منو

عوارض تزریق کورتون در پاشنه پا

تزریق کورتون در پاشنه پا که به آن تزریق کورتیزون یا استروئید نیز گفته می شود، معمولاً برای تسکین درد و التهاب نیام کف پا استفاده می شود.

گرچه در بیشتر موارد، شما می توانید التهاب نیام کف پا را با درمان های خانگی، مانند کفی های مخصوص و پد پاشنه، تمرینات کششی پاشنه پا، استراحت و استفاده از کمپرس سرد، برطرف کنید، اما این نوع درمان های خانگی، ولی درمان یکسان و واحدی برای همه ی موارد این بیماری وجود ندارد.

نحوه ی عملکرد تزریق کورتون

کورتیزون، هورمونی است که توسط غدد فوق کلیه، در پاسخ به استرس، واکنش های آلرژیک و التهاب تولید می شود. در تزریق کورتون در پاشنه پا، از کورتون مصنوعی، برای درمان التهاب در قسمت های خاصی از بدن مانند پاشنه ی پا، استفاده می شود.

تزریق کورتون برای درمان التهاب نیام کف پا، به این صورت است که کورتون با استفاده از یک سوزن نازک، معمولاً در نقطه ای که درد شدید تر است، تزریق می شود. به علت این که این تزریق کمی دردناک است، پزشک معمولاً یک ماده ی بی حسی به کورتون تزریقی اضافه کرده، یا قبل از تزریق، از بی حسی موضعی در آن ناحیه استفاده می کند.

نحوه ی عملکرد تزریق کورتون

پزشک معمولاً برای اینکه به لایه چربی پاشنه آسیب نرساند و ریسک پارگی نیام کف پا را زیاد نکند، کورتون را در قسمت داخلی پای شما تزریق می کند و نه مستقیما به زیر پاشنه.

طی ۳-۲ روز پس از تزریق کورتون، شما باید پاهای خود را استراحت دهید (همچنین در این دوره ی نقاهت، از ورزش خودداری کنید). اگر بعد از تزریق، احساس درد کمی بیشتردر آن ناحیه داشتید، نگران نباشید! بعد از روز سوم، به مدت حدود ۳ ماه، درد شما تسکین پیدا می کند.

آیا تزریق کورتون در پاشنه ی پا، مؤثر است؟

بله! تزریق این داروی ضدالتهاب قوی می تواند درد را برای یک دوره ی سه ماهه به طور چشمگیری کاهش دهد.اختلاف نظر در مورد زمان مناسب تزریق کورتون وجود دارد ولی معمولا این تزریق در فاز التهابی (شش هفته اول پس از شروع علایم) بیشترین اثر را دارد.

فقط باید به یاد داشته باشید که تزریق کورتون در پاشنه پا، روشی برای کنترل و بهبود درد است، اما یک روش علاج قطعی محسوب نمی شود. این تزریق ها به کاهش التهاب و درد کمک می کنند، اما نیام آسیب دیده ی کف پا را ترمیم نخواهند کرد!

تاثیر تزریق کورتون در پاشنه ی پا

با استفاده از کفی های مخصوص پا، می توانید انعطاف پذیری قوس کف پا و عضلات اطراف آن را بهبود ببخشید، و با استراحت و استفاده از کمپرس یخ در صورت لزوم، به کاهش علایم خود کمک کنید.

انجام تمرینات اختصاصی برای کشش و ماساژ نیام کف پا و عضلات پشت ساق در هر مرحله از این بیماری اهمیت فراوان در درمان و جلوگیری از عود دارند.

مراقبتهای بعد از تزریق خار پاشنه

در چند روز اول پس از تزریق نیز تا حد امکان از ایستادن بر روی پاهایتان خودداری کنید. برای جلوگیری از ایجاد هرگونه درد و فشار بر روی پا، برای انجام کارهای بهداشتی از یک جفت عصا یا واکر کمک بگیرید. پانسمان زخم باید هر روز با گاز استریل و یک ضد عفونی کننده موضعی بدون الکل تعویض شود. هر روز تغییرات غیر طبیعی در زخم یا پوست را بررسی کنید.

خطرات احتمالی تزریق کورتون

تزریق کورتون در پاشنه پا مانند سایر اقدامات پزشکی- عوارض جانبی نادری دارد، که شما قبل از انجام آن، باید از آنها اطلاع داشته باشید.

یکی از مهمترین عوارض تزریق کورتون در پاشنه پا پدیده ای به نام “شعله وری کورتیزون” است. این پدیده، به صورت دردی شدید، در اولین روزهای بلافاصله بعد از تزریق شما است (حتی ممکن است شدت آن از درد قبلی شما بیشتر باشد).

این پدیده در حدود ۳۰% بیماران اتفاق می افتد. اگر شما یکی از آن ۳۰% هستید نگران نباشید، چون بعد از ۷۲ ساعت، این درد از بین می رود. برخی از بیماران ممکن است در محل تزریق، از بین رفتن رنگدانه های پوست را مشاهده کنند(سفید تر شدن نسبت به پوست اطراف).

از عوارض جانبی دیگر که کمتر رایج است، می توان به پارگی نیام کف پا اشاره کرد (در یک مطالعه، بین ۱ تا ۱۰% بیماران، تخمین زده شده است).این عارضه بیشتر تزریقات مکرر کورتون در پاشنه اتفاق می افتد.

برای جلوگیری از پارگی نیام کف پا پا، پزشک به جای اینکه کورتون را مستقیماً در زیر پاشنه تزریق کند، آن را از کنار پاشنه تزریق می کند.

خطرات احتمالی تزریق کورتون

روش های درمانی غیر از تزریق کورتون

قبل از اینکه تصمیم به تزریق کورتون بگیرید یا حتی پس از آن، این درمان ها را انجام دهید:

✔استفاده از کفش های با زیره ی ضخیم و نرم که از قوس کف پا به خوبی محافظت می کنند.از راه رفتن با پای برهنه یا دمپایی های با زیره ی مسطح و صاف ( مانند دمپایی ابری) اجتناب کنید

✔ کم کردن وزن، برای کم شدن فشار روی پاها.

✔ استفاده از کفی های مخصوص که ارتفاع پاشنه را در بهترین حالت نگه می دارند و بالشتک هایی برای حمایت از قوس و پاشنه ی پا دارند.

✔ کشش ملایم و روزانه برای بهبود انعطاف پذیری قوس، پاشنه، مچ و انگشتان پا.

✔ استفاده از یخ، برای کاهش التهاب، تورم و درد.

✔ استفاده از آتل شبانه هنگام استراحت یا خواب، تا پای شما در حالت کششی ملایم در طول شب باشد، و دردتان در صبح بهبود یابد.

✔ در صورت لزوم، استفاده از از داروهای NSAID (ضد التهاب غیر استروئیدی) مانند تایلنول یا ایبوپروفن.

با اینکه شما در یک وضعیت نا امید کننده و دردناک قرار دارید، اما به یاد داشته باشید که طبق شواهد، اکثر افرادی که این بیماری را دارند، در عرض چند ماه، دوباره سرپا می شوند.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

برای پرسش از دکتر، روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Niloofar جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر.آقای دکتر پدر من برای درد پاشنه حدود ۳ هفته پیش تزریق کورتون انجام دادند.بعد از گذشت ۳ روز از تزریق پاشون خالی میکنه و تعادلشون بهم میخوره و حالت زمین خوردن پیدا میکنند.الان ۳ هفته هست که این حالت رو دارند .به همون پزشکی هم که تزدیق کردند گفتیم ایشون گفتند ربطی به تزریق نداره و ما الان نمیدونیم چیکار کنیم که مشکل پدر حل بشه .اینجوری همش خطر افتادن دارند.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر تزريق به زير پاشنه بوده ربطى به اون نداره ولى اگر به پشت پاشنه و داخل محل اتصال تاندون آشيل به پاشنه بوده احتمالا تاندونشون از محل اتصال پاره شده

  • تصویر کاربر خلیفانی شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام من دو سال دچار خار پاشنه هستم همه راه ها رو امتحان کردم ورزش کمپرس یخ ماساژجواب نداده بدتر هم شده الان تزریق وپیشنهاد میدن درباره اون تحقیق کردم فقط ممکنه یک ماه دردوکم کنه ولی دوباره شروع میشه من واقعا دیگه نمیتونم راه برم چیکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۹ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      لطفا محل درد رو دقيق بنويسيد 

      آيا شاك ويو كردين؟

    2. تصویر کاربر خلیفانی جمعه ۱۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سلام خیر انجام ندادم ایا شاک ویو انجام بدم بعداز مدتی دوباره دردشروع نمیشه من دنبال درمان قطعی هستم
    3. تصویر کاربر خلیفانی جمعه ۱۹ آذر ۰( 2 سال پیش)
      درد درناحیه پشت پاشنه هستش
    4. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)

      بايد ام آر آى هم انجام بدين

      اگر به شاك ويو و تمرينات اكسنتريك عضلات ساق جواب نده جراحى لازمه 

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر نسیم دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام من دوسال خارپاشنه دارم دکتررفتم لیزر پرتوان انحام دادم به لیزرحساسیت نشون دادپام ملتهب شدبعدامپول تزریق کردم بعد تزریق درد پام شدید شده نمیدونم چیکارکنم میشه راهنمایی کنید . از کفی هم استفاده میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      شاك ويو هم موثره

  • تصویر کاربر لتیق دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    باسلام من خار پاشنه دارم دکتر گفت یا تزریق انجام به یا از دارو استفاده کن لطفا راهنمایی بکنین اگه تزریق بکنم خوب میشه یا برای تسکین درد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      فيزيوتراپى و شاك ويو موثرتره

  • تصویر کاربر Samira یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید من پدرم خارپاشنه داشت و کورتن تزریق کردن به پاش الن ۲روزه پاش خوبه درد نمیکنه ولی بدن درد داره میگه استخونام درد میکنه میخواستم بدونم از تزریق هستش ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نه 

      تست كرونا بدن

  • تصویر کاربر نسرین یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.من بعد از درد و گرفتن عکس که تشخیص داده شد خار پاشنه دارم سه چهار ماه پیش آمپول کورتیزون.زدم اما الان دوباره درد پاشنه پام برگشته.میخواستم بپرسم آیا دوباره باید آمپول بزنم یا کار دیگه ای میتونم انجام بدم غیر از آمپول.درمان قطعی حارپاشنه چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      تزريق مكرر توصيه نمى شه

      فيزيوتراپى و شاك ويو خوبه

  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    ایا تزریق امپول به کف پا به علت دردپا کارمفیدی است یا ضرردارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بستگى داره تشخيص چى باشه و چه آمپولى بزنن

  • تصویر کاربر حسینی پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    من حدود ۲ سال هسا که خار پاشنه دارم وفاشیای پام آسیب دیده ۲ بار هم تزریق انجام دادم ولی خوب نشدم الان هم تحت نظر یک متخصص تسکین درد ۳ جلسه تزریق کورتون با گاز اوزون دازم به نظرتون من خوب میشم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      تزريق ازون بيخود و كلاهبرداريه

  • تصویر کاربر شیدا یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر باعرض خسته نباشید من کف پام درد شدید داره دو مرتبم کورتن زدم ولی همجنان درد دارم شدید عین دندون درد ک گریه میکنم نمیدونم چیکار کنم دیگه میشه راهنمای کنید منو خسته شدم دیگه ازدرد شدید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه لازمه 

  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من یه ماه پیش به علت درد پام و ورمش به مطب مزاحعه کردم بعد تشخیص دکترم خارپاشنه بود الان بعد یه ماه شدیدتر شدو رفتم تزریق انجام دادم الان یه روز تزریق و انجام دادم پامو نمیتونم تکون بدم نمیتونم زمین بزارم میخواستم ببینم چیکار باید کنم بعدش میخواستم ببینم آیا درمان لیزر برای همیشه خار پاشنه یا دردشو از بین میبره آیا انحام بدم بهتره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      خير فعلا تا سه الى چهار هفته صبر كنيد

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر