیم را برای کمک به رشد استخوان توصیه کند.برخی از افراد ممکن است به پوشیدن آتل یا بریس نیاز داشته باشند. سپس، پزشک فرایند حرکت دادن فیکساتور یا میله را چند روز پس از جراحی انجام خواهد داد و بیمار برای انجام این کار، چند بار باید به مطب پزشک مراجعه کند.

در حالیکه بدن فرد در حال بهبودی است، پزشک ممکن است سطح فعالیت او را افزایش دهد، به طوری که بتواند وزن کامل بدن خود را تحمل کند. همچنین، پزشک ممکن است برای بهبود میزان فعالیت، انجام فیزیوتراپی را توصیه کند.

جراحی بلند کردن قد

جراحی افزایش قد می تواند به اصلاح طول پاها که منجر به عوارض جانبی می شوند، کمک کند و دغدغه های زیبایی را نیز پاسخگو باشد. در روش های جراحی جدید، نیازی به استفاده از فیکساتورهای خارجی نیست. تشخیص گزینه ی جراحی مناسب برای این عمل بسیار مهم است و پزشک باید به دقت شرایط و سلامت عمومی فرد را پیش از توصیه جراحی، بررسی کند.

دوره بهبودی عمل بلند كردن قد

جراحی افزایش قد، جراحی سختی است و بهبودی از آن، به زمان نیاز دارد، اما فرد باید سعی کند روز پس از جراحی، بلند شود و راه برود. سه چهار روز ماندن در بیمارستان برای این جراحی پیش بینی می شود که در طول آن فیزیوتراپی انجام می شود و فرد باید با عصا حرکت کند. کشش دادن عضلات در هنگام فرایند افزایش قد به منظور جلوگیری از سفتی عضلات و حفظ انعطاف پذیری بدن بسیار مهم است.


دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    با سلام من دو هفته در حال دویدن بودم که پام پیچ خورد و به پزشک مراجعه کردم و گچ گرفتن و گفتن باید ۴ هفته در گچ باشه... آیا این همه مدت نیازه؟ عکس ها به پیوست ارسال شد
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      دو هفته کافیه و بعد معاینه مجدد و فیزیوتراپی

  • تصویر کاربر تیموری دوشنبه ۲۷ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    بنده مرد هستم، ۳۷ ساله وزنم ۷۰ و قدم ۱۷۴
    خواستم ببینم افزایش ۱۴ سانتی قد امکانپذیره؟
    و اگر هست ایا هم رانها و هم ساق پا باید عمل بشه؟ و همزمان هست یا با فاصله باید عمل بشه و چند وقت بعد میتونم کاملا ابزارها رو خارج کنم از پام و راه برم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ تیر ۱( 1 سال پیش)

      براى اون مقدار بايد از راه و ساق هم زمان عمل بشه 

      براى اين مقدار از بلند كردن نزديك ٨-٩ ماه  براى وسيله ها لازمه 

  • تصویر کاربر منتظر شنبه ۱۸ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    با سلام. آقای دکتر مادر من ۶۱ سال دارند. به علت ابتلا به سرطان سینه در سال ۹۹ و شیمی درمانی و پرتو درمانی و در نهایت درمان با قرص فمورا دچار پوکی استخوان شدن. با توجه به‌ کاهش میزان استروژن ناشی از مصرف این قرصو با توجه به اینکه قرص رو باید ۸ سال دیگه مصرف کنن و قبل از ابتلا به سرطان پوکی استخوان نداشتن.شما چه توصیه ای برای مقابله با پیشرفت پوکی استخوان دارید؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۸ تیر ۱( 1 سال پیش)

      حتما با همكاران روماتولوژيست هم مشورت كنيد

      فكر مى كنم پروليا مناسب باشه

  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۴ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام بنده از تاریخ اردیبهشت ۱۴۰۰ بعد از جراحی لامینکتومی دچار علائم این سندرم شده ام برای اینکه مطمئن شوم سندرم پای بیقرار هست چه آزمایشی را باید انجام بدهم و چه درمانی دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۴ تیر ۱( 1 سال پیش)

      نوار عصب و عضله و معاینه 

      برای درمان با متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید

  • تصویر کاربر س یکشنبه ۲۹ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام من خانم 36ساله با قد 158 هستم میخواستم بدونم جراحی بلندط قدفقط با فیکساتور خارجی انجام میشه یا فیکساتور داخلی هم هست؟ جوری که دیده نشه و بشه باهاش رفت سر کار و کارای روزمره رو انجام داد 5سانت بلندتر بشم کافیه برام
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      بله با ميله داخل استخوان هم انجام مى شه

  • تصویر کاربر بهرام شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 649 مشاهده پرسش
    سلام
    ساکن شمال هستم
    بیمار ما بشرح عکسهای رادیولوژی پیوست بعلت تصادف در حین درمان است و هم اینک بسختی با استفاده از واکر و عصا و تحمل درد در ساق پای چپ ، راه می‌رود ،، بنظر شما ساق چپ درست جوش خورده و یا نیاز به جراحی و پیوند استخوان دارد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      اگر انحراف رو از قبل داشتن که باید صبر کرد 

    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      اگر انحراف رو از قبل داشتن که باید صبر کرد 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر پرهام چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید،اقای دکتر من قدم ۱۷۶ میخوام عمل کمم در اینده ولی یه مشکلی دارم با طول دستامه،طول ساعد و بازوی من کمتز از دوستم که قدش ۱۸۲ ،من اگه عمل کنم چطور طول دستام افزایش بدم چون تناسب به هم میخوره ممنون میشم جواب بدید🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      درود

      براى دست ها كارى نمى شه كرد و بهتره براى جلوگيرى از تناسب اندامهاتون عمل افزايش قد انجام ندين

  • تصویر کاربر Sina جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    بنده ۱۹ سالمه
    میخواستم بدونم امکان داره صفحات رشدم همچنان باز باشه؟ دایی بنده هم در سن ۱۹ ۲۰ سالگی رشد ناگهانی داشتند
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با راديوگرافى از مچ دست مى شه فهميد بازه يا نه

  • تصویر کاربر شایان جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من ۲۶ سالمه قدم ۱۷۵ هست از زانوی چپم عکس گرفتم میخواستم زحمت بکشید ببینید امکان افزایش قد وجود داره یا ن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      امكانش نيست بدون جراحى 

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    ممنون که وقت گرانبهاتون صرف پاسخ به پرسش های ما می کنید
    متاسفانه چون تو دسته بندی ها قد نبود و من حتما باید یکی انتخاب می کردم من زدم مچ پا و پا
    من پسرم ۲۵ سالمه با ۱۶۲-۱۶۳ سانت قد
    زمانی خون میدیدم میترسیدم ولی اینقد از قد و قواره خودم متنفرم که الان هر زمان بیکارم فیلم های عمل افزایش قد میبینم یا جراحی های پزشکی
    چند سوال داشتم که ممنون میشم اگر جواب دهید:
    ۱-متاسفانه حتی با افزایش ۱۴ سانت قد من هنوز هم کوتاه خواهم بود و نهایت مرا از رنج کوتوله به رنج کوتاه منتقل می کند. من در سایت یکی از پزشکان امریکایی دیدم زده بود هر بار عمل ۵-۸ سانت یعنی با معیارهای اونا ۱۶ سانت میشه؟ ولی ۱۶ هم برای قد کوتوله من کم است و حداقل ۲۰ سانت نیاز دارم با چندین عمل یا با ورزش مناسب برای پر کردن و کش دادن عضلات و تاندون میشه نتیجه بهتری گرفت؟ استفاده از هورمون رشد و تستوسترون میتونه روی رشد استخوان و حجم عضله در زمان عمل موثر باشه؟ اگر زیاد شدن رشد باعث آسیب های عصبی عروقی شه این موضوع میتونه باعث فلج شدن یا قطع عضو شه؟ دوست دارم حالا که تمام استخوان های بلندم شکسته میشه و داخل مغز استخوان هام میله میره کلی سوراخ حداقل بعد از عمل دیگه کوتاه نباشم
    بعضی دکترها میگن دو سه سال بعد از عمل استخوان کاملا طبیعی و مثل الان میشی حقیقت داره؟ یعنی میشه چندسال بعد از عمل ورزش های خطرناک کرد؟
    خانمی دیدم در بوتیوب آکندروپلازیذاشته بود و علاوه بر پاها دست ها را عمل کرده بود من از ساعد و بازوهای کوتاهم متنفرم به نظرتون عمل اون ها ارزش داره؟ با توجه به این که فکر کنم عمل دست راحت تر از پا هم باشد
    استفاده از هورمون رشد بعد از بسته شدن صفحات رشد می تواند با حجم دادن به استخوان های ستون فقرات باعث بلند شدن ۲-۳ سانتی متری بالاتنه شود که هم میزان قد افزایش یابد هم اختلاف در بالا تنه و پایین تنه کاهش یابد؟ برام مهم نیست دیابت یا هزار و یک سرطان بگیرم برام مهمه فقط یک اسکلت درست حسابی و نرمال کوتاه نباشه و مناسب یک مرد داشته باشم هر چند که هر چه بلندتر بهتر
    اندکی پایم پرانتزی است شاید بشه ۱-۲ سانت هم از اون در اورد به نظرتون اول عمل قد بایستی انجام شه یا عمل پرانتززانو؟
    عکل پرای پرانتزی تنها رویقسمت زانو انجام میشع؟ چون بخش مهمی ازپرانتز هم پایین ساق نزدیک مچ هست
    و در آخر من در حال مهاجرت تحصیلی (احتمال خیلی زیاد به امریکا) هستم هزینه عمل افزایش قد در امریکا خییییییلی بیشتره نمیدونم بتونم به اون هزینه ها برسم یا نه اما دکتر های خیییلی زیادی در امریکا تبلیغات فراوانی برای این عمل می کنند و از اون طرف هم احتمالا من چند سالی اجازه بازگشت به ایران ندارم. به نظر شما بهترین دکترهای ایرانی در این عمل بهترن یا بهترین دکترهای امریکایی؟ تجهیزات چی اینجا و اونجا تفاوتی ندارد؟ چون من بیشترین بهره و کمترین ریسک از این عمل میخوام
    ممنونم آقای دکتر امیدوارم حوصلتون شه این همه سوال طولانی بخونید🤦🏻
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      شما كوتولگى مرضى نداريد و عمل براى فرد سالم توصيه نمى شه 

      اگر مصر به عمل باشيد عوارضى مثل آسيب عروق و عصب مى تونه دايمى باشه و فلج هم بده ولى شايع نيست 

      بيش از ١٠ سانتيمتر بلند كردن ريسك كاهش دامنه حركتى مفاصل و عوارض ديگه رو زياد مى كنه 

      پرانتزى بايد قبل از بلند كردن قد اصلاح بشه 

      طبيعتا در امريكا تجهيزات بهترى در دسترسى 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر