منو

درمان پای پرانتزی در کودکان

پای پرانتزی یا خمیدگی پاها در کودکان نوپا بسیار رایج است. کودکان مبتلا به خمیدگی پا، در هنگام ایستادن فاصله ای مشخص بین زانو ها و نواحی تحتانی پاهای خود دارند. این وضعیت می تواند نتیجه خمیدگی یک یا هر دو زانو به سمت بیرون باشد. این وضعیت اغلب با راه رفتن تشدید می شود.

در اغلب موارد، خمیدگی پاها همگام با رشد کودک به صورت طبیعی برطرف می شود. در صورتی که خمیدگی یاد شده تا سن ۳ سالگی برطرف نشود، امکان وجود عوامل زمینه ای همچون بیماری بلانت یا نرمی استخوان وجود دارد. گاهی اوقات، نوجوانان نیز به خمیدگی پاها دچار می شوند. در بسیاری از این موارد کودک به طرز قابل توجهی اضافه وزن دارد.

درمان پای پرانتزی چقدر طول میکشد؟​

پرانتزی شدن فیزیولوژیک پاها تقریبا همواره به صورت خود به خود همگام با رشد کودک برطرف می شود. این اصلاح معمولا با رسیدن به سن ۳ تا ۴ سالگی رخ می دهد. عدم درمان بیماری بلانت یا پای پرانتزی در شیرخوارگی به تشدید فزاینده خمیدگی در اواخر کودکی و اوایل نوجوانی منجر می شود.

این کودکان در نهایت به دلیل فشار های غیر طبیعی بر مفاصل به درد پا مخصوصا در ناحیه زانو دچار می شوند. نوجوانان مبتلا به بیماری بلانت اغلب اوقات در هنگام خم شدن درد را تجربه خواهند کرد. دو نوع روش درمان وجود دارد: ۱- درمان پای پرانتزی بدون جراحی ۲- درمان پای پرانتزی با جراحی

درمان پای پرانتزی بدون جراحی​

۱_ پرانتزی شدن فیزیولوژیک پا ها با این که پرانتزی شدن فیزیولوژیک پا ها نیازمند درمان فعال نیست اما پزشک از والدین کودک می خواهد تا زمان رفع خمیدگی هر ۶ ماه یک بار کودک را به نزد او بیاورند.

۲_  بیماری بلانت شیرخوارگی جهت بهبود به درمان نیاز دارد. در صورت تشخیص زود هنگام بیماری، یک قالب گیری می تواند تنها اقدام مورد نیاز باشد. قالب گیری برای درمان بیماری بلانت در نوجوانان موثر نیست.

۳_  پای پرانتزی، پزشک، کودکان مبتلا به پای پرانتزی را به ملاقات با متخصص اختلالات متابولیسم و انجام پیگیری های ارتوپدی متداول توصیه می کند. اثرات پای پرانتزی را اغلب می توان با مصرف دارو کنترل کرد.

پای پرانتزی چیست؟

پای پرانتزی یک بیماری استخوانی در کودکان است که سبب خمیدگی پاها و بروز دیگر بد شکلی های استخوانی می شود. کودکان مبتلا به پای پرانتزی از دریافت مقادیر کافی کلسیم، فسفر یا ویتامین D محروم بوده اند. هر سه این موارد برای داشتن استخوان هایی سالم ضروری اند.

بروز پای پرانتزی ناشی از سو تغذیه در کشور های توسعه یافته رایج نیست زیرا بسیاری از خوراکی ها از جمله محصولات لبنی با ویتامین D غنی شده اند. موارد اندک پای پرانتزی ناشی از سو تغذیه، اغلب کودکانی هستند که تنها با شیر مادر تغذیه شده اند. پای پرانتزی همچنین می تواند در اثر یک ناهنجاری ژنتیکی به وجود آید که در آن بدن توانایی جذب مناسب ویتامین D را ندارد.

بیماری بلانت چیست

بیماری بلانت چیست؟

بیماری بلانت در اثر ناهنجاری صفحات رشد در بخش فوقانی استخوانی درشت نی بروز داده و در هر دوی نوپایان و نوجوانان دیده می شود. صفحات رشد در انتهای استخوان های دراز کودک قرار داشته و به تعیین طول و شکل استخوان بالغ کمک می کنند.

تمایز بیماری بلانت شیر خوارگی از پرانتزی شدن فیزیولوژیک پاها در کودکان زیر ۲ سال تقریبا غیر ممکن است. با این حال، با رسیدن به سن ۳ سالگی خمیدگی تشدید شده و در تصاویر اشعه ایکس اغلب مشخص است.

علت پای پرانتزی

پرانتزی شدن فیزیولوژیک پاها، در اغلب کودکان زیر ۲ سال، خمیدگی پاها نوعی از ظاهر طبیعی پاها به شمار می رود. در کودکان دارای پاهای پرانتزی، خمیدگی تقریبا در سن ۱۸ ماهگی شروع به بهبود کرده و همگام با رشد کودک ادامه می یابد. با رسیدن به سن ۳ تا ۴ سال، خمیدگی اصلاح شده و پاها ظاهری طبیعی به دست آورده اند.

تشخیص پای پرانتزی

خمیدگی پاها در هنگام ایستادن یا راه رفتن کودک بیشترین تظاهر را دارند. رایج ترین علامت خمیدگی پاها الگوی نامطلوب راه رفتن فرد بیمار است. نو پایان مبتلا به خمیدگی پا معمولا هماهنگی خوبی داشته و در فراگیری نحوه راه رفتن تاخیر ندارند.

با این حال، میزان خمیدگی پاها ممکن است قابل توجه بوده و هشداری برای والدین یا اعضای خانواده باشد. قرار دادن کف پا به سمت داخل نیز در این کودکان شایع بوده و اغلب در ترکیب با خمیدگی پاها دیده می شود.خمیدگی پاها معمولا سبب بروز درد در کودکان خردسال نمی شود. البته، خمیدگی مداوم در دوران نوجوانی می تواند به ناراحتی مفاصل ران، زانوها و یا بیماری مچ پا منجر شود.

این ناراحتی در اثر فشار غیر طبیعی وارد شده بر مفاصل به وجود می آید. علاوه بر این، در کودکان مبتلا مخصوصا افرادی که کف پای خود را به سمت داخل متمایل می کنند، والدین از لغزش های مکرر فرزند خود شکایت دارند

معاینات پزشکی پای پرانتزی

معاینات پزشکی پای پرانتزی

پزشک ارزیابی کودک را با یک معاینه فیزیکی کامل شروع می کند. در صورتی که کودک کمتر از ۲ سال سن داشته، سالم بوده و خمیدگی های قرینه داشته باشد پزشک عدم نیاز به آزمایش های بیشتر را در زمان کنونی بیان می کند.

از سوی دیگر، در صورتی که خمیدگی یک پا بیش از دیگری بوده انجام تصویر برداری با اشعه ایکس پیشنهاد می شود. تصویر برداری اشعه ایکس از پاهای کودک در حالت ایستاده می تواند ابتلا به بیماری بلانت یا پای پرانتزی را بیان کند. اگر سن کودک بیش از ۲ تا ۵ سال باشد و خمیدگی پاهای او قرینه باشند، پزشک به احتمال زیاد باز هم انجام تصویر برداری اشعه ایکس را پیشنهاد می دهد.

احتمال ابتلا به بیماری بلانت یا پای پرانتزی در این سن بیشتر است. در صورتی که تصویر برداری نمایانگر علائم پای پرانتزی باشد، پزشک جهت تایید ابتلا به اختلال انجام چند آزمایش خون را نیز تجویز می کند.

درمان زانوی ضربدری در کودکان چگونه است؟ در کودکان، جراحی کوچکی برای توقف موقت، برای ترغیب پا به صاف رشد کردن تدریجی، صورت می گیرد.

جراحی پای پرانتزی

۱_  پرانتزی شدن فیزیولوژیک پاها، در موارد نادر، این بیماری در نو پایان به طور کامل برطرف نشده و خمیدگی پا ها در نوجوانی برای فرد و خانواده او نگرانی هایی را از نظر زیبایی به وجود می آورد. در صورتی که خمیدگی به میزان کافی شدید باشد، جراحی اصلاح خمیدگی به همراه رشد هدایت شده برای فرد در نظر گرفته می شود.

۲_ بیماری بلانت، در صورتی که خمیدگی پاها در کودکان مبتلا به بیماری بلانت شیر خوارگی صرف نظر از قالب گیری برطرف نشود، با رسیدن به سن ۴ سالگی جراحی در نظر گرفته می شود. جراحی می تواند از پیشرفت بیماری و رسیدن آسیب دائمی به نواحی رشد استخوان ساق پا پیشگیری کند. کودکان بزرگ تر و مبتلا به خمیدگی پای ناشی از بیماری بلانت نیازمند جراحی اصلاحی هستند.

۳_ پای پرانتزی، جراحی برای کودکان مبتلایی در نظر گرفته می شود که بد شکلی ها صرف نظر از دارو درمانی مناسب هنوز بر جای باقی مانده اند.

روش های جراحی متفاوتی برای اصلاح خمیدگی پا یا پای پرانتزی وجود داشته و در ۲ دسته عمده جای می گیرند:

۱- رشد هدایت شده

رشد هدایت شده، رایج ترین نوع جراحی برای این بیماری است. در این روش، با استفاده از یک صفحه فلزی کوچک رشد استخوان در قسمت سالم بخش فوقانی استخوان ساق پا متوقف می شود. این اقدام، امکان جبران را برای بخش غیر طبیعی فراهم کرده و همزمان با رشد طبیعی کودک پا ها صاف می شوند. با بهبود یافتن تراز استخوانی، صفحه فلزی برداشته شده و رشد ادامه می یابد.

جراحی پای پرانتزی

۲- برش استخوان درشت نی

در این فرایند استخوان ساق پا از ناحیه زیر زانو برش داده شده و جهت تصحیح تراز مناسب شکل دهی می شود. تغییر شکل استخوان با پیچ و صفحه های داخلی یا قطعات خارجی مخصوص انجام می شود. در برخی موارد، پس از جراحی جهت محافظت از استخوان در دوران بهبودی استفاده از قالب توصیه می شود.

افراد ممکن است در دوره بهبودی به استفاده از عصا نیازمند شوند. پزشک جهت احیای قدرت و محدوده حرکتی استفاده از تمرینات فیزیوتراپی را توصیه می کند. تیم درمان نحوه سپری دوره بهبودی و بازگشت به فعالیت های روزمره را به طور کامل برای بیمار توضیح می دهند.


دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ت.ج چهارشنبه ۱۶ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    آقای دکتر ۳۲ سالم هست و انگشت چهارم هر دو پام متاتارس هست عملش به چه صورت انجام میشه؟ و اینکه مدت نقاهتش بعد عمل چقدر هست؟
    شهر خودمون دکترم گفتن که هر دو انگشت قطع بشه بهتر از پیوند استخوان هست
    پیشنهادتون رو‌ممنون میشم لطف کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      به نظر من می شه با فیکساتور بلندش کرد

    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      به نظر من می شه با فیکساتور بلندش کرد

    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۶ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      به نظر من می شه با فیکساتور بلندش کرد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سیما۸0 دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    خانمی ۵۰ ساله هستم با قد ۱۵۸ و وزن ۷۳
    مدتی تقریبا طولانی درد در پاشنه داشتم به پیشنهاد دکتر دپو _مدرول تزریق کردم
    شب اول تزریق از شدت درد و با وجود خوردن مسکن های قوی نتونستم تا صبح حتی لحظه ای بخوابم
    امروز هم با گذشتن دو روز از ترزیق نمی تونم پاشنه ام رو زمین بگذارم.
    لطفا راهنمایی بفرمایید این حالت طبیعیه ؟
    تا چه مدتی این درد شدید ادامه داره ؟
    ممنون میشم راه حلی بدید ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      برای دیدن اثر قطعی تزریق لازمه 3-4 هفته بگذره

  • تصویر کاربر وحید شنبه ۱ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان خداقوت..یه پسر 14ماه دارم که پاهاش پرانتزی بود بردمش فوق تخصص ارتوپد کودکان گفتن بیماری بلانت داره. منو راهنمایی کردن به یه کلنیک برای ساخت کفشهای مخصوص که فکر کنم بریس اسمش باشه.... الان چند روزه بستم وقول صددرصد بهبود روهم دادن بهم چون گفتن خیلی سنش مناسبه.... حالا سوالم اینه دکتر آیا دارو خوراکی خیلی مناسبی هست برای بچه من که در کنار بریس استفاده کنه که به روند بهبودش کمک کنه؟ یا همین بریس کافیه... ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      دارو لازم نیست به بریس ادامه بدین شاید در سنین بالاتر عمل بخواد

  • تصویر کاربر حیدر دوشنبه ۲۷ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    آقای دکتر دخترم ۱۰سالش سه ماه پیش در پارک پاش پیچ خورده و بعد از عکس و آزمایش و mriفقط یکمی غلظت خون دارن .و هیچ علامتی از ترک و شکستگی در پاش نیست.ولی پاشو اصلا"نمی تونه زمین بزاره.چند روز پیش از همکارتون در شهرستان پاشو دوباره گچ گرفتن ولی با تجربه ای که من توی این چند مدت دیدم فکر می کنم این هم بیهوده خواهد بود.ممنون میشم راهنمایی کنین تا آخر عمر دعاگوی شما خواهم بود.از اردبیل هستم پاش که یک کمی زمین می زاره خون جمع میشه و ما خیلی نگرانیم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ تیر ۱( 1 سال پیش)

      بى حركت كردن با گچ به عقيده من بدترش مى كنه 

      لازمه معاينه بشه و احتمالا ام آر آى انجام بديم 

      حدس من اينه كه فيزيوتراپى و آب درمانى بهش كمك خواهد كرد

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام
    ۲ تا دختر ۴ و ۷ ساله دارم که در هردو نگران رشد و قد صاف آنها هستم. در هردو زانوی پرانتزی مخصوصا دختر بزرگم وجود دارد. چکار باید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      زانوی پرانتزی در این سن نرمال نیست 

      توصیه می کنم با همکاران ارتوپد اطفال مشورت کنید

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما بزرگوار من پارسال برج دو شبها پیاده روی ودو آهسته ورزش میکردم ویدفع مچ پام ورم کرد ورفتم دکتر گفت که تاندم هست وگچ گرفت بعد از گچ در آوردم ورم داشت دکتر گفت ورم برطرف میشه ولی نشد ودوباره دکتر رفتم وام آر ای گرفتم دکتر گفت که کفش نیم پوت بپوش وتا میتونی راه برو تا تحت فشار باشه ورم می‌خوابه ولی بازم نشد ودکتر مچ پا اصفهان رفتم گفت استخوان مچ پا ورم دارد وبرام مچ بند پا بدون آتل داد وگفت باید تحت فشار باشه تا ورم استخوان برطرف بشه وانجام دادم ورم کمتر شد خدا رو شکر ولی برطرف نشد تا الان دوباره رفتم دکتر دوباره و عکس گرفتم دوباره دکتر گفت شارکو هست و گفت باید پوت مخصوص پا کنی استخوانات تخریب شده حالا موندم هردکتر یچیزی میگه نظر شما چی هست ممنون از پاسختون ولی آقای دکتر وقتی رو پاشنه وایسم زیاد ورم میکنه و وقتی پام زیرش بالشت میزارم و بالا میگیرم ورم رفع میشه و خیلی کم میشه حالا چیکار کنم درد بعضی مواقع دارد ولی حرکت مچ پام درست است بهر جهت
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      گزارش ام آر آى دال بر مفصل شاركو نيست

      معاينه دقيق لازمه

  • تصویر کاربر طناز چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دخترم ۱۰ سالشه حدوداً ۸ ماهی میشه که متوجه شدم که یکم راه میره میگه پام درد میکنه ودرد رو فقط از مچ پا به پایین اطراف و روی پا و جدیداً موقع راه رفتن پاها رو به سمت بیرون میده( تقریباً مثل راه رفتن چارلین چاپلین) آیا این پا باید عمل بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۴ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      درود

      معاينه و راديوگرافى لازمه 

      در اين سن به احتمال زياد جراحى لازمه 

  • تصویر کاربر Aynaz جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر بنده ۴۱ ساله هستم و دیروز ۱۴ اردیبهشت مچ پا پیچ خورد و شکست میخواستم بدونم با این آیا به عمل نیاز دارد یا خیر و چه شرایط را باید رعایت کنم برای جوش خوردگی و الان ۲ روز تو گچ است
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      سى تى اسكن اسپيرال بايد انجام بشه 

      و بله جراحى لازمه 

  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من ۲۷ سالمه و قدم ۱۶۴ هستش خواستم بدونم عمل افزایش قد روی من تاثیر داره یا نه و اگر اره چقدر روی افزایش قدم تاثیرگزاره؟!
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      بله موثره و تا حدود ١٠ سانتيمتر مى شه افزايش داشته باشيد 

  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید روز بخیر
    ۲۲ سال سن دارم از مچ دستم عکس رادیولوژی گرفتم از آشناها پرس و جو کردم شما رو معرفی کردن
    میخواستم ببینم صفحات رشدم باز هست یا بسته شده و امید برای افزایش قد با تزریق هورمون رشد و قرص و دارو هست؟ ممنون میشم عکس هم براتون ارسال میکنم🌹
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      درود

      صفخات رشد بسته شدن و دارو اثرى در افزايش قد شما نداره 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر