منو

انواع آسیب های تاندون پرونئال چیست و چگونه درمان می شوند؟

تاندون پرونئال، تاندونی نواری از جنس بافت همبند می باشد که عضله را به استخوان متصل می کند. هر دو تاندون پرونئال پا، در پشت استخوان قوزک خارجی پا و در کنار هم قرار گرفته اند. در این مقاله به بررسی آسیب های تاندون پرونئال می پردازیم.

تاندون های پرونئال شامل تاندون پرونئال کوتاه و تاندون پرونئال بلند می شود. پرونئال کوتاه (پرونیوس برویس) به قسمت خارجی میانه پا متصل می شود(متاتارس پنجم)، در حالی که که پرونئال بلند (پرونیوس لونگوس) در زیر پا و نزدیک به قسمت درونی قوس پا قرار دارد. عملکرد اصلی تاندون های پرونئال تثبیت پا و مچ پا و محافظت از آنها در برابر پیچ خوردگی ها می باشد.

علائم آسیب های تاندون پرونئال

آسیب های تاندون پرونئال می توانند حاد (با رخدادی ناگهانی) یا مزمن (در طول زمان) باشند. این آسیب ها بیشتر برای افرادی اتفاق می افتند که در ورزش هایی شامل حرکات مکرر مچ پا شرکت می کنند.

علاوه بر این، افرادی که قوس پای آنها بیش از حد نرمال است ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسیب های تاندون پرونئال هستند. انواع اصلی آسیب های تاندون پرونئال، تاندونیت (التهاب تاندون)، پارگی و ناپایداری تاندون هستند.

۱-تاندونیت

التهاب یکی از تاندون ها یا هر دوی آنها می باشد. التهاب توسط فعالیت هایی ایجاد می شود که شامل استفاده مکرر از تاندون، استفاده بیش از حد از تاندون و آسیب (مانند پیچ خوردگی مچ پا) می شوند. علائم تاندونیت شامل موارد زیر می شوند:

✅ درد

✅ تورم

✅ احساس گرما در هنگام لمس

پیچ خوردگی مچ پا

۲- پارگی تاندون پرونئال

پارگی های شدید توسط فعالیت مکرر یا آسیب ایجاد می شوند. علائم فوری این پارگی های شدید شامل موارد زیر می شوند:

✔درد

✔تورم

✔ضعف یا بی ثباتی پا و مچ پا

با گذشت زمان، این پارگی ها می توانند به یک تغییر در شکل پا منجر شوند که در آن زاویه قوس پا بیشتر (گودتر شدن کف پا) می شود.

آسیب دیدگی مزمن تاندون (تاندینوزیس) معمولا در اثر استفاده بیش از حد و در طول بازه های زمانی طولانی (معمولا چند سال) رخ می دهد.

در پارگی های مزمن، تاندون مانند کشی است که به قدری کشیده می شود تا باریک گشته و درنهایت پاره شود. ابتلا به زاویه بیش از حد قوس پا نیز فرد را در معرض ابتلا به پارگی مزمن تاندون قرار می دهد. علائم پارگی های مزمن تاندون شامل موارد زیر شود:

☑ درد های تکی (گاه به گاه) در قسمت خارجی مچ پا

☑ ضعف یا بی ثباتی در مچ پا

☑ افزایش زاویه قوس پا

دررفتگی تاندون پا

در رفتگی به معنای این است که یکی از تاندون ها یا هر دوی آنها از موقعیت عادی خود خارج شوند. در برخی موارد، در رفتگی در اثر شرایطی مادرزادی است که فرد با یک تغییر در شکل استخوان یا عضله متولد می شود. در دیگر موارد، در رفتگی پس از آسیبی مانند پیچ خوردگی مچ پا به وجود می آید.

آسیب یا صدمه به بافتی (رتیناکولوم) که سبب تثبیت تاندون ها می شود، می تواند به در رفتگی مزمن تاندون منجر شود. علائم در رفتگی شامل موارد زیر شود:

✳ احساس لرزش تاندون در نواحی استخوان مچ پا

✳ درد گاه به گاه در پشت استخوان مچ پا

✳ ضعف یا بی ثباتی مچ پا

از آنجایی که تاندونی که از جای خود خارج شده است بیشتر در معرض شکاف برداشتن و پارگی قرار دارد، درمان زودهنگام در رفتگی حیاتی می باشد. بنابراین اگر این احساس لغزش گفته شده را در پای خود حس کردید، فورا با یک جراح پا و مچ پا مشورت کنید.

تشخیص آسیب تاندون پرونئال

از آنجایی که گاهی اوقات آسیب های تاندون پرونئال به اشتباه تشخیص داده می شوند و وضعیت فرد ممکن است بدون درمان بدتر شود، ارزیابی اولیه توسط یک جراح پا و مچ پا توصیه می شود.

جهت تشخیص یک آسیب تاندون پرونئال، جراح  پا را معاینه کرده به دنبال درد، بی ثباتی، تورم، گرما و ضعف بر روی قسمت خارجی مچ پا خواهد گشت. به علاوه، ممکن است جهت ارزیابی کامل آسیب رادیوگرافی یا دیگر روش های تصویربرداری پیشرفته مورد نیاز باشد.

همچنین، جراح پا و مچ پا به دنبال نشانه های پیچ خوردگی مچ و دیگر آسیب های مربوطه ای خواهد گشت که گاهی اوقات در ارتباط با  آسیب تاندون پرونئال هستند. انجام یک تشخیص صحیح  مهم است، زیرا ناراحتی و درد مچ پا به صورت مداوم پس از یک پیچ خوردگی ساده می تواند نشانه ای از مشکلات دیگر باشد.

فیزیوتراپی

درمان غیر جراحی

درمان به نوع آسیب رسیده شده به تاندون پرونئال بستگی دارد. گزینه های درمانی شامل موارد زیر می شوند:

#بی حرکت ساختن

ممکن است جهت بازداشتن مچ پا و پا از حرکت کردن و دادن امکان التیام به آسیب، از آتل یا گچ گیری استفاده شود.

#داروها

داروهای ضد التهاب خوراکی یا تزریقی می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.

#فیزیوتراپی

درمان با یخ، گرما یا امواج فراصوت می توانند جهت کاهش تورم و درد استفاده شوند. همگام با بهبود علائم، ممکن است ورزش هایی جهت قوی تر کردن عضلات و افزایش تعادل و محدوده حرکتی اضافه شوند.

#مچ بند

جراح می تواند برای مدتی کوتاه یا در حین فعالیت هایی که نیاز به حرکت مکرر مچ پا دارند، مچ بند را پیشنهاد دهد. هنگامی که بیمار نیازمند جراحی نیست، استفاده از مچ بند می تواند گزینه ای درمانی برای او تلقی شود.

چه زمانی به جراحی تاندون پرونئال نیاز است؟

در برخی موارد، ممکن است جهت ترمیم تاندون یا تاندون ها و احتمالا درمان ناپایداری لیگامانی همراه  به جراحی نیاز باشد. جراح پا و مچ پا نسبت به شرایط بیمار و سبک زندگی او مناسب ترین فرایند درمانی را تعیین می کند. پس از جراحی، فیزیوتراپی بخشی مهم از توانبخشی می باشد.

 

دکتر غلامرضا نادری متخصص ارتوپدی ، آرتروسکوپی ، آرتروپلاستی و فلوشیپ جراحی مچ پا در تهران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.برای پاسخگویی بهتر به سوالات شما لطفا قد، وزن و سن خود را در متن سوال درج کنید همچنین از پرسيدن سوالاتى كه جنبه اورژانس دارند اجتناب كنید.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حبیب دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ارجمند ودلسوز 4سال پیش تاندن پرونئال گچ گرفتم وخوب شد بعد دوسال از بنلدی افتادم کمتر از اولی ورم کرد ام ار ای ونوار عصب گرفتم دکتر گفت مشکل کمرت است درصورتی که اصلا درد کمرندارم جدیدا تیر درد ناکی مثل برق گرفتگی تا بیخ رانم میکشد دکتر عزیز سنم65وعمل قلب وصفرا وچشم داشتهام دربیمارستانها خسته وافسرده ام کرده عاجزانه خواهش میکنم کمکم کن ترجیحا دردرمان خانگی دست شمارا ازراه دور می بوسم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      مشكل شما طول كشيده و حتما معاينه لازمه تا بشه تشخيص درست و درمان دقيق انجام داد

  • تصویر کاربر نیکتا جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    سلام آیا پارگی تاندون پرونیوس برویس حتما به جراحی احتیاج دارد؟یافیزیوتراپی هم شاید بتواند موجب ترمیم ان شود..پزشک من گفتن چون حدود ۵ ماه پیش که اسیب شروع شده و مایع التهابی درعکس فضای دورپارگی مشاهده می شود و فعلا ۱۰ جلسه فیزیوتراپی برو اگر خوب نشد بعدا گچ گیری...نظرشماچیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      اگر با فيزيوتراپى خوب نشدين عمل لازم هست و گچ نگيريد

      حتما بايد از نظر ناپايدارى مچ پا و ناپايدارى تاندون پرونئال هم به دقت معاينه بشين

      با احترام

  • تصویر کاربر رویا شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید بنده از ی روستای خیلی دور مزاحمتون شدم در رابطه با مشکل مچ پام.بچه که بودم حدودا 8 یا 9 ماهه این مشکل برام پیش اومده ولی پدر ومادرم مرحومم فکر کردن که افتادم ترسیدم دیگه پا نشدم که راه برم.حالا بنده از ساق پا مشکل دارم یعنی ساق پای راستم لاغرتر از چپم شده. برادرم که برده دکتر گفته احتمالا فلج اطفال بود که نتونسته زیاد رو پاهام تاثیر بذاره پای چپم هیچ مشکلی ندارما.دوران نوجوانی وجوانی درد خاصی از مچ پا نداشتم ولی الان شدیدا درد میکنه یکم که پیاده راه میرم یا پا برهنه حتما باید خونه دمپایی بپوشم.راستش چون هزینها خیلی بالاس خودمم نمیتونم بیام پیش دکتر خوبی مثل شما تهران یا جای دیگه حالا شما بفرمایید من چیکار کنم آیا امکانش هست پام خوب بشه که اقدام کنم.اگه راهنماییم کنید وجواب بدین یه دنیا ممنونتون میشم.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      بدون معاينه نظرى نمى شه داد و حتما بايد معاينه و بررسى كامل انجام بشه

      با احترام

  • تصویر کاربر سعید شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام. دخترم ۴ سالشه. از روی تخت افتاد (۰/۵ متر) و متاسفانه مچ پای راستش روی یک لیوان شیشه ای خورد که لیوان شکست و پاش رو عمیق برید. جراحیش کردن و دکترش گفته ۲ تا از تاندونهاش پاره شده، پارگی در محل خم شدن پا ، روی پا و کمی به سمت بیرون بود. میخوام بدونم تا بهبودی کامل چند هفته طول میکشه و آیا نیاز به کفش طبی و فیزیوتراپی هست؟ الان آتل کردن تا ۲ هفته.هنوز نتونستیم جراح رو ببینیم متاسفانه ! و اینکه از چه زمانی میتونه راه بره ؟ متشکرم. عکس پیوست شده.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      ظرف سه تا چهار هفته خوب مى شه و مى تونه راه بره 

      نياز به فيزيوتراپى نداره

      با احترام

    2. تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۱۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بسیار ممنون آقای دکتر. لطف میکنید بفرمایید آیا بعدا در دویدن مشکلی نخواهد داشت؟
      از چه زمانی میتونه راحت دویدن بکنه ؟
      با احترام فراوان
    3. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      اگر ترميم خوب انجام شده باشه مشكلى با دويدن نخواهد داشت ولى ممكنه دو تا سه ماه زمان ببره

      با احترام

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر یوسف دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام دکتر یک سال پیش مچ پا من بر اثر ضربه که به پام خورد بعد مدتی شل وافتاد قسمت بالای پام بی حس شد پیش دکتر رفتم گفتن تومور پانگلوین روی عصب پرونئال داری موقع عمل عکسای که دکتر از عصب گرفته بود عصب حالت ژله داشت دکتر همین طور مینده بعد چند جلسه فیزیو تراپی مچ پام خوب کار میکنه ولی بی حسی هنوز است
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      اگر حركت به خوبى برگشته اونم مقدار اختلال حس مى تونه هميشگى باشه و نشه اقدامى كرد

      با احترام

  • تصویر کاربر فراهانی جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.بر اثر ضربه ب پشت ساق پا امکان پارگی هست تو رادیولوژی گفتن چیزی نیست ولی تبرم پشت پا زیاد شده و رو زمین نمی تونه بزاره دست ب پشت پا هم میزنیم سفت و درد داره ممنون میشم راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      امكان پارگى عضله هست و ام آر آى نشون مى ده

      با احترام

  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام آقاى دكتر من وقتى فوتبال بازى ميكنم قوزك پام باد ميكنه بعد كه فشار نميارم بعد دو روز ورمش ميخوابه يك ماه پيشم پام پيچ خورد و درد ميكنه الان نميتونم بازى كنم ديگه مچكرم اگه راهنمايم كنيد مرسى
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      حتما بايد معاينه بشين و ام آر آى انجام بدين

      فعلا بازى نكنيد

      با احترام

  • تصویر کاربر وحید شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر،من حدود پنج سال پیش توی بازی فوتبال یه فرود بد روی مچ پام داشتم و همون لحظه احساس درد کردم اما جدی نگرفتم و از اون به بعد درد گاه و بیگاه قوزک بیرونی پام و پاشنه و کف پام ازارم میده چند بارم رفتم دکتر که بهم دارو داد که تاثیری نداشت.درد توی کف پا پاشنه صبح که از خواب بیدار میشم همراهمه ضمنا کبودی و ورم دارم روی قوزک خواهش میکنم راهنمایی بفرمایین ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      حتما معاينه لازمه و بايد ام آر آى مچ با هم انجام بشه

      ممكنه نياز باشه جراحى كنيد

      با احترام

  • تصویر کاربر محدثه شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من در بازی فوتبال موچ پای چپم پیچ خورد دو سه روز درد کرد بردم دکتر اورتوپیدی دارو داد ولی الا غوزک پام مثل غده در آمده وقتی بیشتر راه می رم بیشتر ورم میکنه علت چیست ممنون اگه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      نفرمودين كى آسيب ديدين

  • تصویر کاربر طاهره جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید پسر بنده ۱۷ سالشه و ورزش حرفه ای فوتبال انجام میده چند روز از ناحیه مچ پا سمت چپ زیر برامدگی مچ به سمت داخل درد داره و فعالیت ورزشی انجام نمیتوته بده و عکس هم گرفتم مشکل خاصی نداره میشه بفرمایید علتش چی است؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا نادری جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      درود

      به نظر مى رسه استخوان ناويكولار ايشون برجسته است

      مدتى استراحت و پرهيز از تمرين و مسكن توصيه مى شه ولى اگه بهتر نشدن بايد حتما معاينه بشن

      با احترام

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

شریعتی پایین تر از مترو قلهک ساختمان خانه درسا طبقه ۵ واحد ۱۷

ساعات کار مطب

شنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹

دکتر نادری
پرسش از دکتر