منو

آسیب دیدگی پا و مچ پا برای بازیکنان فوتبال

تشخیص صحیح شکستگی مچ پا در فوتبال کلید درمان و بازیابی سریع است. فوتبال یکی از فیزیکی ترین ورزش هاى موجود است. بنابراین، خطر آسیب دیدگی بالا است به خصوص آسيب پا و مچ پا در آسیب های عضلانی اسکلتی ديگر شايع تر است. بازیکنان فوتبال و سایر ورزشکاران بايد به يک متخصص طب ورزشی يا مرکز ارتوپدى حرفه اى مراجعه کنند .

بازیکنان در هر سنى آسیب پذیر هستند. طبق گزارش مجله ارتوپدی آمریکا، در کالج فوتبال، آسیب دیدگی های پا و مچ پا بیش از ۷۰ درصد از بازیکنان را تحت تاثیر قرار می دهد. این نوع آسیب دیدگی ها قطعا در بین بازیکنان جوان نیز رايج هستند. در اینجا يک ليست از برخی از آسیب دیدگی پا و مچ پا که بازیکنان فوتبال از آن ها رنج می برند تهيه شده است:

پیچ خوردگی مچ پا در فوتبال

پيچ خوردگى شایع ترین آسیب دیدگی مچ پا است. این اتفاق زمانى می افتد که یک یا چند رباط در اطراف مفصل مچ پا کشیده یا پاره شوند. علائم آن عبارتند از: درد، کبودی، سفتی، اشکال در راه رفتن و تورم . نادیده گرفتن پيچ خوردگى می تواند منجر به بی ثباتی دراز مدت مچ پا شود. اکثر پيچ خوردگى ها با استراحت، یخ، فشرده سازی و بالا گذاشتن پا، فیزیوتراپی و داروها درمان می شوند. هنگامی که کشش جدی تر باشد، ممکن است جراحی انجام شود.

پیچ خوردگی مچ پا

درد پاشنه (خار پاشنه)

این آسیب دیدگی خار پاشنه زمانی رخ می دهد که غشاى پاشنه،  بافتی که از پاشنه پا به انگشتان پا گسترش می یابد، ملتهب می شود. این وضعيت به طور معمول نتیجه ى کف پای تخت، قوس عميق کف پا و یا برخی شرايط دیگر است. هم چنين می تواند ناشى از استفاده ى بیش از حد و یا صرف زمان زیادی در سطوح سخت و صاف در کفش هایی باشد که از پشتیبانی مناسب برخوردار نیستند. علائم شامل تورم و درد در قسمت پایین پاشنه پا یا قوس پا است. درمان شامل کشش، یخ، استراحت، کفش با حمایت کافی، داروها، فیزیوتراپی و يا تزریق درمانی است. در موارد نادر، جراحی ممکن است ضروری باشد.

خار پاشنه یا فاشئیت پلانتار

شکستگی مچ پا در فوتبال

شکستگی به ترک برداشتن به طور کامل یا به طور جزئی استخوان است. شکستگی مچ پا در فوتبال معمولا نتیجه چرخش مچ پا به داخل یا بیرون است. اغلب شکستگی با پيچ خوردگى اشتباه گرفته مى شود . درمان شکستگی و پيچ خوردگى متفاوت است بنابراین تشخيص سريع بسيار مهم است.

علائم آن شامل درد (که می تواند از مچ پا تا زانو گسترش یابد)، تورم شدید، کبودی و زخم مى باشد.  گاهی اوقات استخوان از طریق پوست به بيرون نفوذ می کند. ممکن است قادر به راه رفتن نباشيد، اما اگر قادر به راه رفتن بوديد،  فرض نکنید که مچ پاى  شما نشکسته است. درمان شامل استراحت، يخ، فشرده سازى، بالا گذاشتن پا،  آتل، گچ و جراحی و آرتروسکوپی است.

عکس بدترین شکستگی های پا در فوتبال

انگشت چمنى

این آسیب دیدگی برای ورزشکارانى که روى چمن مصنوعی فوتبال بازی می کنند، رایج است و به همين دليل انگشت چمنى نام دارد. این اتفاق  زمانى می افتد که رباط ها در اطراف انگشت بزرگ پا پيچ مى خورند. انگشت شست پا فشرده مى شود و یا به طور مداوم با دويدن يا پريدن آسيب مى بيند.

علائم انگشت چمنی شامل درد، تورم و حرکات محدود مفصل است. معمولا با استراحت، يخ، فشرده سازى، بالا گذاشتن پا و کفش مناسب حل می شود. گزينه ى جراحی نادر است اما ممکن است در موارد شدید توصیه شود.

 

علت و درمان درد مچ پا

التهاب تاندون آشيل

این وضعيت ،التهاب تاندون آشیل، گروهی از بافت ها است که عضله ساق را به استخوان پاشنه وصل می کند، است. این وضعيت معمولا یک مشکل طولانی مدت نیست. با این حال، اگر درست تشخيص داده نشود، می تواند به پارگى تاندون آشیل منجر شود. اين وضعيت معمولا ناشی از استفاده ى بیش از حد از آن است. علائم شامل درد و بى حسى است. گزینه های درمان عبارتند از: یخ، آتل، چکمه های پیاده روی مناسب ، دارو و فیزیوتراپی. اگر این تلاش ها بی اثر باشند، جراحی ممکن است جواب دهد.

پارگی تاندون آشیل

شکستگی استخوان هاى متاتارس پا

پا شامل پنج استخوان متاتارس است که از مچ پا تا انگشتان پا ادامه دارد. اين استخوان ها شکننده هستند و به راحتی آسیب مى بينند .آسيب پنجمین متاتارس شايع تر است . درمان شامل استراحت، عصا، صندلی چرخدار، آتل و جراحی است.

آیا می دانید پیچ ​​خوردگی مچ پا و شکستگی مچ پا در فوتبال جوانان چقدر رایج است؟ محققان تخمین زدند که ۱۶تا۲۹٪ از کل آسیب های فوتبال را پیچ ​​خوردگی مچ پا تشکیل می دهند و این یکی از رایج ترین آسیب ها در فوتبال است.

اولین قدم برای بهبودی از رگ به رگ شدن مچ پا و تقویت مچ پا در فوتبال، همیشه استراحت بوده است. پزشکان استفاده یخ و فشرده سازی را برای بهبودی و کاهش التهاب توصیه می کنند.

تقویت مچ پا در فوتبال

۳ تمرین برتر توان بخشی برای بازیکنان فوتبال

  1. تمرین دوچرخه (تحمل وزن جزئی)

در این مرحله، شما می خواهید قدرت را در ساق پا و عضلات حفظ کنید در حالی که گردش خون سالم در مچ پا را تقویت می کنید. در حالی که روی دوچرخه فقط وزن جزئی تحمل مفصل مچ پا است.

  1. بالانس تک پا (تحمل وزن کامل)

هنگامی که درد کاهش یافت و روند بهبودی به خوبی آغاز شد، می توانید رباط های آسیب دیده را با قرار دادن مچ پا تحت نیروهای کامل تحمل وزن، تحت فشار قرار دهید.

  1. تحمل وزن در حالت ۳۶۰ (تحمل كامل وزن)

تقویت مچ پا و ایجاد حس مالکیت از طریق حرکات کنترل شده در چند جهت روی چمن.

مفاصل و عضلات مچ پا هر روز دچار فرسایش و پارگی زیادی می شوند که می تواند به مرور زمان آسیب ببیند. ضعف مچ پا می تواند تعادل شما را تحت تأثیر قرار داده و خطر پیچ خوردگی را افزایش دهد ، که منجر به بی ثباتی مزمن می شود.

تقویت مچ پا ضعیف با تمرینات زیر ممکن است ثبات شما را بهبود بخشد ، درد را تسکین دهد و به شما کمک کند از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری کنید.

علت پیچ خوردگی مچ پا در فوتبال

برخی از علائم عبارت اند از:
  • حرکات سریع مانند شوت زدن توپ
  • افتادن در چاله های زمین فوتبال
  • رگ به رگ شدن مچ پا در دویدن

بعضی از ورزشکاران فکر می کنند که بازى با درد نشانه ای از قدرت است . اما این موارد به ندرت اتفاق می افتد، به ویژه هنگامی که شما مصدوم شده ايد و یا درد شدید یا طولانی مدت را تجربه می کنید. نادیده گرفتن درد یا بازی کردن با درد اغلب منجر به آسیب جدی ترى می شود.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمید شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من ۷سال پیش داخل سالن چهار میل استخوان از مچ پام جدا شد بعد از ۴۵روز گچ پامو باز کردم
    کلی فیزیوتراپی رفتم ولی درد پشت آشیل پام خوب نشده با اینکه دکتر گفته پات سالمه ولی میرم فوتبال همچنان بعد از گذشت ۷سال درد میگیره
    زیر پام خالی بشه درد شدید دارم حتی در راه رفتم معمولی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      با توجه به گذر زمان طولانی و ادامه درد حتما لازمه معاینه بشین و صرف این تصاویر ارزش تشخیصی و درمانی نداره

  • تصویر کاربر امیرعلی چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر؛خسته نباشید
    آقای دکتر من مچ پام شکست و ۶ هفته توی گچ بود و الان شروع به راه رفتن کردم و مشکلی ندارم و روز به روز دارم پیشرفت می کنم و الان بدون عصا راه میرم و لنگ می زنم....و الان دو هفته از باز کردن گذشته....می خواستم بدونم چند وقت دیگه می تونم فوتبال بازی کنم؟!ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      راديوگرافى بفرستيد لطفا

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام من چند وقت پیش مچم تو بازی درد گرفت رفتیم پیش اورتوپد گفت تاندون هاش اسیب دیده و دوهفته تو گچ باشه بعد باز کردیم ولی خوب نشد رفتیم پیش یک اورتوپد دیگه گفت در رفته ،جاانداخت و با باند بست و گفت دو هفته روی سر و بالایی نزار ولی بازم خوب نشد..
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      ام آر آى لازمه 

  • تصویر کاربر تروان سه شنبه ۱۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    فوتسال کار میکنم . موقع تمرینه تغییر جهت یک درد بدی اومد قسمت کف پام یک چیزی مثل کشیدگی پامو تا چند روز نمیتونستم تا کنم یا ب سمت بیرون پا روی زمین بزارم . الان دو هفته میشه پام بهتره ولی هنوز درد دارم . ولی هیچ علائمی ندارم نه ورم کرده نه کبود شده . درد از داخل پا هست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حتما معاينه و بررسى لازمه

  • تصویر کاربر دانیال شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وقت بخیر دکتر جان .من یه شب سخت بازی کردم زیاد دویدم فرداش مچ های هردو پام خیلی در میکنه از مچ به پاین همه بدرد اومده پاشنه پا کف پا دو جلسه بازی کرده نتونستم اصلا نمیتونم بدوم خیل درد داره عین حستوخن درد یه رای درمانی لطفا رهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود 

      احتمالا لازمه ام آر آی کنید

  • تصویر کاربر مجتبی شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.در فوتسال توپ به پام خورد .مچ پای راستم به بیرون گشت.پام بعد از یک هفته مقداری ورم داره .و کمی درد میکنه.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود

      به ارتوپد مراجعه کنید حتما

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من فوتسال بازی میکنم هر چند ماه یک بار دچار پیچ خوردگی میشم بیشترم حین دویدن اینجوری میشم
    باید چیکار کنم تا این اتفاق نیوفته
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاینه و ام آر آی لازمه

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر با دروازه بان تک به تک شدم و من پامو گذاشتم جلوی توپ و دروازه بان با توپ شوت کرد تو پام ک مچ پام به سمت خارج چرخید بعد بازی دردشدید داشت و نمیتونسم پامو زمین بذارم ولی کم کم خوب شد و فقط موقع شوت زدن یا ضربه زدن درد میگیره و ۳هفتس ک همینجوریه ولی موقع دویدن درد ندارم با ویسک هم ک میبندم تا ۹۰درصد دردحس نمیکنم تو بازی چیکار کنم ب نظرتون ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بازى نكنيد فعلا 

      به ارتوپد مراجعه كنيد و حتما ام آر آى لازمه 

  • تصویر کاربر امیرعباس چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام من چند روز پیش در فوتبال پام پیچ خورد و شب اول خیلی درد میکرد اما بعد از گذشت دو روز خیلی بهتره و ورم هم کرده خواستم بگم که چه کاری باید انجام دهم تا خوب شود
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      لازمه اول به ارتوپد مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام .مچ پای من داخل والیبال شکسته.الانم یک هفته هست ک تو گچه .سوالم اینه که بعد از بهبود میشه دوباره فوتبال بازی کرد یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      راديوگرافى بفرستيد

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر