منو

شوک درمانی یا شاک ویو تراپی چیست؟

درمان با امواج شوکی یا شاک ویو درمانی روشی است که در فیزیوتراپی رایج شده است. شاک ویو تراپی یا اکسترا کوپورال شاک ویو تراپی (ESWT) که از انرژی بسیار پایین تر از موارد مورد استفاده در درمان بیماری هایی مانند سنگ شکن کلیه، درمان خارپاشنه و دیگر بیماری های ارتوپدی اسکلتی عضلانی، خصوصاً بافت های همبند مانند رباطها و تاندونها بکار می رود….

موارد کاربرد شاک ویو درمانی

روش شاک ویو تراپی، برای بیماران مبتلا به درد بافت نرم (عضله، تاندون ها و رباط ها)، بیماری های مفصلی و استخوانی مفید است. این درمان می تواند به افرادی که دچار آسیب های ورزشی یا آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد (overuse injuries) هستند، کمک کند و می تواند برای کسانی که تحت فیزیوتراپی قرار می گیرند برای طیف وسیعی از شکایات مفید باشد.

زمینه های اصلی کاربرد شاک ویو درمانی در ارتوپدی، توانبخشی و پزشکی ورزشی است و عموماً این روش برای کمک به درمان شرایط زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

۱_ پا: درمان خار پاشنه، التهاب نیام کف پا، التهاب تاندون آشیل

۲_ آرنج: آرنج تنیس بازان و گلف بازان

۳_شانه: کلسیفیه شدن تاندون های عضلات روتاتور کاف (کلاهک چرخاننده شانه)

۴_زانو: التهاب تاندون پتلار (کشکک)

۵-  مفصل ران: بورسیت

۶_ بخش فوقانی ساق پا: شین اسپیلنت (درد جلوی ساق پا)

۷_ بخش تحتانی ران: سندرم اصطکاک نوار ایلیوتیبیال

۸_ کمردرد: نواحی کمری و گردنی ستون فقرات و درد مزمن عضلانی

۹_ هالوکس ریجیدوس (شست خشک)

۱۰_ استئوآرتریت

شاک ویو تراپی توسط چه کسی انجام میشود؟

شاک ویو تراپی خارپاشنه باید توسط فیزیوتراپیست مجرب انجام شود. این دستگاه از یک دستگیره پنوماتیک استفاده می کند که شاک ویوهای شعاعی ایجاد می کند و از طریق یک ژل رسانا به محل آسیب منتقل می شود.

عملکرد درمان با امواج شوکی

نحوه عملکرد درمان با امواج شوکی چگونه است؟

۱) این درمان پاسخ التهابی ایجاد می کند. بدن با افزایش فعالیت متابولیک در اطراف محل درد واکنش نشان می دهد و این امر موجب تحریک و تسریع روند بهبود می شود.

۲) شاک ویو تراپی موجب تجزیه بافت اسکار و احتمالاً کلسیفیکاسیون می شود

۳) انتقال درد را مسدود می کند

میزان موفقیت شوک درمانی چقدر است؟

تحقیقات حاکی از این است که نتایج کلی، بهبود ۷۷ درصدی بیماری های مزمنی که با سایر روش های درمانی درمان نشده اند را نشان می دهد. نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که ما انتظار داریم پس از درمان شاهد نتایج بالینی مثبتی باشیم، اما این احتمال وجود دارد که این درمان بهبودی در علائم حاصل نکند.

هدف عمدتاً برطرف کردن مشکلات با استفاده از فیزیوتراپی و توانبخشی به عنوان اولین خط درمان است و شاک ویو مکمل این درمان است. برای دستیابی به بهترین نتایج، فیزیوتراپی و درمان توانبخشی نیز باید انجام شود.

همچنین بخوانید:

مزایای درمان با شاک ویو چیست؟

این درمان بدون استفاده از اشعه ایکس یا دارو کار می کند و زمینه فرآیند خود درمانی طبیعی بدن را تحریک می کند. در حقیقت کاهش سریع درد و بهبود سهولت حرکت دیده می شود. عوارض ثانویه جزئی هستند. شاک ویو تراپی ممکن است نیاز به جراحی را نیز برطرف کند. شاک ویو تراپی مزایای بی شماری دارد:

  •  عدم جراحی
  • عدم وجود عوارض جانبی منفی
  •  بهبودی سریع
  • سهولت استفاده
  •  مقرون به صرفه بودن

اثرات مفید شاک ویو تراپی اغلب پس از ۱ یا ۲ درمان دیده می شود. این درمان درد را از بین می برد و تحرک کامل را بازیابی می کند، بنابراین کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

روش درمان شاک ویو تراپی

تعداد جلسات شوک درمانی

جلسه درمان از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ پالس شاک ویو در ناحیه آسیب دیده استفاده می کند و تقریباً ۳-۱۰ دقیقه بطول می انجامد. اکثر بیماران بلافاصله پس از درمان متوجه تسکین درد می شوند، در برخی دیگر رسیدن به تسکین قابل توجه ممکن است ۴تا ۵ جلسه زمان ببرد.

عوارض شاک ویو تراپی

به طور معمول این درمان عوارضی در پی ندارد. با خطر اندکی همراه است اما همیشه موفق نیست. شاک ویو تراپی می تواند موجب افزایش درد شود که معمولاً با گذشت زمان بهتر می شود. افرادی که ضعف حسی (نوروپاتی) یا حساسیت مفرط در محل درمان دارند نباید ESWT داشته باشند.

همچنین بخوانید:

عوارض جانبی شوک درمانی

تحقیقات جدید نشان می دهد که این روش می تواند تأثیر مثبتی بر درد حاد داشته باشد. از آنجا که امواج موجب تحریک واکنش التهابی می شوند، ممکن است چند روز پس از درمان احساس درد، حساسیت یا تورم موقت داشته باشید. اما بدن به طور طبیعی بصورت خود به خود بهبود می یابد.

بنابراین آنچه اهمیت دارد این است که هیچ داروی ضدالتهابی بعد از درمان مصرف نکنید، چراکه ممکن است سرعت نتایج را کند کند. تقریباً بلافاصله پس از اتمام درمان می توانید به اکثر فعالیت های معمول خود بازگردید.

آیا جایگزینی برای این درمان وجود دارد؟

مشکلات تاندون را می توان از طریق فیزیوتراپی با ورزش، اصلاح فعالیت، کفش یا آتل نیز درمان کرد.

مراقبتهای بعد از شاک ویو تراپی

شما می توانید فعالیتهای معمول خود را ادامه دهید اما تا دو روز (۴۸ ساعت) پس از درمان از هرگونه حرکتی که موجب احساس درد شود، اجتناب کنید.

روی محل تحت درمان یخ قرار ندهید، یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن یا دیکلوفناک مصرف نکنید، زیرا این امر موجب متوقف شدن روند التهابی و روند بهبودی شاک ویو تراپی می شود. ممکن است بلافاصله پس از درمان احساس تسکین درد داشته باشید، اما نتایج طولانی مدت معمولاً تا سه ماه همچنان باقی خواهند ماند. مراجعه بعدی به کلینیک سه ماه پس از درمان خواهد بود.

درمان با شاک ویوتراپی

تاثیر شاک ویو تراپی

اگر این روش اثربخشی نداشته باشد، باید با فیزیوتراپ خود در مورد گزینه های جایگزین که در اختیار دارید مشورت کنید.

آیا شاک ویو تراپی درد دارد؟

این روش درمانی می تواند برای بعضی از بیماران معمولا با درد ملایم تا متوسطی همراه باشد. شاک ویو موجب ایجاد واکنش التهابی، که روند طبیعی بهبود بدن است، می شود. به همین دلیل از داروهای ضد التهاب و یخ استفاده نکنید. درد باید طی ۲۴ ساعت کاهش یابد.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیمحمد شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    از ناحیه اتصال زردپی آشیل مچ پای چپم به استخوان پاشنه پام بشدت احساس درد و سوزش دارم. چه دستوری برای درمان و یا کاهش درد میفرمایید؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۹ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      درود

      فیزیوتراپی و شاک ویو

  • تصویر کاربر سیداسماعیل دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام باعرض خسته نباشیدخدمت جناب دکتراقای نادری عزیز
    اقای من نزدیک چندساله ازناحیه تخته ای بالای دستم که همون ساعدشکسته البته 20.30ثانتی فکرکنم باشه پلاتین چندساله داخل دستم میخواستم بپرسم میتونم ورزش کنم چون کشتی گیرم چندساله تمرین حرفه ای ندارم میتونم باهاش تمرین حرفه ای کنم یه مقداری از بعضی حرکاتی که میکنم یه دردخیلی جدی نه میگیره و زودم قطع میشه وقتی فشاربهش میاد سرماهم که هست یه مقداراذیت میکنه ممنونم ازجواب شما؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بهتره خارجش نكنيد ولى اگه بخواهيد كشتى بگيريد توصيه مى شه خارج بشه

  • تصویر کاربر میلاد دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    باسلام سال ۹۷ تصادف شدیدداشتم سمت راست مغزم ضربه خورده و بعد دوماه که به هوش اومدم مچ پای چپم شل شده دستگاه تیوان خریدم فایده نداره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معاينه لازمه 

      شايد جراحى انتقال تاندون نياز باشه

  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    من پارسال برج 9 آمپول کورتون در
    پاشنه پام تزریق کردن ولی الان باز دوباره درد شدید دارم به نظرتون چکارکنم؟ قدم160 وزن 80 سن39 دارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      فيزيوتراپى و شاك ويو و كاهش وزن 

  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    درود بر شما آقای دکتر ، ببخشید یه سوال داشتم ممنون میشم اگه با تامل و دقت زیادی به سوالم پاسخ بدید، بنده ۶ماهه که جراحی acl و مینیسک کردم ، دکتر بنده الان مهاجرت کرده و دسترسی بهش ندارم و مجبور شدم بخاطر دردی که هنگام راه رفتن و کامل صاف کردن پام دارم به یه دکتر دیگه مراجعه کردم ، ایشون تست لاچمن رو ازم گرفت ، گفت منفیه و رباطت آسیبی ندیده ولی خودم دیدم که زمان تست استخوان ساق پام رو به جلو حرکت کرد ولی نمیدونم چرا گفتن که نتیجه تست منفیه !! اگه درباره این موضوع روشنم کنید ممنونتون میشم .
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      اگر با end point باشه و بيشتراز 2+ نباشه منفى تلقى مى شه

  • تصویر کاربر اقدامی چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدر من که 85سال دارد و وزن ایشان حدود 98کیلوگرم است مدتی است از درد زانو و خصوصاً ساق پا رنج میبرد بطوریکه دیگر در راه رفتن لنگ میزند ساق فرورفتگی پیدا کرده و بعضی نقاط دیگر پا متورم شده یا گود رفته نمیدونم این موضوع در تخصص شما هست یا خیر خواهشمندم راهنمائی بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      حتما به هر ارتوپدى كه دسترسى داريد مراجعه بفرماييد

  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۴ سال و ۶ ماه دارم و قدم ۱۶۲ ایا میتوانم رشد کنم و از صفحات رشد در زانو و کف دست هم عکس گرفتم و نوشته در فازStage2 قرار دارد یعنی چه میتونم رشد کنم یا نه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله رشد مى كنيد

  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید میشه راهنماییم کنید.آقای دکتر من ۵سال پیش تو دوره دانشجوییم چون کمی وزنم بالا رفته بود و کف پامم صاف بود و مدام پیاده روی میکرد پام پیچ خورد و درد داشتم رفتم دکتر بهم گفت استخون جلوی مچ پات کیست داره ازشون پرسیدم گفت سرطانی نیست و ام آر آی برام ننوشتن ولی چوت در اثر پیچ خوردگی استخون دارای کیست ترک برداشته بود سه هفته پام تو گچ بود من دیگه ترسیدم برم ام آر آی ولی اون محل برجسته و برامده اس گاهیم‌متورم میشه. بعدش مشکلات زیادی برام‌پیش اومد مادرم بیمار شدن زندگی شخصیم به مشکل برخورد از همسرم جدا شدم ۵ سال گذشت و متاسفانه پیگیری نکردم ولی مچ پام وقتی ناراحت میشم و لمس میگنم متورم میشه و درد میگیره احتمالش هست سرطان باشه یا سرطانی شده باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      خير سرطانى نشده ولى معاينه لازمه

  • تصویر کاربر راد دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام پای سمت چپم عفونت استخوانی دارد آیا میتونم واکسن کرونا بزنم مشکلی پیش نمیاد آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      واكسن زدن منعى نداره براتون

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام من شیش ما پیش تصادف کردم با موتور سه انگشت کف پام شکست بعد دوماه ت اتل بود و بیست روز ت کچ بود دکتر گفت کپسول مفصلی هم شکسته بعد الان سه ماه باز کردم هنوز عضلاتم ضعیفه و فقط با آب گرم تونستم عضلاتی ک خشک شده و مفصل رو احیا و ریکاوری کنم و در قسمت انگشت پاهام بی حسی دارم ک نوار عصب گرفتم ک میفرستم و عکس جدید از پاهام گرفتم ک اونم میفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۸ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نوار عصب نرمال هست و راديوگرافى نفرستاديد

      فيزيوتراپى براتون مفيده

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر