منو

درمان پای پرانتزی در کودکان

پای پرانتزی یا خمیدگی پاها در کودکان نوپا بسیار رایج است. کودکان مبتلا به خمیدگی پا، در هنگام ایستادن فاصله ای مشخص بین زانو ها و نواحی تحتانی پاهای خود دارند. این وضعیت می تواند نتیجه خمیدگی یک یا هر دو زانو به سمت بیرون باشد. این وضعیت اغلب با راه رفتن تشدید می شود.

در اغلب موارد، خمیدگی پاها همگام با رشد کودک به صورت طبیعی برطرف می شود. در صورتی که خمیدگی یاد شده تا سن ۳ سالگی برطرف نشود، امکان وجود عوامل زمینه ای همچون بیماری بلانت یا نرمی استخوان وجود دارد. گاهی اوقات، نوجوانان نیز به خمیدگی پاها دچار می شوند. در بسیاری از این موارد کودک به طرز قابل توجهی اضافه وزن دارد.

درمان پای پرانتزی چقدر طول میکشد؟​

پرانتزی شدن فیزیولوژیک پاها تقریبا همواره به صورت خود به خود همگام با رشد کودک برطرف می شود. این اصلاح معمولا با رسیدن به سن ۳ تا ۴ سالگی رخ می دهد. عدم درمان بیماری بلانت یا پای پرانتزی در شیرخوارگی به تشدید فزاینده خمیدگی در اواخر کودکی و اوایل نوجوانی منجر می شود.

این کودکان در نهایت به دلیل فشار های غیر طبیعی بر مفاصل به درد پا مخصوصا در ناحیه زانو دچار می شوند. نوجوانان مبتلا به بیماری بلانت اغلب اوقات در هنگام خم شدن درد را تجربه خواهند کرد. دو نوع روش درمان وجود دارد: ۱- درمان پای پرانتزی بدون جراحی ۲- درمان پای پرانتزی با جراحی

درمان پای پرانتزی بدون جراحی​

۱_ پرانتزی شدن فیزیولوژیک پا ها با این که پرانتزی شدن فیزیولوژیک پا ها نیازمند درمان فعال نیست اما پزشک از والدین کودک می خواهد تا زمان رفع خمیدگی هر ۶ ماه یک بار کودک را به نزد او بیاورند.

۲_  بیماری بلانت شیرخوارگی جهت بهبود به درمان نیاز دارد. در صورت تشخیص زود هنگام بیماری، یک قالب گیری می تواند تنها اقدام مورد نیاز باشد. قالب گیری برای درمان بیماری بلانت در نوجوانان موثر نیست.

۳_  پای پرانتزی، پزشک، کودکان مبتلا به پای پرانتزی را به ملاقات با متخصص اختلالات متابولیسم و انجام پیگیری های ارتوپدی متداول توصیه می کند. اثرات پای پرانتزی را اغلب می توان با مصرف دارو کنترل کرد.

پای پرانتزی چیست؟

پای پرانتزی یک بیماری استخوانی در کودکان است که سبب خمیدگی پاها و بروز دیگر بد شکلی های استخوانی می شود. کودکان مبتلا به پای پرانتزی از دریافت مقادیر کافی کلسیم، فسفر یا ویتامین D محروم بوده اند. هر سه این موارد برای داشتن استخوان هایی سالم ضروری اند.

بروز پای پرانتزی ناشی از سو تغذیه در کشور های توسعه یافته رایج نیست زیرا بسیاری از خوراکی ها از جمله محصولات لبنی با ویتامین D غنی شده اند. موارد اندک پای پرانتزی ناشی از سو تغذیه، اغلب کودکانی هستند که تنها با شیر مادر تغذیه شده اند. پای پرانتزی همچنین می تواند در اثر یک ناهنجاری ژنتیکی به وجود آید که در آن بدن توانایی جذب مناسب ویتامین D را ندارد.

بیماری بلانت چیست

بیماری بلانت چیست؟

بیماری بلانت در اثر ناهنجاری صفحات رشد در بخش فوقانی استخوانی درشت نی بروز داده و در هر دوی نوپایان و نوجوانان دیده می شود. صفحات رشد در انتهای استخوان های دراز کودک قرار داشته و به تعیین طول و شکل استخوان بالغ کمک می کنند.

تمایز بیماری بلانت شیر خوارگی از پرانتزی شدن فیزیولوژیک پاها در کودکان زیر ۲ سال تقریبا غیر ممکن است. با این حال، با رسیدن به سن ۳ سالگی خمیدگی تشدید شده و در تصاویر اشعه ایکس اغلب مشخص است.

علت پای پرانتزی

پرانتزی شدن فیزیولوژیک پاها، در اغلب کودکان زیر ۲ سال، خمیدگی پاها نوعی از ظاهر طبیعی پاها به شمار می رود. در کودکان دارای پاهای پرانتزی، خمیدگی تقریبا در سن ۱۸ ماهگی شروع به بهبود کرده و همگام با رشد کودک ادامه می یابد. با رسیدن به سن ۳ تا ۴ سال، خمیدگی اصلاح شده و پاها ظاهری طبیعی به دست آورده اند.

تشخیص پای پرانتزی

خمیدگی پاها در هنگام ایستادن یا راه رفتن کودک بیشترین تظاهر را دارند. رایج ترین علامت خمیدگی پاها الگوی نامطلوب راه رفتن فرد بیمار است. نو پایان مبتلا به خمیدگی پا معمولا هماهنگی خوبی داشته و در فراگیری نحوه راه رفتن تاخیر ندارند.

با این حال، میزان خمیدگی پاها ممکن است قابل توجه بوده و هشداری برای والدین یا اعضای خانواده باشد. قرار دادن کف پا به سمت داخل نیز در این کودکان شایع بوده و اغلب در ترکیب با خمیدگی پاها دیده می شود.خمیدگی پاها معمولا سبب بروز درد در کودکان خردسال نمی شود. البته، خمیدگی مداوم در دوران نوجوانی می تواند به ناراحتی مفاصل ران، زانوها و یا بیماری مچ پا منجر شود.

این ناراحتی در اثر فشار غیر طبیعی وارد شده بر مفاصل به وجود می آید. علاوه بر این، در کودکان مبتلا مخصوصا افرادی که کف پای خود را به سمت داخل متمایل می کنند، والدین از لغزش های مکرر فرزند خود شکایت دارند

معاینات پزشکی پای پرانتزی

معاینات پزشکی پای پرانتزی

پزشک ارزیابی کودک را با یک معاینه فیزیکی کامل شروع می کند. در صورتی که کودک کمتر از ۲ سال سن داشته، سالم بوده و خمیدگی های قرینه داشته باشد پزشک عدم نیاز به آزمایش های بیشتر را در زمان کنونی بیان می کند.

از سوی دیگر، در صورتی که خمیدگی یک پا بیش از دیگری بوده انجام تصویر برداری با اشعه ایکس پیشنهاد می شود. تصویر برداری اشعه ایکس از پاهای کودک در حالت ایستاده می تواند ابتلا به بیماری بلانت یا پای پرانتزی را بیان کند. اگر سن کودک بیش از ۲ تا ۵ سال باشد و خمیدگی پاهای او قرینه باشند، پزشک به احتمال زیاد باز هم انجام تصویر برداری اشعه ایکس را پیشنهاد می دهد.

احتمال ابتلا به بیماری بلانت یا پای پرانتزی در این سن بیشتر است. در صورتی که تصویر برداری نمایانگر علائم پای پرانتزی باشد، پزشک جهت تایید ابتلا به اختلال انجام چند آزمایش خون را نیز تجویز می کند.

درمان زانوی ضربدری در کودکان چگونه است؟ در کودکان، جراحی کوچکی برای توقف موقت، برای ترغیب پا به صاف رشد کردن تدریجی، صورت می گیرد.

جراحی پای پرانتزی

۱_  پرانتزی شدن فیزیولوژیک پاها، در موارد نادر، این بیماری در نو پایان به طور کامل برطرف نشده و خمیدگی پا ها در نوجوانی برای فرد و خانواده او نگرانی هایی را از نظر زیبایی به وجود می آورد. در صورتی که خمیدگی به میزان کافی شدید باشد، جراحی اصلاح خمیدگی به همراه رشد هدایت شده برای فرد در نظر گرفته می شود.

۲_ بیماری بلانت، در صورتی که خمیدگی پاها در کودکان مبتلا به بیماری بلانت شیر خوارگی صرف نظر از قالب گیری برطرف نشود، با رسیدن به سن ۴ سالگی جراحی در نظر گرفته می شود. جراحی می تواند از پیشرفت بیماری و رسیدن آسیب دائمی به نواحی رشد استخوان ساق پا پیشگیری کند. کودکان بزرگ تر و مبتلا به خمیدگی پای ناشی از بیماری بلانت نیازمند جراحی اصلاحی هستند.

۳_ پای پرانتزی، جراحی برای کودکان مبتلایی در نظر گرفته می شود که بد شکلی ها صرف نظر از دارو درمانی مناسب هنوز بر جای باقی مانده اند.

روش های جراحی متفاوتی برای اصلاح خمیدگی پا یا پای پرانتزی وجود داشته و در ۲ دسته عمده جای می گیرند:

۱- رشد هدایت شده

رشد هدایت شده، رایج ترین نوع جراحی برای این بیماری است. در این روش، با استفاده از یک صفحه فلزی کوچک رشد استخوان در قسمت سالم بخش فوقانی استخوان ساق پا متوقف می شود. این اقدام، امکان جبران را برای بخش غیر طبیعی فراهم کرده و همزمان با رشد طبیعی کودک پا ها صاف می شوند. با بهبود یافتن تراز استخوانی، صفحه فلزی برداشته شده و رشد ادامه می یابد.

جراحی پای پرانتزی

۲- برش استخوان درشت نی

در این فرایند استخوان ساق پا از ناحیه زیر زانو برش داده شده و جهت تصحیح تراز مناسب شکل دهی می شود. تغییر شکل استخوان با پیچ و صفحه های داخلی یا قطعات خارجی مخصوص انجام می شود. در برخی موارد، پس از جراحی جهت محافظت از استخوان در دوران بهبودی استفاده از قالب توصیه می شود.

افراد ممکن است در دوره بهبودی به استفاده از عصا نیازمند شوند. پزشک جهت احیای قدرت و محدوده حرکتی استفاده از تمرینات فیزیوتراپی را توصیه می کند. تیم درمان نحوه سپری دوره بهبودی و بازگشت به فعالیت های روزمره را به طور کامل برای بیمار توضیح می دهند.


دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی مچ پا 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عباس پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام دو ماه که پام شسکته از قسمت ران وپلاتین گذاشتن ماهیچه های پام خشک شدن و زانوم جمع نمیشود
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      فيزيوتراپى لازمه

  • تصویر کاربر امیرحسین دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر ببخشید یه سوالی خدمتتون داشتم من ۴۸ روزه که جراحی رباط و مینیسک کردم ، امروز که دست میزدم پشت زانوم اون دوتا تاندون پشت زانو که مثل غضروف میمونه یکیش نسبت به اون یکی پای سالمم خیلی نرم تر و نازک‌تر شده ، میخواستم بپرسم مشکل چی میتونه باشه و راه حلش چیه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      چون اون تاندون رو احتمالا براى باز سازى رباط برداشتن 

  • تصویر کاربر ویدا شنبه ۱۲ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام
    روز بخیر
    من پسر و اوردم خدمتتون و نیاز به جراحی داره
    سوالم این بود بیمه تامین اجتماعی چقدر هزینه و کم ومیکته و کدام بیمه تکمیلی برای لین عمل پوشش داره؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۲ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      تامين اجتماعى هيچ

      بقيه تكميلى ها قبول مى كنن هزينه هاى بيمارستان رو ولى ممكنه زمان انتظار داشته باشن

  • تصویر کاربر سیمین دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    انگشت پا
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ممكنه جراحى لازم باشه ولى قبل از اون بايد معاينه بشين و راديوگرافى انجام بدين

  • تصویر کاربر اکبری شنبه ۲۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام،لطفا راهنمائی کنید برای درمان صافی کف پا،درمشهدبه کجامراجعه کنم،پسرم ۱۳ سالشه وپاهاش داره تغییرفرم پیدامیکنه،همیشه خسته است وازدردپا شکایت داره،فرم پاهاش داره پرانتزی میشه،تعادل نداره درایستادن
    ازکنار زانوهاش روبه بیرون استخوناش تیز،زده بیرون
    فرم پاهاش داره تغییرمیکنه
    باوجودیکه تاپارسال ورزش کشتی انجام میداد
    واززمان کرونا نرفته ورزش
    روزه به روز داره به نظرم بدترمیشه فرم پاهاش
    کفشاش تغییرفرم به داخل میده
    لطفا راهنمائی کنید،ممنونم،من نگرانم،کاش مشهدبودید
    میتونستم حضوری خدمت برسم😔
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      ببريدشون خدمت دكتر عليرضا موسويان

  • تصویر کاربر جلال یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام.حدود ۴۵ روز عمل رباط سلیبی و مینیکس انجام دادم بعد از تمامی ازمایشات خون ، ادرار،سونوگرافی ،هیچگونه عفونتی مشاهده نشد و بعد از مراجعه به پزشک جراح خودم ،گفتن لرز شما طبیعه چون که شما عمل پیوند انجام دادید.
    ممنون میشم منو راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر لرز به صورت به هم خوردن دندان ها داريد بايد مراقب بود 

      در هر حال نظر جراحتون مهمه كه معاينتون كردم

    2. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر لرز به صورت به هم خوردن دندان ها داريد بايد مراقب بود 

      در هر حال نظر جراحتون مهمه كه معاينتون كردن

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مراتی پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام من خانمی 31 ساله هستم قد176 وزن 52 من ابتدا با کمر درد شروع شد که پیگیری کردم دیدم سیاتیک هست که درمان شد همزمان با سیاتیک زانوم هم درد گرفت طوری بود که هنگام خوابیدن کنارزانو ی راست ام به اون یکی پام می‌خورد درد می‌گرفت دکتر ارتوپد هم رفتم قرص غضروف ساز داد شربت کلسیم داد قرص ضد درد داد استفاده کردم حتی فیزیو تراپی هم رفتم 10 جلسه تا یه مدت خوبه دردش میگیره ول میکنه هیچی ورمی چیزی هم نداره فقط کنار زانوم یه استخوان هست اش اون درد میکنه حتی با باند هم بسته ام که گرم باشه ولی باز درد گرفته میخواستم ببینم باید چیکار کنم ممنون میشم بگید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نياز به معاينه و احتمالا انجام ام آر آى هست

  • تصویر کاربر محمدی شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما
    ببخشید من ۲۰ روزه که جراحی رباط و مینیسک کردم یه اتفاقی برام افتاده که دوباره احساس درد در ناحیه مینیسک میکنم میخواستم بدونم جراحم با معاینه داخل مطب میتونه متوجه آسیب مجدد مینیسک بشه یا حتما باید MRI گرفته بشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      قدم اول معاينه است 

  • تصویر کاربر جوان دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    اقای دکتر امکانش هست هزینه تقریبی عمل هالوکس والگوس رو بفرمائید برای یک پا
    مطلع هستم باید ابتدا معاینه بشه ولی میخواستم بدونم در حد توان هست هزینه عمل یا ن
    چون پای مادرمو خیلی اذیت میکنه و اخرای خرداد بهم وقت دادن
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      با احتساب وسيله عمل احتمالا ١٢-١٥ ميليون 

  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من تقریبا پاسخ سؤالم رو از سوالات شایع دیگران گرفتم فقط منظورتون دقیقا از ناپایداری زانو تو پارگی رباط صلیبی چیه؟
    تا چه حد؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اون رو متخصص با معاينه متوجه مى شه و چيزى نيست كه لزوما بيمار بتونه تشخيص بده

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر