منو

عوارض تزریق کورتون در پاشنه پا

تزریق کورتون در پاشنه پا که به آن تزریق کورتیزون یا استروئید نیز گفته می شود، معمولاً برای تسکین درد و التهاب نیام کف پا استفاده می شود.

گرچه در بیشتر موارد، شما می توانید التهاب نیام کف پا را با درمان های خانگی، مانند کفی های مخصوص و پد پاشنه، تمرینات کششی پاشنه پا، استراحت و استفاده از کمپرس سرد، برطرف کنید، اما این نوع درمان های خانگی، ولی درمان یکسان و واحدی برای همه ی موارد این بیماری وجود ندارد.

نحوه ی عملکرد تزریق کورتون

کورتیزون، هورمونی است که توسط غدد فوق کلیه، در پاسخ به استرس، واکنش های آلرژیک و التهاب تولید می شود. در تزریق کورتون در پاشنه پا، از کورتون مصنوعی، برای درمان التهاب در قسمت های خاصی از بدن مانند پاشنه ی پا، استفاده می شود.

تزریق کورتون برای درمان التهاب نیام کف پا، به این صورت است که کورتون با استفاده از یک سوزن نازک، معمولاً در نقطه ای که درد شدید تر است، تزریق می شود. به علت این که این تزریق کمی دردناک است، پزشک معمولاً یک ماده ی بی حسی به کورتون تزریقی اضافه کرده، یا قبل از تزریق، از بی حسی موضعی در آن ناحیه استفاده می کند.

نحوه ی عملکرد تزریق کورتون

پزشک معمولاً برای اینکه به لایه چربی پاشنه آسیب نرساند و ریسک پارگی نیام کف پا را زیاد نکند، کورتون را در قسمت داخلی پای شما تزریق می کند و نه مستقیما به زیر پاشنه.

طی ۳-۲ روز پس از تزریق کورتون، شما باید پاهای خود را استراحت دهید (همچنین در این دوره ی نقاهت، از ورزش خودداری کنید). اگر بعد از تزریق، احساس درد کمی بیشتردر آن ناحیه داشتید، نگران نباشید! بعد از روز سوم، به مدت حدود ۳ ماه، درد شما تسکین پیدا می کند.

آیا تزریق کورتون در پاشنه ی پا، مؤثر است؟

بله! تزریق این داروی ضدالتهاب قوی می تواند درد را برای یک دوره ی سه ماهه به طور چشمگیری کاهش دهد.اختلاف نظر در مورد زمان مناسب تزریق کورتون وجود دارد ولی معمولا این تزریق در فاز التهابی (شش هفته اول پس از شروع علایم) بیشترین اثر را دارد.

فقط باید به یاد داشته باشید که تزریق کورتون در پاشنه پا، روشی برای کنترل و بهبود درد است، اما یک روش علاج قطعی محسوب نمی شود. این تزریق ها به کاهش التهاب و درد کمک می کنند، اما نیام آسیب دیده ی کف پا را ترمیم نخواهند کرد!

تاثیر تزریق کورتون در پاشنه ی پا

با استفاده از کفی های مخصوص پا، می توانید انعطاف پذیری قوس کف پا و عضلات اطراف آن را بهبود ببخشید، و با استراحت و استفاده از کمپرس یخ در صورت لزوم، به کاهش علایم خود کمک کنید.

انجام تمرینات اختصاصی برای کشش و ماساژ نیام کف پا و عضلات پشت ساق در هر مرحله از این بیماری اهمیت فراوان در درمان و جلوگیری از عود دارند.

مراقبتهای بعد از تزریق خار پاشنه

در چند روز اول پس از تزریق نیز تا حد امکان از ایستادن بر روی پاهایتان خودداری کنید. برای جلوگیری از ایجاد هرگونه درد و فشار بر روی پا، برای انجام کارهای بهداشتی از یک جفت عصا یا واکر کمک بگیرید. پانسمان زخم باید هر روز با گاز استریل و یک ضد عفونی کننده موضعی بدون الکل تعویض شود. هر روز تغییرات غیر طبیعی در زخم یا پوست را بررسی کنید.

خطرات احتمالی تزریق کورتون

تزریق کورتون در پاشنه پا مانند سایر اقدامات پزشکی- عوارض جانبی نادری دارد، که شما قبل از انجام آن، باید از آنها اطلاع داشته باشید.

یکی از مهمترین عوارض تزریق کورتون در پاشنه پا پدیده ای به نام “شعله وری کورتیزون” است. این پدیده، به صورت دردی شدید، در اولین روزهای بلافاصله بعد از تزریق شما است (حتی ممکن است شدت آن از درد قبلی شما بیشتر باشد).

این پدیده در حدود ۳۰% بیماران اتفاق می افتد. اگر شما یکی از آن ۳۰% هستید نگران نباشید، چون بعد از ۷۲ ساعت، این درد از بین می رود. برخی از بیماران ممکن است در محل تزریق، از بین رفتن رنگدانه های پوست را مشاهده کنند(سفید تر شدن نسبت به پوست اطراف).

از عوارض جانبی دیگر که کمتر رایج است، می توان به پارگی نیام کف پا اشاره کرد (در یک مطالعه، بین ۱ تا ۱۰% بیماران، تخمین زده شده است).این عارضه بیشتر تزریقات مکرر کورتون در پاشنه اتفاق می افتد.

برای جلوگیری از پارگی نیام کف پا پا، پزشک به جای اینکه کورتون را مستقیماً در زیر پاشنه تزریق کند، آن را از کنار پاشنه تزریق می کند.

خطرات احتمالی تزریق کورتون

روش های درمانی غیر از تزریق کورتون

قبل از اینکه تصمیم به تزریق کورتون بگیرید یا حتی پس از آن، این درمان ها را انجام دهید:

✔استفاده از کفش های با زیره ی ضخیم و نرم که از قوس کف پا به خوبی محافظت می کنند.از راه رفتن با پای برهنه یا دمپایی های با زیره ی مسطح و صاف ( مانند دمپایی ابری) اجتناب کنید

✔ کم کردن وزن، برای کم شدن فشار روی پاها.

✔ استفاده از کفی های مخصوص که ارتفاع پاشنه را در بهترین حالت نگه می دارند و بالشتک هایی برای حمایت از قوس و پاشنه ی پا دارند.

✔ کشش ملایم و روزانه برای بهبود انعطاف پذیری قوس، پاشنه، مچ و انگشتان پا.

✔ استفاده از یخ، برای کاهش التهاب، تورم و درد.

✔ استفاده از آتل شبانه هنگام استراحت یا خواب، تا پای شما در حالت کششی ملایم در طول شب باشد، و دردتان در صبح بهبود یابد.

✔ در صورت لزوم، استفاده از از داروهای NSAID (ضد التهاب غیر استروئیدی) مانند تایلنول یا ایبوپروفن.

با اینکه شما در یک وضعیت نا امید کننده و دردناک قرار دارید، اما به یاد داشته باشید که طبق شواهد، اکثر افرادی که این بیماری را دارند، در عرض چند ماه، دوباره سرپا می شوند.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مظفر دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    آقای دکتر نادری سلام بنده برای درد پاشنه پا راست تغریق انجام دادم ان هم در خرداد ماه ۱۴۰۰ متأسفانه برای انجام ورزش و استادن زیاد جای تغریق کمی درد دارم و کمی هم ورم در کودی کف پا هم دارم
    ممنون میشم راهنمایی فرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه و بررسى احتمالا شامل ام آر آى لازمه 

  • تصویر کاربر خلیفانی دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام.ایا دیسک کمر موجب زانو درد وپادرد میشود درد در ناحیه پا وپاشنه ولگن وران ها ممکن هست پارگی دیسک باشد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله احتمالش هست 

  • تصویر کاربر امیرحسین دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    یکماه پیش رو دیوار با ارتفاع 100 متری سر خوردم با تمام وزنم رو کف پای چپم فرود اومدم رو یه جای قوس دار که پام داغون شد تا چندروز راه نمی‌تونستم برم رفتم پیش آدمای قدیمی پامو با آب گرم ماساژ دادن با باند بستن بعد 10روز باز کردم یکم می‌تونستم راه برم ولی قسمت پاشنه پام و محل قوس پا که جلو پاشنه هست یکم فشار روش بیاد درد میاد خیلی هم درد میاد چون من خدمتم نتونستم برم دکتر تا اومدم مرخصی 28 برج9 رفتم دکتر ارتوپد 2تا دکتر رفتم اولی رفتم گفت برو عکس بگیر گرفتم بردم گفت رباط کف پات کش اومده و دمپایی طبی پا کن و کفی طبی و قرص ضد التهاب برام نوشتن بعد چندروز بهتر نشدم رفتم دکتر ارتوپد دیگه واسه اونم رادیولوژی گرفتم بردم گفت رباط پات التهاب داره و باعث خارپاشنه میشه و گفت و فاشیای پلانتار هست تا این ضربه اصلا هیچ مشکلی نداشت کف پام اونم گفت کفی طبی و دمپایی طبی و قرص ضد التهاب نوشت و گفت کف پات رو شیشه عقب جلو کن حرکات کششی و .... تا الان هم اصلا بهتر نشده

    خارپاشنه هنوز نیست فک کنم

    من سربازم اذیت میشم ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      راديوگرافى بفرستيد

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام مدت شیش ماهه درد پاشنه پا دارم زمانی که راه میرم مشکلی ندارم اما شب ها و زمانی که میخوام استراحت کنم درد شروع میشه دارو مصرف کردم چند جلسه شاک ویو انجام دادم دکتر تشخیص داده خار پاشنه هست لطفاً راهنمایی کنید چجوری از این مشکل رها بشم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه  و ام آر آى و احتمالا نوار عصب لازمه 

  • تصویر کاربر عباس چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام... خسته نباشید من خار پاشنه دارم.. دو بار به فاصله دو هفته آمپول کورتون زدم ولی بار دوم که تزریق آمپول انجام دادم دردم بیشتر شده نمیتونم راه برم چه کار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      فيزيوتراپى و شاك ويو

  • تصویر کاربر محمدی دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر
    من خانم فتحی 41 سالمه و به مدت نزدیک به یک ماه است که درد پاشنه هر دو پا را گرفته ام. موقع صبح به سختی روی پاشنه راه می روم. و درد در هنگام خواب بیشتر هم میشود. دیسک خفیف کمر هم دارم. عکس رادیولوژی التهاب کف را نشان داد. دکتر برایم برای هر پاشنه امپول تریامسینولون 40 تزریق کرد. تا 4 روز درد نداشتم. ولی الان دو روز است که مجددا درد شروع شده و احساس سوزش در پاشنه و آشیل احساس می کنم. لطفا بفرمائید چه کنم؟ لطفا راهنمایی بفرمائید. ممنون از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      فيزيوتراپى و شاك ويو

  • تصویر کاربر معصومه پنجشنبه ۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام من پاشنه پام خیلی درد میکرد رفتم عکس گرفتم دکتر گفت خار پاشنه است و تزریق امپول متیل پردنیزول انجام داد الان هنوز موقع راه رفتن درد دارم البته رفتم اسکن و کفی مخصوص سفارش دادم دکتر گفت کف پلت کمی صافه من ورزش بدمینتون باشگاهی میرم حالا سوال م اینه درد پام خوب میشه میتونم ورزش بدمینتونو ادامه بدم این امپول چقد جواب میده؟ من۴۶ سالمه خانم هستم وزنم ۷۶ وقدم ۱۶۳ هست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۹ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      وزن كم كنيد 

      فيزيوتراپى و شاك ويو كنيد

  • تصویر کاربر قرائی دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید من بعد از رادیولوژی دکتر تشخیص خار پاشنه برام دادن که پای راستم دو تا و پای چپم یکی . برای پای چپم تزریق کورتون را پیشنهاد دادن آیا به نظر شما فایده داره یا مقطعی هستش ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

       گاه دايم و گاه مقطعى هست 

      فيزيوتراپى و شاك ويو روش بهترى هست

  • تصویر کاربر نازی شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام من سه سال درد خار پاشنه دارم گفتن باید لیزرشه انجام دادم بعد دوسال برگشت دردام دوباره شروع شدن از ناچاری سوزن زدم کف پام گفتن خوبه الان چهارماه دیگ دارم زمین گیر میشم ترا قران راهنمایی کنید نمیتونم راه برم خسته شدم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      شاك ويو انجام دادين؟

  • تصویر کاربر سامی پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    مدتی از خار پاشنه پا درد شدید دارم آیا با استفاده از پد مشکل من حل خواهد شد،یا باید برم آمپول بزنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      پد، شاك ويو و تمرينات كششى

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر