منو

عوارض تزریق کورتون در پاشنه پا

تزریق کورتون در پاشنه پا که به آن تزریق کورتیزون یا استروئید نیز گفته می شود، معمولاً برای تسکین درد و التهاب نیام کف پا استفاده می شود.

گرچه در بیشتر موارد، شما می توانید التهاب نیام کف پا را با درمان های خانگی، مانند کفی های مخصوص و پد پاشنه، تمرینات کششی پاشنه پا، استراحت و استفاده از کمپرس سرد، برطرف کنید، اما این نوع درمان های خانگی، ولی درمان یکسان و واحدی برای همه ی موارد این بیماری وجود ندارد.

نحوه ی عملکرد تزریق کورتون

کورتیزون، هورمونی است که توسط غدد فوق کلیه، در پاسخ به استرس، واکنش های آلرژیک و التهاب تولید می شود. در تزریق کورتون در پاشنه پا، از کورتون مصنوعی، برای درمان التهاب در قسمت های خاصی از بدن مانند پاشنه ی پا، استفاده می شود.

تزریق کورتون برای درمان التهاب نیام کف پا، به این صورت است که کورتون با استفاده از یک سوزن نازک، معمولاً در نقطه ای که درد شدید تر است، تزریق می شود. به علت این که این تزریق کمی دردناک است، پزشک معمولاً یک ماده ی بی حسی به کورتون تزریقی اضافه کرده، یا قبل از تزریق، از بی حسی موضعی در آن ناحیه استفاده می کند.

نحوه ی عملکرد تزریق کورتون

پزشک معمولاً برای اینکه به لایه چربی پاشنه آسیب نرساند و ریسک پارگی نیام کف پا را زیاد نکند، کورتون را در قسمت داخلی پای شما تزریق می کند و نه مستقیما به زیر پاشنه.

طی ۳-۲ روز پس از تزریق کورتون، شما باید پاهای خود را استراحت دهید (همچنین در این دوره ی نقاهت، از ورزش خودداری کنید). اگر بعد از تزریق، احساس درد کمی بیشتردر آن ناحیه داشتید، نگران نباشید! بعد از روز سوم، به مدت حدود ۳ ماه، درد شما تسکین پیدا می کند.

آیا تزریق کورتون در پاشنه ی پا، مؤثر است؟

بله! تزریق این داروی ضدالتهاب قوی می تواند درد را برای یک دوره ی سه ماهه به طور چشمگیری کاهش دهد.اختلاف نظر در مورد زمان مناسب تزریق کورتون وجود دارد ولی معمولا این تزریق در فاز التهابی (شش هفته اول پس از شروع علایم) بیشترین اثر را دارد.

فقط باید به یاد داشته باشید که تزریق کورتون در پاشنه پا، روشی برای کنترل و بهبود درد است، اما یک روش علاج قطعی محسوب نمی شود. این تزریق ها به کاهش التهاب و درد کمک می کنند، اما نیام آسیب دیده ی کف پا را ترمیم نخواهند کرد!

تاثیر تزریق کورتون در پاشنه ی پا

با استفاده از کفی های مخصوص پا، می توانید انعطاف پذیری قوس کف پا و عضلات اطراف آن را بهبود ببخشید، و با استراحت و استفاده از کمپرس یخ در صورت لزوم، به کاهش علایم خود کمک کنید.

انجام تمرینات اختصاصی برای کشش و ماساژ نیام کف پا و عضلات پشت ساق در هر مرحله از این بیماری اهمیت فراوان در درمان و جلوگیری از عود دارند.

مراقبتهای بعد از تزریق خار پاشنه

در چند روز اول پس از تزریق نیز تا حد امکان از ایستادن بر روی پاهایتان خودداری کنید. برای جلوگیری از ایجاد هرگونه درد و فشار بر روی پا، برای انجام کارهای بهداشتی از یک جفت عصا یا واکر کمک بگیرید. پانسمان زخم باید هر روز با گاز استریل و یک ضد عفونی کننده موضعی بدون الکل تعویض شود. هر روز تغییرات غیر طبیعی در زخم یا پوست را بررسی کنید.

خطرات احتمالی تزریق کورتون

تزریق کورتون در پاشنه پا مانند سایر اقدامات پزشکی- عوارض جانبی نادری دارد، که شما قبل از انجام آن، باید از آنها اطلاع داشته باشید.

یکی از مهمترین عوارض تزریق کورتون در پاشنه پا پدیده ای به نام “شعله وری کورتیزون” است. این پدیده، به صورت دردی شدید، در اولین روزهای بلافاصله بعد از تزریق شما است (حتی ممکن است شدت آن از درد قبلی شما بیشتر باشد).

این پدیده در حدود ۳۰% بیماران اتفاق می افتد. اگر شما یکی از آن ۳۰% هستید نگران نباشید، چون بعد از ۷۲ ساعت، این درد از بین می رود. برخی از بیماران ممکن است در محل تزریق، از بین رفتن رنگدانه های پوست را مشاهده کنند(سفید تر شدن نسبت به پوست اطراف).

از عوارض جانبی دیگر که کمتر رایج است، می توان به پارگی نیام کف پا اشاره کرد (در یک مطالعه، بین ۱ تا ۱۰% بیماران، تخمین زده شده است).این عارضه بیشتر تزریقات مکرر کورتون در پاشنه اتفاق می افتد.

برای جلوگیری از پارگی نیام کف پا پا، پزشک به جای اینکه کورتون را مستقیماً در زیر پاشنه تزریق کند، آن را از کنار پاشنه تزریق می کند.

خطرات احتمالی تزریق کورتون

روش های درمانی غیر از تزریق کورتون

قبل از اینکه تصمیم به تزریق کورتون بگیرید یا حتی پس از آن، این درمان ها را انجام دهید:

✔استفاده از کفش های با زیره ی ضخیم و نرم که از قوس کف پا به خوبی محافظت می کنند.از راه رفتن با پای برهنه یا دمپایی های با زیره ی مسطح و صاف ( مانند دمپایی ابری) اجتناب کنید

✔ کم کردن وزن، برای کم شدن فشار روی پاها.

✔ استفاده از کفی های مخصوص که ارتفاع پاشنه را در بهترین حالت نگه می دارند و بالشتک هایی برای حمایت از قوس و پاشنه ی پا دارند.

✔ کشش ملایم و روزانه برای بهبود انعطاف پذیری قوس، پاشنه، مچ و انگشتان پا.

✔ استفاده از یخ، برای کاهش التهاب، تورم و درد.

✔ استفاده از آتل شبانه هنگام استراحت یا خواب، تا پای شما در حالت کششی ملایم در طول شب باشد، و دردتان در صبح بهبود یابد.

✔ در صورت لزوم، استفاده از از داروهای NSAID (ضد التهاب غیر استروئیدی) مانند تایلنول یا ایبوپروفن.

با اینکه شما در یک وضعیت نا امید کننده و دردناک قرار دارید، اما به یاد داشته باشید که طبق شواهد، اکثر افرادی که این بیماری را دارند، در عرض چند ماه، دوباره سرپا می شوند.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یونس چهارشنبه ۱۶ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر . من پای راستم شکستگی دوبل داره تقریبا یک ماه میشه . ایا رابطه جنسی در روند بهبودی تاثیر منفی میتونه بزاره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      خیر

  • تصویر کاربر حکیمی چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    حدوده 9 ماهه پاشنه پام درد میکنه رفتم دکتر وعکس گرفت وگفت خار پاشنه دارم یه تزریق داشتم که حدود سه ماه دردش بهتر شد ولی دوباره بعد از سه ماه دردش برگشت بعد رفتم پیش یک دکتر دیگر وگاز اوزون تزریق کرد بعد اون هم یک ماه بهتر بود ولی بعد از یک ماه دردش بازم برگشت الان نمیدونم چی کار کنم لطفا راهنمایی کنید
    سنم 42
    وزن 65
    قد 157
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۷ مهر ۱( 1 سال پیش)

      متاسفانه ازون کلاهبرداری هست 

      به نظر من بهترین درمان شاک ویو هست

  • تصویر کاربر دیبا سه شنبه ۴ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    مونث 49 ساله وزن 87کیلو قد165
    تقریبا دو ماه بیشتره که دچار درد پاشنه پا شدم
    آیا با درمان خانگی که فرمودید این درد برطرف بشه یا ممکنه دچار عوارض بیشتری بشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۴ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      احتمال بهتر شدن هست ولى اكر با يكى دو هفنه بهتر نشدين حتما مراجعه كنيد 

      اضافه وزن رو درمان كنيد

  • تصویر کاربر حمیرا شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من چند ماهه دچار خار پاشنه شدم البته از کف پا نه.از پشت مچ پام آمپول کورتون تزریق کردن الان چند ماهه خوب نشده عفونتش تموم نمیشه زخم هم همون طوری باز مونده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      تزریق کورتون در اون ناحیه بدترین اقدامه 

      باید خیلی جدی بررسی بشه چون زخم و عفونت اون جا می تونه فاجعه به دنبال داشته باشه

  • تصویر کاربر پریا یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من ۲۸سالمه چند ماهه پاشنه پام درد داشت حالا یه ماه میشه خیلی ازیت بودم دردم بیش از حد.رفتم طب سنتی دکتر داشت برام آمپول تزریق کرد تو پاشنه وبغل استخون هردوتا پام وقتی از پله ها اومدم پایین از درد جیغ و داد وحالم بدشد.الان چند هفتست دردم خوب نشد بدتر شدم کف پام هم خیلی میسوزه وساق پاهام هم حالا درد داره راهنمایی میکنید لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۱۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      طب سنتى و تزريق؟؟ جالبه!

      در هر حال احتمالا بايد با فيزيوتراپى و شاك ويو درمان رو آغاز كنيد

  • تصویر کاربر مبینا یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    دکتر جان پسر دوازده ساله من شروع به دویدن کرد و بعد یک دفعه گفت پاک درد گرفته درد از پشت مچ پا شروع شده و با گرم کردن بدتر میشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      به ارتوپد مراجعه كنيد حتما 

  • تصویر کاربر نظری دوشنبه ۱ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.من قدم ۱۷۳وزنم ۷۵...چندماهه دچار خار پاشنه شدم آمپول متیل پردونیزلون تزریق کردم به پاشنه پام و۱۴روزهم داخل گچ بود ولی الان که گچ روبازکردم دردهمچنان هست وتغییری نکرده.چه راه حلی پیشنهاد میکنید.؟من ورزشکارم فوتبالیستم میخام ببینم میتونم ادامه بدم باهمین درد یانه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      فيزيوتراپى و شاك ويو

  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام ودرود
    درد در کف پا وپاشنه دارم با صندل ونرمش کمی بهتر شدم پزشکم پیشنهاد تزریق کردن ایا با تزریق درمان دائمی است یا موقتی اگر با ماساژ وصندل کنار بیایم بهتر است یا تزریق
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      ماساژ و صندل رو ادامه بدين 

      فيزيوتراپى و شاك ويو موثره

  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام ۸ ماه پیش وقتی پیاده روی طولانی داشتم کف پای چپم بشدت درد می‌گرفت دکتر گفت خار پاشنه ست ۴ جلسه شاک ویو زدم اما همچنان هنگام ایستادن و راه رفتن درد دارم کفی طبی استفاده میکنم لطفا بفرمایید چکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      ام آر آى و نوار عصب لازمه 

  • تصویر کاربر خشنود سه شنبه ۱۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید .لطف میکنید بفرمایید بعد از تزریق کورتون به پاشنه پا
    تا چند روز باید روی پا راه نرفت؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری سه شنبه ۱۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نهايتا سه روز 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر