منو

عمل جراحی افزایش قد

جراحی افزایش قد، می تواند اندام هایی را که نابرابری طولی دارند، اصلاح کند و به افزایش قد فرد کمک کند. برخی از افراد از اندازه قد خود ناراضی هستند و آرزو می کنند که ای کاش بلندتر بودند. سالانه، صدها نفر در سرتاسر جهان تصمیم می گیرند که جراحی افزایش طول اندام ها را برای چند اینچ بلندتر به نظر رسیدن، انجام دهند. این مقاله، جراحی افزایش قد را توصیف می کند و به توضیح روش های جراحی، ملاحظات و دوره ی بهبودی این جراحی می پردازد.

عمل جراحی افزایش قد چگونه انجام می شود؟

از آنجا که این عمل جراحی، نیازمند زمان و بررسی های مکرر است، تمام افرادی که علاقمند به جراحی هستند، گزینه مناسبی به شمار نمی آیند. در حالیکه پزشکان می توانند عمل جراحی را روی تمام سنین انجام دهند، این جراحی معمولاً برای افراد جوان، موفقیت آمیزتر است. متأسفانه، برای بیشتر افراد بزرگسال، کار زیادی نمی توان برای افزایش قد انجام داد.
در حال حاضر کشورهای زیادی می توانند جراحی افزایش قد را انجام دهند و بیماران از این طریق می توانند قد خود را تا پنج اینچ (تقریباً ۱۳ سانتی متر) افزایش دهند. با وجود اینکه، به سختی می توان آمار دقیقی از افرادی که این عمل را انجام می دهند، ارائه داد، اما به گفته کلینیک ها، محبوبیت این جراحی در سالیان اخیر، افزایش چشم گیری داشته است.

عمل بلندی قددر این جراحی، برشی در استخوان های پا ایجاد می شود، که آن را به دو قسمت تقسیم می کند. سپس از طریق جراحی، یک میله فلزی درون پا نصب می شود که با استفاده از تعدادی پیچ در جای مناسب قرار می گیرد. سپس این میله هر روز به اندازه ۱ میلی متر افزایش طول پیدا می کند تا جایی که بیمار به قد دلخواه خود برسد و استخوان ها بتوانند دوباره ترمیم پیدا کنند. 

عوارض عمل افزایش قد از زبان دکتر نادری متخصص ارتوپد

جراحی افزایش طول اندام ها چیست؟

افزایش طول قد اندام ها معمولا برای اصلاح اندام هایی که رشد نابرابری دارند، انجام می شود. برای مثال، پزشک در صورتی جراحی افزایش طول اندام را توصیه می کند که به علت صدمه یا شرایط مادرزادی، یک اندام بیمار در مقایسه با سمت دیگر او، به طور غیر طبیعی کوتاه تر باشد.

⬅️ چگونه میتوان کوتاهی پا را تشخیص داد؟ ➡️

پزشکان معمولاً این جراحی را توصیه نمی کنند، مگر زمانی که اندام های بیمار، حداقل به اندازه ۲ سانتی متر، اختلاف اندازه داشته باشند. در غیر این صورت، پزشک درمانهای دیگر مانند پوشیدن کفش مخصوص را برای اصلاح اختلاف اندازه اندام ها، توصیه می کند. علت های زمینه ای که می توانند منجر به اختلاف در اندازه اندام ها شوند شامل موارد زیر می شوند:

۱- نقصهای مادرزادی که بر رشد استخوان تأثیر می گذارند

۲- فلج مغزی

۳- سابقه شکستگی استخوان یا آسیب به اندام ها که بر رشد آن تأثیر می گذارند.

۴- سابقه ی فلج اطفال

۵- سابقه عضلات کوتاه و سفت شده

۶- بیماری لِگ پِرتس در کودکان که لگن را تحت تأثیر قرار می دهد

۷- جراحی افزایش قد در جوانان ۱۸ تا ۲۵ سال، که در سنین پایان رشد استخوان قرار دارند، رایج تر است. گرچه، در موارد نادر، این عمل ممکن است در افراد مسن تر نیز انجام شود.

۸- در صورتی که استخوان های فرد رشد بیشتری نداشته باشند، پزشک ممکن است جراحی کوتاه کردن پای بلندتر را توصیه کند.

۹- در موارد کوتولگی یا کوتاه قامتی، مخصوصاً در اثر آکندروپلازی که نوعی اختلال ژنتیکی است، پزشک ممکن است جراحی افزایش طول اندامها را برای هر دو پا توصیه کند.

۱۰- در حالی که جراحی افزایش طول پاها، یک عمل زیبایی محسوب می شود، اما می تواند عوارض جانبی ناشی از پاهای نابرابر را نیز رفع کند. برای مثال طول نابرابر پاها موجب انحنای ستون فقرات یا لگن نامتقارن می شود.

جراحی بلندی قد چه مدت زمانی طول می کشد؟

تمام فرایند عمل افزایش قد می تواند ۶ تا ۹ ماه به طول بیانجامد. اگر وزن شما بیشتر از ۶۰ الی ۶۵ کیلوگرم می باشد، شما نیاز به استفاده از ویلچر خواهید داشت یا اینکه می توانید با عصای آرنجی راه بروید که فشار کمتری روی پاها وارد شود.

جراحی بلندی قد

در طول جراحی افزایش قد چه اتفاقی می افتد؟

جراح می تواند یکی از این دو روش جراحی را برای افزایش طول اندامها انجام دهد:
به کار گیری تعدادی پین و یک قاب در خارج پا – که فیکساتور خارجی نامیده می شود – یا قرار دادن یک میله داخل استخوانی درون استخوان. این میله برای پشتیبانی از رشد استخوان و بلندتر کردن آن، به مرور زمان افزایش طول پیدا می کند.

هر دو نوع روش جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شوند، به طوری که بیمار در طول جراحی کاملاً خواب باشد. این روش های جراحی شامل موارد زیر می شوند:

⬅️ برش استخوان در ناحیه مورد نظر

⬅️ به کاربردن پین ها و پیچ های فلزی در استخوان

⬅️ متصل کردن دستگاه های فلزی خارجی به پین ها

پزشکان، به این دستگاه ها “فیکساتور” میگویند. این دستگاهها به کشیدن ناحیه شکسته شده استخوان کمک می کنند تا به تدریج با چرخش مهره‌ های دستگاه فضای محل برش افزایش یابد و استخوان رشد کند.

عوارض جانبی جراحی افزایش قد چه مواردی هستند؟

پزشک باید در مورد عوارض طولانی مدت این جراحی با بیمار صحبت کند. این عوارض عبارتند از:

✳️خشکی و محدودیت حرکات مفاصل

✳️ درد 

✳️ آسیب اعصاب و عروق

✳️ جوش نخوردن یا دیر جوش خوردن

✳️ عفونت

✳️ نیاز به جراحی های متعدد

✳️ ترومبو آمبولی

✳️ افزایش احتمال شکستگی های استخوان

زمانی که فرد به نتایج دلخواه دست پیدا می کند، پزشک، پین ها را خارج خواهد کرد. حداکثر میزانی که جراح می تواند طول پاها را افزایش دهد، متفاوت است، اما معمولاً محدود به ۷ سانتی متر می باشد.

بسیاری از بیماران با درد پا و زانو بعد از فیزیوتراپی به علت های مختلف مواجه هستند. انجام برخی اقدامات می تواند از این تجربه درد کمتر کند.

پس از جراحی افزایش قد چه اتفاقی می افتد؟

پزشک، دستورالعمل هایی را در مورد سطح فعالیت در دوره پس از جراحی، به بیمار توصیه می کند. گاهی اوقات، ممکن است لازم باشد که پس از جراحی، فرد برای تحت نظر بودن و انجام فیزیوتراپی، چند روز در بیمارستان بماند. اکثر افراد محدود به فعالیت های سبک هستند و برای حرکت ممکن است از عصای زیر بغل استفاده کنند.
پزشک ممکن است مصرف مکمل های ویتامین D و کلسیم را برای کمک به رشد استخوان توصیه کند.برخی از افراد ممکن است به پوشیدن آتل یا بریس نیاز داشته باشند. سپس، پزشک فرایند حرکت دادن فیکساتور یا میله را چند روز پس از جراحی انجام خواهد داد و بیمار برای انجام این کار، چند بار باید به مطب پزشک مراجعه کند.

در حالیکه بدن فرد در حال بهبودی است، پزشک ممکن است سطح فعالیت او را افزایش دهد، به طوری که بتواند وزن کامل بدن خود را تحمل کند. همچنین، پزشک ممکن است برای بهبود میزان فعالیت، انجام فیزیوتراپی را توصیه کند.

جراحی بلند کردن قد

جراحی افزایش قد می تواند به اصلاح طول پاها که منجر به عوارض جانبی می شوند، کمک کند و دغدغه های زیبایی را نیز پاسخگو باشد. در روش های جراحی جدید، نیازی به استفاده از فیکساتورهای خارجی نیست. تشخیص گزینه ی جراحی مناسب برای این عمل بسیار مهم است و پزشک باید به دقت شرایط و سلامت عمومی فرد را پیش از توصیه جراحی، بررسی کند.

دوره بهبودی عمل بلند كردن قد

جراحی افزایش قد، جراحی سختی است و بهبودی از آن، به زمان نیاز دارد، اما فرد باید سعی کند روز پس از جراحی، بلند شود و راه برود. سه چهار روز ماندن در بیمارستان برای این جراحی پیش بینی می شود که در طول آن فیزیوتراپی انجام می شود و فرد باید با عصا حرکت کند. کشش دادن عضلات در هنگام فرایند افزایش قد به منظور جلوگیری از سفتی عضلات و حفظ انعطاف پذیری بدن بسیار مهم است.


دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    سلام من بیست و هشتم بهمن مچ پام پیج خورد بعد دو سه روز عکس گرفتن متوجه شدم شکسته ولی گفتن شکستگی ریزی داره و الان شانزده روزه گچ گرفتم امروز صبح دوباره از پام عکس گرفتم ولی دکتر عمومی گفت که جوش نخورده متاسفانه ساکن کنارک سیستان و بلوچستان هستم و نمیتونم به متخصص مراجعه کنم لطفا راهنماییم کنید عکس پام رو میفرستم لطفا نظرتون رو بگید خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      راديوكرافى قبل از گچ رو بفرستيد 

  • تصویر کاربر سهراب یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسر ۱۶۵ قد و۲۶ سال سن کوتاهی قد وی تاثیر زیادی روی اعصاب وی گذشته کلا اعتماد بنفسش را ازدست داده امکان عمل وجود دارد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      امكانش هست ولى معمولا توصيه نمى كنيم 

  • تصویر کاربر ممد یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب جناب دکتر نادری
    میخواسم بدونم تا چ سنی این عمل جراحی بلندی قد میتونه بیشترین تاثیر را داشته باشه ؟
    و یادتون باشه آدم یک بار فقط عمر میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      در سنين جوانى بهتره 

  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده یک مرد 32 ساله هستم که قد حدود 174 سانتیمتر دارم
    آیا روش های دیگری برای افزایش قد بجای جراحی مانند تزریق هورمون یا مکمل یا از این قبیل موارد در من تاثیر گذار هست یا فقط عمل افزایش قد چاره است
    ممنون میشم که جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      چاره اش فقطجراحى هست 

  • تصویر کاربر محمدجوادطوماری یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید بعد از عمل افزایش قد ممکن هستش که تغییری در راه رفتن داشته باشم یا این که
    من یک فوتبالیست هستم مشکلی در دویدن خواهم داشت ؟؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      بله احتمال بروز مشكل هست 

  • تصویر کاربر بهزاد چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ...خسته نباشید ...من قدم ۱۵۲ هستش....بنظرتون عمل افزایش قد انجام بدم یا نه ..چون نامزدم خیلی به قد حساسه ...فکر کنم اگه عمل نکنم باید قیدشو بزنم بنظرتون چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      عوارض بالقوه زيادى داره اين عمل 

      معمولا توصيه نمى كنيم 

      اگر عمل كنيد و عارضه جدى پيش بياد اون وقت نظر نامزدتون چه خواهد شد 

      به هر حال ايشان شما رو ازاول با اين قد ديده

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید ‌....ببخشید من یه نامزد دارم که توی همه چیز عالیه فقط قدش ۱۵۰ سانتیمتره....هر وقت نگاش میکنم تو ذوقم میخوره....بنظرتون عمل افزایش قد انجام بده یا نه ‌..چون فکر میکنم بعدا تو ذندگی بخاطر قدش به مشگل بخوریم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      عوارض بالقوه زيادى داره اين عمل 

      معمولا توصيه نمى كنيم 

      اگه عمل كردن و عارضه داد اون وقت نظرتون چيه؟

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    سلام پسری ۱۸ ساله هستم چند وقت هست به گودی بیش از حد کم مبتلا هستم و سعی در درمان ان دارم اما چند روزی است به درد در ناحیه وسط ستون مهره ها دچرا شده ام و در هفته قبل ان هم درد عصب سیاتیک برا دو روز داشتم لطفا اگر پیشبینی یا پیشنهادی دارید عاجزانه درخواست دارم به من ارائه دهید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      فيزيوتراپى پيشنهاد بنده است

  • تصویر کاربر بهروز سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    سلام. پسرم از کوتاهی قدش رنج میبره. ظاهرا طول پاهاش باید بلندتر میبود. متولد 1375 است. آیا میتونه برای افزایش قد جراحی بلند کردن طول استخوان های پاها را انجام بده؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      بله

  • تصویر کاربر سیدعلی شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب،وقتتون بخیر،بنده درسال۸۲تصادف کردم ومچ پام ازهم جدا شد بعداز انجام چند مورد عمل جراحی پیوند انجام شد وبهبود یافتم الان بعداز گذشت چندین سال،حدود۲۰روزه که احساس درد شدیدی درناحیه مچ پا داشتم.پزشک بعداز انجام عکس برداری گفتن که غضروف خشک شده وسائیدگی شدید رخ داده وبا تزریق ژل کمی بهتر میشه،لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      راديوگرافى بفرستيد

    2. تصویر کاربر سیدعلی چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      ممنون وسپاسگذارم
    3. تصویر کاربر سیدعلی چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      ممنون وسپاسگذارم
    4. تصویر کاربر سیدعلی چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      .
    5. تصویر کاربر سیدعلی چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      ممنون وسپاسگذارم
    6. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      سى تى اسكن اسپيرال هم انجام بدين 

      نزريق ژل ممكنه حداقل موقت اثر داشته باشه

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر