منو

شوک درمانی یا شاک ویو تراپی چیست؟

درمان با امواج شوکی یا شاک ویو درمانی روشی است که در فیزیوتراپی رایج شده است. شاک ویو تراپی یا اکسترا کوپورال شاک ویو تراپی (ESWT) که از انرژی بسیار پایین تر از موارد مورد استفاده در درمان بیماری هایی مانند سنگ شکن کلیه، درمان خارپاشنه و دیگر بیماری های ارتوپدی اسکلتی عضلانی، خصوصاً بافت های همبند مانند رباطها و تاندونها بکار می رود….

موارد کاربرد شاک ویو درمانی

روش شاک ویو تراپی، برای بیماران مبتلا به درد بافت نرم (عضله، تاندون ها و رباط ها)، بیماری های مفصلی و استخوانی مفید است. این درمان می تواند به افرادی که دچار آسیب های ورزشی یا آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد (overuse injuries) هستند، کمک کند و می تواند برای کسانی که تحت فیزیوتراپی قرار می گیرند برای طیف وسیعی از شکایات مفید باشد.

زمینه های اصلی کاربرد شاک ویو درمانی در ارتوپدی، توانبخشی و پزشکی ورزشی است و عموماً این روش برای کمک به درمان شرایط زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

۱_ پا: درمان خار پاشنه، التهاب نیام کف پا، التهاب تاندون آشیل

۲_ آرنج: آرنج تنیس بازان و گلف بازان

۳_شانه: کلسیفیه شدن تاندون های عضلات روتاتور کاف (کلاهک چرخاننده شانه)

۴_زانو: التهاب تاندون پتلار (کشکک)

۵-  مفصل ران: بورسیت

۶_ بخش فوقانی ساق پا: شین اسپیلنت (درد جلوی ساق پا)

۷_ بخش تحتانی ران: سندرم اصطکاک نوار ایلیوتیبیال

۸_ کمردرد: نواحی کمری و گردنی ستون فقرات و درد مزمن عضلانی

۹_ هالوکس ریجیدوس (شست خشک)

۱۰_ استئوآرتریت

شاک ویو تراپی توسط چه کسی انجام میشود؟

شاک ویو تراپی خارپاشنه باید توسط فیزیوتراپیست مجرب انجام شود. این دستگاه از یک دستگیره پنوماتیک استفاده می کند که شاک ویوهای شعاعی ایجاد می کند و از طریق یک ژل رسانا به محل آسیب منتقل می شود.

عملکرد درمان با امواج شوکی

نحوه عملکرد درمان با امواج شوکی چگونه است؟

۱) این درمان پاسخ التهابی ایجاد می کند. بدن با افزایش فعالیت متابولیک در اطراف محل درد واکنش نشان می دهد و این امر موجب تحریک و تسریع روند بهبود می شود.

۲) شاک ویو تراپی موجب تجزیه بافت اسکار و احتمالاً کلسیفیکاسیون می شود

۳) انتقال درد را مسدود می کند

میزان موفقیت شوک درمانی چقدر است؟

تحقیقات حاکی از این است که نتایج کلی، بهبود ۷۷ درصدی بیماری های مزمنی که با سایر روش های درمانی درمان نشده اند را نشان می دهد. نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که ما انتظار داریم پس از درمان شاهد نتایج بالینی مثبتی باشیم، اما این احتمال وجود دارد که این درمان بهبودی در علائم حاصل نکند.

هدف عمدتاً برطرف کردن مشکلات با استفاده از فیزیوتراپی و توانبخشی به عنوان اولین خط درمان است و شاک ویو مکمل این درمان است. برای دستیابی به بهترین نتایج، فیزیوتراپی و درمان توانبخشی نیز باید انجام شود.

همچنین بخوانید:

مزایای درمان با شاک ویو چیست؟

این درمان بدون استفاده از اشعه ایکس یا دارو کار می کند و زمینه فرآیند خود درمانی طبیعی بدن را تحریک می کند. در حقیقت کاهش سریع درد و بهبود سهولت حرکت دیده می شود. عوارض ثانویه جزئی هستند. شاک ویو تراپی ممکن است نیاز به جراحی را نیز برطرف کند. شاک ویو تراپی مزایای بی شماری دارد:

  •  عدم جراحی
  • عدم وجود عوارض جانبی منفی
  •  بهبودی سریع
  • سهولت استفاده
  •  مقرون به صرفه بودن

اثرات مفید شاک ویو تراپی اغلب پس از ۱ یا ۲ درمان دیده می شود. این درمان درد را از بین می برد و تحرک کامل را بازیابی می کند، بنابراین کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

روش درمان شاک ویو تراپی

تعداد جلسات شوک درمانی

جلسه درمان از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ پالس شاک ویو در ناحیه آسیب دیده استفاده می کند و تقریباً ۳-۱۰ دقیقه بطول می انجامد. اکثر بیماران بلافاصله پس از درمان متوجه تسکین درد می شوند، در برخی دیگر رسیدن به تسکین قابل توجه ممکن است ۴تا ۵ جلسه زمان ببرد.

عوارض شاک ویو تراپی

به طور معمول این درمان عوارضی در پی ندارد. با خطر اندکی همراه است اما همیشه موفق نیست. شاک ویو تراپی می تواند موجب افزایش درد شود که معمولاً با گذشت زمان بهتر می شود. افرادی که ضعف حسی (نوروپاتی) یا حساسیت مفرط در محل درمان دارند نباید ESWT داشته باشند.

همچنین بخوانید:

عوارض جانبی شوک درمانی

تحقیقات جدید نشان می دهد که این روش می تواند تأثیر مثبتی بر درد حاد داشته باشد. از آنجا که امواج موجب تحریک واکنش التهابی می شوند، ممکن است چند روز پس از درمان احساس درد، حساسیت یا تورم موقت داشته باشید. اما بدن به طور طبیعی بصورت خود به خود بهبود می یابد.

بنابراین آنچه اهمیت دارد این است که هیچ داروی ضدالتهابی بعد از درمان مصرف نکنید، چراکه ممکن است سرعت نتایج را کند کند. تقریباً بلافاصله پس از اتمام درمان می توانید به اکثر فعالیت های معمول خود بازگردید.

آیا جایگزینی برای این درمان وجود دارد؟

مشکلات تاندون را می توان از طریق فیزیوتراپی با ورزش، اصلاح فعالیت، کفش یا آتل نیز درمان کرد.

مراقبتهای بعد از شاک ویو تراپی

شما می توانید فعالیتهای معمول خود را ادامه دهید اما تا دو روز (۴۸ ساعت) پس از درمان از هرگونه حرکتی که موجب احساس درد شود، اجتناب کنید.

روی محل تحت درمان یخ قرار ندهید، یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن یا دیکلوفناک مصرف نکنید، زیرا این امر موجب متوقف شدن روند التهابی و روند بهبودی شاک ویو تراپی می شود. ممکن است بلافاصله پس از درمان احساس تسکین درد داشته باشید، اما نتایج طولانی مدت معمولاً تا سه ماه همچنان باقی خواهند ماند. مراجعه بعدی به کلینیک سه ماه پس از درمان خواهد بود.

درمان با شاک ویوتراپی

تاثیر شاک ویو تراپی

اگر این روش اثربخشی نداشته باشد، باید با فیزیوتراپ خود در مورد گزینه های جایگزین که در اختیار دارید مشورت کنید.

آیا شاک ویو تراپی درد دارد؟

این روش درمانی می تواند برای بعضی از بیماران معمولا با درد ملایم تا متوسطی همراه باشد. شاک ویو موجب ایجاد واکنش التهابی، که روند طبیعی بهبود بدن است، می شود. به همین دلیل از داروهای ضد التهاب و یخ استفاده نکنید. درد باید طی ۲۴ ساعت کاهش یابد.

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام دکتر. وقت بخیر
    میخواستم نظرتون را در مورد این جواب ام آر آی بگین و اینکه به کجا آسیب وارد شده؟
    و دوم این که این ام ار آی برای زانو پای راست ؟
    آخه من زانو پای چپم آسیب دیده اینجا نوشته زانو راست؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      جواب قابل اعتمادی نیست

      معاینه و دیدن خود تصاویر لازمه

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام،موقع تمرین فوتبال بالای قوزک پام به یه میله آهنی برخورد کرد،دردش بعد از چند روز شروع شد یه ۱۰ روزی رو استراحت کردم خوب نشد،از مچ پام عکس گرفتم شکستگی نداشت الان کامل میتونم تمرین کنم ولی بالای قوزک یا کنارش به استخوان که دست میزنم درد داره و یکم که زیاد تمرین میکنم موقع راه رفتن درد داره به نظرتون تاندون پاره شده؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      معمولا با اين مكانيسم پارگى ايجاد نمى شه

  • تصویر کاربر پریسا دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. وقت بخیر. ببخشید یک سوال از خدمتتان داشتم. چند وقت پیش دچار درد مختصر در پا شدم طبق تجویز پزشک ارتوپد قرض استئو فلکس را مصرف کردم اما بعد از مصرف این قرص دچار دردهای بسیار شدیدی در دو زانو شدم طوری که نمی توانستم به راحتی از جایم بلند شوم. این درد به مرور بعد از چند ماه نسبتا بهتر شد اما الان نزدیک به یک ماه هست که پشت زانوی پای راستم در قسمت گودی پشت زانو دچار درد بسیار شدیدی شدم طوری که برخی مواقع مجبور به لنگیدن می شوم. البته قابل ذکر است که بنده سه مهره کرم به شدت اسیب دیده اند و دیسک یکی از مهره ا پاره شده اما عمل نکردم. چند وقت پیش شروع به زدن حلقه ورزشی کردم. درد پام شبیه درد شدید عصب سیاتیک هست. یک حالت ورم هم در ناحیه درد احساس می کنم که با ماساژ از بین میره و روز بعد که سرپا هستم یا راه میروم دباره پیداش میشه. اگر لطف کنید راهنمایی بفر مایید ممنون میشم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بهتره از اون زانو كه تورم در پشتش هست ام آر آى بشه.بخش عمده اى از درد شما احتمالا منشا كمرى داره و بايد فيزيوتراپى براش انجام بشه 

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام ۔دکتر ربات صلیبی زانو چپم رو ۵ماہ ۱۰ روز عمل کردم ۔۔پام تااخر جمع میشہ ولی صاف صاف نمیشہ و وزنہ زدن رو ھم ۲ماہ شروع کردم ۔۳۰ جلسہ فیزیوتراپی رفتم ۔
    پامو جمع میکنم ۔۔کمی درد دارم قبلا جمع میکردم تو زانوم صدا میاد الان باشگاہ میرم صدا نمیدہ و و جلو زانو کنار کشککبہ داخل ھم موقع راہ رفتن درد دارم ۔۔۔۔۔و بعضی وقت ھا احساس میکنم لق زانوم ۔توراہ رفتم لنگ میزنم ۔۔۔۔ممنون میشم راھنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۷ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      به جراحتون براى معاينه مجدد مراجعه كنيد

      به تمرينات عضله چهار سر ادامه بدين 

  • تصویر کاربر لیلا چهارشنبه ۲ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت آقای دکتر مچ پای راستم مدتی قبل پیچ خورد به متخصص مراجعه کردم تشخیص پارگی رباط دادند مچ بند آتل دار و10جلسه فیزیوتراپی نوشتن همچنین پی ار پی برای بهبود سریعتر به نظر شما انجام پی ار پی در مطب مشکلی ندارد و برای درمان نیاز است
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۲ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      نیاز نیست پی آر پی کنید

      فیزیو رو ادامه بدین و بعدش برای معاینه مراجعه کنید

  • تصویر کاربر Abolfazl پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت دکتر نادری
    بنده 5 سال پیش زانوم شروع کرده به خالی کردن. سال بعد از آن ام ار ای دادم که در حدود 70 درصد از رباط صلیبی من پاره شده بود.و متاسفانه عمل نکردم.
    الان بعد از 5 سال وحشتناک دچار خالی کردن زانو میشوم با حرکات جزئی و بسیار ساده که زندگی من را مختل کرد. آقای دکتر آیا نیاز به جراحی دارم و ممکنه به جز رباط صلیبی قسمت های دیگه زانوم مشکل داشته باشن؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۳ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله ممكنه مشكل ديگه هم همراهش باشه و جراحى هم بخواد 

  • تصویر کاربر ستایش یکشنبه ۹ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، دختر 12 سالشه وکف پاش صافه، تهران پیش دکتر ولی الاهی ومشهد پیش دکتر حسینیان بردم. آیا به نظر جنابعالی چون مفاصل و عضلات دخترم شل است امکان برگشت عمل به حالت اول چند درصد هستش. وعمل با توجه به نظر هر دو پزشک ترکیبی هست یا همان ساب تالار آرتروز سیز اگه اشتباه نکنم. ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۹ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      درود

      بله احتمال عود هست به درجاتى ولى بهتره اون عمل رو انجام بدين 

  • تصویر کاربر صراف دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پسر من ۱۱ سالش هست . پاهاشو موقع راه رفتن کج میذاره و وقتی که میدوه قوزک پا درد میگیره . ممنون میشم منو راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      لازمه معاينه بشه حتما

  • تصویر کاربر مهسا دوشنبه ۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام مدت 4سال پیش درد استخوان پا و شانه هام شروع شد که در فصل بهار و زمستان بیشتر بود و بعضی اوقات بود ...دکتر رفتم ازمایش خون دادم گفتم ویتامین دی پایین و فرتین خون پایینه یکم و عفونت ادرار داروهم میخورم خوب نمبشم از چی ممکنه باشه...و سوال دیگم اینه من چند سال پیش سه تا سی تی اسکن مغز دادم و دوتا ام ار ای میتونه عوارض اون باشه و یا سرطان استخوان خیلی نگرانم ممنون میشم جوابمو بدین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      درود

      خير عوارض سى تى و ام آر آى نيست

      بايد معاينه بشين

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام.کف هر دوپای من شدیدا صافه و توی راه رفتن درد دارم و قوزک پامم ملتهبه.از کفی طبی هم استفاده میکنم.آیا میشه با عمل برطرفش کرد و عملش تضمینی یا ریسک داره
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      بله مى شه عمل كرد و لازم هم هست ولى جراحى تضمينى و با ريسك صفر در هيچ جاى دنيا وجود نداره 

      از طرف ديگه شما به طور صد در صد بدون جراحى بدتر خواهيد شد

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر