منو

علت زانو درد هنگام پایین رفتن از پله چیست؟

زانو درد هنگام پایین رفتن از پله می تواند دلایل بسیاری داشته باشد و به این که درد چه هنگام و در کدام قسمت زانو بروز می کند نیز بستگی دارد. 

بالا رفتن و پایین آمدن از پله کاری است که همه ما باید انجام دهیم، اما فشار زیادی روی زانوها ایجاد می کند. در حالیکه شما ممکن است تصور کنید که بالارفتن از پله احتمالا درد زانو را بیشتر می کند، اما در واقع با پایین رفتن از پله، با هر قدم مقدار بیشتری از وزن بدن را روی زانوها قرار می دهید.

اگر شما با این مشکل سروکار دارید و این مشکل از چند روز تا یک هفته ادامه داشته باشد، باید به دنبال تشخیص و درمان آن توسط پزشک باشید. پزشک می تواند شما را معاینه کند و در صورت لزوم یک تست تشخیصی توصیه کند تا بتواند علت زانو درد شما را به هنگام پایین رفتن از پله ارزیابی کند.

دلایل زانو درد به هنگام پایین رفتن از پله

با آن که شما هرگز نباید خودتان مشکلات خود را تشخیص دهید و آسیب را درمان کنید، دانستن علل احتمالی می تواند به شما کمک کند که نقش فعالتری در فرایند درمان خود داشته باشید و به پزشک خود در این مسیر کمک کنید.

دلایل زانو درد به هنگام پایین رفتن از پله

چهار دلیل احتمالی زانو درد به هنگام پایین رفتن از پله

در اینجا به ۴ دلیل احتمالی زانو درد اشاره شده است که می تواند باعث زانو درد به هنگام پایین رفتن از پله شود.

کشیدگی عضله

 گرچه یک آسیب جزئی می تواند به مرور زمان بهبود پیدا کند، کشیدگی عضلات در اطراف زانو، پایین رفتن از پله ها را سخت و دردناک می کند.

سندرم نوار IT

نوار ایلیوتیبیال یا IT یک تاندون طولانی است که از لگن تا بالای ساق پا و بالای زانو می رسد. التهاب نوار ایلیوتیبیال می تواند موجب درد شدید زانو به هنگام راه رفتن، دویدن، پایین رفتن از پله و دیگر فعالیت ها شود.

پیچ خوردگی یا پارگی رباط 

رباط هایی مانند ACL و MCLکه به پایداری مفصل زانو کمک می کنند می تواند پیچ خورده و یا حتی پاره شوند که درد آن به هنگام بالا رفتن از پله نمایان می شود. این آسیب ها می توانند تبدیل به مشکلاتی جدی شوند که در برخی از موارد نیاز به جراحی دارند، بنابراین تشخیص و درمان فوری ضروری است.

ورزشکارانی که در ورزش های پر برخورد مثل فوتبال، بسکتبال و کشتی فعالیت می کنند، بیشتر در معرض پارگی رباط صلیبی هستند.

آسیب جبرانی

 آسیب های زانو و پا می توانند بیومکانیک طبیعی پا را تغییر دهند و به هنگام پایین رفتن از پله، بار اضافی بر زانو تحمیل کنند و موجب درد شوند.

به این دلیل، یک روش درمانی که می تواند تأثیر بالایی داشته باشد، فیزیوتراپی است.

ورزش های مناسب بعد از عمل رباط صلیبی قدامی (ACL)

فیزیوتراپی برای زانو درد

زمانی که شما با فیزیوتراپیست ملاقات می کنید، او می تواند وضعیت و مکانیسم زانوی شما را بررسی کند. با این اطلاعات، درمانگر می تواند مشکلات زمینه ای که موجب درد به هنگام پایین رفتن از پله می شوند را تعیین کند.

فیزیوتراپی برای زانو درد

درمان زانو درد هنگام پایین رفتن از پله

باورداشته باشید یا نه، پایین رفتن از پله نسبت به بالارفتن از پله فشار بیشتری روی کشکک زانوی شما ایجاد می کند. مطالعات نشان می دهند که پایین رفتن از پله می تواند وزن شما را ۴ برابر کند. بنابراین اگر وزن شما به اندازه ۷۰ کیلوگرم باشد، به هنگام پایین رفتن از پله، نیروی وارد شده روی  کشکک زانوی شما به اندازه  ۲۸۰ کیلوگرم خواهد بود.

غضروف به عنوان یک جذب کننده ی شوک طبیعی در بدن عمل می کند، بنابراین تعجبی ندارد که ضخیم ترین بخش  غضروف در بدن انسان پشت کشکک زانو یافت شود. درد در جلوی زانو به هنگام پایین رفتن از پله یا تغییر حالت از نشسته به ایستاده، سندرم درد جلوی زانو نام دارد.

در پایین ما دو مورد از شایع ترین علل سندرم درد جلوی زانو را آورده ایم. دلایل بسیار دیگری وجود دارند که متخصصان ارتوپد و فیزیوتراپی می توانند آن را ارزیابی کنند اما دو مورد از آنها شایع ترین علل می باشند.

بیشتر بخوانید: درمان مشکل زانوی ضربدری با حرکات اصلاحی و ورزش

درمان زانو درد هنگام پایین رفتن از پله

اولین مورد ضعف ماهیچه‌های سُرینی یا عضلات گلوتئال و دومی بیومکانیک ضعیف پا می باشد.

ما در اینجا به چگونگی درمان هر دو این موارد اشاره کرده ایم.

۱.ضعف عضله ی سرینی میانی (گلوتِئوس مدیوس)

عضله سرینی یا عضلات باسن شما، در طول پایین رفتن یا تمرین اسکوات، قسمت پایین پا را کنترل می کنند. اگر عضله ی سرینی میانی ضعیف باشد، در حالت چمباتمه نشستن (اسکوات) یا پایین رفتن از پله ممکن است فشار والگوس ایجاد شود.

تقویت گروه عضلات سرینی میانی می تواند به کاهش فشار روی کشکک زانو کمک کند.

برای جبران تعادل چه کاری می توانید انجام دهید (الف) تقویت (ب)کشش (ج)فوم رولر(غلتک فومی)

الف)تقویت عضلات پا

  • تقویت عضلات دورکننده وچرخاننده‌های خارجی ران: به آرامی و به صورت کنترل شده، ران خود را بالا و پایین کنید. شما باید احساس کنید که عضلات پهلوی شما شروع به فعالیت می کنند. این تمرین را ۱۵ بار تکرار کنید.
  • اسکوات: روی پاهای خود بایستید و پاها را از عرض مفصل ران باز کنید. در حالی که رانهایتان موازی با زمین هستند بنشینید و در همان حالت بمانید. با استفاده از عضلات باسن خود به حالت اولیه برگردید. اگر شما می خواهید بازخورد بیشتری دریافت کنید، این تمرین را در جلوی آینه انجام دهید. مطمئن شوید که زانوهای شما نمی چرخند.
برنامه ى بازتوانی زانو (به همراه تصویر)

ب)کشش ماهیچه‌های اندام تحتانی

بسیاری از ماهیچه ها با یکدیگر کار می کنند تا زانو خم و صاف شود. سفتی در هر کدام از این واحدهای عضلانی می تواند باعث درد در کشکک زانو شود. این عضلات شامل باند IT، ماهیچه همسترینگ و ساق پا و ماهیچه چهار سر ران می شوند اما محدود به آنها نیستند. در پایین راهکارهای مفیدی آمده است که می توانید حرکت کششی این عضلات را در خانه تمرین کنید.

۱)کشش ماهیچه چهار سر ران: در حالت ایستاده، پاشنه پای خود را تا باسن بالا بیاورید و این حالت کششی را به مدت ۳۰-۲۰ ثانیه حفظ کنید. شما باید این کشش را جلوی ران خود احساس کنید.

۲)کشش ماهیچه همسترینگ: روی کمر دراز بکشید. پای خود را به سمت قفسه سینه بلند کنید. دستان خود را پشت زانو قرار دهید. به آرامی پای خود را به سمت قفسه سینه بکشید. باید کشش را پشت ران خود احساس کنید. این حالت را به مدت ۳۰-۲۰ ثانیه حفظ کنید.

ج)فوم رولر (غلتک فومی)

انعطاف پذیری ضعیف می تواند نتیجه سفتی عضلات باشد. ماساژ می تواند به سفتی عضلات کمک کند، اما این مشکل را می توان با غلتک فومی نیز در خانه حل کرد. غلتک های رولی در تمام شکل ها و اندازه ها وجود دارند. برخی از آنها صاف و صیقلی هستند، در حالیکه برخی دیگر آج دار هستند. فوم رولری را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی بیشتری می کنید.

تمرینات ورزشی در درمان زانو درد هنگام پایین رفتن از پله

در پایین ما توضیح داده ایم که چگونه غلتک فومی سه گروه عضلانی را می چرخاند:

✅ عضلات باسن (عضلات سرینی)

✅ ماهیچه های همسترینگ 

✅ چهارسر ران 

عضلات سرینی (باسن):

با نشستن روی غلتک شروع کنید. هم دستها و هم پاشنه های پا را محکم روی زمین قرار دهید. برای هدف قرار دادن عضله ی پیریفورمیس، مچ پا را روی زانوی مخالف قرار دهید. به آرامی وزن بدن را از روی غلتک به عقب و جلو بچرخانید و مسیر عضله ای را که ماساژ داده می شود دنبال کنید. برای افزایش آزاد سازی عضله ی پیریفورمیس، دست خود را به صورت ضربدری به زانوی مخالف برسانید. در حالیکه به تدریج زانو را به طرف شانه مخالف (در وضعیت کشش پیریفورمیس) می کشید، به آن قسمت باسن خم شوید. به غلتیدن ادامه دهید و سپس به آرامی به حالت خنثی برگردید.

عضلات همسترینگ:

با نشستن روی زمین در پشت غلتک شروع کنید و هر دو ران را روی غلتک قرار دهید. دستان خود را روی زمین نگه دارید، باسن را بالا بیاورید تا در امتداد طول عضلات همسترینگ جلو و عقب شود. برای افزایش آزاد سازی عضلات همسترینگ سمت راست، به آرامی پای چپ خود را روی بالای پای راست خود قرار دهید.

عضلات چهار سر ران:

با دراز کشیدن روی غلتک شروع کنید، آرنج ها و بازوها را محکم روی زمین قرار دهید. به آرامی آرنج و بازوی خود را بکشید تا بچرخند و سپس عضلات چهار سر ران را آزاد کنید. از طریق کنترل کردن میزان وزن روی غلتک فشار را کنترل کنید. اطمینان حاصل کنید که عضلات شکم شما منقبض و کمر شما صاف است. برای افزایش آزادسازی عضلات چهار سر ران سمت راست، به آرامی پای چپ خود را روی بالای پای راست خود قرار دهید.

۲- پاهای پرونیت (pronated foot)

دومین علت شایع درد جلوی زانو، پاهای پرونتیشن می باشد که کف پای صاف نیز نامیده می شود. یک پزشک متخصص می تواند با تجویز یک کفی  مخصوص، ساختار پای شما را اصلاح کند. مکانیسم پای شما بر مکانیک زانوی شما تأثیر می گذارد. با اصلاح مکانیک پا، وضعیت زانو، باسن و کمر نیز بهبود پیدا می کنند.

 

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Fatemeh سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر چن وقتی هست دوتا زانوهام مخصوصا زانو راستم خیلی تق تق صدا میده باید چکارکنم خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر درد نداره كارى لازم نيست جز تقويت عضلات چهار سر با تمرين

  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    اسلام ببخشید بیست روزه که زانوی چپم یکدفعه درد گرفته دکتر هم رفتم ولی چندان فرقی نکردم امروز هم که از صبح زانوم گرفته وپام صاف نمیشه نمیتونم راه برم ممنون میشم برای درمان راهنمایی کنید ضمنا قبلا هم زانوم قفل میکرد ولی زود خوب میشد الان هم یه ذره پام تکون بخوره خیلی خیلی شدید درد میگیره با روغن مالی و ماساژ و گرم کردن هم خوب نشده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ام آر آى كنيد

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    باسلام و وقت بخیر
    من آقای و 34 ساله حدود هشت سال پیش به دلیل درد زانو ناشی از تمرینات ورزشی زیاد به پزشک مراجعه کردم و تشخيص اولیه ایشون مینیسک زانو بود و نتیجه MRI هم پارگی مینیسک گرید دو گزارش کرد بعد از حدود سه سال بعد با مراجعه به پزشک ارتوپد دیگری با فلوشیپ زانو و انجام معاینات و MRI مجدد مینسک های هردو زانو و سایر موارد نرمال گزارش شد ولی من هنوز هم با اینکه فعالیت های ورزشیم را از هشت سال پیش متوقف کرده ام پس انجام فعالیت ورزشی کم تا متوسط درد در ناحیه داخلی زانو و قسمت کنار و پشت کشکک زانو دارم به خصوص هنگام پایین آمدن از پله و در زانوی پای عقب خم شده روی پله و اینکه در در هردو زانوی من وجود داره.. ممنون میشم بفرمایید تشخیص شما از علت درد چه میتونه باشه.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه لازمه 

      دو تشخيص محتمل يكى كندرومالاسى كشكك و ديگرى medial plica syndrome هست

  • تصویر کاربر هدی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر حدود یکسال ک زانو چپم درد داره موقع بلند شدن پام درست نمیتونم بلند کنم ،از پله بالا و پایین رفتن زانوم قفل میکنه کلا بعد درد هم داشت کسی یهویی دستش ب کاسه زانوم میخوره درد داره ام ار آی انجام دادم گفتن پارگی مینیسک زانو و له شدگی دارم آیا تشخیص درسته؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بدون سابقه صدمه بعيده 

  • تصویر کاربر Faranak دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر.من ۳۱ سال دارم وزنم ۵۲ قدم ۱۵۸ تقریبا دو ماه هست که زانو درد دارم قبلا هم درد داشتم اما به صورت دائم نبود.الان درد زانوم مداوم هست و اینکه حتی وقتی راه میرم درد میکنه.بیشتر باید در حالت استراحت باشم.از پله وقتی بالا یا پایین میرم درد دارم.قسمت داخلی و پشت زانوهام درد میکنه پای راست بیستر از پای چپ هست.گاهی اوقات زانوی راستم یه سوزش خیلی بدی داره و زانوی راستم را وقتی باز و بسته میکنم یه صدای سائیدگی و شکستن قلنج میده که درد میکنه.مچ پاهامم گاهی اوقات تق تق میکنه همراه با درد.به هیچ پژشکی مراجعه نکردم.ممنون میشم اهنماییم کنید🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۵ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      به ارتوپد مراجعه كنيد احتمالا كندرومالاسى كشكك داريد

  • تصویر کاربر آتی دوشنبه ۲۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام ‌خسته نباشید من قسمت ران پام شکست وجراحی کردن میل گذاشتن دوتا پیچ هم قسمت ساق پا که بعد عمل ساق پام اذیتم میکرد دکترم یه پیچ دراورد کوتاهش کرد دوباره گذاشت سرجاش دوباره دیدم اذیتم میکنه یه پیچ دیگه رو دراورد انداخت دور الان بعد دوسال همینجور درد دارم پام هم هنوز جوش نگرفته قسمت ساق پام که پیچ بود سه بارعمل شد یه ماه پیش دیدم تاول زد ‌گفتن که باید میل وپیچ دربیادیه صبح بیدارشدم تاول پاره شد وپیچ اومد بیرون الان هم جای زخم عفونت داره ‌ترشح میکنه دکتر هم قرص کلیندامایسین وسیروفلوکساسین بهم دادسرای عفونت آیا عفونتش خوب میشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      درود

      فكر كنم باز هم عمل لازمه

  • تصویر کاربر مژگان دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام مدت دو ماه است که موقع بلند شدن زانوهام درد میگیره و باید دستم رو رو زمین بزارم و بلند شم و تا چند قدم که راه میرم درد دارم بعد بهتر میشم ۴۰ سالمه و ۷۵ کیلو وزن و۱۶۵ هم قدم هست ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      احتمالا كندرومالاسى كشكك هست و تمرين درمانى لازمه و كاهش وزن

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر۱۸ماه از عمل رباط صلیبی ومنیسکم میگذره بعضی موقع زانوم قفل میکنه،لطفاراهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حتما به جراحتون مراجعه كنيد 

      شايد لازم باشه مجدد ام آر آى كنيد

  • تصویر کاربر سمیه پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    chondromalacia of patellofmoral(chartilage thinning and bone marrow edema); subchondral bone marrow edema at both patella and right lateral tibiofemoral آقای دکتر میشه مشکل زنوی من رو در این ام آر آی لطف کنین بطور کامل بگین؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه و ديدن تصاوير براى تشخيص لازمه

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر نادری بنده چند وقتی هست زانوی راستم بعد از تمرین و پیاده روی کمی درد میگیره سر پا وامیستم خم میکنم درد اذیتم میکنه زانوم راحت خم راست میشه و خالی شاید بندرت بکنه و قفل اینا هم نمیکنه ام آر ای گرفتم خدمتتون بفرستم ببینید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر علی دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      ببخشید سنم رو فراموش کردم بگم خدمتتون مرد 36 سالمه و ورزشکار هستم و رشته ورزشیم بدنسازی هست بیزحمت بگین چیکار کنم بهتر شم و اینکه ام آر ای هم چیز مهمیه بگین خیالم راحت شه سپاس🙏
    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بايد توسط ارتوپد معاينه بشين 

      بر اساس صرف اين گزارش كه ممكنه خيلى هم قابل اعتماد نباشه درمان شما فيزيوتراپى و تمرين درمانى هست

    3. تصویر کاربر علی دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام ببخشید ارتوپد بردم دید یکیش معاینه کرد زانوم رو گفت asl محکمه چیزی نیست ولی یه پزشک دیگه از روی ام ار ای بدون معاینه گفت acl 60 درصد پارگی داره بخاطر این گفتم با شما مشورت کنم نمیدونم واقعا چیکار کنم🙏
    4. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      معتبرترين گفته مربوط به همكاريست كه معاينه كردن 

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر